Stránka 1 z 29

Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: pát 20 srp, 2021 5:57 pm
od chphoto
Kolegové, snažím se navrhnout kolejiště pro panelákový byt, takže to bude rozměrový boj. V první řadě jsem zvolil měřítko a to N, větší (TT) by bylo samořejmě lepší, ale na danou plochu (max 1 x 1.85m) by se vešlo stěží nádraží, kam by se dala souprava se 3-mi os. vozy, takže proto Nko. Jak jsem už napsal, rozměr je dán také. Zkusil jsem si nakreslit plánek, ten je přiložen a teď jen drobné vysvětlivky - zeleně skryté nádraží, fialově nazanačeno stoupání a klesání, modrá je odstavná kolej (to ještě nemá konkrétní smysl a význam). Co je ale dáno na začátek je požadavek na dvojkolejku, aby se dalo jezdit souběžně se soupravami v podstatě dokola bez nutnosti cokoli měnit (pro dítě), další soupravy mohou být na nádraží nebo ve skrytém a případně dítě jen "vymění" soupravu a jede dál, bez nějakých složitých posunů.

Tolik snad stručně k zadání a teď ten hlavní dotaz - dává to vůbec někomu dalšímu také alespoň trochu smysl jako mě? Ovládání digitál, kolejivo Fleischmann bez podloží,, navržené stoupání/klesání maximálně 3cm/1m. Nejmenší obloky R1 (194,2mm).

Díky za případné postřehy.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: sob 21 srp, 2021 6:53 am
od vfjr
Já mám pro dvoukolejky slabost, takže za mě ok. Jen tu odstavnou kolej možná jinak. Ale jako základ, dobrý.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: sob 21 srp, 2021 8:24 am
od chphoto
vfjr píše:Já mám pro dvoukolejky slabost, takže za mě ok. Jen tu odstavnou kolej možná jinak. Ale jako základ, dobrý.


Odstavná kolej není dodělaná vůbec, je to "jen příprava", uvažoval jsem tam dát nad to skryté nádraží i točnu, ale to se sice velikostně "hodí", ale jízdně to je kravina mít točnu uprostřed trati. Jestli máte nějaký nápad, jak tu odstavnou kolej udělat, sem s ním, budu rád za každý námět. Aktuálně jsem si myslel dát tam něco jako výtopnu nebo depo třeba se 2-mi stání a nějak to tam poskládat. Ale to zatím nemám rozmyšlené.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: sob 21 srp, 2021 9:49 pm
od HonzaM
Já mám také na domácím N-kovém kolejišti převahu dvojkolejky, ale R1 na hlavní trati být nemůže, lze ho použit nanejvýš na jednokolejné lokálce. Ale i tam to může být problém, některé vlaky to neprojedou protože se podvozky nemohou natočit do takového úhlu.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: ned 22 srp, 2021 8:49 am
od chphoto
No to s tím R1 je poměrně špatná informace, ptal jsem se u prodejců a tam mi bylo řečeno, že s R1 nemají vozy problém. Taky pár lokomotiv jsem viděl údaj o oblouku minimálně 192, což R1 splňuje. Tak tohle by byl ale zásadní problém. Které voźy toto nezvládají?

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: ned 22 srp, 2021 8:50 am
od chphoto
Jinak jsem přemýšlel ještě nad tou odstavnou kolejí a napadlo mě z ní udělat vratnou smyčku.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: ned 22 srp, 2021 9:56 am
od Jirkátor
Opravdu není potřeba vyplnit každé volné místo nějakou kolejí. V dnešní době už existují moduly pro zapojení vratné smyčky, ale nemyslím si, že je nutné si tím komplikovat stavbu.
Ohledně poznámky HonzaM bych asi doplnil, že vše co mám já (včetně dlouhých rychlíkových vozů) poloměr R1 zvládne v pohodě, jen Brejlovce MTB jsem musel trošku upravit. Bude ale potřeba znatelně zvětšit osovou vzdálenost kolejí v obloucích, aby se tam nepotkávaly vozy.
Pravdou je, že v reálu tak ostrý oblouk na dvojkolejce nikde nenajdeš.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: ned 22 srp, 2021 10:56 am
od chphoto
Vratná smyčka není problém ani komplikace, stačí odizolované úseky a pak třeba modul od Lenze a ten se postará o všechno, vyzkoušeno, funguje to.

Tu osovou vzdálenost kolejí budu muset vyzkoušet, ale je to podle kolejiva 33.6mm jako na nádraží a tak nějak tajně doufám, že to je odzkoušeno. Pokud bych to mohl brát podle toho co jsem reálně viděl, tak na TT koljích je osová vzdálenost 43mm a i dlouhé čtyčnápravové vozy se vyhnou v pohodě. A kdyžt to měžítkem přepočtu na N, tak je to 32.25 a tady je 33.6, tak bych to bral že to půjde. Ale reálně to raději před stavbou zkusím.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: ned 22 srp, 2021 7:59 pm
od HonzaM
ještě jsi neuvedl jak je to s tím místem pro kolejiště myšleno. Uvádíš přesné údaje, ale není zřejmé čím jsou délka a šířka omezeny. Je-li přístup jen z přední strany, pak je šířka 100 cm příliš velká. 100 cm šířka předpokládá přístup i ze zadní strany. A jak je to s přístupností z boků? Dostaneš se ke skrytému nádraží z boku?

