H0 klubové kolejiště tvaru U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

H0 klubové kolejiště tvaru U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod jafobe » pon 05 zář, 2022 7:23 pm

Jelikož naše klubové kolejiště zatím nemá žádnou jinou prezentaci a sem do DF občas dávám i něco z jeho úprav, tak s jednou prezentací začnu tady...

turnov kolejiětě celek.jpg


Není to stavba od 0, jen stav ve kterém jsem to dostal na starosti... Kolejiště bylo určené hlavně pro děti o akcích pořádaných v depu, tomu odpovídá zhruba současný stav. EDIT Vznik kolejiště je v roce 2015 k prvnímu roku otevírání Turnovského depa. EDIT
Nebude to prezentace kdo ví jakého zázraku, ale může to některým zžrba pomoct s odhadem co se na daný rozměr zhruba vejde, i jaká to může mít úskalí, i co se třeba dá vylepšovat aby nebyli náklady kdo ví jak závtatné a zvládli to udělat i méně zruční a zkušení jedinci, třebai i děti pro které to má být inspirací.

Základní tvar kolejište je do U, a byť je vrch terénu včetně kolejí vcelku, stojí na třech stolech. Takže jedna z vizí do budoucna při plánované přestavbě je rozdělení terénu i kolejí podle stolů, aby se dalo kolejiště případně i přestěhovat a preztentovat jinde. Třeba v Zce při nějakých akcích mimo depo...
Stoly jsou všechny stejné hloubky 0,8 m a délek 1,6 m. 2,4 m a 3,2 m poskládaných do U vit nákres, takže výsledné vmější rozměry jsou 4 x 2,4 x 2,4.x 0,8 metru

stolym.jpg
stolym.jpg (7.43 KiB) Zobrazeno 8223 krát


Ovládání je komplet analogové. Zapojením kolejí se jedná o ovál s odbočnou stanicí v nulové výšce a do něj zaústěná lokálka s koncovou stanicí zhruba ve výšce 10 cm. ? Na obrázku včetně rozdělení odpojitelných úseků.

turnov kolejiste useky.jpg


Postupně sem budu přidávat další fotky i informace.

A v reálu bude k nahlédnutí 17.9 2022 při dalším dni otevřeného depa v Turnově.
Naposledy upravil jafobe dne stř 07 zář, 2022 7:41 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: H0 klubové kolejiště U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod HonzaM » úte 06 zář, 2022 5:07 am

Jaké jsou použity přestavníky výhybek?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: H0 klubové kolejiště U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod jafobe » úte 06 zář, 2022 1:58 pm

HonzaM píše:Jaké jsou použity přestavníky výhybek?

Přestavníky Peco PL-10 s montáží pod vyhybkou, uchycené v pražcovém loži.
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: H0 klubové kolejiště U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod HonzaM » úte 06 zář, 2022 5:49 pm

To tedy znamená, že pokud je plánována elektronizace, bude třeba tyto přestavníky s odběrem přes 1A nahradit vhodnêjšími a také odstranit pružinu fixující jazyky k opornici.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: H0 klubové kolejiště U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod fulda » úte 06 zář, 2022 6:51 pm

HonzaM píše:To tedy znamená, že pokud je plánována elektronizace, bude třeba tyto přestavníky s odběrem přes 1A nahradit vhodnêjšími a také odstranit pružinu fixující jazyky k opornici.
Proč? Copak neexistují elektronické systémy, které jsou připravené na přestavníky PL-10? Já jich znám několik. (spíš bych řekl, že nemalé množství)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: H0 klubové kolejiště U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod Ivan » úte 06 zář, 2022 7:19 pm

HonzaM píše:To tedy znamená, že pokud je plánována elektronizace, bude třeba tyto přestavníky s odběrem přes 1A nahradit vhodnêjšími a také odstranit pružinu fixující jazyky k opornici.



Prosím, Honzo, nezkaž další vlákno nesmyslnymi dotazy a tipy jak vše předělat. Zas se tu rozpoutá zbytečná diskuze.

