Plán kolejiště TT 130x90

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod sTTrojvedoucí_láďa » ned 08 kvě, 2022 7:47 pm

Dobrý den všem,
přicházím s návrhem plánu kolejiště ve velikosti TT, rozměru 130 x 95 cm. Omezeno rámem skříně a prostorem pro vyklopení.
Kolejiště plánuji realizovat jako domácí, vyklápěcí ze skříně, na takové to domácí modelování a potom ježdění...
Vracím se koníčku po 20 letech, kdy jsem měl malé analogové kolejiště pro hraní se synem...
Epocha IV, spíše 80. léta, ČSD, česká lokaýlizace, ovládání DCC / asi vše.
Koleje Tilligácké, EW 1, a IBW + jedna trojitá, kvůli místu a poloměry jsou v plánu na 310, ale flexi chci jít na 300.
Myšlenka - horní koncová stanice/3.patro (za zhlavím vlevo ze 2 dopravních k. do tunelu ...a někam pokračuje), poslední staniční kolej s odstavnou vpravo.
1.manipulační k. - do remízy a odst.kolejí vlevo, vpravo z manipulační vlečka na pilu.
Z dopravních kolejí osmičkou o patro níže /2.patro, kde bude vlevo zastávka ve vsi, pak tunelem do 1.patra, kde bude pouze průjezd krajinkou a
následně sjezd do přízemí, kde bude ve skrytém smyčka na obrat a jedna kusá odstavná. Ve viditelné části pak malá stanice s 2 dopravními a 1 manipulační k.
Jedná se o velký kompromis, zejména vzhledem k místu, ale také požadavkům na sestavu vlaků, manipulace na vlečce nahoře a nákladišti dole,
rád se kochám průjezdem a posun není na škodu.
Víceméně motorová trakce - zamračené, brejlovci, bangle, krokodýl, singrovka, 810, a výjimečně pára na nostalgii.
Soupravy mašina + 2 os. vozy, max 3 vozový rychlík (vím, že to neodpovídá epoše). Anebo motorák Krokodýl s Balmem, Singr + Bix, 810+ 010 apod...
a náklady spíše Mn a Pn s Daak a 5-8 různými nákl. vozy.

Přidávám plány a mám tradiční prosbu, napadá vás něco jinak, lépe?
pojďte do mě...
Děkuji Láďa
Přílohy
Spodní část.jpg
Horní část.jpg
plán kolejiště.jpg
sTTrojvedoucí_láďa
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv 03 pro, 2020 3:26 pm

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod sTTrojvedoucí_láďa » ned 08 kvě, 2022 7:50 pm

,...a ještě přidávám pro lepší představivost náhledy na krajinu a prostorový náhled, jinak vše vypočítáno, tak aby byly zachovány průjezdné výšky.
To jsem zapomněl uvést. Co se týče stoupání, max 4,5 ve skrytých částech, a v pohledu 3,3 %.
Díky
Láďa
Přílohy
náhled 2.jpg
Náhled 1.jpg
sTTrojvedoucí_láďa
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv 03 pro, 2020 3:26 pm

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod Jirkátor » pon 09 kvě, 2022 5:45 am

Jen pár poznámek.
Na to, kolik metrů kolejí na to spotřebuješ, si moc pohledů na jedoucí vlak neužiješ.
Sedm tunelových portálů na takové ploše - to bude jak ementál.
Jak máš naplánovaný přístup ke kolejím, které vedou v tunelu?
Horní nádraží je koncové, jak se k němu budeš dostávat, abys odvěsil lokomotivu nebo vozy?
Jak hlubokou budeš mít tu skříň, ze které to budeš vyklápět? Musí se ti tam vejít nejen celá výška kolejiště, a ta bude ve tvém případě značná, ale i budovy a osvětlovací stožáry na horním nádraží. Vím, že to může být problém, protože jsem to řešil také viewtopic.php?f=1&t=12586&start=135#p295463 . Problematická je horní hrana kolejiště a straně ke skříni, která při vyklápění kolejiště koliduje za zadní stěnou skříně.
Líbí se mi řešení skrytého nádraží, jehož součástí je i dolní stanice. Jen bych vynechal ten šturc a nacpal tam víc průjezdných kolejí. Dopředu si rozmysli, jak budeš řešit provoz na kolejích, na které nevidíš. Je potřeba vjíždět na kolej, která je volná a mít správně postavenou cestu pro vlak, se kterým plánuješ odjíždět. Je to v provozu těžší, než se může zdát, pokud neplánuješ ovládání přes PC.
Nemusíš odpovídat mně, ale sobě. ;)
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod Marthin » pon 09 kvě, 2022 6:09 am

Měl jsem kolejiště obdobných rozměrů a prudkýmu stoupání jsem se nevyhnul.
Je třeba si to ujasnit a vyřešit tuto položku, protože rozměry panelu nedávají tolika prostoru normalizovanému stoupání 3cm/1m (4 cm/1 m).
Marthin
 
Příspěvky: 156
Registrován: úte 02 črc, 2019 9:35 am

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod sTTrojvedoucí_láďa » pon 09 kvě, 2022 12:10 pm

Dobrý den a děkuji vám pánové za názory, jsem za ně rád, protože člověk přece jen to vidí "svojí optikou" a nemá ty zkušenosti.
Rám se bude vyklápět jako postel, tzn uložen krátkou stranou - pravou do skříně, viz nákres a tím pádem bude ze tří stran (oranžové orámování) přístupný.
Na to jsem jakštakš myslel. Bude možné vyndat rám i celý (servisní činnosti) a v tom případě bude přístupný ze všech 4 stran.
Jinak výšku mám v plánu na 20 cm koleje horní koncové nádraží + zástavba a stromy/lampy takže tak do + - 35 cm výšky. Hloubka rámu skříně je 60 cm.
Mělo by to být dostačující. I s elektroinstalací zespodu.
S ementálem naprosto souhlasím, ale beru to jako kompromis, jinak se nahoru nedostanu...Co s tím? hlavně ty 3 portály vpravo nad sebou.
A aby byl přístup zespodu do skryťáku, do 8 a do stoupání, budou v rámu zespod dva kulaté otvory. Zbytek skrytého bude přístupný zezadu / tedy resp z boku skříně,
viz obrázek pohled zprava.
Samozřejmě pokud by někoho z publika napadlo jiné, elegantní řešení, nebráním se úpravám, koneckonců proto jsem šel s návrhem ven a kritice se nebráním,
naopak, beru ji pozitivně! Raději nyní při plánování, než pak složité předělávání.
Skryťák pak plánuji rozkouskovat na izolované úseky s indikací obsazenosti a vratnou smyčkou, koleje by měli být dostatečně dlouhé pro plánované soupravy.
Měl jsem takto vyřešeno i v analogu na ovládací pult.
Přílohy
pohled zprava.jpg
plán kolejiště_reg 1.jpg
sTTrojvedoucí_láďa
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv 03 pro, 2020 3:26 pm

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod Zlámalík » pon 09 kvě, 2022 1:55 pm

Já bych toho tak půlku zrušil :D
Sorry, ale zdá se mi to příšerně překombinované, ani se mi nezdá, že bys na koleje, které vidím, dostal ty počty vozů, co píšeš. Velký kompromis bývá velké zklamání. Pokud je jeden bok kolejiště schovaný ve skříni, udělal bych kopec právě tam - bude to přirozenější. Tak, jak to máš teď, je část kolejiště špatně vidět, jestli to dobře chápu, schovaná za bočnicí skříně - a druhá půlka kolejiště je zase utopená v kopci. Udělal bych proto kopec vpravo, stoupání schoval většinou do něj, aby tunely byly vrtané směrem do pravé strany. Teď mne napadá třeba kolejiště Michala Zamazala, které by po úpravě mohlo být zhruba tím, co myslím.

Nebo jinak - našel bych si v knížce od Milana Ferdiána něco šikovného a postavil raději to - předností Milanových plánků je skvělá "umělecká zkratka", kdy i na malém prostoru vykouzlí ráz krajiny a v ní vložené železnice. Na třívozové manipuláčky bych si postavil malou pěknou stanici, případně koncová stanice na rychlíky jsou třeba Luhačovice, ale tady je jistě hodně modelářů, kteří vysypou z rukávu vhodné příklady. Ve výsledku se člověk pokochá mnohem víc, protože vše bude mnohem reálnější a věrnější. Tos asi nechtěl slyšet, ale podumej.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod Ivan » pon 09 kvě, 2022 8:38 pm

Láďo, vítej na fóru.

Kolegové to již psali. Je to překombinované a nepostavitelné. Už jen to do realizace krajiny, přece nechceš mít všude jen opěrné zdi?
Navíc píšeš o provozu krokodýla s Balmem, jestli myslíš od MTB, tak pravděpodobně budeš mít problémy na tom stoupání a možná i v obloucích.

Inspiruj se v plankach Milana Ferdiána. Neříkám, že musíš stavět přímo jeho plánek, ale jako inspiraci, co se na daný prostor dá dostat. Je to tak polovina kolejí, co zde prezentuješ.
Některé najdeš zde
zeleznicni-normalie.cz

Přeji mnoho zdaru do dalšího plánování a stavby!
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod Jirkátor » úte 10 kvě, 2022 4:49 am

Ještě se zeptám: měřítko TT je už dané? Ty rozměry 1300 x 900 nejsou žádný velký luxus, já stavím eNko 1800 x 720 a i v tomto měřítku je ten prostor hodně omezující.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod Jirkátor » úte 10 kvě, 2022 4:49 am

Ještě se zeptám: měřítko TT je už dané? Ty rozměry 1300 x 900 nejsou žádný velký luxus, já stavím eNko 1800 x 720 a i v tomto měřítku je ten prostor hodně omezující.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod radula63 » úte 10 kvě, 2022 7:23 am

Doporučil bych tak nějak střímnější námět. V TT na ploše 160x110cm mám tohle - viewtopic.php?f=1&t=4120&start=375
Ano. Na tvou danou plochu sice nacpeš víc kolejí, ale na úkor vzhledu. Avšak, stavitel jsi ty a ty za stavbu budeš odpovědný a pokud se ti to líbí, tak proč ne.
Ale opravdu, zamysli se, ne vždy více kolejí a výhybek na malé ploše je více....
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod czhunter » úte 10 kvě, 2022 10:13 am

Krom toho, co už řekli předřečníci (že to vypadá jako ementál, bylo by vhodné odebrat minimálně jedno patro tunelů - jinak to je v Česku nejblíž asi Kořenovské zubačce) není podle mě moc fiunkční ani ta horní stanice.
Velmi krátké výtažné koleje neumožní nic moc objíždět (jen velmi krátkými lokomotivami, rozhodně ne motorovými vozy).

Zkusil bych ji změnit třeba takto
Přílohy
Stanice_navrh.jpg
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod sTTrojvedoucí_láďa » úte 10 kvě, 2022 10:05 pm

Dobrý večer
Plánky MF jsem prohlížel, samozřejmě je to asi takovéto začátečnické - chci tam všechno.... :roll:
Prostě nechci jen jeden okruh - krátká jízda, zepředu rámu dozadu rámu. Uznávám, že je to překolejované a jak s oblibou říkáte vlakodráha.
Děkuju czhunter za předělání horní stanice, takhle je to super, to se mi líbí....díky!
No a k tomu celkovému námětu, které patro bych měl odstranit? Tu 8? Anebo ten dlouhý úsek? Sice ubyde patro, ale asi to bude vypadat lépe, uznávám.
Jak psal kolega dát kopec doprava do skříně...právě pak bych se tam nedostal do horního nádraží a pod něj do skrytého...tak jsem to namyslel takto,
myslel jsem, že hlediska přístupnosti to bude takhle OK.
Prostě tak nějak se chci aspoň trochu kochat jízdou ...odněkud někam, vím, že na malém prostoru... :?
A co se týče stoupání, SCARM mi to vypočítal od 3,1% do 4.3% nejvíce. Myslíte, že těch 4,3% - to mašiny nedají?
Na různých místech se člověk dočte, že do 5cm/m to jde. Vím, že čím méně, tím lépe.
sTTrojvedoucí_láďa
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv 03 pro, 2020 3:26 pm

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod chphoto » stř 11 kvě, 2022 4:52 am

ad. stoupání

Auhagen má na TT přímo takový molitanový nájezd a ten má 3.5%. Měl jsem podle toho udělaný nájezd a záleželo, jakou soupravu jsem tam poslal a kolik měla vozů. Brejlovec a k němu 3-4 osobáby byl v pohodě, ale třeba od MTB dlouhej motorák dal tuším maximálně 2 osobáky a při 3 již nevyjel. Takže velmi záleží na lokomotivě, na její hmotnosti, těžišti. Ten motorák od MTB byl strašně těžkej na jedny straně a na druhý zase lehkej a měl problémy. Brejlovec je takovej malej a těžkej a ten jezdil v pohodě. Tady je video brejlovec + 3 vozy, stoupání je vzadu na panelu. https://www.youtube.com/watch?v=__rLLQWmQRY
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod radula63 » stř 11 kvě, 2022 6:15 am

Z mých zkušeností. Motorák 850 MTB s bandážovanou nápravou ve stoupání 3,5cm / 1metr dá 2 vozy Bmx. 842 od MTB na stejném stoupání s bandážovanou nápravou dá jeden vůz (je podstatně lehčí oproti 850) a pára 377 od Roco i se třemi bandážovanými nápravami má problém jet i sama, jeden stejný vůz Bmx nevytáhne!!! Vozy Bmx mám se sběrem proudu, ale z osy nápravy (takže odpor je nízký). Bardotky a brejlovci od MTB na stejném stoupání jezdí naprosto bez problémů i bez bandáží a tahají i 3 Bmx vozy. Delší soupravy než loko a 3 vozy mi moje kolejiště nepobere (užitná délka staničních kolejí).
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1308
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Plán kolejiště TT 130x90

Příspěvekod Ivan » stř 11 kvě, 2022 9:02 am

Chápu tě, ale prostě na tenhle prostor vše nenacpeš. Zkus něco ve stylu odbočká, jak odkazoval radula. To by se tam mohlo s určitými kompromisy nacpat.
Dále píšeš, že to bude do skříně. Ono počítej, že rám bude pro takhle vysoké kolejiště třeba 10 cm, krajina chce tak 20 cm pro budovy a stromy... takže aby se ti to do skříně vešlo.

Stoupání bych nedělal přes 3, max 3.5%. Doporučuji předem nasimulovat a vyzkoušet, abys měl představu co která loko snese. A pozor, v oblouku je to samozřejmě horčí. Postav si okruh na nějakou desku, nakloň ji a testuj. :wink:

Jinak klidně si postav "vlakodrom", mne to rozhodně neurazí, ty jsi stavitel :wink: . Jde mi hlavně o to, aby to bylo vůbec postavitelné a vešla se spoň trochu rozumně nejaká krajina.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků

cron