Stránka 1 z 9

Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: úte 13 črc, 2021 8:17 pm
od marwin
Ahoj,
chtěl bych představit další rozpracované kolejiště. Toto kolejiště je o něco větší než můj předchozí projekt a bude situováno o 30 let později do 60.-70. let.
Hlavním motivem je odbočná stanice u středně velkého města. Trať by měla být z jedné strany elektrifikovaná a tak v nádraží budou probíhat přepřahy z el. trakce na nezávislou, proto jsou ve stanici nachystané odstavné výtažné koleje. Staniční koleje jsou dostatečně dlouhé pro provoz dlouhých nákladních vlaků o délce 2,5 metru - 12 Wapů nebo 20 dvouosých uhláků. Pro odbočující vedlejší trať je ve stanici depo s točnou a rotundou, bude zde možné zbrojit jak motorovou, tak i parní trakci. Odbočující trať je zatím zakončena na kraji kolejiště, aby mohlo být kolejiště dále rozšiřováno/případně se napojit na kolejiště/moduly kamarádů.
Ve stanici je několik vlečkových kolejí: Silo, dvě továrny, násypky pro překládání štěrku z aut do vozů. Dále je zde skladiště a volná skládka.
Ve stanici je elektromechanické zabezpečovací zařízení, výhybky jsou přestavovány pomocí drátovodů, návěstidla jsou ruského typu.
Nádraží je nejvyšší místo na trati (22cm vysoko) a na obě strany trať klesá, aby se dostala do jednoho společného skrytého nádraží (0cm vysoko). Trať, která vede podél řeky bude rozdělena oddílem, na kterém budou mechanické návěstidla.
Skryté nádraží má osm kolejí. Provoz v něm bude jednosměrný, vlak nejdříve projede smyčkou a pak teprve vjede na příslušnou kolej v nádraží, kde automaticky zastaví.
Kolejiště se skládá ze čtyř dílů, tak aby bylo možné ho případně přestěhovat do jiné místnosti, případně odvést na výstavu. Každý díl je vybaven čtyřmi nohami se stavitelnými patkami. Přesné spojení jednotlivých dílů je zabezpečeno středícími čepy.
Plánek kolejiště:
Obrázek

Obrázek

Marek

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: stř 14 črc, 2021 9:52 am
od Stanin
Ahoj. Tohle je pěkný, střízlivý námět. Jaké jsou celkové rozměry? Poloměry oblouků stále držíš nad 600 mm?

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: stř 14 črc, 2021 11:01 am
od vojtas
Mno, co na to říct. Cokoliv do čeho se ty pustíš bude perfektní a absolutní špička modelářství. Mě se námět líbí, jaké je to kolejivo a poloměry oblouků?

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: stř 14 črc, 2021 11:17 am
od Ivan
Ahoj,

Plánek moc pěkný, takový akorát a možnost nápojeni dalšího úseku. Těším se na stavbu, tvoje lokálka mi je velkou inspirací. Mimochodem, doufám, že ji dotáhneš do konce?

Ať se daří
Ivan

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: stř 14 črc, 2021 6:32 pm
od marwin
Ahoj,
díky, jsem rád, že se vám návrh líbí. Odpovím všem najednou.
Rozměry jsou 550cm délka a šířka 150cm pravá část a 130cm levá, ještě budu rozšiřovat rámy v oblasti řeky, chci spodní trať vysunout o pár cm dál od nádraží. Kolejiště bude přístupné ze tří stran, tak by neměl být problém s dosáhnutím do všech míst.
Nejmenší viditelný poloměr je 580mm pravý oblouk hlavní trati, ostatní jsou větší. Smyčka ve skryťáku má 500mm.
Kolejivo je klasika výhybky Peco (v dopravních kolejích jsou to střední poloměr 900mm a spojka na manipulační koleji je 600mm) a koleje od Weinerta. Na jednoduchých a obloukových výhybkách vyměním kloubové jazyky za pružné, stejně jako jsem to dělal na lokálce, pak jsou z těch výhybek celkem koukatelný kousky.
Lokálku určitě dotáhnu, jen bohužel jsem musel opět zmenšit kolejiště, abych se s tím do ložnice vešel. Někdy v budoucnu nafotím postup a uveřejním.
Přidám něco nového: Takto mám naplánované osazení kolejiště návěstidly a výkolejkami. Ve stanici ruský typ, u budovy bude trpaslík ranžírka a na oddíle mechaniky. Předvěsti se bohužel nikam nevejdou.
Marek

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: stř 14 črc, 2021 8:16 pm
od Petr S.
Asi na tebe budeme muset zavolat doktora Chocholouška :lol:
Plánuješ také něco v epoše 5.-6. ?
Čau , Petr S.

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: čtv 15 črc, 2021 5:15 am
od look23
Nechybí vždy před první výměnou nebo před přejezdem (od vjezdového návěstidla) malé trpasličí posunovací návěstidlo?

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: čtv 15 črc, 2021 6:32 am
od sidlo
Autor píše III./IV. epocha. Trpaslíci nejsou třeba. Např. dnes Studenec a další stanice.

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: čtv 15 črc, 2021 7:18 am
od marwin
look23 píše:Nechybí vždy před první výměnou nebo před přejezdem (od vjezdového návěstidla) malé trpasličí posunovací návěstidlo?


Ahoj,
tak jak pise Sidlo, trpaslici smerem ze trate do stanice nejsou potreba. Budu modelovat elektromechanicke zabezpecovaci zarizeni, kde navest posun dovolen smerem do stanice bude davat signalistace ze stavedla praporkem. Pokud bych delal releovku, tak tam by trpaslici uz museli byt.
Marek

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: čtv 15 črc, 2021 7:21 am
od marwin
Petr S. píše:Asi na tebe budeme muset zavolat doktora Chocholouška :lol:
Plánuješ také něco v epoše 5.-6. ?
Čau , Petr S.


Ahoj,
5.-6. neni pro me, kdyz uz neco dalsiho, tak bych sel do 1. epochy na konec 19. stoleti:-).
Marek

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: čtv 15 črc, 2021 7:59 am
od vojtas
Hele, nedá mi to, rejpnu si. Chtěl jsem si rejpnout i na lokálce, kde to bylo ještě "nehistoričtější". Pružné jazyky výhybek ve II.epoše na lokálce by byla hodně neobvyklá věc, a i ve III.-IV. bych určitě nechal na těch "kratších" výhybkách jazyky kloubové (i kvůli poloměrům). Ony jsou hlavně v depech a na zapomenutých manipulačních kolejích standardem do současnosti.

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: čtv 15 črc, 2021 10:38 am
od marwin
Ahoj,
jasně kloubové jazyky by klidně mohly zůstat, ale viděl jsi je na těch Peco výhybkách? Jsou fakt ošklivý, proto je všude předělávám na pružné, i na té lokálce. BTW: Na té lokálce by v 30. letech nebyly ani ty obloukovky, to je hold daň za naše stísněné rozměry.
Ve skryté stanici jsem nechal kloubové, tam je neuvidím, tak mě nechávají klidným :-). Jen jsem na každý jazyk napájel extra přívod, aby nebyly napájeny přes ty jejich plíšky.
Marek

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: čtv 15 črc, 2021 4:05 pm
od vojtas
To je fakt, já znám peco výhybky v enku, a tam se mi to taky nelíbí. V H0 mě to nikdy moc nerušilo, ale rozumím tomu.

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: úte 20 črc, 2021 7:31 am
od marwin
Ahoj,
při stavbě rámu jsem zvolil klasickou konstrukci z překližky. Na stavbu používám březovou multiplex překližku, má více vrstev než buková a neměla by se tolik kroutit.
Nosný rám jsem si rozkreslil na jednotlivé díly z 18mm překližky. Nechal jsem si truhlářem nařezat 100mm vysoké pásky a ty jsem dělil na přesné rozměry pokosovou pilou.
Každý díl má čtyři nohy, aby mohl samostatně stát. Nohy jsou z hlíníkových jeklů 25x25mm, na spodní části mají záslepky s M8 závtem a stavěcím šroubem. Díky tomuto řešení je možné mít celý rám hezky v rovině. Do rámu jsou nohy uchyceny pomocí držáku z překližky a jednoho M8 šroubu.

Obrázek

Obrázek

Marek

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

PříspěvekNapsal: úte 20 črc, 2021 8:13 am
od marwin
Skryté nádraží
Trať je svedena do jednoho skrytého nádraží se smyčkou. Provoz ve skryťáku je jednosměrný, vlak nejdříve projede smyčkou a pak zastaví ve skryťáku a je připraven pro další jízdu. Skryťák má osm kolejí, snažil jsem se maximalizovat délky staničních kolejí vhodným uspořádání zhlaví. Jako první ve zhlaví je trojestná výhybka, na kterou navazjí další výhybky, které jsou zakráceny, aby byly těsně u sebe. Nakonec mám délky kolejí od 2,6 po 3,3 metru. Na dvou nejdelších kolejích budou zastavovat dva vlaky za sebou, bude sloužit pro osobáky a motoráky. Tedy do skryťáku se vejde 10 vlakových souprav. Na první pohled se může zdát, že kolejí je hodně, ale zdání klame :-).
Plánuji:
1x Rychlík (Da,AB,B,Bai)
1x Os - patra (Bpjo)
1x Os - klasičky (Ddk,Bi,Be)
2x MOs - M131/M152/M240/M262 atd.
2x Pn (směs)
1x Pn (Wap)
1x Pn (Cisterny)
1x Mn
A je plno :-).

Obrázek

Obrázek

Obrázek