Jafobe si myslím vše jasně napsal. Když bude chtít se zeptat něco na toto téma, zeptá se.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: H0 klubové kolejiště U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod jafobe » úte 06 zář, 2022 8:13 pm

HonzaM píše:To tedy znamená, že pokud je plánována elektronizace, bude třeba tyto přestavníky s odběrem přes 1A nahradit vhodnêjšími a také odstranit pružinu fixující jazyky k opornici.

Zmínil jsem plánovanou přestavbu ne plánovánoua elektronizace. :!: To je docela nepatrný rozdíl.

Sice se stávající elektrické rozvody budou muset na předělávané části změnit, dost možná se koncová stanice zapojí tak aby se dala odpojit od hlavního pultu a dala se řídit svým vlastním. Nejsou v plánu žádné velké finanční investice takže elektronizace ani digitalizace se konat nebudou. I když z eletrosoučástek co mám doma by se daly dělat různé vymoženosti... ale na to čas rozhodně nebude.

Takže něco málo k plánované přestavbě... Jak bylo zmíněno jsou na kolejišti pouze dvě stanice, odbočná na oválu a koncová na odbočující trati, takže provoz je trochu nudný alespoň na hlavní trati v podobě oválu co na jednu stranu odjede to z druhé přijede, pokud to nenechám stát někde v tunelu na odpojeném úseku zatímco se na nádraží třeba posunuje nebo odjíždí vlak do koncové stanice aby se odvedla pozornost od jednoduchého oválu, který prokouknou i děti... Prostě a jednoduše v rámci přestavby se sundá vše ze dvou menších stolů spodní ovál se protáhne tak aby byl delší viditelný kus širé tratě, a následně se do tunelu přidá skryté nádraží. Díky pozměněnému vedení spodní trati bude možnost trochu protáhnout lokálku a hlavně zmenšit její stoupání, horní stanice se trochu posune a možná se do ní přidá jednomístná výtopna.
Schematicky zhruba nějak takto s tím že přesné vedení tratě a umístění se bude řešit spíš až při stavbě:

turnov kolejistě změna.jpg
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: H0 klubové kolejiště U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod HonzaM » úte 06 zář, 2022 9:09 pm

Ivan píše:
HonzaM píše:To tedy znamená, že pokud je plánována elektronizace, bude třeba tyto přestavníky s odběrem přes 1A nahradit vhodnêjšími a také odstranit pružinu fixující jazyky k opornici.



Prosím, Honzo, nezkaž další vlákno nesmyslnymi dotazy a tipy jak vše předělat. Zas se tu rozpoutá zbytečná diskuze.

Jafobe si myslím vše jasně napsal. Když bude chtít se zeptat něco na toto téma, zeptá se.

Nevím co Ti na mém dotazu připadá nesmyslné. Buď v klidu, nemám v úmyslu nic jafobemu radit.
Naposledy upravil HonzaM dne stř 07 zář, 2022 5:25 am, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: H0 klubové kolejiště U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod sidlo » stř 07 zář, 2022 4:47 am

jafobe píše:a následně se do tunelu přidá skryté nádraží

Ta skrytá trať je hodně dlouhá. Skryťák by mohl mít dlouhé koleje tak, aby se za sebe vešly dva vlaky.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: H0 klubové kolejiště U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod zdeno » stř 07 zář, 2022 7:44 am

kolejiste je to pekne, skoda ho burat a prerabat.
Asi nejjednodussi by bylo, ho zdvihnut o 12 cm a pod nej dat cele patro skryteho nadrazi a dat tam vratne smycky se samovratnymi vyhybkami vzadu.

mustr.jpg
mustr.jpg (4.76 KiB) Zobrazeno 7572 krát

pokud neni elektricke ovladani, dalo by se to ovladat zepredu i rucne a vzadu by boli samovraty. Taky analog by nebyl problem zapojit.
Nevyhoda je pouze jeden smer projizdeni, ale to by u skrytaku nemelo vadit.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: H0 klubové kolejiště U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod jafobe » stř 07 zář, 2022 3:15 pm

sidlo píše:
jafobe píše:a následně se do tunelu přidá skryté nádraží

Ta skrytá trať je hodně dlouhá. Skryťák by mohl mít dlouhé koleje tak, aby se za sebe vešly dva vlaky.


