Tochov H0 5000x4000

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » pon 27 čer, 2022 4:22 pm

Tak a je to tady :)

Něco o mě
Dobrý den všem, tak jako mnozí zde trpím nákloností k dráze. Začalo to první mašinkou pod stromeček pak první dětské kolejiště. Kolejiště jsem dokončil, ale bylo na zemi a tak přilítnul náš velký pes a usmyslel si, že polystyren je hlína, a totálně ho zdemoloval za mého plného vědomí. Pak uplynulo spousty vody, střední, vejška práce stavba domu. Předloni jsme se nastěhovali a vlastně skoro omylem mi zbyla největší místnost v domě a já měl jasno co s ní. Né vážně :) opravdu to nebyl úmysl, vyhradil jsem si místnost mnohem menší, ale možná obrácená psychologie a možná jenom podporující žena zařídili, že jsme prohodili ložnici s "man cave". Jak tomu bývá zvykem, pohltilo mě to a začal jsem jančit, nakupovat a vše hltat, docela brzo jsem si u jasnil, že s prostorem který mám si to zaslouží H0. Nejsem historik ani netíhnu k dobám minulým a tak jsem zvolil V-VI epochu (bojím se to napsat, ale najbrt se mi prostě líbí :)). Když jsem měl měřítko a epochu, začal jsme pomalu ale jistě rozšiřovat flotilu, protože jsem dostal panický strach, že než položím koleje půlka už toho nebude k mání. Spolu s tím jsem začal řešit Layout. Jako správný nováček jsem se tam snažil narvat všechno… co nejvíce kolejí, nádraží, smyček, tunelů, mostů, pak sem se dočetl o něčem jako je "dosažitelnost pracovní plochy" obdélníkový layout 5*3m přístupný z jedné strany šel z okna :) (metaforicky, vše je zatím stále na papíře viz příloha). V tuhle dobu jsem začal sjíždet Yůtuby, fóra, navštívil pár výstav a vše měnil prošel asi 50 různých variant (tohle probíhalo paralelně s dostavbou domu, kdy jsem bydlel jinde a prostor neměl denně přístupný). Pak jsem se přijel to porovnat s realitou navnímat prostor a zase vše předělat. Točil jsem se v klasických dilematech. Chci všechno.. Chci velký nádraží, dlouhý tratě, chci aby to bylo reálné, 4 stanice 3 vejškový úrovně vymejšlel jsem dvojitý helixy výklopný mosty, posuvný panely, zdvihací panely, podlejzací poklopy, revizní výlezy atd… Pak jsem vystřízlivěl narazil na pár krásných předloh a usoudil, že v jednoduchosti je síla. Zavrhnul všechny šílenosti a začal to hrát na jedno hlavní nádraží a co nejvíc viditelný tratě bez výrazného křížení tratí. Objevil jsem pojmy jako minimální oblouky min. vejškové rozdíly přechody a max sklony. Po dalších asi 30 variantách kde mi to prostě nesedělo, jsem to zkusil trochu jinak. V prostoru jsem si vymezil maximální plochu stolu aby byla dosažena možnost údržby, pořídil si půl oblouk z kolejí a s tím a metrem sem pobíhal po pokoji abych to tam nějak vykroutil, po nějaké době ve mně vykrystalizovalo řešení s kterým sem koncepčně byl spokojený. Zase jsem začal hodně studovat fórum připravovat se, že založím vláko a bum, narazil jsem na Milanův plánek Hranice město a zjistil jsem, že je to koncepčně hodně podobné. Vzal jsem to jako podklad, přezrcadlil trochu očesal, něco přidal. A tady teď jsem finalizuju koncept layoutu. Chystám se postavit stůl (neděste se, zatím jenom z kartonu) abych dostal celkový pocit jak co bude vypadat jak to bude dostupné před tím, než to začnu řezat.
Tak ještě než jsem to zveřejnil už jsem zase pokročil a hodně toho změnit, ale pro představu toku myšlenek text nechávám. Kartonovej stůl už stojí, a z Hranice město nezbylo skoro nic :D. Nicméně myšlenku a koncept už mam troufám si říct pevně daný, jen ladím převod do reality. Což jak se ukázalo není o tom vzít nádraží podobně dlouhé ozrcadlit a přidat jednu kolej xD. Začal jsem studovat, nádraží plánky ostatních stavbu zhlaví atp. zjistil jsem, že 3m na podtivé nádraží není vlastně zas tak moc.


