Rozšíření stávajícího kolejiště

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod milan ferdián » pon 17 led, 2022 9:22 am

Sandy píše:
milan ferdián píše:Software.
-m-


Milane, myslím, že tam ještě chybí pánové SE a TO, které si pravděpodobně půjčuješ od Tempotaxiho. Není reálně možné, aby jeden člověk "chrlil" jedno kolejiště za druhým s takovými detaily... :roll:

A to jsi zapoměl na ty kolejiště, které tady nejsou vůbec zvěřejněny. Hergot, kdy to fakt stíhám ? :wink:
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod milan ferdián » pon 17 led, 2022 9:24 am

Dovi píše: 
HonzaM pát 14 led, 2022 píše:Chybí mi ale zaplnění plochy krajinou, na to by se výborně hodil sw jako používá Milan

HonzaM sob 15 led, 2022 píše:Milanovy plánky [...] Velmi se mi líbí software kterým plánky tvoří, výsledky vypadají velmi pěkně a umožňuje to chrlit neuvěřitelné množství návrhů a variant.

HonzaM pon 17 led, 2022 píše:U řady přispěvatelů do tohoto vlákny jde o nepochopení co jsem měl na mysli. Je mi samozřejmě jasné, že neexistuje žádný software který by vymyslel a navrhl kolejiště. To musí vytvořit autor jako je třeba Milan, umět navrhnout vedení tratí, řešení nádraží, jenže potřebuje k tomu určité pomůcky, aplikace, programy nebo jak to budeme nazývat. Tedy třeba něco jako SCARM, Wintrack, co umožní s využitím například knihovny kolejiva poskládat to co autor navrhl.


Tak už asi popadesátý...

Ne, nepotřebuje !!!

N E - P O - T Ř E - B U - J E


HonzaM pon 17 led, 2022 píše:Na rozdíl od jmenovaných programů je kolejivo jen ve formě linky, ovšem i tam s označením jednotlivých komponent, ty je nutné brát z nějaké knihovny.


Ne, není je nutno brát z nějaké SW knihovny.

Stačí znát geometrii kolejiva, které si autor plánků zvolí pro realizaci.

Čili v principu u kusového kolejiva:
- délky rovných kolejí
- u oblouků jejich poloměry a "délky", respektive úhly kruhových výsečí tvořících kruh
- u výhybek délky větví a hlavně úhly a poloměry odbočení


HonzaM pon 17 led, 2022 píše:A navíc s možností třeba používat i stromečky, různé objekty, a ty na plochu osadit [...] A to se opravdu nedá dělat s tužkou a pravítkem.


Budeš se divit, ale dá.


P. S.
A jestli to pořád nejsi schopen pochopit (nebo u Milana se s tím ochoten smířit), zkus si promyslet, jak asi tak o jednu nebo dvě generace starší autoři kreslili plánky před těmi 50 nebo 60 lety...
Myslíš si, že měli k dispozici a ke své práci potřebovali nějaké softwareové "aplikace" ??
 

Je to marný, marný, kdo to už psal ?
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod Dovi » pon 17 led, 2022 9:35 am

- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod Pavel-HP » pon 17 led, 2022 9:50 am

milan ferdián píše:
Pavel-HP píše:
milan ferdián píše:Software.
-m-


PS.
Kde jsi našel tu "můzu"?

Ta mě začala doprovázet, co jsem našel pod stromečkem dětský vláček a my se přestěhovali k vlakovému nádraží, kde denodenním rituálem bylo sledovat parní lokomotivy všech možných řad. :wink:
-m-


Tu v levém dolním rohu.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod jipol57 » pon 17 led, 2022 1:09 pm

Jo, někdo to tak má, že má svůj software v hlavě. A moc hardware, ani nepotřebuje. Kromě Milana mě okouzlil taky tenhle pán.
viewtopic.php?f=51&t=12706&start=330#p303416 nebo viewtopic.php?f=51&t=12706&start=330#p303532
Pár čarami, dokáže vystihnout dokonalou atmosféru svého zamyšleného projektu.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod HonzaM » pon 17 led, 2022 3:08 pm

