Stránka 1 z 6

Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: pon 04 říj, 2021 9:06 am
od robskri
Ahoj modeláři,
jsem z generace, která jezdila na venkov 700 Karosami a 810. A i když mám doma z dětství velkou sbírku eNkových PIKO mašinek, rozšířil jsem ji o 3 různé 810 v H0 se zvukem. Po stěhování se mi naskytla možnost mít vlastní pracovnu a tím pádem i možnost umístění od dětství chtěného kolejiště. A v rámci nostalgických chvil často vzpomínám na léto v Českém Ráji a nebo v jižních Čechách. Proto je jasná volba přelom tisíciletí, venkovská trať s provozem 810 a výjimečně btax.
Plán je kolem místnosti na úrovni ramen tak, abych pod tím mohl v klidu pracovat u PC, ale zároveň abych pohodlně dosáhl/viděl na vláčky a stavbu.
Místnosti je malinká, 140cm široká a 280cm dlouhá. Nemohu se tedy úplně vyskakovat se šířkou krajiny.
Představa je 2 úvraťové stanice, jedna s výtopnou (Ledečko?) a druhá pouze s výhybnou, aby mezi nimi mohli pendlovat právě vozy 810. Krajina pozdní léto.

Narazil jsem ale na několik otázek:
Je 10cm polička na volnou trať dostatečná?
Jak vyřešit otevírání okna, kdyz přes něj povede trať?
Je 25cm široká stanice vč staniční budovy dostatečná?
Budu moc rád za vaše názory. Materiál i koleje už mám, stačí jenom začít stavět :)

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: pon 04 říj, 2021 9:15 am
od hank
robskri píše:Je 25 cm široká stanice vč staniční budovy dostatečná?


V H0 ne a odpověď proč najdeš v normě NEM 112, viz např. zde: http://trainmania.info/ke_stazeni/normy_nem/nem-112.pdf. Ledaže by ti stačily dvě koleje nebo tři a místo nádražní budovy jenom poloplastická kulisa.

V eNku by ti to samozřejmě stačilo...

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: pon 04 říj, 2021 11:05 am
od Dovi
 
Jak píše hank, přiměřeně malá stanička se i v hánule na tu hloubku 1/4 metru vejde, zvlášť když staniční budovy budou jen naznačeny svými čelními fasádami.
__

Jinak pro celkovou inspiraci se když tak ještě mrkni i ke kolegovi Zlámalíkovi do jeho diskuse s dobře vypovídajícím názvem "Kolejiště na okno".
Pracuje sice v o jeden stupeň menším měřítku než Ty, ale prostudování jeho podrobného vlákna bude určitě přínosné i pro velikost H0..

Tady je odkaz:
viewtopic.php?f=51&t=12706
 

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: pon 04 říj, 2021 11:37 am
od Ivan
Víš co bych udělal? Vzal kousek prkynka a udělal malé dioráma, vyzkoušíš si postupy a uvidíš jak to bude na dané šíří vypadat.
Dělám TT, tak H0 nemám v oku, ale pro trať odhaduji minimální koukatelnou šíří na 20 cm (v TT tak 15), šířka tratě plus aspoň to samé na každou stranu.
Nádraží, jak psali kluci by těch 25 s kulisou mohlo jít. Je to samo trochu extrém, ale když dáš po celé délce hezké pozadí, radost to udělá.

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: pon 04 říj, 2021 12:18 pm
od Střelec
Mrkni se do sekcí Micro - mini - pidi a Československý Carendt. Tři koleje a hodně malá staniční budova se vejdou na šířku 30 cm. Navíc to doporučuju stavět jako segmentovku nebo modulovku (de facto sestavu jednotlivých diorámat). Bude to skladné, jednotlivé části se budou stavět relativně levně a rychle a můžeš je udělat zaměnitelné. Na takové "nudli" nebude problém mít ruční ovládání výhybek a nebude ani problém poskládat to v případě potřeby jinde, nebo si pro poježdění či test vozidel vyskládat jen část.

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: pon 04 říj, 2021 1:11 pm
od look23
Zkrátil bych ty rovné úseky před stanicema a více prodloužil stanice.
Pak bych ještě u levé stanice navedl vjezd opačným směrem, tím ti vznikne místo na návěstidla a krajinu.
Traťě rozhodil do 3 úrovní a trochu zamaskoval třeba stromy nebo tunelem, aby se roztrhala ta placatost.
Více a odborně si myslím k tomu napíše pan Milan Ferdián.

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: pon 04 říj, 2021 2:10 pm
od Stanin
Ahoj, 25 cm na nádraží je tak tak, ale dá se. VIZ obrázek.
Nemerow.jpg

Jinak těch 10 cm na širou trať si budeš muset zkusit a pokud se ti to bude líbit, tak proč ne... :wink:

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: pon 04 říj, 2021 3:49 pm
od hank
Stanin: Ano. Viz též můj post k témuž zde:
viewtopic.php?f=51&t=7183&start=345#p254071
(Tam je uveden i původní pramen.)

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: pon 04 říj, 2021 6:01 pm
od Zlámalík
robskri píše:Představa je 2 úvraťové stanice, jedna s výtopnou (Ledečko?) a druhá pouze s výhybnou, aby mezi nimi mohli pendlovat právě vozy 810. Krajina pozdní léto.

Fajn a na jednom konci udělej skrytou přesuvnu (v tunelu) abys mohl měnit vlaky.

robskri píše:Je 10cm polička na volnou trať dostatečná?
Jak vyřešit otevírání okna, kdyz přes něj povede trať?
Je 25cm široká stanice vč staniční budovy dostatečná?

a) Dostatečná ne ale vyhoví. Já mám nejtenčí místo asi 6 cm v TT. Měl by se tam vejít aspoň štěrk a příkop kolem kolejí. Trať bych ale mírně směrově zvlnil (nebo i výškově), vypadá do to 100 % líp. Viz můj střední modul na okno, s propustkem. Hodně detailů trať opticky prodlouží.
b) Prkýnko s tratí se bude sklápět dolů (aby při zvedání nekolidovala krajina, normální "klavírový" pant tak může být namontovaný ze spodní strany. Jen musíš sklápět o výšku krajiny dál od okna.
c) Viz a). Dvě koleje a budova se asi těsně vejdou.

Nakonec Dovi Tě už nasměroval, tak koukni :D , nebo souhrnný popis u mě na webu.
Mrkni taky sem do kategorie Mini kolejiště

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: úte 05 říj, 2021 8:35 am
od Stanin
hank píše:Stanin: Ano. Viz též můj post k témuž zde:
viewtopic.php?f=51&t=7183&start=345#p254071
(Tam je uveden i původní pramen.)

Jasný, ja jen ze s fotkou je to ještě lepší pro představu, jak to může vypadat v reálu. Přidávám i video tohoto layoutu, které jsem tu na fóru už taky sdílel (je to čas 5:33). https://youtu.be/xSUesP_iXQw?t=333

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: úte 05 říj, 2021 2:59 pm
od robskri
Ahoj,
díky všem za rady a postřehy!
Kolejiště na okně je skvělé!
Ukončit jednu stranu tunelem je super nápad. Trať bude "pokračovat" a do tunelu se schovají vlaky před prachem :))
Jinak, obě stanice dle návrhu, tj. 2 koleje splňující normu NEM112, potom vesnická budova, dohromady dá cca 25cm (na stanici je od kraje koleje místo 14,5cm).
Rozvířit krajinu mám v plánu stejně tak jako je dobrý postřeh z toho udělat segmenty.
Ohledně okna, možná by stálo za to dát k oknu most, po krajích do oblouku, který by stačilo jen "vycvaknout" v případě nutné potřeby větrání.
Pokud vše dopadne dobře, zítra se stavím pro překližky, nakonec 13cm, aby toho místa bylo víc, plus pro staniční 25cm pokus, který se pak případně rozšíří.
Díky!

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: úte 05 říj, 2021 4:46 pm
od look23
Držím palce.
Lidí co staví je málo a těch co svoji tvorbu prezentují je ještě méně.

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: úte 05 říj, 2021 4:52 pm
od Ivan
look23 píše:Držím palce.
Lidí co staví je málo a těch co svoji tvorbu prezentují je ještě méně.


Také mi to přijde, že se toho poslední dobou moc neukazuje (až na pár výjimek). Proto se nestyď pochlubit s pokrokem, zvlášť když stavíš trochu netradiční kolejiště. Mně se však koncept líbí :wink:

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: úte 05 říj, 2021 7:01 pm
od Zlámalík
Ivan píše:Také mi to přijde, že se toho poslední dobou moc neukazuje

Je (ještě skoro) léto, předsedo, pracuje se na poli!
Ale neboj, už mi došel displej k Arduinu pro přesuvnu a u Aleše mám návěstidla a další kraviny. Jak začne být škaredě, zatáhnu a vrhnu se na dokončení Malé Paky.

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

PříspěvekNapsal: úte 05 říj, 2021 8:59 pm
od lossob
Ještě nápad k námětu - jeden z konců lokálky by mohl znázorňovat oddělenou část větší stanice, kde trať začíná (inspirace např. Bechyňské nástupiště v Táboře, dvě koleje na objetí krátké soupravy + jedná kusá, která by případně mohla vést někam do ztracena za kulisu). Na druhém konci by pak byla minimalistická stanička, nebo alternativně už zmiňovaný tunel s přesuvnou. Případně by krátký tunel mohl být někde mezi, bez přesuvny. Kdybych sám stavěl znovu, silně bych o podobném námětu uvažoval - je to možnost být pánem celé, i když krátké, trati na malém prostoru...