Stránka 1 z 6
šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Napsal:
čtv 01 dub, 2021 6:37 am
od Dovi
EDIT 1. 5. 2021 Poznámka úvodem:
Toto vlákno navazuje na výběr vhodného měřítka a velikosti v diskuzi
H0 srdcem, TT/N rozumem (?) [/i]
viewtopic.php?f=43&t=12775 ______________________________________________________________________
EDIT 2. 6. 2021 Projekt byl nakonec rozšířen o (funkční) malou polní drážku ve velikosti H0f
(měřítko 1:87, modelový rozchod kolejí 6,5 mm)

- zleva_H0f,H0e,H0.jpg (31.96 KiB) Zobrazeno 12503 krát
______________________________________________________________________
Zadání projektu malého jednoduchého H0 kolejiště:(ať to není tak dlouhý na jedno přečtení, dám to raději do dvou nebo tří po sobě jdoucích příspěvků)Základní požadavky:
1)
Přijatelná cena a rozměry (plus hmotnost) usnadňující v budoucnu případný prodej a snadnou přepravu kolejiště k novému majiteli
2)
Půdorysné rozměry jen 2 x 1 metr
(zredukovaný disponibilní prostor vyhrazený pro toto malé H0 stacionární domácí kolejiště)
3)
Výškově neomezeno, ale pokud možno co nejnižší kvůli ochraně proti prachu, kvůli možnosti sklopení panelu ke stěně a v případě potřeby i kvůli snadnější (méně rizikové) přepravě
4)
Jednoúrovňové "testovací" kolejiště bez většího skryťáku, bez nadjezdů a podjezdů, bez tunelů v lautr rovině, bez mostů, smyček a křížení tratí. Minimum staveb a "krajiny" - charakter spíš kompaktního zkušebního (testovacího) layoutu, bez ambicí nějak přesněji modelovat skutečnost.
Preferována je snadná stavba a dlouhodobá spolehlivost provozu
(dáno mj. jednoúrovňovou koncepcí kolejiště, použitým kolejivem a výhybkami s napájenými polarizovanými srdcovkami už i v základním manuálním provedení)
- pokračování -
Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Napsal:
čtv 01 dub, 2021 6:40 am
od Dovi
- pokračování -
5)
Manuální přestavování výměn i ruční řízení provozu (bez automatizace), koleje napájené analogově a/nebo digitálně.
Celý zadavatelův vozový park je vhodný pro posun, lokálky a místní tratě (ty ve starších epochách) - vše spíše kratší a jen dvouosé vagony, a (až na dvě výjimky) jen menší/kratší a středně velké lokomotivy.
(zatím absence 4osých osobních vozů i 4osých nebo 6osých nákladních)
6)
Převažující velikost H0 se pokusit doplnit o jednoduchou úzkorozchodnou dráhu velikosti H0e (klidně i jen o dvou třech výhybkách) s nezávislým kolejovým napájením a řízením, opět volitelně analog nebo digi
7)
Použít (co nejvíce vyčerpat) dostupné profilové kusové kolejivo Code 83 (modelová výška kolejnice zhruba 2,1 mm, v reálu přijatelných 180-185 mm) s kvalitním nekřehnoucím podložím (TRIX C-Gleise).
Bylo ověřeno, že i nejmenší dnešní H0 poloměry (zde konkrétně R1=360 mm) jsou bez problémů sjízdné pro veškerý zadavatelův vozový park - jak při jízdě komínem vpřed, tak i při sunutí různých souprav v obloucích, v protiobloucích i přes výhybky přímé (postavené do odbočky) i obloukové, a to v obou směrech (po i proti hrotu výhybek).
K dispozici bylo/je toto kusové H0 kolejivo (následně píšu ve stručnosti jen to nejdůležitější):
- oblouky: 24x 360mm/15st., 16x 437,5mm/15st. (2x kruh R1, 4/3 kruhu R2)
- přímé koleje: 37x 172 mm, 31x 188 mm
- 4 obloukové výhybky: 2x Lo, 2x Po
- 12 přímých výhybek: 7x L, 5x P (a k nim 12 vyrovnávacích oblouků R2)
Ohledně H0e lze použít (libovolně dle potřeby) kusové i flexi kolejivo Code 80 (modelová výška kolejnice 2,03 mm odpovídající v reálu kolejnici o výšce cca 175 mm)
- pokračování -
Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Napsal:
čtv 01 dub, 2021 6:46 am
od Dovi
- dokončení -
Podle stupně (ne)vyspělosti dětské obsluhy:
a)
Umožnit i bezobslužný, ale neautomatizovaný provoz (občas se hodí i bezduchá jízda soupravy "v kruhu")
b)
I když je to z modelářského hlediska na takto malém prostoru mimo realitu, tak přesto pokusit se o variantu s jednoduchou dvoukolejkou, a pro více početnou laickou obsluhu dovolit uživatelské překonfigurování (na ukázku míjení se vlaků apod.) na dvoukolejný provoz, v analogu se vzájemně nezávislým napájením.
Provoz opět bezobslužný neautomatizovaný anebo s ručním řízením - ke spokojenosti stačí drobotině už i pouhé zastavování a rozjíždění se ve stanici, což si snadno osvojí i malí strojvůdci-předškoláci (každý se svým ovladačem)
c)
Pomocí jednoduchého malého SN (ne v suterénu, ale dobře přístupného za kulisou) umožnit již trochu zkušenějším dětem i trochu sofistikovanější jízdu dle "logiky kruhu" lépe napodobující skutečný provoz (pěkně shrnuto Milanem Ferdiánem v jedné z jeho vydaných knih, tuším hned v prvním vázaném dílu "PLÁNY KOLEJIŠŤ")
d)
Těm starším a nejšikovnějším pak poskytnout dosyta možnost ranžírování, rozpojování, šíbování a sestavování vlakových souprav, a vůbec nejrůznějších manipulačních jízd, a to případně i v analogu s více trakčními vozidly "současně".
Takový ten typický nádražní život a cvrkot s odjezdy ze stanice, příjezdy do stanice včetně čekání na volnou kolej, sunutí soupravy na vlečku (a na vlečce pak postupné rozpojování a rozdělení vozů na zvolené kusé koleje) atd.
(toto by si zejména pro analogové řízení vyžádalo množství izolovaných, samostatně napájených úseků)
- konec zadání -
Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Napsal:
úte 06 dub, 2021 8:31 am
od Dovi
Povím vám příběh z modelářské války, který mi nevyprávěl T. Texas Taylor. Jeho hrdinou je voják ZVS v záloze a balíček kolejí.
Bylo to skoro na konci března, po mnoha bojích, vítězstvích i nezdarech se dostal projektant konečně do postavení, které leželo u hranic jeho možností a kde byl také manželský zábor 2x1 metr...
Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Napsal:
úte 06 dub, 2021 8:36 am
od Dovi
- jako jednokolejka s vlečkou
- volitelně občas jako dvoukolejná trať (červené a modré koleje)
- vlečka přístupná někdy jen z jednoho směru
(uživatelsky snadno odstranitelná část kolejí vpravo - fixováno magneticky a nožovými kontakty)
Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Napsal:
úte 13 dub, 2021 5:08 am
od Dovi
Sem si uďál radost pěkně zpracovaným, (velmi) tmavě modrým modelem...
https://www.youtube.com/watch?v=mq_l6LVSPNwT334.0 (I) (WR360 C14) V36 DRhttp://www.kzmhk.eu/Zmlok/zahrmlok.htmNěmecké stroje pro vojenské účely byly postupně nasazovány na strategicky významné vlečky v celé okupované části Evropy, čili i u nás. Po válce bylo 6 strojů přiřazeno k ČSD, další zůstaly na vlečkách. Provozovány byly v traťové službě. Do konce padesátých let prodány. Většina jich skončila na vlečkách skladů n.p. Benzina, kde byly ještě v r. 1980 v provozu.