V současné době zase až tak dlouhá není a navíc v jediném místě kde by v současném stavu šla dát alespoň druhá kolej překáží lokálka. Po plánované přestavbě by bylo místa rozhodně víc

zdeno píše:kolejiste je to pekne, skoda ho burat a prerabat.
Asi nejjednodussi by bylo, ho zdvihnut o 12 cm a pod nej dat cele patro skryteho nadrazi a dat tam vratne smycky se samovratnymi vyhybkami vzadu.

mustr.jpg

pokud neni elektricke ovladani, dalo by se to ovladat zepredu i rucne a vzadu by boli samovraty. Taky analog by nebyl problem zapojit.
Nevyhoda je pouze jeden smer projizdeni, ale to by u skrytaku nemelo vadit.


Tak jedna z možností by to taky byla, jen by se to asi muselo tahat koleje dolů vnější stranou kolen stolů a až pak pod něj do SN... jinak by se do vrchní desky nosné desky co je položená přímo na kovovém rámu museli řezat průjezdy dolů, a kovový rám stolů má ještě příčky, a mezi nimi už nebude dost místa na stoupání.
Zvednutí s ohledem na současnou konstrukci kolejiště je nereálné a navíc by tam děti neviděli a mohli by se uřezávat nohy. Zvednout současnou desku výš by byl dost velkýí problém, muselo by se toho bourat o hodně víc, takže by to bylo skoro na novostavbu... nosná podkladová OSB deska je zvrchu přišroubovaná do kovového spodku stolu, do ní jsou přišroubované slabší desky na kterých jsou položené koleje a rovný terém na většině největšího stolu (šrouby by se museli hledat pod vším co tam je, pod trávou, silnicema...) koleje jsou hřebíky přitlučené vezkrz obou desek s konce vyčnívají dole, elektrika je natahaná zespod pod OSB deskou a tahaná spodem i pod příčkama v konstrukcí stolu (takže aby se deska dala sundat musela by se přetahat elektrika)... V plánu je nechat spodní odbočné nádraží tak jak je takže by ae bourala jen trať v tunelu a koudsek viditekný před ním spolu s lokálkou... koncová lokálková stanice je vcelku na překližce, takže ta se bourat nemusí jen trať k ní, zbytek terénu je polystyren přetaženej sádrovou krustou, takže to by z mého pohledu bylo menší zlo ubourat a pak krajinu vytvořit znova. V současném stavu je stoupání na lokálce do místa kde se tratě nadjedou ani ne 1.5 metru a větší část z toho v oblouku nejmenšího poloměru, takže těch asi 36 cm..., na dva menší stoly je natahaná elektrika od koncové stanice a několika odpojitelných úseků což by nebylo tak hrozné odpojit...
Se zapojením jednosměrné vratné smyčky alá SN bych problém v analogu neměl a ani to neviděl jako problém Pokud by jí byla zakončena spodní trať na obou koncích rozděleného oválu), podle první vyhybky jestli pojedu do SN nebo ze SN by se jen přepojila polarita ve SN s kolejí před smyčkou... nic složitějšho není třeba řešit, krom hloubky 80 cm kterou by asi chtělo zachovat


Honzu můžete nechat v lklidu, mě to nerozhází, vím co od něj mohu čekat a rozhodně to nemám v úmyslu kvůli nepochopeným, špatně položeným či překrouceným zprávám rušit... ;)

Jaromír
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: H0 klubové kolejiště U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod jafobe » stř 07 zář, 2022 5:41 pm

Tak přidám pár pohledů které víc vypovídají o velikosti stanic i současném stavu kolejiště...
Vic celkovy pohled přes koncovou na odbočnou.

turnov obě stanice.jpg


Odbočná od rozcházejících se tratí...

turnov odbocna.jpg


A "skládací metr" aneb ukázka jak to doopadne s delšími (ne nejdelšími) vozy na poloměru 36 cm který se jako jediný na hloubce 80 cm otočí...

