Stránka 1 z 5

Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: ned 06 bře, 2022 5:21 pm
od pixel123
Ahojte. Pred časom som riešil návrh koľajiska ale po čase som pochopil že z princípu to nebola dobrá cesta. Chcem ísť na to od nuly a štýlom "v jednoduchosti je krása". Podstatou tohoto koľajiska je , že to bude moje prvé a tým pádom je najdôležitejšia požiadavka jednoduchosť. Chcem sa vyhnúť jednoduchému oválu aby som sa stavbou aj niekam posunul, ale v princípe, boli ďalšie nediskutovateľné podmienky aj :

- Dostatok voľnej krajiny
- Jednoduchá ale nie chudobná premávka
- Žiadne SN (jednoduchosť stavby aj premávky toto vylučuje- pre mňa teda určite )
- Jedno hlavné nádražie a jedna maličká zástavka
- Premávka hlavne pre motoráky a maximálne 2 vozňové osobáky

Hlavne ale rozmery vychádzajú z toho čo mám po ruke. Materiál na rám ktorý som mal doma dal málo práce a málo rezania, držiac sa myšlienky "take it easy"

Epocha IV, roky 80.-90.

Nákres je trochu neprehľadný pretože je tam zakreslené všetko, od stromov cez lampy až po elektrické stĺpy vedenia, odpustite túto moju nedočkavosť.

Popis koľajiska :

V strede je medzi kopcami situované hlavné nádražie. Jednoduchosť úraduje aj tu, preto sú len tri koľaje a z toho 2 sú nástupné. Vedľa stanice je sklad s rampou, na druhej strane je stánok s trafikou. Parkoviská a cesta spájajú nádražie so skladiskom a cesta pokračuje popri domoch dolu cez závory "von" alebo cez závory za nádražím , kľukatinou až dolu do malej zastávky. Tá má nástupište len na jednej koľaji a to vedľa staničnej budovy. Za ňou je parkovisko kde bude stáť autobus ako na konečnej . Z parkoviska vedie lesná cesta hore, do chaty na kopci v lese, kúsok od nej je aj rozhľadňa.

Trať je vedená tak aby bola čo najviac nad povrchom, zároveň sa ale nechcem ukrátiť o tunely.

Nakreslil som aj predstavu krajiny pomocou rezov, C1, C2, C3.

Čo tomu chýba je názor vás, či niečo v mojej predstave nieje nezmysel, tiež by som veľmi chcel tam hore kde je šturec, spraviť starú zrušenú koľaj. Šturec bude na koľaji ktorá kedysi pokračovala cez oplotenie do areálu ktorého sa na mapu zmestí málo, čiže tam rátam hlavne s bránou, plotom, hrdzavými lampami a zarastenou koľajnicou.

Umiestnenie návestidiel je pre mňa ešte cudzie, to budem potrebovať nájsť literatúru a poprosím vás aj o kontrolu, či radu, čo a kam.

Hlavne teraz pracujem na lampách a chystám lepty návestidiel, mám zatiaľ iba základný rám.

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2022 12:14 pm
od Jirkátor
Tak to s oponenturou zkusím jako první. :)
Stavím eNko na podobných rozměrech a také jsem hodně zápasil s místem. Moc nevěřím, že z toho prostředního tunelu vystoupáš obloukem na horní (zadní) nádraží. I kdybys to tak moc zvednul, tak si myslím, že v poloměrech 194mm (které předpokládám), ti to stoupání málo co vyjede - pokud vůbec něco a stavět ozubnici asi neplánuješ. Koukni na můj plánek, abych vystoupal do 11cm, na 2,75 metrech, tak mám stoupání cca 25 - 40 promile a i to je už hraniční. Zkus si nakótovat výšky a uvidíš sám.
Pokud chceš bohatší provoz, tak ti doporučuju skryté nádraží. Hezky by se vešlo do toho zadního tunelu. Ten můžeš klidně doleva trochu protáhnou, stejně ta trať bude schovaná za kopcem.

Edit: Při rozkliknutí obrázku jsem si všimnul výškových kót a 5 cm je opravdu málo. Já mám volný prostor o výšce 10 cm a není to žádný tuzex, když tam potřebuju něco udělat. Počítej s nějakým centimetrem pod horním nádražím a zbydou ti tak 4 cm a to je dobrá past pro uváznutý vlak.

