Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod JiriKTT » úte 12 zář, 2023 8:57 pm

Ještě přidám zamyšlení k vzájemné poloze výhybek a návěstidel:
V měřítku 1:1 se na hlavních tratích povoluje jízda vlaku od návěstidla k návěstidlu. To znamená, že povolující znak na návěstidle je informací pro strojvedoucího, že má zabezpečenou cestu k dalšímu návěstidlu. Tedy výhybky jsou v požadované poloze a úsek koleje k dalšímu návěstidlu je volný. S ohledem na to se rozmisťují návěstidla tak, aby ohraničovala určité celky. Například zhlaví nebo traťový úsek. Vjezdové návěstidlo dovoluje vjezd vlaku z trati na staniční kolej, odjezdové odjezd vlaku ze staniční koleje na trať a to až k vjezdovému návěstidlu další stanice nebo oddílovému návěstidlu.
Z tohoto důvodu se výhybky jen tak na trať přednostně neumisťují. Pokud by tam byly, tak před každým odjezdem vlaku na trať musí být výhybky na trati zabezpečeny v požadovaném směru až do zjištění, že je vlak za nimi. To lze akceptovat u vlečky obsluhované občas, ne u kolejové spojky traťových kolejí, kde je potřeba operativnější možnost řízení. Proto pokud se zřizují na trati kolejové spojky (například z důvodu rekonstrukce dlouhého traťového úseku), tak se vždy mezistaniční úsek rozdělí odbočkou na dva úseky. Odbočka obsahující kolejové spojky má ze všech stran svoje vjezdová návěstidla.
Pokud se vrátím k diskutovanému kolejišti tak z mého pohledu:
- kolejovou spojku v rovné dlouhé (na výkrese nahoře) bych pojal buď jako samostatnou odbočku a ze všech stran doplnil vjezdovými návěstidly, nebo přisunul k oblouku vlevo, prohlásil za součást stanice a vjezdová návěstidla stanice vysunul před spojku. Příkladem třeba stanice Libčice nad Vltavou, kde ve směru od Kralup jsou spojky vysunuty za oblouk.
- kolejovou spojku v tunelu bych také klidně kryl vjezdovými návěstidly před tunelem. Já vím, je to skryťák. Ale pokud chceme modelovat i věrné řízení provozu, tak pokud tam návěstidla nebudou, tak při odjezdu z horního nádraží musí být cesta předem postavena až na konkrétní kolej ve skryťáku. Pokud před skryťákem návěstidla budou, tak lze z horního nádraží odjet k tunelu, tam zastavit před červenou a teprve po postavení cesty ve skryťáku se rozsvítí povolující znak a vlak vjede do tunelu. I v měřítku 1:1 máme stanice, která mají vjezdová návěstidla před tunelem. Třeba Praha hl.n. Přiznání skryťáku by mi nevadilo. Stejně je tam od toho, aby bylo možné vlaky předjíždět nebo střídat, takže je divákovi jasné, že tam je. A příkladů, kdy před tunelovým portálem jsou vjezdová návěstidla a výhybky tam nevidíme, protože jsou až za tunelem, máme na naší síti více.
- vazbu mezi skryťákem a dolní stanicí bych vzhledem k blízkosti řešil jako stavění cest ze staničních kolejí skryťáku až na staniční koleje stanice a opačně.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 105
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod HonzaM » úte 12 zář, 2023 9:54 pm

Jirkátor píše:
Jiri Dvoracek píše:Já bych řekl, že tam chybí seřaďovací návěstidla zastávají funkci označníku. :wink:

Pokud tam dá klasický Označník, tak ne.

Pokud jsem správně pochopil jirkátorovo vysvětlení (v SZ), tak pokud jsou ve stanici odjezdová návěstidla s návěstí “posun dovolen”, pak nejsou potřeba označníky a posunovat se může až k vjezdovému návěstidlu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4093
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » stř 13 zář, 2023 4:53 am

HonzaM píše:
Jirkátor píše:
Jiri Dvoracek píše:Já bych řekl, že tam chybí seřaďovací návěstidla zastávají funkci označníku. :wink:

Pokud tam dá klasický Označník, tak ne.

Pokud jsem správně pochopil jirkátorovo vysvětlení (v SZ), tak pokud jsou ve stanici odjezdová návěstidla s návěstí “posun dovolen”, pak nejsou potřeba označníky a posunovat se může až k vjezdovému návěstidlu.

Označník nebo seřaďovací návěstidlo ve funkci označníku je nutný vždy.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3613
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod HonzaM » stř 13 zář, 2023 6:43 am

Můžete prosím objasnit seřaďovací návěstidlo ve funkci označníku, tedy v jakém místě bodě ve vztahu k první výhybce zhlaví a ve kterém směru bude ukazovat, do stanice nebo do tratí?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4093
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » stř 13 zář, 2023 6:48 am

Návěstidla Se1 a Se7 mohou být nahrazena označníkem.
http://masinky2003.wz.cz/navestidla_funkce.html
Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3613
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod HonzaM » stř 13 zář, 2023 7:30 am

Pak ale Se1 a Se7 musí ukazovat stále “posun zakázán” - nebo mohou vyjímečně povolít prodloužení posunu až ke vjezdovému návěstidlu? To by pak ale muselo být dostatečně daleko.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4093
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » stř 13 zář, 2023 8:08 am

Někdy se posun do záhlaví nevejde. Potom se musí posunovat za označník. Aby se mohlo posunovat za označník, tak vedoucí posunu musí mít souhlas od výpravčího. Výpravčí tento souhlas dá po splnění dalších podmínek. V případě, že je místo označníku návěstidlo, tak se tento souhlas dává postavením návěstidla do polohy Posun dovolen.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3613
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Jiri Dvoracek » stř 13 zář, 2023 8:12 am

HonzaM píše:Pak ale Se1 a Se7 musí ukazovat stále “posun zakázán” .


Tak taky existuje něco jako PMD (posun mezi dopravnami) :wink:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » stř 13 zář, 2023 9:58 am

JiriKTT píše:Ještě přidám zamyšlení k vzájemné poloze výhybek a návěstidel:
Pokud se vrátím k diskutovanému kolejišti tak z mého pohledu:
- kolejovou spojku v rovné dlouhé (na výkrese nahoře) bych pojal buď jako samostatnou odbočku a ze všech stran doplnil vjezdovými návěstidly, nebo přisunul k oblouku vlevo, prohlásil za součást stanice a vjezdová návěstidla stanice vysunul před spojku. Příkladem třeba stanice Libčice nad Vltavou, kde ve směru od Kralup jsou spojky vysunuty za oblouk.

Zajímavá myšlenka, akorát je problém s tím, že tu spojku moc blíže ke stanici (horní) nedostanu, ta DKS má koleje 26mm a to mi nedají poloměry z oblouků aby se vešly dlouhé osobáky a mít návěstidla až za tou spojkou (vjezdová) mi přijde divný. Ale samohzřejmě by tam "něco" mělo být.
JiriKTT píše:Ještě přidám zamyšlení k vzájemné poloze výhybek a návěstidel:
Pokud se vrátím k diskutovanému kolejišti tak z mého pohledu:
- kolejovou spojku v tunelu bych také klidně kryl vjezdovými návěstidly před tunelem. Já vím, je to skryťák. Ale pokud chceme modelovat i věrné řízení provozu, tak pokud tam návěstidla nebudou, tak při odjezdu z horního nádraží musí být cesta předem postavena až na konkrétní kolej ve skryťáku. Pokud před skryťákem návěstidla budou, tak lze z horního nádraží odjet k tunelu, tam zastavit před červenou a teprve po postavení cesty ve skryťáku se rozsvítí povolující znak a vlak vjede do tunelu. I v měřítku 1:1 máme stanice, která mají vjezdová návěstidla před tunelem. Třeba Praha hl.n. Přiznání skryťáku by mi nevadilo. Stejně je tam od toho, aby bylo možné vlaky předjíždět nebo střídat, takže je divákovi jasné, že tam je. A příkladů, kdy před tunelovým portálem jsou vjezdová návěstidla a výhybky tam nevidíme, protože jsou až za tunelem, máme na naší síti více.

Návěstní znaky a jistou logiku kolejiště bude zajišťovat jako MGP, tak iTrain z počítače. Takže na návěstidle do stanice opravdu MGP zobrazuje pravdivě, co je za ní (jestli se ve stanici zastaví, nebo průjezd) a stejně tak i odjezd. To je vše dáno naprogramováním dekodérů, protože MGP ví, jak jsou postaveny výhybky a co svítí na kterém návěstidlu, protože má vše zapojené do LocoNetu.
JiriKTT píše:Ještě přidám zamyšlení k vzájemné poloze výhybek a návěstidel:
Pokud se vrátím k diskutovanému kolejišti tak z mého pohledu:
- vazbu mezi skryťákem a dolní stanicí bych vzhledem k blízkosti řešil jako stavění cest ze staničních kolejí skryťáku až na staniční koleje stanice a opačně.

No hlavní nádraží a skryťák jsou opravdu blízko. Tady mě opravdu napadlo hodit vjezdová návěstidla až k té DKS, za skryťák a tunel, ale to mi taky přijde dost násilné, že by vjezd do spodní stanice byl přes skryťák. To mě ani nenapadá, jak bych naprogramovl logiku návěstidel, aby se rozlišil průjezd skryťákem a vjezd do stanice.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod HonzaM » stř 13 zář, 2023 10:34 am

Petr Šídlo: Dík za podrobné vysvětlení. Na modelových kolejištích to asi nevyužijeme. Jak už jsem psal ve více vláknech, jsme nuceni ke kompromisům a musíme si vybrat v čem jsme ochotni slevit. Nelepší by bylo mít alespoň H0, protože je největší výběr vozidel. Když chceme v domácích podmínkách v omezeném prostoru co nejbohatší provoz a nepříliš krátké vlaky, je nejlepší N, ovšem musíme se smířit s menší nabídkou vozidel a menší věrností. Dvojkolejka je krásná, miluju míjející se vlaky a nekrácený RailJet, tam je ovšem ideální N, ale ani tam délka kolejiště 2000 mm zdaleka nestačí. Vždycky je potřeba si ujasnit co jsou nepřekročitelné hranice (většinou asi prostor) a z čeho ostatního jsem ochoten ustoupit
Takže kolejiště v tomto vláknu bude umožňovat v podstatě čistě pravostranný provoz na oválu, protože ve stanici nemohou být kolejové spojky aby například u vlaku po příjezdu z jednoho smêru bylo možné objetí a pokračování v opačném směru opět po pravé koleji. Takže jedna nebo třeba dvě stávající kolejové spojky slouží jen k občasnému vystřídání vlaků.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4093
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod HonzaM » stř 13 zář, 2023 10:53 am

chphoto píše:No hlavní nádraží a skryťák jsou opravdu blízko. Tady mě opravdu napadlo hodit vjezdová návěstidla až k té DKS, za skryťák a tunel, ale to mi taky přijde dost násilné, že by vjezd do spodní stanice byl přes skryťák. To mě ani nenapadá, jak bych naprogramovl logiku návěstidel, aby se rozlišil průjezd skryťákem a vjezd do stanice.

Možná by bylo řešením se z provozního hlediska (programovaného provozu) a osazením návěstidly tvářit že tam skryťák není, že je to jen průjezdná kolej (skryťák by se protáhl tak aby se do něj schovala i celá DKS.)
Skryťák by pak sloužil jen k možnosti občasného prostřídání souprav bez vlivu na návěstidla).
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4093
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » stř 13 zář, 2023 12:20 pm

HonzaM píše:
chphoto píše:No hlavní nádraží a skryťák jsou opravdu blízko. Tady mě opravdu napadlo hodit vjezdová návěstidla až k té DKS, za skryťák a tunel, ale to mi taky přijde dost násilné, že by vjezd do spodní stanice byl přes skryťák. To mě ani nenapadá, jak bych naprogramovl logiku návěstidel, aby se rozlišil průjezd skryťákem a vjezd do stanice.

Možná by bylo řešením se z provozního hlediska (programovaného provozu) a osazením návěstidly tvářit že tam skryťák není, že je to jen průjezdná kolej (skryťák by se protáhl tak aby se do něj schovala i celá DKS.)
Skryťák by pak sloužil jen k možnosti občasného prostřídání souprav bez vlivu na návěstidla).

No možnost to je taky, ale asi spíš nechám skryťák skryťákem a vjezd do stanice tam kde je. Sice to nebude dle toho, jak by to bylo v reálu a provozu, ale nedělám si naději, že celé kolejiště bude úplně modelově odpovídat, přecijen rozměry to nedovolují, trochu se víc "rozvášnit".
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod JiriKTT » stř 13 zář, 2023 7:42 pm

Asi jsme se úplně nepochopili. Pokusím se o jiný pohled:
Pokud před DKS a skryťákem nebudou od horní stanice vjezdová návěstidla, tak není kde vlak zastavit a vlaková cesta se bude stavět ze staniční koleje horního nádraží až na staniční kolej skryťáku. Dokud nebude volná alespoň jedna kolej ve skryťáku nelze odjet z horního nádraží. Snižuje se propustnost trati a z dopravního hlediska tam není trať ale jen dlouhé zhlaví jedné stanice.
Pokud budou před SN a DKS vjezdová návěstidla, lze odjet z horního nádraží na trať i v době, kdy v SN není žádná volná kolej. Vlaková cesta v horním nádraží se bude stavět ze staniční koleje na trať.

Vjezdová návěstidla od SN do dolní stanice bych klidně nechal tam, kde byla navržena. Ale vlakové cesty bych stavěl ze staničních kolejí SN na staniční koleje dolní stanice a naopak.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 105
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Jirkátor » stř 13 zář, 2023 8:11 pm

JiriKTT píše:... Snižuje se propustnost trati ...

Ale no tak, on neřeší koridor, ale bude si jezdit s vláčkama.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1051
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod JiriKTT » stř 13 zář, 2023 8:20 pm

Jirkátor píše:Ale no tak, on neřeší koridor, ale bude si jezdit s vláčkama.

Já vím, ale někdo chce honit vlak za vlakem. Pokud by to byl případ autora tohoto kolejiště, tak tímto se zbytečně omezuje. Jen se snažím ukázat důsledky různých řešení. Ať si autor samozřejmě vybere podle svého.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 105
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků