Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod RadekH0 » stř 21 črc, 2021 9:28 am

Jak přesně máš vymyšlenou simulaci při přepřahu mašin ve stanici? Jak bude stanice elektrifikována, celá včetně zhlaví nebo jen částečně? Podle mě by se ještě daly poupravit výtažné koleje.

Radek
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod marwin » pát 23 črc, 2021 8:12 am

Ahoj,
RadekH0 píše:Jak bude stanice elektrifikována, celá včetně zhlavínebo jen částečně? Podle mě by se ještě daly poupravit výtažné koleje.

Elektrifikovaná trať vede z levého zhlaví, stanice bude v celé své délce elektrifikováná (včetně zhlaví a záhlaví na pravé straně), vlečky a depo elektrifikované nebudou. Elektrifikace bude jen naznačená, tzn. pouze sloupy trakčního vedení. Úpravě uspořádání výtažných kolejí se nebráním :-).

RadekH0 píše:Jak přesně máš vymyšlenou simulaci při přepřahu mašin ve stanici?

Vlak přijede do stanice, ve výtahu čeká lokomotiva na přepřah, vlaková lokomotiva odstoupí do trati a na vlak najede lokomotiva z výtahu (pokud není možné najet přímo, tak najede dvěma úvraťema přes traťovou kolej).

Marek
H0-ČSD, Rozpracováno: Lokálka 2. epocha, Hlavní trať 3./4. epocha, Hotovo: Loket, 456.0, 524.13
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 675
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod marwin » pát 23 črc, 2021 8:47 am

Požadavky na ovládání skryté stanice jsou:
* Ovládání pomocí řídícího pultu
* Volba vlakové cesty dvěma tlačítky (odkud-kam) ala releovka.
* Automatické rušení vlakové cesty po projetí vlaku
* Blokování stavění kolizních vlakových cest
* Detekce obsazených úseků
* Automatické zastavování u vjezdů a na odstavných kolejích v nádraží.

Opět jsem použil komponenty od MGP (http://www.mollehem.se/index.php/en/con ... components), do ČR je dováží adigital s.r.o..

Pro detekci obsazení jsou místo obvykle používaných detektorů s diodovým můstkem způsobujícím pokles napětí v detekovaném úseku, použity detektory na indukčním principu (http://www.mollehem.se/index.php/en/con ... g-5-detail).
Panel je připojen ke kolejišti RJ12 kabelem a je možné ho umístit kamkoliv, na výstavě může být zapojen vzadu a při ježdění doma může být umístěn u řeky, kde je nejlepší výhled na celé kolejiště. Na panelu je použito 120 LEDek (některé jsou se společnou anodou) a 26 tlačítek.
Veškerá logika ZZ je naprogramována v jednotlivých komponentách, programuje se to celkem dobře pomocí aplikace, pro mě osobně je to mnohem přehlednější než obdobné řešení a programování CVček.
Vlak, který odjede z horní stanice, nemusím ovládat pomocí myši, ale jede automaticky podle postavených návěstidel. Ve skryťáku jsou virtuální návěstidla před výhybkou, která spojuje obě tratě, ve smyčce před vjezdem do odstavného nádraží a na každé odstavné koleji. Pro automatické zastavování vlaků využívám funkci ABC, relátkem ovládáným loconetem připojuji k úseky ABC modul vlastní kontrukce. Délku úseků pro zastavení jsem udělal 40cm, aby vlak zastavil zastavil plynule a nedocházelo k rázům v soupravě.
V horní stanici bude zastavování vlaku "na ruku", tam je to žádoucí.
Přepínání polarity ve smyčce: snažil jsem se vyhnout řešení pomocí smyčkového modulu, na který jsem tady četl ne příliš lichotivé recenze. Šel jsem cestou relátka ovládaného loconetem, k přepínání polarity jsou využity detekce obsazení. Vlak vjede do úseku za vjezdovou výhybkou - relátko přepne polaritu pro vjezd do smyčky, když vlak dojede do úseku před odstavným nádražím, relátko přepne polaritu pro výjezd ze smyčky.

Video: průjezd lokomotivy skrytým nádražím
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... EyWlRDTS1B

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil marwin dne úte 22 bře, 2022 10:03 pm, celkově upraveno 2
H0-ČSD, Rozpracováno: Lokálka 2. epocha, Hlavní trať 3./4. epocha, Hotovo: Loket, 456.0, 524.13
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 675
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod RadekH0 » pát 23 črc, 2021 9:43 am

marwin píše:Ahoj,
Elektrifikovaná trať vede z levého zhlaví, stanice bude v celé své délce elektrifikováná (včetně zhlaví a záhlaví na pravé straně), vlečky a depo elektrifikované nebudou. Elektrifikace bude jen naznačená, tzn. pouze sloupy trakčního vedení. Úpravě uspořádání výtažných kolejí se nebráním :-).

Marek


Ahoj,
Možná bych zauvažoval nad úpravou napojení výtažné koleje 3a na levém zhlaví. Klidně bych ji napojil ještě před první výhybku na vjezdu, protože tak budeš moci s mašinou jet i na nákladní skupinu kolejí. Pamatuj, že levé záhlaví je pouze jednokolejný a je tak potřeba zachovat co nejvíc plynulost dopravy. Pokud vlak tažený dieslem pojede stanicí směrem zprava doleva, nemusí přeci měnit mašinu za elektriku(ikdyž dřív se to dost hrotilo ale i tak se našly výjimky).
Výtažnou kolej bych udělal dlouhou aspoň na 3. mašiny, jelikož musí elektriky mezi výkony přes noc (nebo i přes den) někde nocovat a jelikož je kolej hned vedle depa, tak je to ideální místo i pro jejich čety.

Pravé záhlaví stanice má již dvě koleje a není zde tak potřeba vymýšlet nějaké extra výtažné koleje. Stačí když při přepřahu mašina zajede na záhlaví odbočující tratě, která většinou nebývá tak vytížená a je zde dostatek času na posun.

Radek
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod look23 » pát 23 črc, 2021 7:02 pm

Podle tohoto příspěvku odkaz, bych ještě rozdělil ve skryťáku koleje napůl pro soupravy:
1x Rychlík (Da,AB,B,Bai)
1x Os - patra (Bpjo)
1x Os - klasičky (Ddk,Bi,Be)
2x MOs - M131/M152/M240/M262 atd.

Budeš mít průjezdné koleje pro soupravy. :)
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod marwin » čtv 29 črc, 2021 12:01 pm

Ahoj,

RadekH0 píše:Možná bych zauvažoval nad úpravou napojení výtažné koleje 3a na levém zhlaví. Klidně bych ji napojil ještě před první výhybku na vjezdu, protože tak budeš moci s mašinou jet i na nákladní skupinu kolejí.

Chápu motivaci, ale napojení před první výhybkou se mi moc nelibí.
RadekH0 píše:Pokud vlak tažený dieslem pojede stanicí směrem zprava doleva, nemusí přeci měnit mašinu za elektriku(ikdyž dřív se to dost hrotilo ale i tak se našly výjimky).

Ano, nebudu přepřahat úplně všechno. Diesel nebo pára může pokračovat dál pod dráty.
RadekH0 píše:Výtažnou kolej bych udělal dlouhou aspoň na 3. mašiny, jelikož musí elektriky mezi výkony přes noc (nebo i přes den) někde nocovat a jelikož je kolej hned vedle depa, tak je to ideální místo i pro jejich čety.

Ano, s tím počítám. Ještě přemýšlím, že bych rozšířil rám vpravo dole a přidal ještě jednu odstavnou kolej k továrně, abych měl místo pro odstavení soupravy na vedlejší trať, případně přípojáků pro motoráky. Je to bohužel v nákladní skupině, ale jinam mi to nevyjde.

