Tochov H0 5000x4000

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Ivan » úte 28 čer, 2022 11:24 am

Ahoj,

Vítej na fóru. Také se těším na prezentaci velkého projektu, takových moc není. Úvod jsi napsal hezky, skoro bych doporučil každému začátečníkovi si ho přečíst :wink:.

Neznám kolejivo H0 (dělám TT), ale připadá mi v návrhu skoro až hodně stanic a zastávek. Jsem však zvědavý, až to rozkreslíš detailněji, třeba se to vejde.

K návrhu hlavní stanice, určitě bych jedno zhlaví roztahl do oblouku a možná ubral kolej či dvě. Já jsem však spíše na menší stanice, hlavně aby se to líbilo tobě.

Jinak máš krásný prostor, nechci psát, že to ho přímo závidím, ale zkrátka tu možnost nemám.

Ještě poznámka, prošel jsi Milanovi planky že všech knížek? I v této velikosti tam bude dost kolejišť. Neříkám, stavět přesně podle návrhu, ale tu můžeš převzít zhlaví, odjinud zas menší stanici... Prostě pro inspiraci.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » úte 28 čer, 2022 4:03 pm

Všem děkuji za přivítání a reakce, už jen těhle pár řádků a prvních odbokovejch připomínek mě usměrnilo myšlení a vytrhlo z chaotickýho proudu myšlenek a nasměrovalo na další postup.
milan ferdián píše:Vítej, hmm to se určitě v klubu plánovačů na dlouho zasekneš :D :wink: .

Děkuji vidím to tak do podzimu/zimy :) to dobou bych chtěl určitě dělat stůl fáze I. Ale jestli mě něco dosavadní pomalejší jistější postup naučil je, že až si budu myslet že finál a jdu stavět dám tomu měsíc 2 na vykrystalizování během kterejch nesmějí příjít pochyby :), to už bych jinak začínal 4 stůl :)

milan ferdián píše:Což o to nápad kolejiště je dobrý, ale stanice na pravé straně u okna ti vyjde, ať chceš nebo ne o dost kratší. Tady si musíš jasně ujasnit kolejový plán stanice a hlavně osy kolejí. Ty kolejové spojky, klidně mohou být v obloucích.
Určitě bych upravil nebo doladil prostor nalevo. Nevidím důvod, proč by měla být dvojkolejka v této části zakrytá. Na ten rychlík máš dost velké nároky. Když bude se skládat jen ze dvou "Y" v dnešní době, proč né.
Držím palce a v říjnu budu zvědav, jak jsi pokročil :wink: .
-m-


Je pravda, že takhle na papíře ta levá část vypadá velice chudě, ale moje teze byla taková že vlevo v podstatě celá fáze I bude hodně "přírodní" chtěl bych se tu vypiplat s pěknou přírodou a tu citlivě protnout dráhou, možná až do mezí jako je průjezd CHKO kde jdou drážní regule stranou a příroda se doslova lepí na trať. mnoo CHKO a težkej průmysl :twisted: asi jim něco za minulýho režimu uniklo..

Závidím Ti tu tříbarevnou kočku. Taky jsme měli skoro stejnou před lety... Tady u nás (Praha-východ) ty tříbarevky nějak vyhynuly a máme samé mouráky a zrzáky :D

A to máme dvě :D
Možná bych zauvažoval nad přemístěním hlavní stanice na horní stranu kolejiště. Jak píše Milan, spojky mezi první a druhou staniční kolejí se mohou dát do oblouku, tím ušetříš spoustu místa. Další možností je použití (třeba z jedné strany) dvojité kolejové spojky ať už s jednoduchými nebo anglickými výhybkami.


Tahle varianta byla po dlouho dobu moje hlavní variantou, ale vzhledem ke vstupu do místnosti a prvního kontaktu s kolejištěm, mě tam připadalo zapadlý a upozaděný. Zároveň je pro mě vizuelně překážkou na širý trati a tu jsem chtěl mít opticky co nejdelší. Takže jsem ho chtěl umístit na "konec" a z něj vést trať. Je mi jasné, že spousta lidí by na daném prostoru volilo jiné rozvržení, uplně jiný plánek za učelem takým a onakým, takže to beru spíš jako pocitovku a osobně z toho umístění mám dobrý pocit, i za cenu že by nakonec mělo bejt menší, než na středu.

Ještě by mě zajímala jedna tvá priorita. Chceš hlavně jezdit nebo posunovat?

Ideální provoz je pro mě plně automatický, stím že na halvní semtam přijede nějakej nákladní vlak něco tam nechá přijede menší a ten to odveze po modrý do průmyslu.
Takže postrku minimum.

Podle mě by bylo rozumější udělat hlavní stanici čistě moderní koridorovou s možností jen menšího posunu. Tyto stanice ani v reálu nemívají velké množství staničních kolejí, avšak jejich délka umožňuje provoz dlouhých rychlíků a nákladních vlaků. Dobrý příklad třeba stanice Poříčany, Úvaly, Český Brod, Velim, Pečky atd. Mrkni na mapy, třeba se ti něco zalíbí.
Kdežto na modré hlavní trati bych udělal stanici se zaústěním do vlečkového areálu, kde již bude možné se vyblbnout na posunu.

Super díky za tip na ně určitě kouknu a tak nák to i bylo myšleno, ono jak nad tím přemejšlim jsem to s 8 kolejema přepísk :) takže už se mi formujou v hlavě nápravy.

Při pohledu na prostor ještě jedna připomínka.
Před samotnou stavbou je nutné prostor dobře osvítit a vybudovat dostatečný počet zásuvek. Předpokládám, že kolejiště bude pevné a v budoucnu už by se to dělalo blbě.

Další supr připomínka díky

K návrhu hlavní stanice, určitě bych jedno zhlaví roztahl do oblouku a možná ubral kolej či dvě. Já jsem však spíše na menší stanice, hlavně aby se to líbilo tobě.

Ano vidím to uplně stejně, tudy si myslím, že cesta povede.

Ještě poznámka, prošel jsi Milanovi planky že všech knížek? I v této velikosti tam bude dost kolejišť. Neříkám, stavět přesně podle návrhu, ale tu můžeš převzít zhlaví, odjinud zas menší stanici... Prostě pro inspiraci.


Milanovo plánky jsou super, projíždím je zleva doprava, teda alespoň tu online přístupnou část (Slovensko je teďka na cestě). Ale když na ně kouknu je to jasný jak facka, řikám si to chci šup sem stim, jen to lehce učešu... No a ejhle zaprví není co učesávat :D a za druhý bez zkušenosti celýho procesu výstavby je jen drobná změna hrozně náročná.

Momentálně jsem v takové fázi že si potřebuju párkrát nabít hubu vlastním plánkem ve wintracku, ošahat si geometrii pojmy a dostupné kolejivo pak si postavim/okopíruju pár plánkových stanic a pak nějaké použiju.
Takže ano znovu objevuju kolo, ale tak nějak mi to bez toho procesu kdy si člověk uvědomuje co a jak potřebuje nedává potřebnou zkušenost.
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Ivan » úte 28 čer, 2022 5:57 pm

Myslím si, že teď víš jak pokračovat a jdeš na to dle mého správně. Já mám jen mini kolejiště, plánek jsem řešil přes rok a stavba... No nebudu se radši více vyjadřovat :mrgreen:

Chci však jen poznámku k plánkům IV Slovensko. Z Milanovych knížek je nejrozsáhlejší a myslím, že tam najdeš zajímavé nápady. Slovenske tratě se od českých trochu liší, v pláních je to vidět a myslím, že v úvodu na to Milan i upozorňuje. Publikace však rozhodně stojí za studium :wink:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod chameleon » úte 28 čer, 2022 6:16 pm

Supr projekt, budu sledovat :)

Jen mi nedá - projekt do U je určitě atraktivní a je lepší volit horský terén, aby to trasování mraky oblouků tratí mělo důvod. Pokud by si chtěl sestavovat dlouhé soupravy na rovných kolejích ve stanici, tak bych i promyslel variantu využití nejdelší šířky místnosti = cca 8 metrů. Možná to i bude jednodušší na stavbu. Posílám jen takovou rychlo-skicu, jak využití prostoru mám na mysli, Milan zde má plno inspirací i v těchto "nudlích". Je to jen pro zamyšlení, mě třeba se líbí kombinace obojího - rovné koleje ve stanici a horský členitý prostor :D
Přílohy
konceptxy.jpg
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » úte 28 čer, 2022 6:30 pm

chameleon píše:Supr projekt, budu sledovat :)

Jen mi nedá - projekt do U je určitě atraktivní a je lepší volit horský terén, aby to trasování mraky oblouků tratí mělo důvod. Pokud by si chtěl sestavovat dlouhé soupravy na rovných kolejích ve stanici, tak bych i promyslel variantu využití nejdelší šířky místnosti = cca 8 metrů. Možná to i bude jednodušší na stavbu. Posílám jen takovou rychlo-skicu, jak využití prostoru mám na mysli, Milan zde má plno inspirací i v těchto "nudlích". Je to jen pro zamyšlení, mě třeba se líbí kombinace obojího - rovné koleje ve stanici a horský členitý prostor :D



I tahle varianta byla "na stole", ale nechtělo se mi vzdávat obslužnosti obou oken. A chtěl jsem se vyhnout podlezům a zvedacím vyfikundacím abych k onu došel, a navíc potřebuju aby žena z gauče viděla na TV/PC a moh sem alespoň část času tady nahoře fakturovat do společně tráveného :lol:
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Zlámalík » úte 28 čer, 2022 11:22 pm

- Chameleon ti už napsal, tak prozkoumej jeho "Naději III", myslém, že máte podobné směřování
- Mrkni na Honzovu "Mokrou nad Svitavou" (v tom tématu diskutuješ dřív, ale pak už ne, tak aby ti to neušlo)
- A taky k tomuhle šílenci, to by se ti mohlo líbit.

Toch píše:...navíc potřebuju aby žena z gauče viděla na TV/PC a moh sem alespoň část času tady nahoře fakturovat do společně tráveného :lol:

To neprojde, pokud to myslíš jako úskok. Buď její podporu nemáš a pak můžete být klidně v jedné cimře, ale každý tam budete sám - nebo ji máš a pak tohle není potřeba. Životem ověřeno oboje, b) je správně.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1824
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod HonzaM » stř 29 čer, 2022 5:57 am

Záleží na tom, v čem je chápána podpora. Já plnou podporu manželky mám, s mašinkami mohu trávit libovolné množství času a investovat do nich kolik chci, nedovedu si ale představit (a ani ona), ze by se mnou po dobu kdy se věnuji mašinkám byla v jedné místnosti a věnovala se jiné činnosti, třeba tomu sledování televize. Jiná by byla situace, kdyby se manželka aktivně účastnila stavby i provozu. Také takové známé mám, pro mašinky ale je vyhrazena místnost určená pouze tomuto účelu.Máš-li k dispozici ten prostor který popisuješ (ložnice i obývací pokoj jsou jinde v domě), věnuj ho plně mašinkám a společný čas občas travte v obývacím pokoji, třeba sledováním televize. Já to tak mám a plně se to osvědčuje. Nám oběma to takto vyhovuje. Mám ovšem velmi tolerantní manželku.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4083
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod sidlo » stř 29 čer, 2022 6:48 am

Hodně zdaru. Mě se moc nedaří. Nějak jsem se zasekl a práce nepostupují. Pár poznámek, z nichž většina zde již padla.
  • místa není nikdy dost, při libovolném prostoru ti vždycky bude metr chybět, zkus si představit, že máš prostor 4000×3500 a pak ti to krásně vyjde
  • já zvolil kombinaci výhybek EW1 a EW2; EW3 a vyšší jsou pro moduly
  • použitím obloukových výhybek ve zhlaví se mi prodloužila délka staničních kolejí; Tillig Elite jich má široký výběr
  • chválím použití CAD programu pro návrh layoutu, program tě nepustí udělat nesmyslně krátké zhlaví, zbývá pohlídat výšku pater; já používám XtrackCAD, umí libovolné poloměry, plynulé napojování kolejí, přechodnice, bohatá databáze kolejiva
  • podobnou filozofii layoutu tady dělá jeden z kolegů http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?t=11353
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Jirkátor » stř 29 čer, 2022 6:55 am

Většinou je to s manželkou stejně jen "obchod" něco za něco - já část času, kdy můžeme být spolu doma věnuju kolejišti a ona má zase své zájmy, které jí nevyčítám já. Mně to stojí nějaké peníze a její zájmy také nejsou zrovna levné. Ta moje říká, že je to pořád mnohem lepší a levnější, než abych chodil do knajpy. Nechávám jí u toho, že je to levnější, ale nejsem o tom úplně přesvědčen.

Jinak musím pochválit tvůj zodpovědný přístup k tomuto projektu. Zvlášť pokud budeš stavět v tak velkém rozsahu. Občas žasnu nad některými "střelci" kteří tuto fázi odbydou, či rovnou přeskočí a začínají hned stavět. Když to už ale nějak nejde dál, tak se přijdou poradit. Já to mé kolejišťátko plánoval přes rok a zdejší pánové mi dost poradili, vysvětlili, nasměrovali, zkrátka pomohli. Nebýt jich, kdoví, jak by to dopadlo. Někteří ti sice budou předkládat to své řešení jako to jediné ideální, ale ty se nenech zviklat, dobrých řešení je spousta, stavět a platit to budeš jen ty a tak to musí vyhovovat jen tobě, nikomu jinému.

Ještě bych za sebe navrhl zvážit alespoň jedno zhlaví protáhnout do oblouku, dost to prodlouží použitelnou délku staničních kolejí a takovému prostoru by delší nádraží slušelo. Časem by sis vyčítal, že jsi to tak neudělal - krátký vlak se ti do dlouhé stanice vejde, obráceně to ale nejde. Také ze zamysli nad rozsahem skrytého nádraží. Já plánoval jen dvě koleje, nakonec jsem se nechal ukecat do třetí a dnes si říkám, že je škoda, že se mi jich tam nevešlo víc. :cry:

Držím palce, abys to celé dotáhl do konce.

Ještě poznámka k tvému úvodnímu příspěvku, Brejlovec v je standardní lokomotivou pro rychlíky na trati Veselí n./L. - Č.Velenice, tak to tak moc řešit nemusíš. :wink:
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1038
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod chameleon » stř 29 čer, 2022 6:56 am

no, ohledně manželek bych radši změnil téma :P

Já mám třeba moc rád Milanovu Třebáň - do tvýho prostoru akorát - stačí ji malinko zvětšit, což se dělá dobře:
Obrázek
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod RadekH0 » stř 29 čer, 2022 7:28 am

chameleon píše:no, ohledně manželek bych radši změnil téma :P

Já mám třeba moc rád Milanovu Třebáň - do tvýho prostoru akorát - stačí ji malinko zvětšit, což se dělá dobře:
Obrázek

A přidat skryté nádraží.
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » stř 29 čer, 2022 7:34 am

chameleon píše:no, ohledně manželek bych radši změnil téma :P

Tak tak, za její podporu jsem nesmírně vděčnej a tím bych to ukončil :)

chameleon píše:
Já mám třeba moc rád Milanovu Třebáň - do tvýho prostoru akorát - stačí ji malinko zvětšit, což se dělá dobře:

Je to tak, přesně tak nějak sem si svoje nádraží představoval, už si ji stavím ve Wintracku abych *se seznámil s geometrii a byl schopnej šoupnout zhlaví do oblouku.
Naposledy upravil Toch dne stř 29 čer, 2022 8:46 am, celkově upraveno 1
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod milan ferdián » stř 29 čer, 2022 7:35 am

Jiří přidal "Třebáň", já přidám "Kotešovou". Pozor, to je jiná liga :wink: .
-m-
Přílohy
Kotešová.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Zlámalík » stř 29 čer, 2022 8:28 am

Toch píše:...abych navnímal geometrii

Ne, prosím, navnímat ne... Podobně zprasené tvary slov nechme marketingu a jiným trotlům z korporátu...
Děkuji za zachování příjemného prostředí k diskuzi.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1824
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod HonzaM » stř 29 čer, 2022 10:22 am

sidlo píše:[*] chválím použití CAD programu pro návrh layoutu, program tě nepustí udělat nesmyslně krátké zhlaví, zbývá pohlídat výšku pater; já používám XtrackCAD, umí libovolné poloměry, plynulé napojování kolejí, přechodnice, bohatá databáze kolejiva

Moje zkušenost je stejná, XTrackCAD je ideální zejména při používání flexi kolejí. Rozhodně doporučuji, proti SCARMu i WinTracku umožňuje snazší a variabilnější návrh tratí mezi stanicemi.
Naposledy upravil HonzaM dne stř 29 čer, 2022 11:45 am, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4083
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků