Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod radeksindy » čtv 07 říj, 2021 9:58 am

Plánováno to bylo pro Radim, ale tam nakonec vznikla ta standardní menší. Obdobný typ byl podkud vím v Chodově a zkušenost z touto stavbou asi přispěla ke zvětšení. První lokálky ÖLEG mají trochu více atypických staveb než pozdější.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod Střelec » čtv 07 říj, 2021 11:23 am

Tenhle typ budovy snad ještě stojí v Nové Roli a bejval v Nejdku (obojí na tři okna a se skladištěm). Později byly vedle nich vybudovány nádražní budovy nové, když byla lokálka protažena do Německa. Původní dosloužily jako byty či kanceláře traťovky.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod Střelec » čtv 07 říj, 2021 11:29 am

Vhodnou budovu dělá WEPE, je ale v "plnotučných" rozměrech, takže v H0 se na 30 cm šířky před ní vejdou jen dvě koleje. Pokud by koleje byly tři, pak by jedna podélně rozpůlená stavebnice vyšla na dvě "reliéfní" nádraží.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod t29 » čtv 07 říj, 2021 2:58 pm

Vidím že Milan tohle kolejiště bere velmi obecně, takové "minimoduly na poličku" - a ani jinak nemůže, když z místnosti známe jenom rozměry, ale neznáme dispozici. Tak zkusím plácnout jeden tip.

Obrázek

pár věcí které můžou hodně omezit nebo změnit možnosti:
- přesná poloha dveří. Počítám s vzdáleností 200 mm na každé straně, může to být víc i míň, dveře se nejspíš otevírají na druhou stranu. Každopádně bych nechtěl aby polička vyčnívala do prostoru dveří.
- přesná poloha okna. Pokud je to moderní okno s přepínáním mezi ventilačkou a otevřením dokořán, tak nechat dost prostoru na otevření ventilačky, a celou poličku před oknem udělat sundávací a zastamdací když bude občas potřeba otevřít dokořán. Nakonec okno třeba bude v úplně jiné stěně :)
- hloubka a orientace pracovního stolu. Počítám 70 cm od hrany stolu na pohodlné vstávání ze židle, takže při hloubce stolu 60-70 cm je využitá celá šířka místnosti.
- výška poličky. Pro kochačku ze židle bych nešel nad modulovou výšku 130 cm od země po vrch kolejí, ale může to být omezující pro pracovní prostor na stole pod poličkou.
TT + DCC věčný začátečník
Uživatelský avatar
t29
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 03 led, 2017 11:17 pm
Bydliště: UH

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod hank » čtv 07 říj, 2021 4:33 pm

Ono by bylo pro úsporu místa a zároveň věrohodné znázornění "plnotučné" staniční budovy ještě jedno řešení vycházející z reality ÖLEG: Prodloužení původního typizovaného strážního domku se 3 okenními osami na 5 nebo 6 oken. Takhle vypadala prodloužená budova ve stanici Lešná-Lhotka (dnes Lhotka nad Bečvou) v dobách, kdy úsek Hranice - Vsetín byl ještě lokálkou, ale už pod panstvím ředitelství kkStB pro bývalou KFNB - výkres z r. 1911 vznikl po zestátnění ferdinandky:

lesna_lhotka.jpg


Rozměry půdorysu jsou 18,5x5,5 m. Myslím, že hánulkáři by takovou nudličku mohli ocenit. (Lepší kopii výkresu mám, kdyby bylo potřeba.)

Podobná přízemní nudlička stávala v nákladní části olomoucké výchozí stanice hanáckého pacifiku v Hodolanech do r. 1931. Byla přistavěna ve dvou etapách (1899 a 1919) k původnímu hrázděnému skladišti z r. 1883 a dodržela jeho šířku 4 m. Byly v ní umístěny dopravní kancelář, nákladní pokladna a místnost pro "zapisovače vozů a strany" (ať už to poslední znamená cokoli). Původní hrázděné skladiště bylo dlouhé i s kanceláří skladníka 13 m, zděná přístavba po ukončení 2. etapy z r. 1919 14,1 m. Takže i nudlička dlouhá 27,1x4 m může znázornit plnohodnotné lokálkové nádraží. (Výkresy a popis vyšly jako 5dílný seriál ing. Vladimíra Londina v Železničáři (23/1983, 1, 3, 5, 7/1984).

Z podobného pytlíku byly budovy nejmenších stanic u StEG. Asi poslední budova tohoto typu se - už řádně pozměněná - dochovala v Jestřabicích na Vlárské dráze. Půdorys přízemní budovy na 3 okna je 6x12 m. Taková budova byla původně např. v Moravičanech v letech 1890 - 1905 (když to bylo ještě jenom nákladiště) nebo v Horním Srní na uherské části Vlárské dráhy. A prodloužená přízemní nudlička na 6 oken cca 24x8,5 m sloužila v Krasíkově v letech 1872 - 1923, zatímco v Lukavici ve stejném období měla podobná budova jenom 5 oken a půdorys cca 20,5x8,5 m.

A ještě nesmím zapomenout na několik typů budov komerciálek, tj. tratí Českých obchodních drah (BCB). To byla vůbec jedna z nejšetřivějších železničních společností v Čechách. Jedna z nejmenších variant, přízemní budova na 4 okna o půdorysu cca 11x7 m, byla např. v Kněžmostě.
knezmost.jpg
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6111
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod robskri » čtv 07 říj, 2021 6:17 pm

Ahoj :)
Moc díky za velkou diskuzi, a máte pravdu, rozměry místnosti jsem mohl zaslat dřív.. Tak tady jsou :)

Pro dřevo jsem bohužel ještě nebyl, zatím mi všechno okolo hází klacky pod nohy (a z klacků základ neudělám :cry: ), takže než se vrátím z práce domů, všude je zavřeno. Tak třeba zítra...

Výpravní budovy stanic jsem našel asi 3, s hloubkou 135, resp 140mm. Takže by se vejít mohly. Do výtopny Ledečko se zase nevleze 810, takže buď ta průjezdná od WEPE a nebo hledat dál.

Výška bude asi na kochačku ve stoje, nad monitory PC... (cca 130-150cm nad zemí)....
Ještě jednou díky za všechny názory!
Přílohy
místnost.png
místnost.png (8.93 KiB) Zobrazeno 5708 krát
robskri
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 03 říj, 2021 9:06 am

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod milan ferdián » pát 08 říj, 2021 11:53 am

OT
Omlouvám se uživateli robskri, že mu vstupuji do jeho vlákna a vkládám zde svůj příspěvek.
Včera bylo založeno samostatné vlákno H0-10,0/25,0, které nemělo duplicitovat toto vlákno, ale mělo pokračovat svoji cestou. Ozvali se hlasy, že mé vlákno námětem představuje spíše duplicitu a že by se zbytečně jelo ve dvou vláknech o stejném námětu. Pro mne překvapující, ale budiž. Ctím názory druhých, popřemýšlel jsem a rozhodl své vlákno smazat.

Poznámka
Při dnešní procházce s vnučkou v jednom krásném parku umístěn podél jedné nejmenované pohraniční řece, jsem si nečekaně vzpomněl na včerejší zrušené vlákno a jak tak vnučka svými drobnými nožkami brouzdala a pobíhala ve spadlém podzimním listí, začalo mi v hlavě padat jeden nápad za druhým. Něco jsem načrtl na kousek ubrousku a další doma na skicák. Náčrtky odešlu pár známým na s.DFŽN a budu zvědavý na jejich reakce :wink: .
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod robskri » pát 08 říj, 2021 6:36 pm

Tak konečně :)
Povedlo se mi sehnat a nařezat překližky na základ... Zkušebně položeny koleje, nakonec šířka 26cm pro nádraží. Může se pomalu začít se stavbou :) Ještě se teda po vašich připomínkách rozhodnout, kam co dát..
Přílohy
H0 deska 26.jpg
robskri
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 03 říj, 2021 9:06 am

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod Zlámalík » pát 08 říj, 2021 8:45 pm

milan ferdián píše:Ozvali se hlasy, že mé vlákno námětem představuje spíše duplicitu a že by se zbytečně jelo ve dvou vláknech o stejném námětu.

Tak já se přiznám, byl jsem to já kdo se ozval, ale já Milane nemyslel, že bys to měl mazat, jen mi připadlo, že zveřejňovat varianty řešení téhož tématu v extra vlákně je trošku nepřehledné. Překvapilo mě, žes to smazal, spíš jsem myslel, že kdyžtak svůj návrh plácneš sem jako inspiraci. Já byl třeba taky rád za nápady, co mi do vlákna Malé Paky snášeli jiní. Ale, nechám rozhodnutí na Tobě.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod Ivan » sob 09 říj, 2021 5:04 am

robskri píše:Tak konečně :)
Povedlo se mi sehnat a nařezat překližky na základ... Zkušebně položeny koleje, nakonec šířka 26cm pro nádraží. Může se pomalu začít se stavbou :) Ještě se teda po vašich připomínkách rozhodnout, kam co dát..


Ještě bych posunul koleje tak o 1cm se od okraje, ať se ti tam vejde aspoň úzký pruh zeleně. Nádražní budova by se snad měla ještě vejít. Už víš jakou?
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod robskri » sob 09 říj, 2021 2:31 pm

Ivan píše:
robskri píše:Tak konečně :)
Povedlo se mi sehnat a nařezat překližky na základ... Zkušebně položeny koleje, nakonec šířka 26cm pro nádraží. Může se pomalu začít se stavbou :) Ještě se teda po vašich připomínkách rozhodnout, kam co dát..


Ještě bych posunul koleje tak o 1cm se od okraje, ať se ti tam vejde aspoň úzký pruh zeleně. Nádražní budova by se snad měla ještě vejít. Už víš jakou?


Jo, dík, posunu :) Vím, Liteň od KB.. Ta má 140mm, teoreticky by se vešla celá, a ne jenom půlka :)
robskri
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 03 říj, 2021 9:06 am

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod hank61 » ned 10 říj, 2021 2:35 am

Pokud si dobře pomatuji, tak Liteň od KB model má šířku 120mm.
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2490
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod t29 » ned 10 říj, 2021 11:52 am

Druhý pokus, doufám že dispozice místnosti odpovídá realitě:

Obrázek

Všechny poličky dodržují maximální šířku 260 mm. Na otevření okna stačí sundat segment trať č.3, ale je potřeba zajistit, aby okenní tabule nenarazila do poličky v místě označeném vykřičníkem - ideálně namontovat na stěnu doraz, o který se opře rám okna. Pro představu staniční budovy jsou LV/H (Mladeč), Liteň je o jedno okno delší. Do skrytého nádraží SN1 se vejde 810+Btax a 742+Eas+Eas, do případného SN2 další 810+Btax.

Plánoval jsem s kolejivem Tillig Standard, které není moc oblíbené kvůli výšce kolejnic atd. ale hodí se jeho krátké výhybky. Kolejivo které používáš (PIKO nebo Roco?) má výhybky delší o cca 40 mm.
TT + DCC věčný začátečník
Uživatelský avatar
t29
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 03 led, 2017 11:17 pm
Bydliště: UH

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod Střelec » ned 10 říj, 2021 3:55 pm

Díl přes okno by mohl obsahovat most a v místě s vykřičníky by se vyplatilo vyrobit skalní útes z masivního bloku gumy nebo podobného materiálu, do kterého by pak zapadl krajní pilíř mostu...
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Letní lokálka na přelomu tisíciletí okolo pracovny- H0

Příspěvekod robskri » ned 07 lis, 2021 8:20 am

Ahoj a díky všem za rady.
Postavil jsem cvičný první modul, na vyzkoušení techniky a všeho :)
Existuje předpis, jak daleko musí být lampa od kolejí?
Přílohy
received_3017293741878117.jpeg
received_888176551829395.jpeg
received_228876816006324.jpeg
robskri
 
Příspěvky: 35
Registrován: ned 03 říj, 2021 9:06 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků