Stránka 1 z 11

kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: ned 23 říj, 2022 4:18 pm
od dansemacabre
Po měsících čtení a nasávání informací bych se konečně rád pustil do stavby prvního jednoduchého kolejiště. Má pozornost padla na vícero návrhů pana Ferdiána, nakonec jsem ale skončil u Chrpova z toho důvodu, že umožňuje jak jednoduchou jízdu po oválu, tak vlečky a manipulaci, a zároveň nepotřebuje "podzemní" skryté kolejiště ani příliš mnoho výhybek. Původní návrh je v H0, překreslil jsem si ho ve SCARMu do TT tak, aby pokud možno nezabralo moc místa. Zároveň jsem trochu upravil dispozice nádraží (dal tam víc rovinek) a do vrchního nádraží lokálky přidal druhou kolej.

"Hlavní" okružní kolej je stavěná z poloměrů R310 nebo R353, tady hádám problém nebude.
Odbočná lokálka ale musela být navržená z flexi poloměru R280, zároveň jde do stoupáku (max 4%). Tady si nejsem jistý, jestli to bude fungovat a jestli to motorové osobáky s přídavným vagonem projedou.
Dál si nejsem úplně jistý průjezdností tunelu pod vrchním nádražím. Kolej v lokálce je ve výšce 40mm, křižující kolej nad ní je v 94mm. Takhle na těsno to ale je i v původním plánku.

Budu rád za každý námět nebo doporučení. A zejména za potvrzení, jestli ta R280 do kopce bude ok a případně nápad, jak to vyřešit s nízkým tunelem.

Ještě se dá udělat varianta, při které se vrchní část oválu skryje pod to vrchní nádraží, čímž se udělá skryťák v nulté úrovni, jen se tím bohuže zakryje třetina viditelných kolejí.

Můj plánek v TT.
TT_chrpov_mensi.jpg


původní návrh MF v H0
Chrpov krajina – DF.jpg

Chrpov-kolejivo-kusovnik-DF.jpg

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: ned 23 říj, 2022 7:51 pm
od Ivan
Ahoj,

K poloměrum jukni třeba do těchto vláken, najdeš tam tvoje odpovědi ke sjízdnosti poloměru. Máš tam však i dost velké stoupání. Já bych do toho asi nešel, ale některé vozy to zmaknou. Nutno před stavbou vyzkoušet. Nevím, co myslíš motorový osobák. Je to prostě kus od kusu.

viewtopic.php?f=51&t=11032&start=30
viewtopic.php?f=51&t=11746

Křížení, 54 mm je dost natěsno, ale dá se to. Norma má tuším průřez 41mm, k tomu podloží, koleje, deska....

plánek je spíše z kategorie dětské, ale když se ti líbí, proč ne :wink:. Osobně mám radeji jiné Milanovi planky.

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: ned 23 říj, 2022 8:34 pm
od dansemacabre
v pláncích jsem teď ležel hodně dlouhou dobu, bohužel jsem ale nenašel jiný, který by splňoval všechno, co od minikolejiště chci, tzn uzavřený oblouk, vedlejší trať i vlečku a absenci podzemního nádraží. A nebo na tam bylo třeba 14 výhybek, to bych mi do začátku hráblo.
Rád si ale nechám poradit, případně poslat nějaký jiný nápad, přeci jen jsem mohl některý z hotových plánků přehlédnout.
(podobné bylo Sluníčko, to je ale bohužel ještě o 30cm větší, nebo se mi z počátku líbil Pavlov, ale tam je dost komplikovaná už samotná stavba rámu, nebo počet výhybek)

Stoupání 4% jsou moc? Půjde to i o fous snížit.

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: ned 23 říj, 2022 8:41 pm
od vojtas
Ahoj, hele já bych tohle na takhle malém prostoru určitě nedělal. Je to strašně přeplácané, bude tam brutální stoupání, a v lokálkové stanici musí být možnost objet, jinak to bude provozně strašně nudné. Buď bych šel klasickou cestou SN v 0, nebo zkusil navrhnout něco lepšího. Čím míň prostoru na minikolejišti s motivem širé trati a ne třeba vlečky zabírají koleje a budovy, tím líp ve finále vypadá, to je univerzální moudro, viz třeba ty Dušanovy? Kameničky v N.

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: ned 23 říj, 2022 9:00 pm
od dansemacabre
Kdybych vrchní část schoval pod terén lokálky, tak si budu moci dovolit delší nájezd, a tedy i menší stoupání, plus zbude víc místa pro krajinu. U koncového nádraží bych se vrátil k původnímu návrhu MF s objezdem a dole naopak ubral teojcestnou výhybku a jednu vlečku. Na první kolejiště mi ta "přeplácanost" docela vyhovuje.
Hodně se mi líbí i "dětské" kolejiště Rozmarýnek, ale to jsou už tři patra, 1,5 m šířka a nepočítaně výhybek... Kameničky a podobné nápady bohužel postrádají pro mne důležitou možnost kroužení.

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: pon 24 říj, 2022 5:11 am
od hank
dansemacabre píše:...Kameničky a podobné nápady bohužel postrádají pro mne důležitou možnost kroužení.

V tom případě by ještě možná stálo za to podívat se do I. dílu na některé z kolejišť uspořádaných podle logiky kruhu.

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: pon 24 říj, 2022 7:06 am
od dansemacabre
hank píše:
dansemacabre píše:...Kameničky a podobné nápady bohužel postrádají pro mne důležitou možnost kroužení.

V tom případě by ještě možná stálo za to podívat se do I. dílu na některé z kolejišť uspořádaných podle logiky kruhu.


Což o to, rád bych. Jen musím podotknout, že ta kniha je už několik let beznadějně rozebraná a nesehnatelná a pro začátečníka naprosto nedostupná. Vycházím z toho, co bylo digitalizováno a k čemu mám přístup. Kdyby se našla hodná duše, která by mi vyfotila pár stran s dobrými kruhovými návrhy, které nejsou digitalizované zde http://www.zeleznicni-normalie.cz/piwig ... category/8 , tak budu moc rád.

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: pon 24 říj, 2022 7:08 am
od dansemacabre
Přepracovaný nápad původního Chrpova. Část okruhu se schovala pod terén, bylo změněno koncové nádraží a ubyla jedna vlečka.
Kolejiště se tím rozrostlo na 90x140cm, ve stoupání je teď R310 a max 3°. To už by jít mohlo?
TT_CHRPOV_BEST.jpg
chrpov_3D.jpg

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: pon 24 říj, 2022 7:49 am
od hopeter
A tohle by se ti nelíbilo ? http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=51&t=11169 Mě se zalíbilo natolik , že jsem si připravil konstrukci a vymyslel jak se rozumně do podzemí. Třeba se k němu ještě někdy vrátím ale podklady můžu poskytnout. :wink:

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: pon 24 říj, 2022 8:12 am
od Ivan
Možná bych to vzal hezky odzacatku :wink:

Maximální rozměr rámu, včetně výšky?
Nastin provozu:
-epocha (klidně napiš i žádná, proč ne :wink:)-
-koncept kolejiště, krajinné, městské, vlečky apod (část už jsi naznačil)
-tvoje zkušenosti

Já řešil mini na podobnou plochu, skončil jsem u oválu, SN za kulisou v jedné rovině s logikou kruhu když budu jezdit dle GVD, ale zároveň mohu jen kroužit a pít u toho pivo po práci :D
Ale nikomu nic nevnucuji, jen na tomto prostoru je složité vmestnat vše co chceš. Není to nereálné, je to jen otázka kompromisů a co očekáváš. :wink:

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: pon 24 říj, 2022 8:48 am
od dansemacabre
Zkušenosti nemám žádné. Před 20 lety jsem na desce měl dva ovály a domky si lepil z papíru z vystřihovánek ABC.
Aktuálně jsem objednal dvě DCC mašiny, centrálu a pár kolejí a výhybek na ježdění po stole. Rád bych ale postavil kolejiště.
Maximální rozměr 130x90, na výšce tolik nesejde (plus mínus 10 cm v pohodě). Spíš než že by mě limitovalo místo, mě limitují zkušenosti a to, že si nechci ukousnout velké sousto.

Epocha IV, venkov. Rád bych tam dostal alespoň nějaké převýšení nebo most. Domků spíš méně.
Idálně kruhový základ a možnost provozu alespoň 2-3 mašin, kdy jedna krouží, jedna je na vedlejší koleji a jedna někde na vlečce. (2 s vagonky, jeden motorák)
Rád bych se vyhnul podzemnímu skryťáku a nádraží v oblouku.

Ten přepracovaný návrh vám pořád přijde špatný?

Podobného ražení je ještě tohle http://www.zeleznicni-normalie.cz/piwig ... ategory/47 - to bych nádraží v oblouku nějak snesl.

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: pon 24 říj, 2022 9:28 am
od StandaR
Zrovna jsem se po tom přesně díval, vím že jsem ji už několikrát viděl přepočítanou do TT v podobných rozměrech..

viewtopic.php?f=1&t=10713&hilit=lu%C4%8Dnica&start=75

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: pon 24 říj, 2022 9:59 am
od dansemacabre
Abe Simpson píše:Zrovna jsem se po tom přesně díval, vím že jsem ji už několikrát viděl přepočítanou do TT v podobných rozměrech..

viewtopic.php?f=1&t=10713&hilit=lu%C4%8Dnica&start=75


Díky za odkaz! Vidím, že je to vždycky stejné: někdo vezme původní plánek, upraví ho, 20x předělá a je k němu pořád spousta připomínek, až nakonec nejdřív obnoví původní návrh MF bez úprav, nebo (častěji) skončí u zcela jiného plánku :)

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: pon 24 říj, 2022 10:53 am
od vojtas
Mě přijde plánek se skrytým nádražím ok. Je to naprostá klasika. Jen nechápu, proč jsou v dolním nádraží koleje tak daleko od sebe? I normální tillig osová vzdálenost 43mm je víc, než kdekoliv ve skutečnosti. Stanici bych udělal alespoň tříkolejnou :)

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

PříspěvekNapsal: pon 24 říj, 2022 11:02 am
od dansemacabre
vojtas píše:Mě přijde plánek se skrytým nádražím ok. Je to naprostá klasika. Jen nechápu, proč jsou v dolním nádraží koleje tak daleko od sebe? I normální tillig osová vzdálenost 43mm je víc, než kdekoliv ve skutečnosti. Stanici bych udělal alespoň tříkolejnou :)


Děkuji za cennou radu! Koleje jsou tak daleko od sebe částečně proto, že to tam lépe nevychází s výhybkami, a částečně protože jsem naprostý železniční mudla a "standardizovaný rozchod kolejí" jsem pochopil jako "od kraje ke kraji. :D A taky SCARM ukazuje na rozdíl od WINTACKu koleje jen od "železa k železu", bez pražců a podloží.
Ještě si teď překresluji alternativu "Lučnica", jsem ale rád, že jsem se u té původní dostal alespoň do stavu, kdy to není vyloženě nesmysl.