kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Dusan » pon 07 lis, 2022 10:44 am

Za mě souhlas. V jednoduchosti je síla, míň starostí a nákladů. Tu kusou ve SN bych více ohnul, tak aby se posunula více dozadu, stejně tak pak i kulisu. Kulisa v oblouku ti přidá na hloubce odpticky. Do SN bych dal ještě jednu kusou, může tam stát nějaký motor mimo hlavní koleje SN a sem tam vjede do stanice a zase odjede pro zpestření. Koncová stanice by se dala zmenšením poloměru na vjezdu pak taky mírně vrátit dozadu, aby jsi co nejvíc prostoru měl mezi oběma stanicemi. Taky můžeš tu koncovou dát třeba o 10-15mm výše, nebude to žádné velké stoupání a v perspektivě to bude vypadat lépe.
Ať se daří.
Přílohy
TT_CHRPOV_mini.jpg
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod dansemacabre » pon 07 lis, 2022 10:50 am

Motorák mám Singrovku 820 045, na tu bude R267 málo. Koleje ve skryťáku přešoupu, to není problém.
dansemacabre
 
Příspěvky: 37
Registrován: ned 25 zář, 2022 10:35 am

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Zlámalík » pon 07 lis, 2022 11:00 am

Souhlas s Dušanem, byl rychlejší.
Výškové oddělení 10 - 20 mm tomu pomůže. Pak můžeš přední a zadní stanici oddělit lesem, začal bych u šturců horní stanice, aby tam nebylo vidět skrz a bude to fajn. Nakonec i Milan Ferdián to ve svých pláncích často používá.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Dovi » pon 07 lis, 2022 11:55 am

 
Nebo jednoduše takhle - navíc s delší odstavnou kolejí ve SN (bude se velmi hodit):

TT_CHRPOV_flat_mini.png
TT_CHRPOV_flat_mini.png (15.86 KiB) Zobrazeno 2665 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod hank61 » pon 07 lis, 2022 12:07 pm

dansemacabre píše:
Mmch: že jsem začal, lituju už teď, protože jsem švorc ještě před finalizací "základních investic" a pořád nemám ani tu desku s kolejemi. :?


Nechci ti do toho házet vidle, ale pokud bys chtěl pro začátek minimalizovat náklady, což je z mého pohledu u prvního projektu rozumné, tak bych volil úplně jiný koncept. Jen těch 16 výhybek s přestavníky co tam máš, tě bude stát více než 10 litrů. Co třeba něco na způsob Kameniček, nebo nějakého úzkého segmentového kolejiště, tzv. nudle, kde bude stanice, a SN tvořené třeba přesuvnou, kterou můžeš pro začátek ovládat i ručně. Troufám si odhadnout, že by se náklady mohly pohybovat na polovině tebou uvažovaného projektu. Inspiraci tady na DF najdeš, případně doporučuji 3. díl Plánů kolejišť od Milana F., nebo tě můžeme i nasměrovat. :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2491
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod dansemacabre » pon 07 lis, 2022 5:51 pm

Tak zrovna výhybky a kusové koleje oproti flexi jsou v tom celém objemu pořizovacích nákladů lokomotiv, dekodérů a centrály ta menší částka :)
dansemacabre
 
Příspěvky: 37
Registrován: ned 25 zář, 2022 10:35 am

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod jafobe » pon 07 lis, 2022 5:52 pm

Z mého pohledu selského rozumu víc odstavých kolejí ve SN nemusí vždy znamenat víc možností provozu... bude totiž záležet hodně na tom kde a jakým směrem bude kolej zaústěna, jak kdy a k čemu bude využívána...
Pokud bude zaústěna uprostřed jiné koleje va SN nebudu moct u této koleje plnohodnotně využívat celou její délku pro odstavení vlaku, jinak zablokuji odstavnou kolej (kde by mohl být třeba motorák, pár dalších vozů nebo jiná lokomotiva) a opačně pokud bych chtěl vyjet z odstavné koleje musím s vlakem před ní někam odjet... Pokud bych "hoření" odstavné koleje měl zaůstěné takto, a je asi jedno jestli bych do noch najížděl přímo nebo přijel souběžně a pak sunul "zpět", opět tím značně omezím možnosti využití dané koleje ve SN. Takže ve výsledku budu muset jen víc přesouvat soupravy ve SN nem tam, pokud bude tedy kam abych nemusel jezdil z tunelu ven jen proto abych mohl vyjet z odstavné koleje . :oops:
Navíc u posledních návrhů se už druhá koncová stanička tváří spíš jako vlečka, protože na takový prostor prostě bude dost velký problém natěsnat dvě stanice které se mají tvářit že nejsou hned vedle sebe... a asi i ta vlečka by v takové blízkosti stanice spíš využila koleje ve stanici nebo si tam dodělala jenu svvou kusou. než aby si stavěla své vlastní kolejiště jestě přes tunel
Neberte si to jako kritiku, spíš jen jako takové moje malé zamyšlení nad smysluplností provozu. ;)
Jaromír
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Dovi » pon 07 lis, 2022 6:31 pm

Jenže z druhého, a taky selského pohledu:

- předmětem tohoto vlákna je vlastně minikolejiště, a mělo by správně být ve vedlejší rubrice

- a není to už ze své podstaty jen o několika málo kompromisech, ale o spoustě kompromisů

- na ploše "fotbalového hřiště" zde máme 3 železniční stanice (2 viditelné a jednu skrytou)

- ještě je tam i okruh (podmínka při zadání) a další věci

- to vše v jedné jediné úrovni - kvůli jednoduchosti, menší pracnosti, spolehlivosti, ceně a v neposlední řadě i kvůli fenoménu prvního kolejiště kolegy začátečníka.

Vzhledem ke všem těmto skutečnostem mi ten aktuální návrh layoutu přijde rozumný až optimální, vcelku hezký, mající smysl, a začátečníkem zvládnutelný do provozuschopné podoby.

Pokud to dotáhne do konce, může z toho být opravdu dost pěkné kolejiště.
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Zlámalík » pon 07 lis, 2022 6:46 pm

dansemacabre píše:...Vidím, že je to vždycky stejné: někdo vezme původní plánek, upraví ho, 20x předělá a je k němu pořád spousta připomínek, až nakonec nejdřív obnoví původní návrh MF bez úprav, nebo (častěji) skončí u zcela jiného plánku :)

Něco mi říká, že tato doba právě nastala :D :D :D

Z toho, co tu proběhlo, se mi asi nejvíc líbí Foxův návrh zde: viewtopic.php?f=1&t=14152&start=45#p314600
- v co největší míře respektuje původní ideu, se kterou sem autor přišel (a co si budeme povídat, každý sem chodí proto, aby mu to ostatní odsouhlasili)
- stoupání v tunelu je vedeno MIMO lokálkovou stanici - tedy nehrozí kolize výšek a dá se plynule stoupat už z přední stanice
- terénem vystavěným nad tímto tunelem se dají obě stanice velice hezky oddělit
- není to překombinované
Za sebe bych se jen přimluvil k použití levého (vlastně obou) zhlaví z aktuálního návrhu, s angličanem. Začátek tunelu vlevo bych ale udělal podle Foxe, až dál od stanice.

Známe to všichni - ty ostatní nápady jsou vždycky podnětné, ale je potřeba si držet směr, aby člověk ještě pořád stavěl to "svoje" kolejiště, na které se těšil, než sem s ním přišel :lol:
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Jirkátor » pon 07 lis, 2022 6:49 pm

Ale no tak, jafobe, na tom prostoru přece nejde modelovat smysluplný provoz v eNku, natož v TT. Je to o hodně velkých kompromisech a že to bude spíš hračka než model, je přece zjevné hned od začátku. Ale i ta hračka může vypadat pěkně a zabavit na dlouhou dobu. Ne každý může pro kolejiště zabrat celou místnost v domě. Je lepší tedy nestavět vůbec, nebo se spokojit s něčím takovým?
K tvým výhradám k provozu takto navrženého skrytého nádraží se ale připojuji.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod HonzaM » pon 07 lis, 2022 7:00 pm

Vzhledem k tomu, že jde o první projekt “eléva” bez jakýchkoli zkušenosti s pokládkou koleji a elektronistalací kolejiště a který považuje za významnou možnost kroužení, bylo by asi lépe postavit nejdřív podstatně jednodušší kolejiště typu ováĺ, třeba pro začátek jen s jedním nádražím se třemi kolejemi. Nezdá se mi moc dobré začínat jako s prvním projektem takový, jaký zde vzniká. Je potřeba si prakticky vyzkoušet kladení kolejí, způsob jejich připojení, instalaci přestavníků a zjistit kolik to znamená práce, kolik času to zabere a kolik to bude stát. Dansemacabre v jednom příspěvku napsal, že by rád po novém roce jezdil. Zjevně má zcela zkreslenou představu co ho čeká. Pár kolejišť a modulů už jsem postavil, ale i s touto zkušeností bych váhal pustit se do zde diskutovaného projektu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod jafobe » pon 07 lis, 2022 7:42 pm

Dovi píše:Jenže z druhého, a taky selského pohledu:

- předmětem tohoto vlákna je vlastně minikolejiště, a mělo by správně být ve vedlejší rubrice

- a není to už ze své podstaty jen o několika málo kompromisech, ale o spoustě kompromisů

- na ploše "fotbalového hřiště" zde máme 3 železniční stanice (2 viditelné a jednu skrytou)

- ještě je tam i okruh (podmínka při zadání) a další věci

- to vše v jedné jediné úrovni - kvůli jednoduchosti, menší pracnosti, spolehlivosti, ceně a v neposlední řadě i kvůli fenoménu prvního kolejiště kolegy začátečníka.

Vzhledem ke všem těmto skutečnostem mi ten aktuální návrh layoutu přijde rozumný až optimální, vcelku hezký, mající smysl, a začátečníkem zvládnutelný do provozuschopné podoby.

Pokud to dotáhne do konce, může z toho být opravdu dost pěkné kolejiště.


Jirkátor píše:Ale no tak, jafobe, na tom prostoru přece nejde modelovat smysluplný provoz v eNku, natož v TT. Je to o hodně velkých kompromisech a že to bude spíš hračka než model, je přece zjevné hned od začátku. Ale i ta hračka může vypadat pěkně a zabavit na dlouhou dobu. Ne každý může pro kolejiště zabrat celou místnost v domě. Je lepší tedy nestavět vůbec, nebo se spokojit s něčím takovým?
K tvým výhradám k provozu takto navrženého skrytého nádraží se ale připojuji.


Je mi jasné ža u takového rozměru a požadavků (viditelná odbočná a skrytá na oválu plus viditelná koncová) je to o hodně kompromisech a je vždy na samotném autorovi kolik a jakých jich "snese"...
Ano, je to autorova prvotina na které se chce naučit potřebné dovednosti a uspokojit svůj sen o kolejišti. Ze začátku to může bavit skoro každého na tom jezdit, ale otázkou je na jak dlouho než si začne všímat omezení které to má, kompromisů v krajině.. Ani jí nehodlám obětovat kolejišti celou místnost... na to mi stačí starost o klubové... takže se směřuji k menším projektům, byť z něčího pohledu i provozně chudým...
I proto píšu že to je můj názor ne kritika. ;)
Jsem více krajinář, proto to vnímám jinak i v tomto kontextu, osobně bych si radši odpustil lokálku do koncové stanice a spíš udělal dvě stanice na oválu průjezdné, kde by se i skryté dalo věnovat skoro stejně místa jako té viditelné.a ve výsledku ani nemusí být skrytá v pravém slova smyslu, jen kolejiětě rozdělené kulisou na dvě poloviny které by mohli každá žít svým životem... každu polovinu můžu používat jako skdytou ale třeba i jako další viditelnou (provozovat "šachy" sám proti sobě), střídat třeba podle zrovna provozované epochy (každou ze stanic mohu ztvárnit v jiné době, byť by byli třeba kolejově identické), nebo v různých zočních obdobích, mít v každé ze stanic jiné vlečky aby to co se v jedné nakládá se vě druhé mohlo měkam vykládat... i se dvěmi malými sanicemi lze provozovat smysluplný provoz, byť omezený množstvím souprav po kolejišti se pohybujících.... :wink:
Jaromír
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Ivan » úte 08 lis, 2022 6:56 am

Jejej, tady se to nějak rozjelo...
Já se taky po 3 diorámatech jednoho rychle zrušeného pojektu segmentovky pustil do mini o téměř totožné ploše se 14 vyhybkami a jde to. Záleží na odhodlání. Je však pravda, že do začátku je méně někdy více.
Ten plánek v jedné rovině není vůbec špatný, jen bych místo stanice před kulisou udělal vlečku. Jako kulisu fotku nějaké továrny a bude to zajímavé. Myslím, že je teď čas to nechat trochu uležet. :wink:

Chtěl jsem se ještě vrátit k zapojení vyhýbek, protože jako začátečník bych z toho asi nebyl moudrý.

V TT máme 3 typy vyhýbek :
- s plastovou srdcovkou (dnes už jen Angličan DKW, dříve ještě EW1, IBW) , srdcovky již není třeba nějak extra izolovat, izoluješ jen jednu kolej kvůli detekci obsazení. Já ho nemám, takže neizoluji nic.
- s kovovou odlitou srdcovkou, dnes EW1, oblouková IBW, zapojení kolejí stejné jako u plastové. Navíc máš možnost i tuto část napájet, musíš však přepínat polaritu dle postavení výhybky (MP1 to umí, prostě zapojíš 3 dráty navíc). Vřele doporučuji, krátké motoráky a loko se nebudou sekat. U obloukové IBW doporučuji ještě před montáží vyndat srdcovkou, pripajet na ni zespodu drát a vterinakem přilepit zpět, protože moc nedrží.
- výhybky se srdcovkou z kolejových prutů, čili EW2, stačí příslušné pruty na konci výhybky odizolovat spojkou,dle návodu. Ideální je úprava viz lokopin, ale já se do ní nepustil.

MP1 obsahuje dostatečně dlouhé táhlo, ale je k ničemu (tlusté, nepružné). Řeší se nahrazením např. ocelovou strunou. Já mám tuším jen 0.5 (nebo 0.3)?, ale mám nízké podloží, jen 4 překližku a korek. U tebe to vidím na 0.5 nebo 0.6mm, kup a vyzkoušej. Není to tak těžké, jak se může zdát.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod HonzaM » úte 08 lis, 2022 7:06 am

Podle mého názoru je návrh v současné podobě asi maximem při omezeních daných rozměrem plochy a zvoleným rozměrem TT asi maximum (ale ani u N nelze na takovéto ploše dělat zázraky). Pro modeláře, který nemá žádné zkušenosti se stavbou je to ale dost velké sousto. Pro zkušené modeláře jako jsou třeba hopeter nebo hank1 by to určitě problém nebyl. Druhým aspektem je způsob provozu. Jestliže má být podstatným využitím pozorování vlaku jedoucího po okruhu, je kolejiště zbytečně složité. Možná se ovšem pletu, uživatel uvidí nové možnosti provozu a využije je. Přeju mu úspěch a všichni mu rádi poradíme a pomůžeme. Jako třeba poslední ivanův příspěvek o výhybkách. Pokud jde o vlečku, doporučuji dansemacabremu si ji sestavit na stole, vyzkoušet si na ní provoz a zjistit, zda ho to bude bavit. Určitě si užiju opovržení řady (možná většiny) účastníků této diskuze, ale mne manipulace nezbytná na vlečce nebaví a koncovou stanici používám jen pro motoráky, u nichž není žádná manipulace nutná.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: kolejiště TT Chrpov podle MF (90x135cm)

Příspěvekod Sandy » úte 08 lis, 2022 8:49 am

Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky......
Navrhovat na plochu o velikosti pivního tácku smysluplné kolejiště končí obvykle tak, že si většinu času "honíme vlastní ocas". :roll:
Po krátké diskuzi se vracíme zase na začátek, z původních požadavků něco seškrtáme, něco přidáme . Plochu pivního tácku malinko zvětšíme, aby se na ní vešel "tuplák". Když k tomu přidáme komentáře k technickým otázkám, které jsou v tuto chvíli naprosto zbytečné, tak z toho vznikne zbytečný "guláš".

Z dosud diskutovaného vyplývá jedno a to, že hlavní stanice je vyřešena mistrně a měla by být vyvěšena jako "mustr" pro budoucí použití.

Nejdůležitější otázkou tohoto kolejiště (ale i jiných podobných kolejišť) je umístění SN v zadní části. Ať již bude viditelné nebo skryté, jeho obsluha bude velký oříšek. Dosáhnout na vzdálenost téměř jednoho metru, aniž bych poškodil to, co je v popředí , je dost velký kumšt. A ač se to nezdá, tak se občas vyskytne vozidlo, které vykolejí nebo se rozpojí.
Již jen na očištění kolejí aby měl jeden ruku jako Saxana.

Já bych umístil SN dopředu pod hlavní stanici. Jednoduše bych okopíroval viditelnou stanici (očištěnou od odbočujících kolejí). Trať z pravého zhlaví by (např.) klesala v poloze zadní koleje původního SN do levěho zhlaví SN. Trať z levého zhlaví v poloze přední koleje SN do pravého zhlaví. Na klesání v obou případech jsou téměř dva metry trati. Není to žádný luxus, ale provozně by to mohlo vyhovovat.
To je podle mne jediná možnost, jak se zbavit manipulace s kolejištěm při jakékoliv příhodě v původně navrženém SN,
Ono se to nezdá, ale hotové kolejiště 100x150 je dost velký macek.
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 návštevníků