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2022 2:17 pm
od pixel123
Jirkátor píše:Tak to s oponenturou zkusím jako první. :)


Dakujem za odpoved. Musim doplnit dolezite veci - obluky su r2 223mm. Stupanie 4,5cm na otacku do zavitnice mi okuliarnik s dvoma osobakmi pekne zvladol, moj pojazd na m810 tiez. Je treba ale poznamenat ze kotovanie som zabudol upravit. Hlavne zadrazie je vo vyske 7cm , vychadzajuc zo stupania 3,5cm na celu otacku obluku. Tam kde hovoris je to stupanien najprudsie a blizi za ku 4, ale viac to urcite nieje. Bohatsi provoz nechcu . Technicky by to malo byt v cajku, ked pride kolajivo tak chcem vystavat kolaje nech mozem skusat a robit zatazove cesty. Budem zapriahovat supravy ktore tam jazdit nikdy nepojdu nech som si isty ze kratke vlaky prejdu ako nic

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2022 3:21 pm
od HonzaM
Jaké kolejivo máš objednáno? A jak budou přestavovány výhybky? Motorické přestavníky, elektromagnetické přestavníky, serva?

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2022 3:27 pm
od pixel123
HonzaM píše:Jaké kolejivo máš objednáno? A jak budou přestavovány výhybky? Motorické přestavníky, elektromagnetické přestavníky, serva?


Fleischmann. Viem ze to je tu zatracovane ale ja uz dost kolaji mam oddavna, cize len dokupim vyhybky a par inych kolaji co chybaju. Prestavniky budu motoricky prestavovane.

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2022 4:32 pm
od pixel123
Jirkátor píše:Tak to s oponenturou zkusím jako první. :)



dal si mi teraz chrobáka do hlavy s tým stúpaním. Rád by som diskusiu v tomto smere rozvinul ale počkám si najskô na tvoju odpoveď

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2022 4:43 pm
od Ivan
Ahoj,

bohužel se nemohu vyjádřit k technickým parametrům kojeiva N, ale vyjádřím se k plánku jako takovému.

Potřebu vynechat SN chápu, bude to prostě testovací kolejiště na kochačku :wink:, celkově mi plánek přijde zajímavý. Navrhuji zrušit souběh tratí vlevo dole, přímo to zde spojit a otočení vlaku by pak proběhlo mezi pravými tunely - osmičkou pod terénem. Pak by vyšla lépe i klesání/stoupání. kyby to z popisu nebylo jasné a bude-li zájem, mohu načrtnout

Z krajinářského hlediska je potřeba stanice co nejvíce oddělit, nespojoval bych je tedy silnicí, ale ke každé stanici bych přivedl silnici odjinud. Mezi nimi hutý les, skálu apod....

Ještě pro indpiraci přikládám osmičku od fruafru (doufám, že mu to vadit nebude), jen pro inspiraci krajiny a stanice. Kolejiště je samozřejmě už docela složité. Pod stanicí je 3. kolejní SN, kolej v tunelu vpravo nahoře je slepá, končí tam motorák na fiktivní lokálce.

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2022 5:00 pm
od pixel123
Ivan píše:Ahoj,

bohužel se nemohu vyjádřit k technickým parametrům kojeiva N, ale vyjádřím se k plánku jako takovému.
.....


správne hovoríš, bude to účelovo prvotinka na kochačku, prvé skúsenosti a pod.

tvoj návrh presne chápem a môj prvý koncept bol presne takto vedený, ako popisuješ. Ja som to ale zmenil , pretože sa mi cesta od hlavného nádražia k malej zastávke zdala príliš krátka a následne bola podzemná osmička trochu pridlhá . Chcel som nechať čo najviac koľaje nad zemou. nejako sa ale stále neviem vzdať tej prvotnej myšlienky. ten prvý návrh sa mi niečím páči a nejako som teraz rozpoltený. dám ti sem fotku prvého návrhu, poznamenávam že oblúky som tam dal R1 , to by som možno zmenil na R2. neviem či skladisko s rampou môže byť tak ako to je na obrázku ale bol to prvý koncept, sú tam nejaké nedomyslené veci

tie kóty prosím ignoruj

ešte dodám že tento návrh je na šírku len 120cm čiže by sa to celé ešte roztiahlo do šírky

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2022 7:29 pm
od hank
Ještě k tomu stoupání: Já jsem si na zkušebním prkně v eNku nasimuloval stoupání 68‰. 2-3 2nápravové vozy mi tam vytáhla všechna hnací vozidla, která jsem zkoušel.

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2022 7:33 pm
od pixel123
hank píše:Ještě k tomu stoupání: Já jsem si na zkušebním prkně v eNku nasimuloval stoupání 68‰. 2-3 2nápravové vozy mi tam vytáhla všechna hnací vozidla, která jsem zkoušel.

ja som trochu blby z tychto stupani, mozem poprosit priblizne vyjadrenie v cm do vysky na 1m alebo podobne, tak ze to pochopi aj zlaty retriever ? dakujem

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2022 7:51 pm
od Jirkátor
1 promile je 1cm převýšení na 1m délky tratě.

hank píše:Ještě k tomu stoupání: Já jsem si na zkušebním prkně v eNku nasimuloval stoupání 68‰. 2-3 2nápravové vozy mi tam vytáhla všechna hnací vozidla, která jsem zkoušel.

Lokomotiva s bandážovanou nápravou na přímé trati snad, ale v oblouku R2 nebo R1 to už bude horší. Také záleží na hmotnosti lokomotivy, na nápravách u vozů. Třeba staré Piko vagóny nepojedou ani z kopce dolů. :P

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2022 8:13 pm
od Dovi
Jirkátor píše:1 promile je 1cm převýšení na 1m délky tratě.

Nikoliv, 1 promile není setina, ale tisícina.

Tedy sklon 1 promile znamená převýšení 1 milimetr na délce 1 metru...

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2022 8:33 pm
od Jirkátor
Samozřejmě. Omlouvám se za chybnou informaci. :oops:

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: pon 07 bře, 2022 9:33 pm
od hank
Jirkátor píše:Lokomotiva s bandážovanou nápravou na přímé trati snad, ale v oblouku R2 nebo R1 to už bude horší. Také záleží na hmotnosti lokomotivy, na nápravách u vozů.


Já jsem tím nechtěl říct nic jiného, než že 40‰ není až takový extrém.

Re: Kolajisko N 150*58

PříspěvekNapsal: úte 08 bře, 2022 6:02 am
od Dovi
 
Jirkátor píše:Samozřejmě. Omlouvám se za chybnou informaci. :oops:


OK, v pohodě.
Je jasné, že jsi to nenapsal z neznalosti, ale jen z nepozornosti.
Pro jistotu jsem na to pak reagoval, protože speciálně na to se kolega pixel123 ptal, ale dostalo se mu chybné (pro něho zavádějící) odpovědi.


___

Ještě snad pro začátečníky informace o té zmiňované délce tratě, která vstupuje do zlomku "výška/délka":
Tou délkou není myšlena skutečně vozidlem ujetá vzdálenost (obvod kola krát počet jeho otočení), ale vodorovný (půdorysný) průmět trasy.

sklon.png
sklon.png (1.7 KiB) Zobrazeno 3999 krát


Čili:

- sklon tratě = dy/dx

- sklon tratě v procentech = (dy/dx) krát 100

- sklon tratě v promilích = (dy/dx) krát 1000


Poznámka:
U relativně malých sklonových poměrů (typicky např. právě na železničních tratích) jsou ty rozdíly mezi délkou přepony (skutečně ujetá vzdálenost měřená odometrem vozidla) a vodorovnou odvěsnou (půdorysný průmět trasy na mapě) poměrně malé.
Ovšem v extrému (třeba při terénních jízdách off-roadů) 100procentní stoupání/klesání znamená sklon tratě 45 stupňů, takže v tom případě na překonání výškového rozdílu např. 100 metrů ujede vozidlo ve skutečnosti dráhu nikoliv 100 metrů, ale přes 141 metrů (odmocnina ze dvou krát těch 100 půdorysných metrů na mapě).