Stránka 1 z 3

Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: úte 11 dub, 2023 12:15 pm
od Jorges
Dobrý den,
po 25ti letech se opět pomalu vracím k vláčkům. Chtěli bychom se synem postavit malé modelové kolejiště H0 pro IV - V etapu. Prošel jsem zdejší příspěvky a nechal se trochu inspirovat.

Místo na kolejiště je taková nudle s maximálními rozměry 3050 x 1060mm. Přístup pouze z přední dlouhé strany, ale kolejiště bude na kolečkách a půjde případně vysunout, aby byl přístup ke skrytým kolejím. Ze třech stran zeď – bude to v takovém výklenku. Minimálně na zadní stěnu bych chtěl dát foto pozadí, aby se to opticky rozšířilo.

Jelikož nejsem fanda posunování a radši se dívám, jak vlaky jezdí dokola, tak jsem se pokusil navrhnout následující kolejiště.
Obrázek
Vnitřní okruh by jezdil motoráček, který by měl v zadní části ještě zastávku.
Na velkém okruhu by se mohly proti sobě střídat dva vlaky.

Ovládání DCC, Multimaus + tablet, PC
Lokomotivy: motoráček T850, Brejlovec, Bardotka, Čmelák – vše od Roco s minimálním poloměrem oblouku 358mm. Z osobních vozů budu mít snad jen patrový vůz Bap ČSD od Pika (53114).
Jinak nákladní dvounápravové (směs všeho) a dvě čtyřnápravové cisterny.
Koleje a přestavníky Roco. Přestavníky ovládané servem.

Lokomotivy a většinu kolejí a přestavníků již mám.

Chtěl bych vás požádat o případné podněty a připomínky.
Předem děkuji.

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: úte 11 dub, 2023 4:13 pm
od HonzaM
Nádraží bych se určitě nevzdával, je prima viditelné střídání vlaků. Určitě bych ale ten hlavní okruh udělal dvojkolejný, jednak mohou jet současně dva vlaky, navíc je míjení protijedoucích vlaků na dvojkolejce velmi efektní. Z nádraží by mohla vycházet lokálka končící koncovou stanicí se dvěma kolejemi s kolejovou spojku umožňující soupravy. Vypustil bych tu krátkou kusou kolej v pravém dolním rohu a raději prodloužil staniční kolej obloukovou výhybkou stejně jako v protějším zhlaví.

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: úte 11 dub, 2023 4:36 pm
od sidlo
Když kroužit, tak nic proti. Jenom pozor na místo, kde jedna trať najíždí druhou. Aby tam nebylo moc velké stoupání, lokomotivy by to nemusely utáhnout. Lomy nivelety budou způsobovat problémy s rozpojováním vozů.

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: stř 12 dub, 2023 6:24 am
od Jorges
Děkuji za nápady a připomínky.
Zatím jsem upravil ten spodní pravý roh, kde jsem dal obloukovou výhybku.
Dále jsem malinko zmenšil pravý oblouk vnitřní trati, aby nebyly koleje v zadní části nad sebou. Sidlo měl dobrou připomínku k stoupání.
Tímto bych to mohl udělat podobně jako Milan Ferdián na plánku Ronov

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: stř 12 dub, 2023 6:25 am
od milan ferdián
Chceš jen kroužit, nebaví tě posunovat, tak se vykašli na stanici. Vytvoř dva samostatné okruhy. Dolní okruh může být hlavní jednokolejná/dvojkolejná trať vzadu s odkrytou tříkolejnou výhybnou. Horní okruh pro lokálku s poloměry R358. Nalevo v oblouku vytvoř mini obloukovou výhybnu. Lokálka bude ve tvaru kost. V některém místě zvol něco jako přestupní terminál. Zakrytá bude část nalevo s dolním okruhem.
-m-

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: stř 12 dub, 2023 11:22 am
od Dovi
 
Chceš jen kroužit, nebaví tě posunovat, tak se vykašli na stanici. Vytvoř dva samostatné okruhy [...]


Omlouvám se, ale vzdát se tak snadno stanice (malého nádraží) by se na domácím rodinném kolejišti mohlo časem ukázat jako dost bolestivé. Je to hodně důležité, zásadní rozhodnutí, a zvlášť když kolega je teprve na samém začátku svého vývoje...

Dnes člověk sice může preferovat jednu věc, ale zítra se jí nabaží. A bude pak litovat, že už může jenom kroužit a kroužit a nemůže to prostřídat s "posunováním", nádražním provozem atd. Navíc postupem doby přibydou další a další vytoužené "mašinky a vagonky" typické pro dané epochy... - známe to všichni až moc dobře.

Bylo by myslím škoda se o ten modelářsky pestřejší (a univerzálnější) provoz do budoucna připravit a tuto krásnou 3metrovou délku nevyužít lépe. Co by za ty 3 metry mnozí dali :--)

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: stř 12 dub, 2023 12:06 pm
od milan ferdián
Dovi píše: 
Chceš jen kroužit, nebaví tě posunovat, tak se vykašli na stanici. Vytvoř dva samostatné okruhy [...]


Omlouvám se, ale vzdát se tak snadno stanice (malého nádraží) by se na domácím rodinném kolejišti mohlo časem ukázat jako dost bolestivé. Je to hodně důležité, zásadní rozhodnutí, a zvlášť když kolega je teprve na samém začátku svého vývoje...

Dnes člověk sice může preferovat jednu věc, ale zítra se jí nabaží. A bude pak litovat, že už může jenom kroužit a kroužit a nemůže to prostřídat s "posunováním", nádražním provozem atd. Navíc postupem doby přibydou další a další vytoužené "mašinky a vagonky" typické pro dané epochy... - známe to všichni až moc dobře.

Bylo by myslím škoda se o ten modelářsky pestřejší (a univerzálnější) provoz do budoucna připravit a tuto krásnou 3metrovou délku nevyužít lépe. Co by za ty 3 metry mnozí dali :--)

Napsal, to co napsal. Na co ti je stanice, když zde budou vlaky jen křižovat nebo předjíždět. Na co tam má kusé koleje, když nechce posunovat. Ano máš pravdu Dovi, že tak krásný prostor na kroužení je škoda. Jenže máme tu modelovou velikost H0/1:87, kolejivo ROCO a malou hloubku 1,06 m. S tzv. "Metrovky" jsem se už jednou dobou zabýval, ano existuje plán kolejiště s kolejivem ELITE s rozměry 3,0 x 1,0 m pod názvem Spálovice. Ta je určená pro daný provoz, ale né pro kroužení.
-m-

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: stř 12 dub, 2023 12:27 pm
od StandaR
Zkusil bych něco nakombinovat z toho co tu je a z Milanových Spálovic. Jen by mě asi zajímalo pár věcí/omezení.

Délky souprav? - Podle návrhu to vypadá cca na něco přes metr?
Vratné smyčky? - Ano/Ne?
Koleje Roco - To jsou s podložím nebo bez?

Sice se zde mluví hlavně o jízdě, ale zatím mi příjde že té si tady člověk zase tolik neužije, když hlavní trať mizí v podstatě hned za nádražím

Myslím že v tomto případě by i stálo za úvahu kouknout na nějáké ty plánky od Nocha. Na ježdění mi to příjde fajn, jen si to upravit podle svého - Trochu protáhnout, někde něco přidat apod.
"Andreastal"
Obrázek

"Mittelberg"
Obrázek


Edit: Plán co má Milan na mysli
download/file.php?id=35928&mode=view

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: stř 12 dub, 2023 12:31 pm
od Jorges
Díky za další příspěvky.
Možná jsem se na začátku trochu hloupě vyjádřil, že chci jen kroužit. Myslel jsem tím, že nechci vytvořit kolejiště, které je jakoby slepé (nudloidní rozměr desky k tomu v tomto měřítku nabádá), ale aby vlaky mohly jezdit dokola.
Stanici bych rád zachoval pro možnost zastavení osobního vlaku a občasný "nádražní provoz".

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: stř 12 dub, 2023 12:53 pm
od Jorges
Abe Simpson píše:Zkusil bych něco nakombinovat z toho co tu je a z Milanových Spálovic. Jen by mě asi zajímalo pár věcí/omezení.

Délky souprav? - Podle návrhu to vypadá cca na něco přes metr?
Vratné smyčky? - Ano/Ne?
Koleje Roco - To jsou s podložím nebo bez?

Sice se zde mluví hlavně o jízdě, ale zatím mi příjde že té si tady člověk zase tolik neužije, když hlavní trať mizí v podstatě hned za nádražím

Myslím že v tomto případě by i stálo za úvahu kouknout na nějáké ty plánky od Nocha. Na ježdění mi to příjde fajn, jen si to upravit podle svého - Trochu protáhnout, někde něco přidat apod.
"Andreastal"
Obrázek

"Mittelberg"
Obrázek


Edit: Plán co má Milan na mysli
download/file.php?id=35928&mode=view



Délka soupravy na hlavní trati kolem 1 metru. Na vedlejší jen motoráček max 2 vozy.
Vratné smyčky spíš ne.
Koleje jsou bez podloží. To Roco podloží je takové hodně umělé

Díky za další návrhy.
Na návrhy od Noch jsem se již díval a jsou takové moc "Alpské"

Ještě jsem to upravil tak, že je tunel jen vpravo a zbytek hlavního okruhu je viditelný

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: stř 12 dub, 2023 1:04 pm
od Dovi
Ještě jsem to upravil tak, že je tunel jen vpravo a zbytek hlavního okruhu je viditelný


Zároveň jsi ale odstranil i tu (skrytou) výhybnu nahoře na hlavní trati.

Důsledky:

- už bys takto nemohl pustit dva vlaky proti sobě a vykřižovat je

- nebo dva vlaky za sebou (v jednom směru) a provést předjetí

- a hlavně by takto zbytečně omezený layout neumožnil logiku kruhu (pěkně kdysi popsáno Milanem Ferdiánem) a tím i celkem realistickou simulaci skutečného provozu i na menším jednoduchém kolejišti

- plus pozdržení vlakových souprav mimo zorné pole přihlížejících lidí; toto všechno časem velmi oceníš Ty i další diváci


Ten skryťák bych se proto snažil zachoval skoro za každou cenu (v nejhorším případě alespoň přiznanou výhybnu, třeba za přírodní překážkou nebo i za volitelně osaditelnou kulisou).
A spíš bych ještě dle možnosti uvažoval o rozšíření toho původně dvoukolejného řešení - každá kolej navíc ve SN by byla přínosem...

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: stř 12 dub, 2023 1:54 pm
od milan ferdián
Výkres už není aktuální, protože Jorges upřesnil své požadavky.
-m-

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: stř 12 dub, 2023 3:53 pm
od Sandy
milan ferdián píše:Výkres už není aktuální, protože Jorges upřesnil své požadavky.
-m-

Zlé jazyky tvrdí, že projekční činnost byla ukončena.... :P

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: stř 12 dub, 2023 3:57 pm
od milan ferdián
Sandy píše:
milan ferdián píše:Výkres už není aktuální, protože Jorges upřesnil své požadavky.
-m-

Zlé jazyky tvrdí, že projekční činnost byla ukončena.... :P

Ano byla ukončena.
-m-

Re: Kolejiště H0 3050x1060

PříspěvekNapsal: stř 12 dub, 2023 9:26 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj,
Podle mě by byla škoda nejen viditelné stanice, ale i té druhé (skryté). Pokud je potreba prodloužit viditelnou trať, přidal bych patro a skrytou stanici umístil dopředu.
Abych jen neplkal, zkusil jsem něco nakreslit. Snažil jsem se zachovat původní myšlenku - přání Jorgese. Zachoval jsem stanici, jen jsem ji trochu učesal. Ponechaný je i kroužící okruh viditelný v celé délce. Je přidána skrytá stanice. Navržená je tříkolejná. Protože výhybky berou dost užitné délky, naznačil jsem i možné provedení v podobě "šuplíku". To jsem naznačil tečkovaně.
Šuplík nabízí kromě jednoduššího provedení nabízí i významně delší delší už. délku kolejí a pokud bude proveden vyndavací snadnější přístup i údržbu. Vlevo jsem posunul i oblouk, aby se dalo šuplíkem projet přímo, pro klidné kochací kroužení bez manipulace. Šuplík má také tři koleje. Naznačeny jsou krajní pozice.
Ve viditelné stanici jsou doplněny tečkovaně koleje, které nejsou nutné. Ty jsou pouze pro případ, že by Jorges časem přišel na chuť posunu nebo chtěl tu a tam odstavit nějaký ten vůz.
Ve stanici křižují dva třívozové os. vlaky tažené Brejlovci. Dále tu stojí Hydra 853 (místo 850). Krokodýla nemám nakresleného.
Pokud by časem vyvstal zájem, je možné zriušit levý oblouk lokálky a místo zastávky udělat miniaturní koncovou stanici.
U kolejiva je použita geometrie Roco, odstup mezi kolejemi jsou 61,6mm. Na "hlavní trati je použit R3 (419,6 mm), na lokálce je R2 (358mm). Největší stoupání je na lokálce po výjezdu ze stance vlevo, ale nikde nepřesahuje 30 promile (3cm/m).
Krajinu jsem jen zlehka naznačil, regulérní plánek bude později (pokud bude zájem).