Zdravím vás,
poslední dva roky stavím šnečím tempem modulové kolejiště ve velikosti N. Z modulů lze sestavit jak ovál, tak i trať odněkud někam, kdy stanice Javorník slouží jako koncová. Do budoucna plánuji postavit modul s menší vlečkou (do 800 mm délky) a skryťák s přesuvnou.
Rozměry kolejiště jsou patrné z prvního obrázku, který zachycuje plánovanou podobu kolejového uspořádání obou stanic. Současný stav lze vidět na druhém obrázku. Během prvotního plánovaní jsem se totiž chtěl vyhnout dvojité výhybce, a tím se pravé zhlaví stanice Javorník roztáhlo a umožnilo mi přidat krátkou zahnout kusou kolej. Ta, jak se později ukázalo, je celkem k ničemu.
- Obr. 1: Plánovaný stav (varianta 1)
- Obr. 2: Současný stav
JavorníkNejvětší starost mi dělá umístění výpravní budovy, což je stavebnice od KB-models „Malá Morávka“ (odtud pracovní název "Javorník", kde je stejná, ale zrcadlově otočená VB). Její přední stěna je od osy vzdálená jen 18,5 mm (2960 skut. mm), což mi přijde dost málo. Pro srovnání jsem se koukal na stanici Kouřim, kde je výpravní budova také natlačena až ke koleji, ale přímo na místě jsem nebyl, abych to změřil.
Varianta 1Nahrazením pravého zhlaví st. Javorník dvojitou výhybkou a zrušením zmiňované kusé koleje se mi uvolní dvě pravé a jedna levá výhybka. Kolejové uspořádání pak bude vypadat jako na prvním obrázku.
Varianta 1aNa pravém zhlaví na 3. kolej od VB lze umístit ještě jednu výhybku (recyklovanou pravou, nebo novou symetrickou) a vytvořit kusou kolej, jejíž pražce ovšem budou jen 9 mm od hrany modulu.
Varianta 1bPokud VB nemůže být na místě jako na obrázku, tak mi nezbývá, než ji umístit na samostatný díl, čehož jsem se chtěl od začátku vyhnout. Na druhou stranu pak bude možné do uvolněného místa dát kusou kolej. Tu jde zapojit z pravého i levého zhlaví (pak by ale stávají kusá kolej musela v některých případech sloužit jako výtažná).
HradišťkoOsud staničky Hradišťko ještě není úplně určen. Zatím počítám s tím, že to bude stanice s dvěma dopravními kolejemi. Jednu pravou výhybku uvolněnou přestavbou st. Javorník použiji na kusou kolej, která tam nyní chybí. Zde se rovněž nabízí alternativa se symetrickou výhybkou a zkrácenou mateční kolejí.
Polohu VB jsem prozatím neurčil. Buď bude vpravo dole, nebo vmáčknu nějaký malý strážní domek s čekárnou nahoru.
OdbočkaOdbočka je stavěna jako by byla na širé trati a nejspíše to bude jediný modul, na kterém budou návěstidla. Stavědlo se bude nacházet pravděpodobně nad výhybkou. Odvrat buď nebude vůbec, nebo ho znázorním atrapou výhybky. Ta by byla na trati, která na obrázcích vede z oválu.
Vozový park teprve buduji. Hnací vozidla (749 a 753) jsou z produkce MTB a vagony stavím z leptů a odlitků. Osobní dopravu zajišťují vozy Bmto, které jsou na takovou trať obrovské a nejspíš se jich zbavím, až za ně postavím náhradu (vozy Baafx a Bdtn).
Žádnou konkrétní předlohu tratě nemám, ale inspirací mi je trať na Dobříš, Posázavský Pacifik a trať Lipová lázně – Javorník ve Slezsku.
Technické informacePeco c55, DCC, dvouvodičové el. propojení, ovládání přes Z21 app, epocha: předěl 5. a 6.
Těším se na vaše případné komentáře a připomínky.
Pozn.: Vlákno jsem založil v této sekci, jelikož se jedná o domácí kolejiště. Moduly nemají normovaná čela a neplánuji žádné spojování s cizími moduly.