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: ned 22 srp, 2021 8:08 pm
od Ivan
Na osove vzdenosti je dobre juknout do normy :

https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem103_d.pdf

Bral bych ji jako inspiraci, následně odzkoušet v praxi s nejdelšími vagóny. V TT používám Bmo...

K plánku, i když je to dětské kolejiště, kolejí je trochu moc. Zejména ta osmička uprostřed, méně je někdy více.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: pon 23 srp, 2021 5:17 am
od chphoto
HonzaM píše:ještě jsi neuvedl jak je to s tím místem pro kolejiště myšleno. Uvádíš přesné údaje, ale není zřejmé čím jsou délka a šířka omezeny. Je-li přístup jen z přední strany, pak je šířka 100 cm příliš velká. 100 cm šířka předpokládá přístup i ze zadní strany. A jak je to s přístupností z boků? Dostaneš se ke skrytému nádraží z boku?


Rozměry jsou dány místem pro uložení v době, kdy se nebude jezdit. Při ježdění se v podstatě dá dostat ze všech stran, takže z boku do skryťáku v pohodě, na to mám plánované z boku "průlezy", které normálně budou zadělané.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: pon 23 srp, 2021 5:34 am
od chphoto
Ivan píše:Na osove vzdenosti je dobre juknout do normy :

https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem103_d.pdf

Bral bych ji jako inspiraci, následně odzkoušet v praxi s nejdelšími vagóny. V TT používám Bmo...

K plánku, i když je to dětské kolejiště, kolejí je trochu moc. Zejména ta osmička uprostřed, méně je někdy více.


Díky za odkaz, pro inspiraci dobré, našel jsem si to samé v češtině (německy nevládnu) a tak jsem koukal, že pro uvažované vozy Bmo to bude možná málo a tak rto dnes vyzkouším, jestli nebude v zatáčkách problém. Podle toho, co je psáno by mi to "nemělo" obloukem R1 takto projet. A teoretick to o 2mm nesedí ani na R2. No musím to prakticky vyzkoušet, to by bylo velmi nemilé, aby to nešlo.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: pon 23 srp, 2021 9:38 am
od chphoto
Tak jsem právě otestoval oblouky a ještě že jsem na to byl upozorněn, než jsem začal stavět, s vozy Bmo to dle předpokladů nevyšlo, při zaráčce R1/R2 se dotkly (viz foto). Tak jsem vyzkoušel udělat zatáčku R2/R3, to se situace o trochu zlepšila, ale stejně mezi vozy byl tak milimetr a to mi taky nepřijde jako úplně super. Takže další pokus bude R3/R4 a to už by mělo vyjít (i podle NEM by to mělo odpovídat.

Takže jdu překreslovat dvojkolejku a doufám, že se vejdu do rozměrů....

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: pon 23 srp, 2021 10:21 am
od Jirkátor
S R3 a R4 se ti tam ta osmička uprostřed nejspíš nevejde. Nechceš si tu dvojkolejku ještě rozmyslet?
Pokud ale budeš trvat na dvojkolejné trati, tak bych udělal klasický ovál se skrytým nádražím o 4 - 6 kolejích v zadní části a z přední stanice ještě vytáhnout lokálku (klidně s poloměry R1). Tu vést buď do koncové stanice (nějak mi to připomíná moje budoucí kolejiště :) ) a nebo s malým skrytým nádražím ji vrátit zpět do odbočné. Cestou by mohla mít ještě jednu stanici s malou vlečkou nebo skladištní kolejí. Kluk by zblbnutí proháněl vlaky na dvojkolejce a ty bys měl tu vedlejší trať.
Stejně ti z toho vyjde něco, co Milan tak hezky nazývá "dětské kolejiště", tedy vlakodrom rezignující na naximální věrnost realnému provozu.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: pon 23 srp, 2021 11:37 am
od chphoto
Tak jsem to překreslil a sice to byl boj, ale "tvar" kolejiště zůstal skoro stejný. Sice to chtělo nějaké kompromisy a zbytek musím ještě domylet, ale tady už se dvojkolejně vejdou i Bmo vozy. To co jsem nechtěl, ale musel jsem udělat, bylo zrušení mostu, místo toho trať povede nad skryté nádraží, takže povede po "plném" materiálu. S mostem by to vycházelo už do zatáčky a nikde jsem neviděl pořádný most do zatáčky na dvojkolejku aby pod tím mohl jet také vlak, viděl jsem jen různé viadukty s hustými pilíři. Taktéž jsem musel zrušit některé "přejezdy" mezi kolejemi a pravděpodobně do fialové části jeden ještě usadím. Taktéž jsem musel zrušit tu jednu "odbočnou" kolej co vedla zprava na nádraží. Místo ní nechám jen slepou. Taktéž vratnou smyčku jsem (zatím) zrušil, tady by byla buďto tak krátká, že by se tam celá souprava nevešla a pokud bych ji nechal jak byla, tak s R2 obloukem by se vešla, ale nevešlo by se již napojení k fialové trati. Ale tuto možnost zatím nedávám úplně k ledu, možná s obloukovou výhobkou by se to dalo.

Jinak při takto velkých poloměrech oblouků začíénám uvažovat nad pokládkou flexi kolejemi, minimálně ve skrytém nádraří. Měl by někdo praktické zkušenosti, na co si dát u pokládky pozor? Flexi jsem měl v ruce jen jednou a to asi tak před 15-ti lety a to ještě ve velikosti H0, takže od té doby to asi trochu pokročilo, nebo ne? Samozřejmě počítám s koupí kovových šablon na tuto pokládku.