Stránka 1 z 9
TT: U 250-220-250

Napsal:
pát 04 lis, 2022 4:01 pm
od Libor
Přátelé modeláři, možná si někteří pomyslíte, že pořád jen plánuji a skutek utek. Na vině jsou rodinné peripetie, které nakonec skončily (snad už opravdu skončily) stěhováním. Mám tedy nový pokoj a samozřejmě málo místa, však to znáte. S využitím prostoru, který mám k dispozici jsem tedy vymyslel kolejiště ve tvaru U takto:
- díly č.1 a č.3 budou upevněny na protilehlých stěnách pokoje
- v krátké stěně pokoje je okno, díl č.2 bude tedy vyjímací, v případě neprovozu bude uložen na polici nad oknem
- díly č.4, č.5 a č.6 budou odnímací, při neprovozu budou ve skříni
Snažil jsem se vyhovět mým neskromným požadavkům:
- měřítko TT, 3.epocha, max. délka vlaků 50 cm, digitální ovládání
- minimální poloměr 330 mm (ale to jsou vlastně skoro všechny)
- chci skryté nádraží s vratnými smyčkami
- nechci koncovou stanici
- žádné výhybky na odnímacích dílech
- žádné koleje nad skrytým nádražím, bude tam jen odnímatelný dekl s budovami stanice a s terénem
- vím, že výškové poměry jsou bídné, skoro všechna stoupání jsou 3%, křížení tratí má světlosti jen 50 mm, což se ale dá, už jsem to takhle měl i na předchozím panelu.
Rád bych požádal o Vaše připomínky, náměty a inspirace. Za vše budu vděčný.
Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
ned 04 pro, 2022 9:22 pm
od VladoH0
Zdravím
Podobné požiadavky na pripomienkovanie vlastného návrhu sa tu väčšinou dosť aktívne riešia.
V tomto prípade však miestny znalci nereagovali ...
Tento návrh nikoho nezaujal ?
Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
pon 05 pro, 2022 5:51 am
od Ivan
Dobrá, tak za mne pár připomínek.
Koncept jako takový se mi líbí, ještě by to chtělo trochu "učesat"
- na takový prostor je velká škoda použit jen EW1, určitě bych dal EW2, vzhledově i funkčně je to někde jinde
- doplň popis kusych kolejí a vleček, jsou takové rozházené do všech směrů
- jakou máš představu o prostoru?
- SN by si zasloužilo trochu více kolejí, myslím, že se zde dá ještě něco vymyslet.
A ještě nutná poznámka na závěr. Nevím jaké máš zkušenosti, nebudu tě odrazovat od stavby. Výhodou je, že můžeš zatím postavit jen hlavní stanici. Chci jen říci, že to opravdu žere dost času a peněz. Tipuji tak 70.000- 100.000 čistě kolejiště, záleží jak bude řešen Digital a krajina.
Jestli i přes můj příspěvek jedeš dal, tak jen přeji mnoho štěstí a s chutí dotoho!
Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
pon 05 pro, 2022 6:23 am
od hank61
Na první pohled zase jeden moc pěkný projekt

Jinak souhlas s Ivanem. V každém případě EW2. Např. na DSmodely je koupíš za stejný peníze jako EW1
https://www.sportsarka.cz/sportsarka/eshop/14-1-VLACKY-Modellbahn/337-3-Kolejivo-TT Ať se ti dílo daří

Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
pon 05 pro, 2022 7:30 am
od Dovi
Libore, souhlas s kolegy. A je fajn mít takový prostor, a navržené kolejiště by bylo pěkné (snad i jednou bude).
Malá připomínka/návrh:
Při studio plánu jsem se pořád nějak podvědomě vracel k té křižovatkové výhybce vlevo nahoře.
Jestli ji už máš koupenou, dalo by se jí zřejmě využít jinde lépe - tady mi to přišlo jako plýtvání (a jako jít s kanonem na vrabce).
Proto pokud by tomu nebránilo plánované dispoziční řešení stanice, zvolil bych asi jednu z těch dvou alternativ dle obrázku:
Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
pon 05 pro, 2022 7:41 am
od sidlo
Viditelné úseky tratí u čísel 5 a 6 mi přijdou zbytečné, nechal bych je skryté.
Pokud trať od 2 do 4 má být pod úrovní 1, potom úsek od 1 do 3 bude hodně strmý.
Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
pon 05 pro, 2022 8:09 am
od milan ferdián
VladoH0 píše:Zdravím
Podobné požiadavky na pripomienkovanie vlastného návrhu sa tu väčšinou dosť aktívne riešia.
V tomto prípade však miestny znalci nereagovali ...
Tento návrh nikoho nezaujal ?
Návrh jsem zkoumal, ale já vidím více technických problémů a starostí. Jde o ty odnímací díly. Sladit kolejivo a krajinu bude těžký úkol. Já chápu, že kolega chce námět, který nám prezentoval, nevím, nevím. Já jen, aby nebylo více pláče a zloby než radosti a spokojenosti

.
-m-
Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
pon 05 pro, 2022 8:34 am
od chphoto
Já vidím hlavní problém v tom skrytém nádraží. Sice hloubka dílu je "jen" 50cm, ale když budu brát výšku stolu + viditelné nádraží, které musí být alespoň 50mm nad SN (i když 50mm mi na TT přijde málo, já mám v Nku 50mm), tak bude velmi obtížné se k tomu SN dostat. A jestli budou na hlavním nádraří i návěstidla, lampičky, tak to zavání jejich nechtěným poškozením. Ale je min jasné, že s daným protorem toho moc vymyslet nepůjde, všchna omezení jsem si na úvod přečetl. Jediné co mě napadá, tak by možná stálo za to prohodit viditelné a kryté nádraží, ale tam pak zase hrozí, že se bude špatně dostávat k tomu viditelnému. Případně je udělat nad sebou (problém s přestavníky, tam by musela být výška podstatně větší) a celý dít udělat do hloubky menší. Vycházím ze své praktické zkušenosti, kde mám hloubku panelu 1m a když se potřebuji nahnouit nad prostředek, je to problém a to mám k panelu přístup ze všech stran, když ho dám na stůl.
Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
pon 05 pro, 2022 9:07 am
od milan ferdián
Libor píše:Snažil jsem se vyhovět mým neskromným požadavkům:
- měřítko TT, 3.epocha, max. délka vlaků 50 cm
- minimální poloměr 330 mm (ale to jsou vlastně skoro všechny)
- nechci koncovou stanici
- žádné výhybky na odnímacích dílech
Rád bych požádal o Vaše připomínky, náměty a inspirace. Za vše budu vděčný.
Jedno řešení existuje. ale to se ti nebude líbit

.
-m-
Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
pon 05 pro, 2022 9:37 am
od milan ferdián
Ivan píše:- na takový prostor je velká škoda použit jen EW1, určitě bych dal EW2, vzhledově i funkčně je to někde jinde
Mám důvodné podezření, že ve winu bylo použito kolejivo od dvou výrobců. TILLIG/15° a KUEHN/20°, což se technicky nevylučuje, ale nevím jak je to s kolejovými spojkami a profily kolejnice(code). Libore, tady bylo potřeba ujasnění, protože se nedoporučuje kombinace kolejiva od dvou výrobců. Buď TILLIG nebo KUEHN. Zarazilo mě, jak jsi psal o poloměru oblouku 330 mm, což je nejblíž ku KUEHNA R321 mm.
-m-
Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
pon 05 pro, 2022 10:06 am
od milan ferdián
milan ferdián píše:Ivan píše:- na takový prostor je velká škoda použit jen EW1, určitě bych dal EW2, vzhledově i funkčně je to někde jinde
Mám důvodné podezření, že ve winu bylo použito kolejivo od dvou výrobců. TILLIG/15° a KUEHN/20°, což se technicky nevylučuje, ale nevím jak je to s kolejovými spojkami a profily kolejnice(code). Libore, tady bylo potřeba ujasnění, protože se nedoporučuje kombinace kolejiva od dvou výrobců. Buď TILLIG nebo KUEHN. Zarazilo mě, jak jsi psal o poloměru oblouku 330 mm, což je nejblíž ku KUEHNA R321 mm.
-m-
Tak vysvětlení je ještě zajímavější. Libor použil ve winu kolejivo TILLIG(exBTTB) STANDARD/22°30´, plechové (obracené "U"). Tam sedí zmiňovaný poloměr oblouku R330.
-m-
Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
pon 05 pro, 2022 10:09 am
od Zlámalík
VladoH0 píše:Zdravím
Podobné požiadavky na pripomienkovanie vlastného návrhu sa tu väčšinou dosť aktívne riešia.
V tomto prípade však miestny znalci nereagovali ...
Tento návrh nikoho nezaujal ?
On je problém asi v tom, že návrh kombinuje několik problémů, které se tady nedávno řešily a mám dojem, že se nikomu nechce to řešit zas a znova.
Sestava rámů - komplikace, provozní problémy, problémy s dělením krajiny, riziko poškození a z toho časem plynoucí nespokojenost s celkem.
Trasování - mnoho kolejí na relativně malém prostoru, někde zbytečně ostré oblouky, na to jak je to velké, jde vlastně jen o "vlakodrom".
Udělal bych hlavní stanici do úhlopříčky obráceně, než je, tobogan, klesající o 2 úrovně bych dal vpravo (s dílem 6 napevno).
SN pod hlavní stanicí, v oblouku
Druhou smyčku SN posunout až na segment 4.
Rozdíl výšek udělat alespoň 15 cm, aby se tam dalo sáhnout zepředu.
Všechny viditelné oblouky co nejvíc narovnat a naopak "utáhnout" ty skryté.
Ano, není to úplně to, co autor chtěl, ale třeba by to usnadnilo další postup.
Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
pon 05 pro, 2022 11:03 am
od HonzaM
Libor sice píše, že je skryté nádraží je pod odnímatelným dílem, na němž jsou jen stavby a krajina, těch zmíněných 50 mm je jen u křížení tratí, i tak je ale to ale u TT asi málo. Ovšem muset kvůli každé manipulaci ve skrytém nádraží tento díl odnímat není moc praktické.
Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
pon 05 pro, 2022 12:27 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj,
Nápad mezilehlé trati se dvěma stanicemi je výborný. Dnes lituji, že jsem si ho nezvolil doma místo přípojné stanice a lokálky. Akorát by to podle mě chtělo ještě učesat.
Zajímalo by mě, jaké je klesání ze stanice vlevo do SN. Na první pohled bych řekl, že trať je moc krátká a bude tam vycházet horská dráha.
Ty kousky ve smyčkách 5,6 nechat schované, místo toho bych nad nimi udělal raději vlečku ze stanice. Ty kusy smyčky, kde se vynoří pod stanicí dvě různé trati budou vypadat podivně a navíc na nich bude provoz zřejmě pouze jednosměrný. Díl 5 bych možná zrušil a smyčku udělal až u dílu 4. SN by pak mohlo být na dílu č. 2 snáze přístupné a vyšší.
Ta větší stanice by si zasloužila trochu prodloužit. Místo je směrem vlevo je místo, dal by se nahradit protioblouk. Stanici klidně udělat víc šikmo. Když by zmizela 5 neměl by být problém ani s přístupem ke zhlaví.
Jsou to jen nápady a doporučení, kreslený návrh by byl lepší, ale mám teď příliš restů.
Re: TT: U 250-220-250

Napsal:
pon 05 pro, 2022 3:33 pm
od Ivan
Tady se to rozjelo, já začal spíše úvodem, nechtěl jsem ho vystrašit

Ano, na kolejivo jsem se zapomněl zeptat a nenapadlo mne, že by to mohlo být takto nešťastné kombinované.
Tak uvidíme až se ozve autor.