Stránka 12 z 13

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: sob 30 črc, 2022 7:23 am
od HonzaM
Tak tisk návrhu ve velikosti 1:1 mám vyřešen díky funkcím sw XTrackCAD. Je totiž možné použít přikaz k tisku, v němž lze zvolit požadované měřítko a velikost papíru (v mém případě A4). sw na obrazovce vyznačí rozdělení do jednotlivých listů. Pak stačí kliknutím vybrat které listy chci vytisknout. Mohu si tedy vytisknout jen listy pokrývající plochu kterou potřebuji, není nutný celoplošný velkoformátový tisk.

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: čtv 11 srp, 2022 9:44 am
od HonzaM
Udělal jsem ještě malou úpravu, přidání nástupiště mezi první a třetí kolej. Mám dvě varianty, s dvojicí kusých kolejí pro motoráky z vedlejší tratě nebo bez nich a bez výhybky. Všechno jsou flexi koleje, takže si nevšímejte mírných nepravidelností, to se upraví až při pokládce. Totéž u těch dvou kusých kolejí.

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: ned 20 lis, 2022 2:11 pm
od HonzaM
Po několika úpravách a doplnění o návaznost na stávající kolejiště je zde (snad definitivní) řešení. Na levé straně zde od rohového segmentu podél severní stěny místnosti navazuje stávající kolejiště o rozměrech 3000 x 600 mm, podél východní stěny od rohového segmentu 900 x 600 mm navazuje spojovací segment 500 x 600 mm a pokračuje zde nová stanice o rozměrech 3600 x 600 mm (z technických důvodů rozdělená na dva segmenty o rozměrech 1800 x 600 mm).
na pravé straně pokračuje podél jižní prosklené stěny spojovací část, u níž je střední segment o rozměrech 900 x 400 mm vyjímatelný, aby byl přístup k otevíratelnému dílu té prosklené stěny, dole pak podél protější (západní) stěny pokračuje stávající panel o rozměrech 2300 x 600 mm. Skryté části jsou čárkované. Je naznačeno segmentování, kolejiště je tedy rozebíratelné.
Uvítám náměty na řešení krajiny.

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: ned 20 lis, 2022 2:18 pm
od Ivan
Mohu se zeptat. proč jsi posunul napojení kusé koleje u levého zhlaví? Takto je dost rátká, předchozí řešení mi přišlo vhodnější.

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: ned 20 lis, 2022 2:50 pm
od HonzaM
Ivan píše:Mohu se zeptat. proč jsi posunul napojení kusé koleje u levého zhlaví? Takto je dost rátká, předchozí řešení mi přišlo vhodnější.

Doporučil mi to Michal Šuhajda.

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: ned 20 lis, 2022 4:07 pm
od Trixt
Ivan píše:Mohu se zeptat. proč jsi posunul napojení kusé koleje u levého zhlaví? Takto je dost rátká, předchozí řešení mi přišlo vhodnější.

Osobně si myslím, že pro souběžné řazení vlaků (objíždění soupravy) a provozu na vlastní trati, je to dobré uspořádání.

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: ned 20 lis, 2022 4:27 pm
od Ivan
Já myslel, že původní kolej sloužila i jako výtažná, ale takto to bude asi lepší, na odstav loko. Michal má skvělé plánky :wink:

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: ned 20 lis, 2022 4:41 pm
od HonzaM
Mělo by smysl tam tu výtažnou, jako jsem ji měl původně, přidat, nebo by to bylo zbytečné?

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: ned 20 lis, 2022 6:23 pm
od Jirkátor
Záleží na co ty kusé koleje plánuješ používat. Pokud délka odstavené soupravy na nejdelší z nich půjde přestavit na dopravní kolej (je-li ta krajní kolej dopravní), aniž bys vjel za návěstidlo, pak by ta výtažná kolej nebyla nutná. Přinejhorším to občas vytáhneš do tratě.
Pokud se nemýlím, tak ty tam spolu s dorostem toho posunu stejně moc nenaděláte.

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: ned 20 lis, 2022 7:50 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj, tu úpravu jsem Honzovi doporučil. Ovšem s délkou výtažné koleje 3b cca 80 cm - do míst, kde končila odvratná kusá kolej 5c ( čísla viz přiložené schéma).
Psal jsem k tomu celkem Honzovi obsáhle pojednání včetně příkladů z provozu. Pro ty kteří ho nechtějí číst celé, napíšu hlavní výhody:
- Posun z 5.kol. (odstoupení loko od vlaku apod.) zachová možnost průjezdu stanici.
- pro končící a začínající vlaky je možno využít i kol.3
- Využití v os. dopravě (objezdy, odstavení soupravy - přímo od nástupiště)

Druh koleje
Ve výsledku záleží, zda má být kolej č. 5 manipulační, nebo dopravní. Jak asi víš, hlavní účel je zamezit kolizi např. při ujetí odstavených vozů. Na manipulační kolej nesmí vjíždět, ani z ní odjíždět vlaky. Tedy pokud budeš chtít vlakem odjet, musíš z ní přeposunovat vlak na dopravní kolej.
Odvratné koleje se dělají především u manipulačních kolejí. Dopravní kolej odvrat nepotřebuje, to je vidět i z Tvého návrhu, kde u ostatních kolejí odvraty nejsou.
Pokud bude kol. 5 manipulační, znamená to, že na ní budeš muset posunovat. V Tvém případě to znamená na dobu posunu obsadit jedno zhlaví, protože musíš vyjet do trati. Dále budeš potřebovat prostor mezi výhybkou a označníkem tak dlouhý, aby se tam souprava vešla, nebo posunovat po dílech, což prodlouží dobu posunu, tedy omezení provozu. To je celkem komplikace.
Pokud bude 5. kolej dopravní můžeš na ní přímo vjet vlakem (NEx s kontejnery). Z/na dopravní koleje můžeš samozřejmě posunovat např. na vlečku. Proto jsem kolej č.5 zatím uvažoval jako dopravní kolej.

Doporučuji Ti verzi s 3B - viz příklad:
Představ si např. postup jak Ti zprava přijede vlak NEx s kontejnery dlouhý 140 cm + 10cm lokomotiva.
- po příjezdu odstoupí vlaková (elektrická)lokomotiva - někam ji musíš uklidit
- na soupravu najede posun. lokomotiva (motorová), protože na vlečce nejsou troleje (nešly by vykládat kontejnery jeřábem)
- musíš soupravu rozdělit na dva díly, protože vlečkové koleje měří cca 70 cm.
- oba díly musíš dostat na vlečku.
Scénář A - S kol. 5C
- na kol. 5c čeká motorová lokomotiva
- vlaková lokomotiva se odvěsí a posunem přes zhlaví se dostane na jinou kolej, kterou bude obsadí pro průjezdy vlaků, Během posunu blokuje min. koleje 1,3,5 tedy víc než polovinu stanice, kterou se zleva doprava nedá projet.
- Motorová lokomotiva z kol. 5C najede na soupravu a vytáhne ji na kol. 5C. Tady kolej č. 5C pomůže, ale ve výsledku stačí délka cca 40 cm, aby konec vlaku přejel za výhybku na vlečku. Pak už může lokomotiva sunout na vlečku. Odpojí první díl, a vyjede zpět ovšem jen na 5B, protože teď už je díl dlouhý jen 80 cm, (70cm+ loko) tedy kol. 5C nepotřebuje.
Scénář B - Bez kol. 5C
- na kol. 5c čeká motorová lokomotiva
- vlaková lokomotiva se odvěsí a posunem přes zhlaví se dostane na jinou kolej, kterou bude obsadí pro průjezdy vlaků, Během posunu blokuje min. koleje 1,3,5 tedy víc než polovinu stanice, kterou se zleva doprava nedá projet.
- Motorová lokomotiva najede z kol. 5C na soupravu, zasune ji,aby konec vlaku byl u návěstidla S5a. Odpojí cca 50 cm. se zbytkem (90cm + loko) se vrátí na kol. 5B. díl a sune na vlečku a na vlečce odpojí 70 cm, vrátí se na 5B (loko+20cm) , po přestavení výhybky opat najede na zbytek (50 cm) a připojí, přes kol. 5B zasune díl (70cm+loko) na druhou vlečkovou kolej.
Jak vidíš kolej 5C vlastně není nezbytná pro provoz. Rozhodně není nutné aby měřila 100cm.
Scénář s kol. 3B
- na kol. 3B čeká motorová lokomotiva
- vlaková lokomotiva se odvěsí a posunem přes 3B se dostane na kolej 3, kterou bude obsadí pro průjezdy vlaků, Během posunu blokuje pouze koleje 3,5 Kol. 1 zůstává volná pro průjezdy vlaků.
- Motorová lokomotiva z kol. 3B najede na soupravu a buď využije kol 3B pro rozposunování, nebo (pokud je nutno zachovat volný vjezd na kol. 3 zleva) použijeme scénář B, kdy výtažnou kolej nepotřebujeme.

Výhody koleje č. 3B
1. Hlavní výhoda s kol. 3B je v tom, že posun neblokuje průjezd stanicí, viz výše.
2. Další výhoda je, že umožní používat i kol. č. 3 pro vlaky na vlečku. Zase přidám dva provozní příklady a upozorňuji, že s kol. 3B zůstává při většině manipulace stanice průjezdná v obou směrech (po hlavních kolejích)
Příklad 1.
- NEx (z předchozích příkladů) vjíždí zprava na kol. 3,
- Lokomotiva (Elektrická) se odvěsí a přes kol. 3B přejede (posunem) na kol . 5B a dále na kol. 5A, kde zůstane do odjezdu (jako Lv- lokomotivní vlak, nebo s jiným vlakem)
- Motorová lokomotiva najede na soupravu na kol 3. Rozdělí ji na dva díly.(2x70cm) a postupně jeden po druhém oba díly přesune přes kol. 3B (délka 80 cm) a kol. 5B na vlečku. opět mám po celou dobu manipulace volný průjezd stanicí.
Příklad 2.
- Mot. lokomotiva vytáhne z vlečky přes kol. 5B a 3B první díl vozů a odstaví na kol. 3, vrátí se přes 3B a 5B na vlečku a vytáhne druhý díl a přidá na kol. 3 spojí a máme zde připravenou soupravu k odjezdu.
- Motorová lokomotiva zůstane a vyčkává též na kol. 3
- Na kol. 5A+5B přijíždí Nex, Lokomotiva se odvěsí a zajede na konec kol. 3B, kde počká.
-Motorová lokomotiva z kol. 3 vyjede do 3B, a dále na 5B, odstaví soupravu (podle předchozích scénářů) na vlečku. Zůstane na vlečce (3. vlečková kolej). Elektrická lokomotiva ze 3B vyjede a přes5B, 5A a pravé zhlaví najede na soupravu na 3. koleji. Přivěsí se a po určité době (ve skutečnosti se provádí zkouška brzdy) může odjet s jiným vlakem.

3. Kol. 3B se dá využít pro osobní dopravu - objezdy lokomotiv, odstavení soupravy os. vlaku

Příklad
- Ve stanici se láme os. frekvence (něco jako třeba Beroun, Benešov , nebo Kralupy) - Zprava je výrazně silnější provoz, kdy soupravy (el. jednotky, případně push-pull soupravy) jezdí často (1/2 hodiny takt) a končí ve stanici. Zajíždějí většinou na kusé koleje č. 6, 8 u st. budovy
- Z opačného směru (zleva) os. vlaky (podstatně menší počet - takt 2 hodiny) končí na kol. 3, pokud by jezdily klasické soupravy může lokomotiva objíždět přes kol. 3B a 5, aniž by omezila např. průjezd rychlíku po hlavní koleji.
- na kol. 3B se odstaví souprava od Os vlaku v delší pauze mezi vlaky, aby byla 3. kol volná pro předjíždění. Není nutno posunovat přes zhlaví.

Ještě bych přemýšlel nad doplněním aspoň krátké (50 cm) kol. 3A na pravém zhlaví, znamenalo by to nahradit výhybku, kde se rozdělují kol 3/5 angličanem. Tím bys mohl bez omezení průjezdu posunovat mezi 3.a 5. i na pravém zhlaví.

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: pon 21 lis, 2022 10:54 am
od HonzaM
Děkuji Michalovi za podrobné vysvětlení a za čas, který tomu věnoval. Použiju tu variantu podle posledního schematu s kolejí 3B a kolejí 5 dopravní. Prodloužení koleje 3B na 80 cm není problém, místa tam mám dost, klidně může být i delší. Délky koleje 5A a 5B odpovídají požadavkům. Pokud jde o doplnění koleje 3A, z technického hlediska to není problém (viz obrázek, v tomhle je neocenitelný XtrackCAD, nahradit výhybku angličanem je záležitost několika minut). Ta kusá kolej by ale byla dost zakřivená. Jak už tady zaznělo, posun je pro mne méně atraktivní zábavou, nicméně pokud by to podstatně zvýšilo atraktivnost kolejiště, stojí to za úvahu.

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: pon 21 lis, 2022 12:47 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj Honzo,
délky jsou odhadem z plánku (podle měřítka na okraji) u té koleje 3B platí naopak čím delší, tím líp. Tak ji klidně natáhni na těch 100 cm. Ten angličan na pravém zhlaví je dobré řešení.
V reálu by asi udělali dvě výhybky, aby se po 3. koleji dalo jezdit víc než 50km/h (předjízdné koleje se navrhují na 80km/h), ale podle mě je škoda zkracovat koleje 3 a 5.
Na vlečce bych ukončil všechny kolej zároveň. Nad kolejemi bude portálový jeřáb, takže limitující pro využitelnou délku koleje bude kolej jeřábu u dolní hrany kolejiště

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: pát 17 bře, 2023 5:24 pm
od HonzaM
Stavba (nebo zatím spíš příprava) trochu pokročila. Má sestaveny rámy všech segmentů a vytištěno kolejové schema ve skutečné velikosti. Na obrázcích jsou segmenty levého a pravého zhlaví (každý v rozměru 1800 x 600 mm, celá stanice je tedy v délce 3600 mm). Pravé zhlaví je ve dvou variantách, s maximální možnou délkou kolejí kontejnerového terminálu nebo s jeho zkrácením. Myslím že to zkrácení bude vhodné, aby zůstal větší prostor mezi koncem kolejí terminálu a tratí vycházející z nádraží a bylo možné tom přivést komunikaci. Pravé zhlaví je na celé ploše, na levém zhlaví je spodní trať v úrovní -70 mm, které pokračuje tunelem do skryté části. Ve skryté části spodního patra bude zabudována čistička kolejí LUX, kterou lze projíždět odbočkou a pokračovat dál po hlavní tratí.
Teď mne čeká příprava kolejiva namořením, mám to osvědčeno z dosavadního domácího kolejiště i z modulů které jsem dosud stavěl. Považuji to za lepší než barvení boků kolejí, zejména proto, že mořená kolej zůstává plně vodivá. Je to i méně pracné. Potom budu pokládat koleje spodního patra, k nimž po položení horního patra nebude dobrý přístup. Pro provoz bude do spodního patra hlavní přístup zepředu. Možná v horním patře udělám odnímatelný díl, zůstane samozřejmě možnost přístupu zespodu v té obloukové části spodní trati pod pravým zhlavím, která se vzdaluje od kraje.

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: pát 17 bře, 2023 6:34 pm
od Jirkátor
HonzaM píše:... Teď mne čeká příprava kolejiva namořením, mám to osvědčeno z dosavadního domácího kolejiště i z modulů které jsem dosud stavěl. Považuji to za lepší než barvení boků kolejí, zejména proto, že mořená kolej zůstává plně vodivá. Je to i méně pracné...

Tohle prosím trochu víc rozveď.
HonzaM píše:... celá stanice je tedy v délce 3600 mm)...

Chceš říct, že máš stanici 2x tak dlouhou, jako já celé kolejiště? Ach jo, to je nefér. :D

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

PříspěvekNapsal: pát 17 bře, 2023 7:11 pm
od HonzaM
Jirkátor píše:
HonzaM píše:... Teď mne čeká příprava kolejiva namořením, mám to osvědčeno z dosavadního domácího kolejiště i z modulů které jsem dosud stavěl. Považuji to za lepší než barvení boků kolejí, zejména proto, že mořená kolej zůstává plně vodivá. Je to i méně pracné...

Tohle prosím trochu víc rozveď.
. :D

Používám Rail Weathering solution #49-104 od Micro Engineering Company.