Abe Simpson píše:Velikostí a stylem mi nádraží působí jako čistě osobní, skoro stylu Brno hl.n., takže bych si na panelu představoval tak maximálně městskou zástavbu. Možná s nějakým kreativním přednádražím, náměstíčkem s trhy apod. Tu odbočku k nákladním kolejím bych já osobně kvůli zajímavosti provozu vedl přes úvrať, a možná bych si vzal ještě větší inspiraci z Brna a udělal z toho vlečku k veletrhům, umožnilo by to vozit tam cokoliv tě napadne na ukázku na veletrhu, od lokomotiv až po vagony, jako prezentaci investorům

Nevím, jestli jsem to správně pochopil - přikládám návrh jak bych si to řešení s úvratí představoval. Úvrať umožňuje postrkem sunout vozy na jednotlivé koleje nákladiště, úvrať má kolej umožňující objetí sestaveného vlaku, aby nebylo nutné do nádraží odjíždět postrkem. Ale asi to lze vyřešit i jinak, líp.
Přílohy
Návrh kolejiště 4.jpg
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4083
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod jirmicz » pon 17 led, 2022 4:55 pm

Chybí tam výtažná kolej vedle hlavní. Takto by se při výjezdu(vjezdu) z těch kolejí posunem blokovala hlavní kolej při průjezdu vlaků.
jirmicz
 
Příspěvky: 234
Registrován: pát 09 pro, 2011 9:43 pm
Bydliště: Turnov

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod sidlo » pon 17 led, 2022 5:33 pm

Já bych ten výtah oželel a vrátil se k první verzi. S tímto uspořádáním kolejí by měl omezený význam.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod StandaR » pon 17 led, 2022 7:24 pm

HonzaM píše:
Abe Simpson píše:Velikostí a stylem mi nádraží působí jako čistě osobní, skoro stylu Brno hl.n., takže bych si na panelu představoval tak maximálně městskou zástavbu. Možná s nějakým kreativním přednádražím, náměstíčkem s trhy apod. Tu odbočku k nákladním kolejím bych já osobně kvůli zajímavosti provozu vedl přes úvrať, a možná bych si vzal ještě větší inspiraci z Brna a udělal z toho vlečku k veletrhům, umožnilo by to vozit tam cokoliv tě napadne na ukázku na veletrhu, od lokomotiv až po vagony, jako prezentaci investorům

Nevím, jestli jsem to správně pochopil - přikládám návrh jak bych si to řešení s úvratí představoval. Úvrať umožňuje postrkem sunout vozy na jednotlivé koleje nákladiště, úvrať má kolej umožňující objetí sestaveného vlaku, aby nebylo nutné do nádraží odjíždět postrkem. Ale asi to lze vyřešit i jinak, líp.


Já bych zkusil levé zhlaví takto (všelijak pokroutit to jde i potom). Díval jsem se že není nijak velký rozdíl mezi křížením s 20ti stupňovým křížem s angličany a s předvyrobeným křížením složeným z vyhýbek + další vyhýbkou za ním, takže v rámci udržení rychlosti na hlavní trati jsem to zkusil takto
Přílohy
Screenshot 2022-01-17 at 20.16.32.png
StandaR
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod jafobe » pon 17 led, 2022 7:40 pm

HonzaM píše:U řady přispěvatelů do tohoto vlákny jde o nepochopení co jsem měl na mysli. Je mi samozřejmě jasné, že neexistuje žádný software který by vymyslel a navrhl kolejiště. To musí vytvořit autor jako je třeba Milan, umět navrhnout vedení tratí, řešení nádraží, jenže potřebuje k tomu určité pomůcky, aplikace, programy nebo jak to budeme nazývat. Tedy třeba něco jako SCARM, Wintrack, co umožní s využitím například knihovny kolejiva poskládat to co autor navrhl. Na rozdíl od jmenovaných programů je kolejivo jen ve formě linky, ovšem i tam s označením jednotlivých komponent, ty je nutné brát z nějaké knihovny. A navíc s možností třeba používat i stromečky, různé objekty, a ty na plochu osadit. Tedy taková skládačka, která umožní s těmi objekty manipulovat, umísťovat a přesouvat je. A to se opravdu nedá dělat s tužkou a pravítkem.


Vždyť nikdo neříká že nemůžeš využít WinTrack nebo jiný program... Ve WinTracku to máš jako tu "skládačku" máš možnost vybírat si standartní kolejivo určitých výrobců, nechat si část kolejí dopočízat s ohledem na standartní kolejivo a nějaké tolerance, vybírat sirůzné objekty se kterými si můžeš volně pohybovat kam se Ti zachce, vymazat dát místo toho jiný, nechat si vygenerovat vizualizaci 3D pohledu, pokud dané objekty mají i 3D podklady, můžeš si tam také nadefinovat i koleje které nemají standatrtní délky či poloměry, třeba i takové které se bude tvářit jako linka, a když budeš zkušenější nní asi problém navrhnout si i vlastní stromky, stavby, vozidla... K tomu potřebuješ jen vědět co vlastně chceš stavět, co tam má být za provoz a jak má vypadat vásledný návrh... ;)

Ale můžeš na to jít jako Milan jen s papírem a tužkou. Potřebuješ k tomu jen znalosti které načerpáš na internetu, v knihách, od jiných modelářů i vlastními zkušenostmi, a jediná softver z těch co hledáš a co budeš potřebovat bude jenom operační systém, internetový prohlížeč a grafický editor ve kterém upravíě naskenovaný výkres pro použití na internetu nebo v tisku. S kalkulačkou to je komplikovanější spíš by se dalo říci ýe je to taky hardware, byť fyzicky si běžný uživatel na její nastavení nesáhne byť ho má v ruce... v integrovaném obvodu kalkulačky je daný mechanicky stavbou zapojení elekrického obvodu co má dělat po stisku té či oné klávesy, protože kalkulačka je jen počítač, který zná jenom logickou 0 a 1 a uní sčítat...

To znamená že autorem návrhu kolejiště může být svým způsobem kdokoli z nás nejen taddy na fóru, pokud opravde chce a dokáže tomu něco obětovat... ;)

To že v jednom vlákně zpochybňuješ některé věci z návrhů druhých a oháníš se normami NEM apod. o kterých "nováčci" tady na fóru nemají ani tušení jen potvrzuje že víš o co jde, takže se pak nemůžeš divit že se do Tebe někdo "obuje" když tady žádáš o něco co vlasně ani není...

Když použiješ internet najdeš víc odpovědí na to co hledáš, za předpokladu že "špatná otázka = špatná odpověď", ale musíš chtít. Takže si ke svému návrhu projedeš třeba na mapách naše dvoukolejné tratě a najdeš si na nich nádraží v oblouku, nebo alespoň částečně v oblouku, které mají podobný vzhled, alespoň nějakou kolej vlečkovou či skládkovou, které nají zhruba podobný počet kolejí a hned máš pár námětů pro inspiraci... Český Brod, Blansko, Libčice nad Vltavou, Leština, Kraslíkov, nebo z již zaniklých třeba nový domov australského hudebníka Zbiroh... sice mají většinou vlečku jinak zaústěnou, ale tak malý výběr to snad není. Ale nebude to jako Brno hl. n. které má koleje spíše do "S" a ještě kousek, k tomu pár kusých kolejí u peronu...
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod StandaR » pon 17 led, 2022 9:07 pm

jafobe píše:Ale nebude to jako Brno hl. n. které má koleje spíše do "S" a ještě kousek, k tomu pár kusých kolejí u peronu...


To já samozřejmě myslel jenom jako shodu počtu průjezdných kolejí, tak mi to nějak cvaklo do hlavy. Jinak jsem měl spíš na mysli inspiraci ve formě okolí nádraží, to byl taky původní dotaz co se tu nakonec trošku ztratil
StandaR
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod jafobe » pon 17 led, 2022 10:34 pm

Abe Simpson píše:
jafobe píše:Ale nebude to jako Brno hl. n. které má koleje spíše do "S" a ještě kousek, k tomu pár kusých kolejí u peronu...


To já samozřejmě myslel jenom jako shodu počtu průjezdných kolejí, tak mi to nějak cvaklo do hlavy. Jinak jsem měl spíš na mysli inspiraci ve formě okolí nádraží, to byl taky původní dotaz co se tu nakonec trošku ztratil


Co se počtu průjrzdných kolejí na relativně dvoukolejné trati a snapojením něčeho alá depo, tak se tím Brněnským hlavákem rozhodně inspirovat dá. ;)

brno.jpg


Spíš narážím na to že moc zmínek o tom co by mělo kolem nádraží být ( městská zástavba, venkovská zástavba, průmyslový areál, širá krajina,...) , co je plánováno za provoz ( jen sobní, nebo smíšený... padla jen zmínka o sedmizém Rj ), kolik je kde zhruba místa pro věci kolem nádraží.tady už nepadlo, nebo to fakt mezi tím vším ostatním v zadání nevidím

Kolejové schema vlastního nádraží chci přesně tak, jak je zde navrženo, s dvojitými kolejovými spojkami na obou zhlavích. Nádraží je plánováno v oblouku, působí to zajímavěji. Odbočka z levého zhlaví by mohla vést například do depa, nebo třeba do nákladového prostoru. Potřebuji zejména poradit jak využít plochu panelu, nechci ho mít přeplácaný kolejemi.


Snažil jsem se vybírat podobně tvarované do oblouku nebo alespoň částečně (tuž jen to výběr dost omezí), i podobně velké plus mínus jednu koelj... s nějakou odbočující koleji vlečky apod... schematicky totožné třeba ani nebude... ale pro inspirací může posloužit jakékoliv jiné nádraží na dvoukolejné trati bez ohledu na to jestli má vlečku nebo třeba 15 kolejí... Může mi nakonec poradit 100 lidí a každý něco jiného, takže pokud sám nevím co chci mohl bych být zase úplně na zaščátku a zase se musel rozhodovat co z toho vybrat... :oops:
Ale z mého pohledu by takto zkušený autor dotazu asi už mohl mít trochu konkrétnější představu co tam chce mít, co tam chce provozovat.

Jaromír
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod HonzaM » úte 18 led, 2022 8:32 am

Asi se vrátím na začátek a ujasním požadavky. Primární je, že se jedná o dvojkolejnou stanici s provozem dálkových expresů. Jedná se o stanici přibližně stejné délky jako již mám na stávajícím segmentu. Proto panel prodloužím na 2600 x 600 mm. Převahou je osobní provoz, nákladní mne moc nebaví, měla by zde být ale odbočka do nákladiště. Líbila se mi myšlenka stanice v mírném oblouku, líbí se mi to v Tanvaldu, tam se ovšem nejedná o dvojkolejnou hlavní trať. Uvítám informaci zda taková dvojkolejná stanice na hlavní trati v mírném oblouku není totální nesmysl. Řešení levého zhlaví které navrhl Abe Simpson je hezké, jenže proti mnou navrženému řešení stanici výrazně prodlouží, proto rozhodně zachovám na obou stranách stanice řešení s dvojitými kolejovými spojkami přímo navázanými na rozvětvení. Tohle řešení již v druhé stanici mám a osvědčilo se mi.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4083
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod RadekH0 » úte 18 led, 2022 9:12 am

HonzaM píše: Uvítám informaci zda taková dvojkolejná stanice na hlavní trati v mírném oblouku není totální nesmysl.

Z Kolína na Prahu je jich hned několik zakroucených v oblouku: Poříčany, Český Brod, Úvaly. Koukni na mapy, třeba tě něco zaujme.

Radek
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod milan ferdián » úte 18 led, 2022 9:40 am

Honzo, na výkresu nepoznáme vstup/výstup os souběžných kolejí na panelu. Chybí data od kraje panelu po osu první koleje a na druhé straně tak též. Co myslíš pod pojmem nákladiště? Neměl jsi na mysli nákladový obvod? Abe byl nejblíž tvarem stanice, Brnem, to je do tvaru "S". Další otazníkem je použití ostrovních nástupišť nebo jen otevřené nástupiště? Když otevřené, není co řešit s osy kolejí. U ostrovního nástupiště, musí být osy kolejí stejné jak ve Skleném.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Vlasťa79 a 23 návštevníků