turnov oblouk.jpg


...aneb když ve čtyřvozém vlaku koukáte kolmo z okna na lokomotivu vedle sebe jak už jede opačným směrem... :mrgreen: ale to děti řešit nebudou, hlavně když toho jezdí co nejvíc... Do odbočné stanice se k nástupišti vejdou stejně jenom tři rychlíkáče...
Kolejiště bylo stavěné hlavně pro dětské návštevníky takže co nejjednodušeji a jak je z fotek vidět, tak ani koleje nebyli zaštěrkované, travní koberec končil až u pražců, což se pomalu na největším panelu začíná měnit (u něj není v plánu žádná větší kolejové změna), zatím jen zkusmo co to bude obnášet a v tomto oblouku je dnes komplet zaštěrkováno a upraveno okolí aby projeli i ty rychlíkové vozy, ty dřív skončili skoro hned za odbočnou stanicí a to na obou stranách ani ne o svou délku. Teda komplet spodní ovál je už upravený aby tyto vozy projeli dokola, takže i zářez na druhé straně stanice a tunely včetně jednoho portálu
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: H0 klubové kolejiště U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod Ivan » stř 07 zář, 2022 6:23 pm

No hezky to zvelebuješ, drobné změny jsou již vidět :wink:
Mne se na kolejišti líbí, že má reálné kolejové schéma, není to vlakodrom. A že se Y láme? Měl jsem kdysi Bttb kolejiště, klasický vlakodrom a hrozně se mi jako dítěti líbilo, jak z boku vozu v oblouku vykukuje kolej.

Ten SN bude fajn, jak tu někdo psal, udělal bych dlouhé koleje a řadit vlaky za sebe. Dětem nebude vadit, když budou jezdit vlaky dokola, smyčka není potřeba.

Ať se daří!
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: H0 klubové kolejiště U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod jafobe » stř 07 zář, 2022 7:06 pm

Ivan píše:No hezky to zvelebuješ, drobné změny jsou již vidět :wink:
Mne se na kolejišti líbí, že má reálné kolejové schéma, není to vlakodrom. A že se Y láme? Měl jsem kdysi Bttb kolejiště, klasický vlakodrom a hrozně se mi jako dítěti líbilo, jak z boku vozu v oblouku vykukuje kolej.

Ten SN bude fajn, jak tu někdo psal, udělal bych dlouhé koleje a řadit vlaky za sebe. Dětem nebude vadit, když budou jezdit vlaky dokola, smyčka není potřeba.

Ať se daří!


Děkuji. :wink:
Tak snažím se, sic na to moc času zatím pro práci na největším měřítku 1:1 nebylo, a nejvíc toho asi přibylo po chvilkách doma...
Třeba pár stromečků, ale bylo by jich potřeba o dost víc, a došlo už i na recyklaci některých starých..

Příloha turnov stromy.jpg je dlouhodobě nedostupná.


Tak je to značná výhoda že to není vlakodrom a že to má smysl a nějakou logiku. :)
Ano, děti to vnímají jinak a jsou už naučené že to co odjelo přijede hned zpátky a už vědí kudy... takhle by to odjelo na jednu stranu zůstalo ve SN, pak odjel vlak naproti taky tam zůstal a příjelo by něco jiného, a hned by to bylo o něčem jiném... teď yby mohl jet vlak naproti musí temn první přijet zpět... za sebou nebo současně jich můžu i teď jet víc, i na jedno trafo můžu jet se třemi najednou když si to dobře sesynchronizuji, třeba tak že se sjíždí osobák z lokálky s rychlíkem a odjířdí náklad...
Jak to vyjde se SN zatím nevím, bude to trochu záviset na lokálce a jejím vedení, zatím to typuji spíš jen na tři průjezdné po jedné soupravě a jednu či dvě kusé které mohou být zaústěny i jinde... Ono s tou délkou to tak žhavé taky nebude, a na vrchu se to blbě zkouší... leda to zkoušet někde na zemi vedle, ale bude se stavět z flexi kolejiva takže místo pro kompromisy asi bude...


Na jednu fotku takovou jsem si vzpomněl... Aneb jak pod vlakem vykukuje kolej... co projede Štadler v TT to nalevo je poloměr r310... :mrgreen: pak ho smáznu, páč to sem nepatří...

turnov stromy.jpg
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: H0 klubové kolejiště tvaru U 4 x 2,4 x 2,4. metru

Příspěvekod jafobe » sob 10 zář, 2022 8:07 am

A příští sobotu bude možnost se přijít podívat osobně...

depo-9-22.jpg
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 26 návštevníků