Marek
H0-ČSD, Rozpracováno: Lokálka 2. epocha, Hlavní trať 3./4. epocha, Hotovo: Loket, 456.0, 524.13
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 675
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod marwin » čtv 29 črc, 2021 12:05 pm

look23 píše:Podle tohoto příspěvku odkaz, bych ještě rozdělil ve skryťáku koleje napůl pro soupravy:
Budeš mít průjezdné koleje pro soupravy. :)


Ahoj,
ano, nejdelší koleje ve skryťáku (3. a 4.) mají sloužit pro zastavování osobáků a jsou rozděleny "na půl", 4 detekované úseky (2x pro lokomotivu - zastavovací a 2x pro zbytek soupravy) narozdíl od 2 u zbývajících kolejí, je to vidět na videu činnosti ovl. panelu. 3. a 4. kolej má čtyři ledky a ostatní jen dvě.
Marek
H0-ČSD, Rozpracováno: Lokálka 2. epocha, Hlavní trať 3./4. epocha, Hotovo: Loket, 456.0, 524.13
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 675
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod look23 » čtv 29 črc, 2021 12:31 pm

Ahoj,
promiň, trochu jsem to nedopsal.
Kromě toho rozpůlení bych tam dal i výhybky, aby jsi mohl předjíždět odstavené soupravy (viděl jsem to na klubových skrytých nádražích).

Viz levý a pravý spodní roh fotky
Obrázek

Držím palce, kolejiště je to moc pěkné.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod HonzaM » čtv 29 črc, 2021 10:02 pm

look23 píše:Ahoj,
promiň, trochu jsem to nedopsal.
Kromě toho rozpůlení bych tam dal i výhybky, aby jsi mohl předjíždět odstavené soupravy (viděl jsem to na klubových skrytých nádražích).


Máš zřejmě na mysli ty kolejové spojky, ovšem na modulovém kolejišti jsou zpravidla staniční koleje o dost delší, takže může být souprava, kterou lze objet. Použitím kolejových spojek přibývá prvek který je třeba hlídat před nechtěným přejetím na sousední kolej nebo v opačném směru říznutí výhybky.
Na modulových setkáních také jezdí řada “strojvůdců”, takže má logiku usnadnit míjení protijedoucích vlaků.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod Vladimír_B » stř 11 srp, 2021 12:40 pm

Ahoj, krásný námět.
Zajímavé částečně zatrolejované depo bylo i v Púchově. Bylo podobného rozsahu. Nebo takové Veselí n/L. Tam byla elektrifikovaná jen kolej kolem depa a na údržbu se sunuly laminátky prasetem do hajcu...
Osobně bych uhlí dal až za koleje a 7a natáhl a zatrolejoval...
Uhelné skládky by si měl mít středně velké. Tzn. každý kousek depa plný uhlí, pokud počítáš byť třeba s obraty 534.03 či 556.0 od Mn, nebo 459.0 na pk... :D
Otázkou spíše pro zabezpečováky je pěti znak na návěstidle OS. Což tedy nejsem, jen mi to neštimuje. Jednak nemá smysl návěstit 40 a volno, když, předpokládám, přes obě zhlaví do křivých je 40. Tedy stačilo by návěstit 40 a 40... Nebo tam dát lízátko se 40 a stačí mi návěst volno, výstraha...
Nakonec jsem se koukl na staré Horažďovice a mé pochyby ohledně ranžírek jsou pryč. :D Tedy až na to OS. :D
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod vojtas » stř 11 srp, 2021 3:39 pm

Z S i OS ale cesta rovně, nebo alespoň větším obloukem obloukovek postavit jde.
- Výhybky všechny rovně -> výstraha
- Výhybky všechny rovně a průjezd stanicí -> 40 a volno protože druhé zhlaví je na 40.
- Výhybky do odboček -> 40 a výstraha
- Výhybky do odboček a postavený průjezd -> 40 a volno.
Naopak to nedává smysl u L, kde by opravdu asi byly spíš rychlostníky, protože tam žádná cesta přes zhlaví na víc, než 40 není.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod Vladimír_B » stř 11 srp, 2021 6:42 pm

vojtas píše:Z S i OS ale cesta rovně, nebo alespoň větším obloukem obloukovek postavit jde.
pokud budu mít přes celou stanici 40. Jinak z logiky věci, pokud nemám ultra štíhlé výhybky, nebo tu 40, tak z lokálky prostě nemůžu mít volno. :D Nakonec bych u téhle stanice tvrdil, že má odklon osy a díky tomu by mi stačily 4 znakové vjezdy...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod look23 » stř 11 srp, 2021 8:53 pm

Bude problém sehnat návěstidlo ruského typu se 4 světly s výstrahou místo volno, jedině vlastní výroba.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod marwin » pon 23 srp, 2021 1:43 pm

Ahoj,
zkusím odpovědět všem najednou, snad na nikoho nezapomenu.

look23 píše:Kromě toho rozpůlení bych tam dal i výhybky, aby jsi mohl předjíždět odstavené soupravy (viděl jsem to na klubových skrytých nádražích).


Na toto řešení je skryťák moc krátký, kdybych tam dal výhybky, tak už se mi za sebe nevejdou dva osobáky.

Vladimír_B píše:Osobně bych uhlí dal až za koleje a 7a natáhl a zatrolejoval...
Uhelné skládky by si měl mít středně velké. Tzn. každý kousek depa plný uhlí, pokud počítáš byť třeba s obraty 534.03 či 556.0 od Mn, nebo 459.0 na pk... :D


Depo je pro vedlejší trať, která ze stanice vychází. Pro ní do budoucna počítám se 434.1, 354.1, 524.1, max. 534.03, asi bych do něj moc tramvaje netahal.
Uhlí budou všude hromady, to je jasný. Kolej 7a má sloužit pro odstavení uhláků pro vykládku do figur, také by se mi líbil na této koleji Kirow pro zauhlování, no uvidíme. Celková podoba depa se bude dolaďovat až přímo na místě.

Vladimír_B píše:Otázkou spíše pro zabezpečováky je pěti znak na návěstidle OS. Což tedy nejsem, jen mi to neštimuje. Jednak nemá smysl návěstit 40 a volno, když, předpokládám, přes obě zhlaví do křivých je 40. Tedy stačilo by návěstit 40 a 40... Nebo tam dát lízátko se 40 a stačí mi návěst volno, výstraha...


K vysvětlení mého uvažování je potřeba přijmout první premisu: První výhybka je hodně štíhlá a do odbočky se dá jet vyšší rychlostí než 40, i když na to nevypadá:-).
Když se podíváš na S1, tak uvidíš, že je to tříznak - nemá žlutou, protože z prvním do trati se jezdí plnou rychlostí (vyšší než 40). Pokud postavím vlakovou cestu z vedlejší trati na 1. kolej a dále ven z nádraží, tak na OS mi bude svítit 40 a pak volno => potřebuji pětisvětlo.

vojtas píše:Naopak to nedává smysl u L, kde by opravdu asi byly spíš rychlostníky, protože tam žádná cesta přes zhlaví na víc, než 40 není.


Máš pravdu, ale vysvětluji výše.

Marek
H0-ČSD, Rozpracováno: Lokálka 2. epocha, Hlavní trať 3./4. epocha, Hotovo: Loket, 456.0, 524.13
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 675
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Re: Marwinova hlavní trať, H0, 3./4. epocha

Příspěvekod marwin » pon 23 srp, 2021 2:14 pm

Taky přidám novinky z kolejiště. Skryťák mám komplet ozkoušený, vše funguje, jak má. Tak jsem se mohl pustit do tvorby žeber a pokračování trati. Jedna dokumentační fotka.

Obrázek

A jeden malý detail pro ty, kteří se bojí dělit segmenty ve zhlaví. S dělením jsem se moc nemazal a říznul jsem to kotoučkem ve vrtačce. Pokud by to bylo na viditelném místě, tak to řežu žiletkovou pilkou a vzhled by byl ještě lepší.

Obrázek
H0-ČSD, Rozpracováno: Lokálka 2. epocha, Hlavní trať 3./4. epocha, Hotovo: Loket, 456.0, 524.13
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 675
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků