Stránka 9 z 12

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: ned 29 led, 2023 6:10 pm
od milan ferdián
Úvaha. Tečkovaně - možná kolejová spojka.
-m-

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2023 8:18 am
od MichalM
Za mě ta stanice vypadá trochu jako ježek. Přijde mi, že zabírá zbytečně moc místa. Když to vezmu z pohledu ekonomie výstavby a trochu historicky: pozemky něco stojí, každá kolej něco stojí a taky údržba každé koleje něco stojí, takže historicky by tu stanici stavěli tak, aby zabrala co nejméně místa a každá kolej by měla nějaký význam. Taky záleží na epoše, kterou by bylo dobré si vyjasnit. Do 2. světové v podstatě platí to, co jsem napsal. Potom přišli soudruzi a byl velký tlak na použití železnice armádou, takže rampy pro vykládku vojenské techniky a podobně. Případně těžba a výroba, tudíž docházelo k rozšiřování a údržbě tam, kde to dávalo smysl a zbytek zarůstal. Ruku v ruce s tím klesala na železnici přeprava kusových zásilek a potřeba malých skladišť jako máš plánované ty. Ovšem ne nutně všude. No a potom přišla moderní doba a ČD/SŽDC/SŽ a jejich redukce a optimalizace mnoha stanic, kdy se trhá nebo neudržuje pomalu každá výhybka a kolej, která není nutně potřeba k běžnému provozu. A potom není kde odstavit mechanizaci při údržbě a podobně.

Omlouvám se za odbočení od tématu, ale chtěl jsem ve zkratce vysvětlit svůj pohled na věc. Teď k tématu:

Osobně bych šturc vlevo otočil, aby se dalo najet k tankování posunem rovnou ze zhlaví a udělal bych tu kolej rovnoběžně s ostatními. Tím na té manipulační získáš kus místa pro odstavení vozidel. Historicky bych to zdůvodnil tak, že tam dřív něco skládali a následně kolej využili k tankování. Šturcy vpravo jsou větší oříšek. Osobně bych protáhnul tu manipulační kolej přímo výhybkou do šturcu (místo protioblouku k trojcestné bych dal výhybku). Potom je otázka, jestli má být ve stanici i zázemí pro parní lokomotivu lokálky. Pokud ano, umístil bych k této kusé popelovou jámu, vodní jeřáb a na konec výtopnu pro menší stroj. Pokud ne, dal bych tam volnou skládku. Tu výhybku pro druhý šturc bych posunul blíž ke staniční budově, kolej stočil rovnoběžně s ostatními a k této kusé bych dal skladiště s boční i čelní rampou.

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2023 10:10 am
od vojtas
Milanův návrh je zdaleka nejlepší a nejlogičtější. Tam bych zůstal a dál bych nic nevymýšlel.

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2023 10:38 am
od StandaR
Pokud by se Mirec rozhodl toho "ježka" jak se to tu vtipně nazvalo zachovat. Tak se dá s okolím inspirovat v Kutné Hoře město

https://en.mapy.cz/zakladni?source=pubt ... ase=ophoto

Je tam podobný "ježek" pro inspiraci

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2023 6:49 pm
od Mirec
Ešte som teda podľa Vašich postrehov poprekladal zhlavie.
Ľavé asi nechám pôvodné, keby som ho otočil ako píše MichalM, bolo by tankovanie (prípadne skládka) až moc natesno k VB.
Pravé som prerobil aj podľa náčrtu Milana, len kusú koľaj skladiska som nechal otočenú od VB.
Ak by som ju nechal otočenú k VB, bola by dosť krátka.....
Pripomínam len že robím epochu IV, ČSD, tak nejdem dávať do stanice pop. jamu, zauhlovanie, vodný žeriav a pod.
Prikladám foto alternatív pravého zhlavia.

Mirec

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: úte 31 led, 2023 7:04 am
od MichalM
Ta první varianta se mi líbí asi nejvíc. Jenom dvě drobnosti:
- kolik se ti vleze vozů na ten kousek manipulační koleje vpravo mezi výhybkou na kusou a zhlavím? Osobně mám podobný detail ve stanici taky a při posunu je fajn, že se tam dají odstavit 2 krátké vozy a neblokují pohyb ve zbytku stanice.
- jak ti vychází zázemí pro tankování vlevo? Ta kolej vedoucí kolem má být schovaná v tunelu, takže tam bude potřeba udělat kopec, který něco zabere. Možná bych tu tankovací kolej přihnul trochu ke zhlaví, aby se omezila opěrná stěna.

Přidáním té jedné koleje v celé délce ta stanice trochu zmohutněla, ale podle mě jí to prospělo.

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: úte 31 led, 2023 1:11 pm
od Jirkátor
Já bych hlasoval pro 2. variantu se šturcem k budově. Beru to ale jen pohledově, je to úpravnější a zbyde i víc mista na krajinu. Také si myslím, že by málokde takhle umistily kolej s rampou. Pokud by to ale byla vlečka, tak to už je jiná.

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: úte 31 led, 2023 6:54 pm
od Mirec
Asi som už rozhodnutý pre tú prvú alternatívu, ako mi aj načrtol Milan, touto cestou mu aj ďakujem za návrh.
Všetky staničné koľaje ale ešte asi posuniem cca o 2cm bližšie k hrane segmentu.
Krajná koľaj bude stále ešte 4,5 cm od hrany, chcem získať čo najviac miesta za VB.
Pravú kusú koľaj využijem na nejakú vlečku väčšieho skladiska???...ešte uvidím čo tam presne bude. :)
Možno ešte presuniem PHM z ľavého zhlavia do koncovej stanice na druhom segmente
a nahradím ho nejakou voľnou skládkou....

Mirec

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: ned 05 bře, 2023 3:08 pm
od Mirec
Mal som trochu čas, tak som nalepil 4mm korok ako tlmiaci základ pod staničné koľaje v odbočnej stanici.
Na korok som potom nalepil pružným lepiacim tmelom (Pattex One fol All) pásy, čiernej 3mm ,,gumorohože,,
Na Na gumorohož následne nalepím samotné koľaje, tiež buď týmto bielym Pattexom, prípadne asi vyskúšam
nejaký číri silikónový tmel.??? Musím pozrieť ponuku v obchodoch.
Tlmiaci účinok je dobrý, no po zaštrkovaní a zaliatí disperziou sa to určite trochu zhorší.

Mirec

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: ned 05 bře, 2023 4:37 pm
od Dusan
Transparentní silikon k lepení kolejí bych vynechal nebude ti pak držet štěrk :wink:

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: sob 11 bře, 2023 4:47 pm
od Mirec
Tak postupne si chystám aj výhybky, na ktoré zo spodnej strany pájkujem kúsky vodičov, priem. 0,5mm2
ktoré potom poprepájam pod základnou doskou, použijem pájkovaciu lištu.
Výhybky EW2 som upravil podľa stránok ,,Lokopin,, dúfam že aj tú trojcestnú som správne napájkoval--- :)
Na pájkovanie som chcel použiť pájkovaciu kvapalinu, ako ste tu viacerí písali, neskôr hrozí korózia koľají a pod.
Tak som v techn. liehu rozpustil kalafunu a som prekvapený, ide to s ňou celkom fajn, vodiče držia na koľajách.
Len neviem či je nutné liehom oplachovať aj takéto pájkované spoje riedenou kalafunou???
Na kúsku gumorohože som dal pár kvapiek Duvilaxu BD20 a priložil koľaj, nechal zaschnúť a drží to dobre.
Tak nebudem dávať žiadny silikónový tmel na lepenie koľají. Aj tak potom zalejem disperziou koľaje aj so
štrkovým lôžkom.

Mirec

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: ned 12 bře, 2023 6:39 am
od Ivan
Kalafuna se opláchovat nemusí, korozi ti rozhodně nezpůsobí.

S tou kapalinou je to pravda, u kolejí se blbě oplachuje. Kdysi jsem dělal provizorní skrytak na desce překližky a jako neznalý neoplachoval. Po pár letech, kdy jsem ho už nepoužíval jsem ho stěhoval a nestačil jsem se divit. Naštěstí to byla provizorní věc a nyní už vím.

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: úte 14 bře, 2023 7:32 pm
od Zlámalík
Super!

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: ned 26 bře, 2023 4:14 pm
od Mirec
Tak po dvoch týždňoch sa mi podarilo skompletovať a položiť staničné koľaje.
Ostáva mi potom dorobiť len vlečku vpravo a tankovanie PHM vľavo.
Porobil som oddelené úseky a pod základovú dosku som vyviedol z koľají krátke vodiče
na neskoršie pospájanie s detektormi obsadenia a detektormi výhybiek.

Mirec

Re: Úzke koľajisko TT 410 x 72/100 cm

PříspěvekNapsal: úte 10 říj, 2023 5:46 pm
od Mirec
Tak po lete sa pomalým tempom slimáka posúvam pri stavbe môjho koľajiska. :)
Podarilo sa mi položiť koľajnice na spodnom podlaží prvého segmentu A.
Presuniem sa teraz na ,,poschodie,, aby som konečne dokončil tento prvý segment.
V prílohe prikladám aj nejaké foto.

Mirec