Více o těchto lokomotivách časopis Svět železnice č.1/2002 a Encyklopedie železnice - Motorové lokomotivy ČSD 2.díl
https://www.youtube.com/watch?v=ewPBVPtSUT8https://www.youtube.com/watch?v=4xip17cxQ9Ahttps://www.youtube.com/watch?v=LjyNwrSvYLghttps://www.youtube.com/watch?v=vOEeJCee6Q4https://www.youtube.com/watch?v=pGxb4wcJKpkP.S.
Model vypadá robustně, ale není enormně těžký - BRAWA asi plní loukotě a paprsky vodíkem

(doplněna hmotnostní tabulka na předchozí straně)
Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Napsal:
úte 13 dub, 2021 7:16 am
od hank
Dovi píše: Provozovány byly v traťové službě.
Já k tomu jenom doplním, že víceméně pravidelně mohly být lok. WR 360/T.334.0 na trati k vidění v letech 1947 - 49 na kouřimské lokálce (výt. Pha Libeň, str. stanice Pečky) spolu s motorovými vozy M 133.0 (ty měly z výroby agregáty na dřevoplyn, ale dodatečně byly rekonstruovány na pohon benzínem a některé dostaly i diesely) a jediným motorovým vozem své řady M 234.001 (pro který to bylo pravděpodobně poslední provozní nasazení).
Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Napsal:
pát 23 dub, 2021 8:10 am
od Dovi
Hanku,
díky za doplnění.
----
Malé jednoúrovňové H0 + H0e kolejiště 196 x 99 cm - finální podoba best in covid.
Dosavadní pracovní varianta (první obrázek níže pod příspěvkem, s úvratí uprostřed) byla nakonec trochu zjednodušena:
- U zakončení vlečky bylo zvoleno klasičtější pojetí s větší délkou odstavných kolejí a umožňující nerušený dlouhý úsek silnice. Kolejiště se tak opticky zvětšilo a je přirozeně (nenásilně) rozděleno na 2 různé světy - na nádraží a spol. a na širou trať a vlečku
- Z úzkorozchodné dráhy byla v nádražíčku odebrána kusá kolej (včetně výhybky). Vystačí se tedy celkově jen s párem H0e výměn, který byl součástí setu Roco (dcc centrála z21start + Multimouse, větší kolejový okruh + 2 výhybky, loko + 3 vozy)
- Na vnitřním H0 okruhu byla zrušena (nahoře vpravo) kusá kolej včetně výměny. Ta se použije buďto u dlouhé kusé v pravém dolním rohu (nepříliš pravděpodobné) anebo v budoucnu na nějaké H0+H0e nebo H0+H0f (či H0+H0e+H0f) miniatuře, funkční diorámě apod.
Poznámky:
- tmavá sekce nahoře (na severu) představuje skryťák-výhybnu za uživatelsky měnitelnou kulisou osazenou na trnech
- sakrální stavba nalevo uprostřed bude samovýroba dle místního gotického kostelíka na malém skalním ostrohu
Re: H0 srdcem, TT/N rozumem (?)

Napsal:
sob 01 kvě, 2021 5:47 am
od Dovi
- nad rámec zadání -
Kusá kolej vlevo dole jako náznakové zakončení splitky rozchodů 1435 mm a 760 resp. 750 mm...
(bude se to hodit i jako diorama pro focení vozidel H0 spolu s H0e)
Případně H0 + H0m + H0e (1435 + 1000 + 760/750 mm) s možností budoucího segmentového propojení směrem doleva.
Úsek H0m (modelový rozchod 12 mm) mj. i pro radost kolegy s TT, aby si mohl malý kousek projet a symbolicky pokřtít i svými vozidly
Re: Malé jednoduché kolejiště H0 (+H0e) 2x1 metr

Napsal:
pon 03 kvě, 2021 7:33 am
od Sandy
Podmínky pro stavbu jsou natolik omezující, že alternativní řešení se limitně blíží k nule...
Přesto:
- zrušil bych silnici napříč panelem a ukončil bych jí za staniční budovou
- kostelík bych posadil na skálu v levém horním okraji panelu (viz zlíchovský kostelík na trati Praha- Smíchov - Beroun), je tam dost místa.
- z malíčku levé ruky bych udělal podvalníkovou jámu
- zrušil bych ten H0e-kroužek a úzkou bych zakončil v nějaké staré fabrice (třeba na cikorku..., tam nejsou potřeba žádné "sofistikované" stavby, snad jen komín)
- kdyby existovalo křížení H0xH0e, tak bych z úzké udělal "pionýrskou" železnici (ovál uprostřed panelu). Pak, samozřejmě, bez podvalníkové jámy.
- celý panel bych "sklopil" tak o dva tři centimetry dolů. Na jednom panelu z doby těsně po druhý světový jsem měl "úrodné Polabí" a vypadalo to hnusně.
Re: Malé jednoduché kolejiště H0 (+H0e) 2x1 metr

Napsal:
sob 08 kvě, 2021 6:22 am
od Dovi
Ahoj Sandy,
omlouvám se za menší prodlevu v reakci a děkuju Ti za Tvůj příspěvek, za prokousání se zadáním a za podnětné připomínky.
Zamýšlel jsem se nad nimi hodně poctivě a některé z nich mě přesvědčily přece jenom tam zabudovat i tu malou, již dříve zvažovanou (ale tehdy zavrhnutou) polní drážku. Tvá zmínka o pionýrské železnici a následné moje opětovné přemítání o souvislostech s ní spojených (mj. umístění kostelíka a silnice dlouhá versus krátká) mě překlopilo ze stavu "spíše ne" ke "spíše ano", a posléze až k "ano". Ovšem ne úplně tak, jak jsi ji myslel (ve formě H0e), ale nakonec ještě užší skutečnou polní dráhu - čili H0f (s výhodou mj. i velmi malých poloměrů oblouků).
Vsuvka pro případné čtenáře začátečníky:
Stále se u těchto modelových velikosti H0, H0m, H0e a H0f (s modelovými rozchody kolejí 16,5 mm, 12 mm, 9 mm a 6,5 mm) pohybujeme v jednotném (společném) měřítku 1:87.
A z nich u té nejmenší velikosti H0f je to již na kolejích s modelovým rozchodem jen 6,5 mm (stejný rozchod mají normálně rozchodné koleje v měřítku 1:220 u velikosti Z). Výhodou je zde (i přes to "velké" měřítko 1:87) krásně sjízdný modelový poloměr pouhých 115 mm (šel by i menší), který odpovídá skutečnému poloměru 10 metrů u ztvárňované polní dráhy (a u mnohých lesních, vojenských či pionýrských železnic).
Takže k jednotlivým návrhům:
1)
- zrušil bych silnici napříč panelem a ukončil bych ji za staniční budovou
Ano, ubírali jsme se v úvahách stejnými cestami - byla to jedna z finálně zvažovaných variant:
- dlouhá silnice z rohu do protilehlého rohu, rovnoběžná s odstavnými kolejemi vlečky
- nebo kratší silnice bez toho přejezdu vpravo dole (tedy silnice jen z horního levého rohu)
- anebo naopak silnice s přejezdem pouze vpravo dole (kratší silnice jen z pravého dolního rohu)
Dlouhá silnice úhlopříčně přes celé kolejiště měla (a stále má) kromě zřejmých nevýhod i 2 subjektivně-osobní výhody: toto malé kolejiště opticky zvětšuje a lépe odpovídá i zasazení kostelíka do situačního plánu.
Ten kostelík je totiž ve skutečnosti orientován tak, jak je potom i umístěn na pláncích - ve směru ZSZ-VJV, a také včetně té úzké příjezdové cesty k němu od západu (cesta nakonec končí na jižní straně kostela, kde je vchod) i včetně té hlavní silnice běžící na sever od kostela. Proto měla tato varianta dosud přednost v dosavadní pracovní verzi. S avizovaným rozšířením o malou polní (a la pionýrskou) dráhu se to ale mění a může se uplatnit Tebou navržené zakončení silnice v prostoru železniční stanice.
2)
- kostelík bych posadil na skálu v levém horním okraji panelu (viz zlíchovský kostelík na trati Praha-Smíchov - Beroun), je tam dost místa
Bohužel ale tolik místa tam není.
Pro představu je to cvičně zasazeno do toho levého horního rohu a celá stavba je z prostorových důvodů pootočena - osa kostela je pokusně ve směru JZ-SV, čili tečně ke kolejovým obloukům. Kolik by si to vyžádalo dodatečného místa, je vidět v prvním segmentu kombinovaného obrázku dole pod příspěvkem.
Ani úsporné řešení jen prostorovou (3D) polo-kulisou (viz vedlejší segment, hned napravo od prvního) není příliš schůdné - moc by už pak z té stavby nezbylo, přitom ale jako jediná na kolejišti má zcela reálný základ a je k ní i osobní vztah. A to ještě by ten kostelík musel být nalepen ke kolejím té hlavní normálně rozchodné trati, takže k jeho vchodu by se lidé museli dostávat po nějaké úzké skalní římse (a jistit se řetězy jako v Roháčích).
3)
- z malíčku levé ruky bych udělal podvalníkovou jámu
Nejsem si jist, kterou kolej jsi tím malíčkem myslel - tu dlouhou rovnou kusou úplně dole nalevo od středu, zakončenou u skladiště v levém dolním rohu?
Anebo snad tu obloukovou uprostřed kolejiště vlevo (stáčející se směrem na SZ), a pokusit se na ni navázat tu H0e dráhu namísto jejího stávajícího obkroužení kostela?
- pokračování -
Re: Malé jednoduché kolejiště H0 (+H0e) 2x1 metr

Napsal:
sob 08 kvě, 2021 6:48 am
od Dovi
- dokončení -
4)
- zrušil bych ten H0e-kroužek a úzkou bych zakončil v nějaké staré fabrice (třeba na cikorku..., tam nejsou potřeba žádné "sofistikované" stavby, snad jen komín)
Zatím ne (viz poslední dva obrázky dole pod příspěvkem).
Vím, že jízda v kruhu není nic profi ani poloprofi modelového, ale pro relax a zejména u dětí je hodně preferována, a dá se tam na chvíli ten (úzký) "vláček nechat sám jezdit" a věnovat se mezitím třeba cvrkotu na hlavním nádraží nebo posunování na vlečce apod.
A krom toho, tato topologie traťového úseku umožňuje - a myslím, že asi jako jediná - za použití jen jedné výhybky dostat trakční vozidlo z jedné strany vlakové soupravy na druhou stranu, a to bez nějaké "externí" výpomoci (např. druhou lokomotivou, navijákem nebo svážným pahorkem a gravitací).
5)
- kdyby existovalo křížení H0 x H0e, tak bych z úzké udělal "pionýrskou" železnici (ovál uprostřed panelu). Pak, samozřejmě, bez podvalníkové jámy.
Křižovatku 16,5mm a 9mm kolejí bych mohl vyrobit..
Ale byla by potřeba, když sám říkáš (navrhuješ) pionýrskou železnici ve formě oválu uprostřed kolejiště?
Anebo jsi myslel vyjet s ní (odbočit z "pionýrského" oválu) i někam na okraj kolejiště a protnout tak ty širší (normálně rozchodné) koleje?
6)
- celý panel bych "sklopil" tak o dva tři centimetry dolů. Na jednom panelu z doby těsně po druhý světový jsem měl "úrodné Polabí" a vypadalo to hnusně.
Chápu tu obavu, jenže to "sklopení" panelu o 2-3 cm by při hloubce kolejiště 1 metr dalo sklon 20 až 30 promile, a úplně všechno by pak bylo nakřivo. Takže stavby, stožáry, vodní jeřáby atd. by se musely instalovat ne kolmo k podkladu, ale nakřivo (svisle vůči podlaze). A hlavně kolejové svršky vedoucí po vrstevnicích (a všechny vlaky na takovýchto kolejích) by byly nepřirozeně nakloněny na stranu - "do údolí".
Proto bych to raději asi nekomplikoval a nechal toto jednoduché kolejiště dle původního záměru sice víceméně vodorovně, ale pár "přirozených" menších nerovností tam samozřejmě bude - mj. např. ten náznak skalního ostrohu s kostelíkem, dále povlovný svah v SZ rohu apod. A možná se trošku zvedne (až pak dál v hloubce kolejiště) i ten vnější okruh hlavní širé trati včetně SN - uvidíme.
___
V každém případě - v posledních dvou níže přiložených pláncích je představa, jak skloubit to množství různých požadavků a přání, a dostat tam i ten nejužší 6,5mm H0f rozchod (vše je stále v měřítku 1:87). A to ne jako atrapu z plastu, ale plně funkční.
Pozn.:
Hrál jsem si v minulosti trošku s feldbánem od BUSCHe a mají to Němci tradičně docela slušně vymakaný.
Vypadá to i jezdí to velmi dobře, klidně, poměrně tiše a realisticky pomalu. Dalo by se říci - celkově pohodově.
Ten malý H0f ovál s loko depem uvnitř (viz ty zatím poslední dva plánky) je rovněž vyskládán ze standardního kusového kolejiva a zakreslen samozřejmě také ve stejném měřítku 1:87 - tedy žádné znásilňování, aby to "nějak vyšlo". Velikostně je to skutečně jen o pár centimetrů delší a širší než formát A4 - osově to dělá jen cca 230 x 363 mm, a vejde se to i včetně kostela. Ten je též v měřítku 1:87, přičemž v záloze byla ještě i možnost v případě nouze postavit tuto stavbu v někdy/někde/někým používaném výpomocném o trochu menším "šidícím" H0/TT měřítku 1:100, ale vypadá to, že toho nebude třeba.
Re: Malé jednoduché kolejiště H0 (+H0e) 2x1 metr

Napsal:
sob 08 kvě, 2021 8:25 am
od hank61
Dovi. Co ubrat nějaké koleje? Myslím že výsledku by to prospělo. Více krajiny kolejiště mimo jiné i opticky zvětší

Re: Malé jednoduché kolejiště H0 (+H0e) 2x1 metr

Napsal:
sob 08 kvě, 2021 1:13 pm
od Ivan
Dovi, je to slušně vlakodromiální, ale proč ne na hraní?
Já bych však taky něco ubral, navrhuji například zrušit ten druhý viditelný souběžný okruh. Prostě by to končilo tou rozvětvenou vlečkou a už se nevracelo zpět do stanice.
Re: Malé jednoduché kolejiště H0 (+H0e) 2x1 metr

Napsal:
sob 08 kvě, 2021 7:24 pm
od Sandy
To DOVI::
- kostel: Nevím jestli už máš vybráno, ale do rohu by se malý na půdorysu 10 x 15 cm vešel
- levá ruka: To jsem myslel to rozvětvení kusých kolejí nahoře : pořadí - levá výhybka odbočení z hlavní trati, levá výhybka kolej (kusá - "malíček") rovnoběžně s hlavní tratí a navazující na úzkou (podvalníková jáma), pak další rozvětvení kolejí (já bych jednu ubral)
- silnici jsi vyřešil
- naklonění panelu. To jsem samozřejmě nemyslel doslova... Myslel jsem tím stoupání terénu k zadní straně panelu. Aby to nebyla úplná placka.