Popis toho co chci od kolejiště
-Hlavní trať (modrá)(něco jako Liberec-> Turnov) Hl. Nádraží, 2x menší nádraží, a mezitím 1-2 pidi zastávky. Tady bych chtěl aby rychlík stavěl v hlavním a obou nádražích, a osobáky stavěly všechno
-menší elektrifikovaný koridor (oranžová) (dvou linka)
-Chci plně automatický provoz, s možností časem vykrystalizovat i nějaký ten jízdní řád.
-jednu odbočku do nějakého průmyslu (zelená), kde by snad mohlo dojít i na nějaký ten postrk :)
-DCC s napojením na PC
-Chci se blížit realitě, nikoliv konkrétnímu místu -> chtěl bych dodržet signalizaci a všechny ty kabýlky budky bedničky cedulky značky navěsti co k tomu patří, ale už mě tolik netrápí, že se mi bude prohánět brejlovec na osobní dopravě, což už se dnes moc nevidí teda spon tady v libereckym kraji u nás ne.
-určitě chci pojízdná auta možná faller, možná to druhý od holanďanů

Provoz
-na hlavní trati bych chtěl střídat rychliky (mašina +3) a osobáky (810, GTW/8)
-na koridoru bezhlavě projíždějící dlouhý nákladní vlaky co jen vyjedou z SN a zase zmizí.
-regiojet a rychliky ČD (mašina +5,(vypadá to že budu muset slevit na mašina +4) co staví v hlavní a pak zase zmizí
- Nákladní vlak co něco přiveze na hlavní tam to nechá rozpojí se to a po částech si to menší stroj odveze do průmyslu
Kolejivo
Tillig Elite
DCC

Popis místnosti a rozfázování
Plánek místnosti.
Obrázek
*Super hrubý koncept (nevypadá to, ale myslím na to abych všude dosáhl :) )
Plně si uvědomuju, že je to projekt na 10 let ani nehvízdnu a byl bych hlupák kdybych ignoroval, vše co tu bylo milionkrát opakováno. Tak jsem se rozhodl započítat rozfázování, abych se rok nezasekl rok na stole další rok na skryťáku a přišel o chuť i elán. I když se říká, že hned jak to začne jezdit stavba jde pomaleji, je to podle mě příjemnější problém, než první jízda za 3 roky.

Popis a schéma jednotlivých fází
Fáze 0
Dílna (hotovo)
Karton layout(WIP) + Pizza layout(TT) (viz samostatné téma), cvičný stůl (hotovo)
Fáze I -
- Nejjednodušší část layoutu a "samostatně" funkční okruh
Fáze II
- Nádražíčko 1 a Hlavní nádraží.
Fáze III (těžce hypotetická)
- spíše fantazie a unikový plán na důchod než něco s čím bych teď počítal.

Popis vozového parku v současné době vlastním.
Dieselová lokomotiva T203
Dieselová jednotka 810
Elektrická lokomotiva 372 "Bastard"
Elektrická lokomotiva 240.106-5 "Laminátka"
Stadler GTW2/8
Brejlovec cargo
Traxx (regiojet)
Brejlovec najbrt osobní
Brejlovec najbrt cargo
Elektrická lokomotiva řady 162 116-8 Regiojet
Diesel-elektrická lokomotiva 742 238 - ČD Cargo
Elektrická lokomotiva 371 001
Taurus, Flix train
Osobní vlak "Alex"

Co od tohoto vlákna očekávám
Nejsem a nikdy jsem nebyl znalec drah a jejich fungování, ano já vím budu to stou realitou mít těžké :) Pořídil jsem si skripta pro střední školy abych nasál terminologii a co a jak, ale bez výkladu nebo pomoci určitě sám "reálné" nádraží a patřičnou signalizaci nezvládnu.
Je spousta témat kde hraje hlavní roly individuální podmínky a cíle jednotlivce, jako třeba výběr kolejiva a to jsou přesně témata která bych zde chtěl probrat s letitými modeláři (vyřešeno v jiném vlákně :).
Shrnuto v bodech budu spokojen když proběhné následující:
-především sdílení a motivaci jak mou tak vaši :)
-pomoc aby se to podobalo realitě
-pomoc se sestavením nádraží a smysluplnym provozem
-pomoc se signalizací, DCC a tak podobně,
Přílohy
koncept.jpg
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 120
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » pon 27 čer, 2022 4:23 pm

Rezerve I
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 120
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » pon 27 čer, 2022 4:23 pm

Rezerve II
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 120
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » pon 27 čer, 2022 4:32 pm

IMG_20220601_225029749.jpg

Dílna připravená na akci.
IMG_20220615_233302679.jpg

Kartonový layout pro navnímání a fyzické ověření zda to prostorově funguje.

Stávající stav je takovej, že ladím nádraží ve wintracku a je to pěkná fuška :), až budu mít první publikovatelnou verzi k připomínkám hodím to sem.
Ale měl bych dotaz (nevím jestli bez kontextu zodpověditelnej), ale můžu stavět nádraží komplet z EW2? (tillig elite), narazil jsem na pár míst kde se tvrdí věci jako EW3 pouze - nebo je to nesjízdné, ale nevím jestli to nebylo myšleno třeba jenom na moduly.
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 120
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod StandaR » pon 27 čer, 2022 4:59 pm

Ahoj, moc pěkné mistecko.. od ew2 bych asi na takovém rozměru dával ruce pryč
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » pon 27 čer, 2022 5:28 pm

Děkuju, ale koukám, že prsty byli ryhlejší než mozek. měl jsem namysli EW1 (866mm 11°/15°), to už se dá ?
WT-1.png

snažím se rozpracovat něco takového, ale z EW3 to bylo moc dlouhý, z EW1 je to na hraně proveditelnosti co se navazující tratě týče, tak elaboruju jestli míň kolejí, kratší soupravy a nebo třeba to propojku od lifrovat do oblouku a ušetřit tak nějaké místo. A nebo to nechat takhle, jen doladit správné osové vzdálenosti a nějaké odstavné koleje, teď je to tam jen tak hogo fogo :)
Naposledy upravil Toch dne úte 28 čer, 2022 2:42 pm, celkově upraveno 1
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 120
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod RadekH0 » pon 27 čer, 2022 5:34 pm

Ahoj,
Vítej v klubu plánovačů :lol:
- Závidím ti ten prostor. Simulace rámů pomocí kartónů je dobrý nápad, s dovolení v budoucnu okopíruju :D
Jen jsem si všiml na pravé zdi toho okna s radiátorem. Dosáhneš na to okno kvůli manipulaci? S tím radiátorem taky bacha, když ho úplně zakryješ kolejištěm, tak se ti může v zimě rosit okno. Okna doporučuju opatřit zatemňovací roletou, UV světlo je svinstvo a kolejiště to dokáže pěkně vyšisovat.

- Námět vypadá zajímavě, ohledně použití EW2 si myslí každý svoje. Spousta lidí z nich má celé kolejiště a taky to vzhledem neuráží. Dá se udělat i kombinace EW1 na hlavních kolejích a EW2 na manipulačních a vlečkách.
- Skrytá nádraží jsou nutnost, jen pozor na dobrý přístup :!: Výška pro dobrou manipulaci je cca 15. cm a víc.
Dvoukolejku by se dalo zakončit SN s vratnými smyčkami na každém konci, aby se mohl simulovat reálný provoz. Lokálku k hlavní stanici napojit, uprostřed tratě vytvořit menší SN nebo výhybnu a na konci buď koncovou stanici nebo opět skrytou smyčku.
- Projekt rozdělit do samostatně fungujících celků je dobrá myšlenka. Po spoustě času se stavbou si člověk může zajezdit a nabrat novou sílu a naději na pokračování, zároveň můžeš natrénovat programování ježdění z PC a odladit nedostatky. Ovšem ve tvém případě nevím zda to půjde, jelikož se ti jednotlivé fáze stavby tratí překrývají a stavba dvoukolejky pod již postavenou lokálkou bude hodně komplikovaná.

To je asi tak vše co mě do začátku napadlo, rozhodně tvojí stavbu budu sledovat.
Ať se daří a pevné nervy.
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod StandaR » pon 27 čer, 2022 5:54 pm

Dovolím si opravu mého předchozího příspěvku..

Přesně jak píše RadekH0, principiélně není na EW2 nic zlého, ale na hlavní trati bych se jim vyhnul. Na lokálce a vlečkách bych se jich vůbec nebál.

Mašina + 5Y mi vychází na cca 1,7m. To by bylo aby se to tam nevešlo na tu hlavní stanici.
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » pon 27 čer, 2022 5:59 pm

Okna
Vzhledem k tomu, že jsou dvě chtěl jsem jedno uplně zabednit třeba EPSkem, ale nejsem si uplně jistej co na to vlhkost, takže letos v zimně otestuju, a pak bych radiator nechal ve vypnutém stavu.
Skryťáky
jak píšeš určitě je to bude chtít, ideálně dva jeden na modrý někde pod nádraží menší 1, ale tehle prostor jsem chtěl pro hlavní skryták pro oranžovou, ještě jsem nedošel k rozhodnutí.
Testuju teď tu manipulační výšku v SN s rámem 10cm okolo nosnym mi to vycházelo naklesat někde až do -34cm což už je docela dost, ještě s i to budu muset pořádně ošahat abych pak nelitoval.
Rozdělení
Je pravda, že rozfázování proběhlo na začátku a teď jsem udělal nějaké změny které to ztěžují, nicméně spodní trať bych postavil i ve fázi I. Sama by fáze I okruh stejně nedala, ale napojím to nějakým dočasný obloukem aby se dalo jezdit a testovat.

Děkuji za přivítání, ačkoli bych se nerad v tomto klubu plánovačů zasekl, klub stavitelů mě láká více :D
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 120
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Dovi » pon 27 čer, 2022 6:10 pm

Toch píše:jen doladit správné osové vzdálenosti a nějaké odstavné koleje, teď je to tam jen tak hogo fogo :)

No, to spíš lážo plážo než hogo fogo.

Jinak ale s tím hogo-fogo chlápkem by si mohla začít nějaký techtle-mechtle drahá polovička, pokud bys ji těch 10 let zanedbával v dílně, zavřený tam s modýlkama pečený-vařený..

To nejsou třesky-plesky ani žádný láry-fáry. Ze zkušeností Ti každý rozvedený železniční modelář potvrdí, že zatímco Ty do tý hánuly budeš sypat statisíce horem-dolem, za Tvými zády se může z nevinných techtlí velmi snadno dojít až k mechtlím. Bacha na to, protože pak bys taky mohl, nedej Bože, to krásný vybudovaný kolejiště rozsekat na cimpr-campr :--)

http://www.youtube.com/watch?v=dVi-FVaGW5I
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Jiri Dvoracek » pon 27 čer, 2022 7:23 pm

Mně by se tam líbil třeba upravený Čerchov :wink: Ale osobně se mi 3m nádraží zdají na HO málo. Mám v TT 280 cm a to mám maximálně lokomotivu plus 4xY a ještě mi to přijde málo :mrgreen:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod milan ferdián » pon 27 čer, 2022 7:52 pm

Toch píše:Děkuji za přivítání, ačkoli bych se nerad v tomto klubu plánovačů zasekl, klub stavitelů mě láká více :D

Vítej, hmm to se určitě v klubu plánovačů na dlouho zasekneš :D :wink: .
Toch píše:Děkuju, ale koukám, že prsty byli ryhlejší než mozek. měl jsem namysli EW1 (866mm 11°/15°), to už se dá ?

Především nemusíš psát nájezdové úhly srdcovek u výhybky 11°. Je to zbytečné. Stačí EW1/R866/15°/228 mm ve zkratce EW1/15°atd. a každý ví oč se jedná. Nekombinuj dohromady výhybky 12°a 15°. U tebe stačí bohatě výhybky 15°.
Což o to nápad kolejiště je dobrý, ale stanice na pravé straně u okna ti vyjde, ať chceš nebo ne o dost kratší. Tady si musíš jasně ujasnit kolejový plán stanice a hlavně osy kolejí. Ty kolejové spojky, klidně mohou být v obloucích.
Určitě bych upravil nebo doladil prostor nalevo. Nevidím důvod, proč by měla být dvojkolejka v této části zakrytá. Na ten rychlík máš dost velké nároky. Když bude se skládat jen ze dvou "Y" v dnešní době, proč né.
Držím palce a v říjnu budu zvědav, jak jsi pokročil :wink: .
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod alexander » pon 27 čer, 2022 8:47 pm

...už bolo vymyslené... Samozrejme, kým iným ako Milanom:
http://www.zeleznicni-normalie.cz/piwig ... ategory/37
alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Fox » úte 28 čer, 2022 6:41 am

Tak moje gratulace a díky, že zase máme možnost sledovat zrod jednoho velkého projektu.
Oceňuji ten úvod, který by mohl být návodem pro všechny budoucí "plánovače". Začít systematicky, s prostorem, přístupností atd. Mám hříšnou myšlenku (za kterou doufám nebudu po zásluze vytrestán), ale doporučil bych v určité fázi návrhu oslovit Milana Ferdiána. Nikoliv, aby vypracoval kompletní návrh layoutu, ale spíš jako supervizora a snažit se "vymámit" připomínky a postřehy. Takto velký projekt by si to zasloužil. Možná odmítne, ale za pokus to jistě stojí (viz přísloví "líná huba holé neštěstí").
Good Luck!
EDIT:
Závidím Ti tu tříbarevnou kočku. Taky jsme měli skoro stejnou před lety... Tady u nás (Praha-východ) ty tříbarevky nějak vyhynuly a máme samé mouráky a zrzáky :D
EDIT2:
Ha... přeskakuji ve čtení a nevšiml jsem si, že Milan už vlákno zaregistroval... Promiň Milane, jako bych nic nenapsal.
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1309
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod RadekH0 » úte 28 čer, 2022 10:43 am

Možná bych zauvažoval nad přemístěním hlavní stanice na horní stranu kolejiště. Jak píše Milan, spojky mezi první a druhou staniční kolejí se mohou dát do oblouku, tím ušetříš spoustu místa. Další možností je použití (třeba z jedné strany) dvojité kolejové spojky ať už s jednoduchými nebo anglickými výhybkami.

Ještě by mě zajímala jedna tvá priorita. Chceš hlavně jezdit nebo posunovat?
Podle mě by bylo rozumější udělat hlavní stanici čistě moderní koridorovou s možností jen menšího posunu. Tyto stanice ani v reálu nemívají velké množství staničních kolejí, avšak jejich délka umožňuje provoz dlouhých rychlíků a nákladních vlaků. Dobrý příklad třeba stanice Poříčany, Úvaly, Český Brod, Velim, Pečky atd. Mrkni na mapy, třeba se ti něco zalíbí.
Kdežto na modré hlavní trati bych udělal stanici se zaústěním do vlečkového areálu, kde již bude možné se vyblbnout na posunu.

Při pohledu na prostor ještě jedna připomínka.
Před samotnou stavbou je nutné prostor dobře osvítit a vybudovat dostatečný počet zásuvek. Předpokládám, že kolejiště bude pevné a v budoucnu už by se to dělalo blbě.
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků