šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Jirkátor » pon 14 čer, 2021 6:45 pm

Tady jsem na straně Zippicha, původně jsem se tu do diskuze nechtěl zapojovat, ale nevydržel jsem to. Tenhle projekt připomíná okružní jízdu kolem kostela - vlak vyjede z nádraží, objede kostel a vrátí se do stanice z druhé strany. Jiný vlak odjede s vozy na nákladiště, které leží hned vedle stanice, ze které právě odjel, tam přeloží náklad na úzkokolejku, která s ním bude kroužit kolem kostela tak dlouho, než se strojvedoucímu zatočí hlava a tak se sunutím vrátí zpět na to nákladiště, ze kterého před chvílí odjel a vezme to kolem stanice, ze které pojede vlečkový vlak pro ten samý náklad, který mu před chvílí přivezl. To vše v jedné ničím nenarušené rovině, která to ještě zvýrazní.
Je to ale tvůj projekt a pokud jej shledáváš potenciálně zábavným, tak nemám více námitek. Pokud ovšem máš už teď nějaké pochybnosti o jeho smysluplnosti, tak zkus vymyslet něco jiného, protože ty pochybnosti po dokončení vlakodromu nezmizí.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1043
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Zippich » úte 15 čer, 2021 11:05 am

Zřejmě je třeba doplnit informaci, že primárním úkolem tunelu v železničním modelářství není přimět dítko tleskat ručičkami a volat: "tatíntu, mašinta je v tunelu". To může být sice milý, ale až sekundární efekt. Tunel je jedním z hlavních nástrojů pro zajištění iluze "jízdy odněkud někam" na omezeném prostoru. Pokud se za tunelovým portálem nenachází skryté nádraží pro výměnu soupravy, aby jeden vlak z nádraží odjel a jiný do něj přijel, tak alespoň na chvíli zmizí pozorovateli z očí a je možno se tedy alespoň tvářit, že ten vlak, co přijel zleva je jiný než ten, který před chvílí odjel zprava.
Proto když vidím, že tak provozně významný prvek, jako je tunel, je klasifikován do kategorie trpaslíků a Karlštejnů, cítím potřebu se ho zastat...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod hank » úte 15 čer, 2021 2:41 pm

Tunel je jedním z hlavních nástrojů pro zajištění iluze "jízdy odněkud někam" na omezeném prostoru.

Kromě toho, jak už bylo nesčetněkráte řečeno především v diskusích o minikolejištích, existuje nejméně 10 dalších elegantních a osvědčených způsobů, jak nechat vlak věrohodně zmizet ze scény.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Jirkátor » stř 16 čer, 2021 4:57 pm

Třeba tak, že se schová za kostel?
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1043
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » pát 18 čer, 2021 10:00 am

 
Jirko,
každý názor je vítaný, a díky, že ses nakonec odhodlal a napsal mi svůj pohled na věc.

Projekt poněkud vybočuje z řady, proto beru i tuto dobře míněnou poznámku.

Jirkátor píše:Je to tvůj projekt a pokud jej shledáváš potenciálně zábavným, tak nemám více námitek. Pokud ovšem máš už teď nějaké pochybnosti o jeho smysluplnosti, tak zkus vymyslet něco jiného, protože ty pochybnosti po dokončení vlakodromu nezmizí.

Je tomu kupodivu a naštěstí naopak.

Ty pochybnosti, která se - jako asi na každém podobném začátku - vyrojily při přemýšlení o cílech a o formě tohoto projektu, postupně odpadávaly. Při ujasňování si do úvahy přicházejících variant, po všemožných testech (včetně spolehlivosti všech režimů jízdy kompletního vozového parku na daném kolejivu) a při dlouhodobějších praktických provozních zkouškách, manipulačních jízdách, ranžírování atd. pak odpadly úplně.

Co zůstalo a ještě se upevnilo, je jistota, že toto je přesně ono.
Výsledek a celkové provozní možnosti jsou ještě lepší, než jaký byl počáteční zámysl pro účely, ke kterým byl projekt zadán.
__

Je jasné, že pojmout to lze různě, a že tato věc jde proti duchu doby.
Neil Armstrong by možná řekl, že je to malý krok zpět pro lidstvo, ale velký krok kupředu pro (jeho) vnoučata :-)

Je nutno si uvědomit, že je to v hánule a přitom s rozměry jenom 2x1 metr. Pro srovnání by to např. ve velikosti N bylo jen 110 x 55 cm.
Na to, jak je to malá a pouze jednoúrovňová jednoduchá záležitost, to má až velkorysé možnosti.
Při ručním řízení to je schopné s více ovladači plně zaměstnat v případě potřeby i dva tři dospělé lidi, o dětech ani nemluvě.


male_H0_H0e_H0f_kolejiste_2x1m_a_jeho_vznik.gif
male_H0_H0e_H0f_kolejiste_2x1m_a_jeho_vznik.gif (175.87 KiB) Zobrazeno 9021 krát


Zatím si s tím cvičně hraju, je to jen narychlo seskládané na stole a ještě bez izolovaných úseků.
Ale i tak u toho pokaždé vydržím hodiny a hodiny. A je mi pak líto, když musím skončit.


Kolejiste_H0_H0e_H0f_2x1m_2021-06.jpg
Kolejiste_H0_H0e_H0f_2x1m_2021-06.jpg (47.79 KiB) Zobrazeno 9021 krát

P. S.
Všimli jste si někdo taky, že s ozvučenými lokomotivami jezdíte (ještě) pomaleji než s neozvučenými?

Zvlášť u parních je to asi jednoznačné (alespoň tedy u mne). Při větší rychlosti se ten zvuk už samozřejmě trochu slívá dohromady, ovšem při pomalejší jízdě jsou ty takty parních strojů jedoucí lokomotivy krásně oddělený: už-se-sy-pu, už-se-sy-pu, už-se-sy-pu
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Jirkátor » pát 18 čer, 2021 10:28 am

Dovi píše: ...Co zůstalo a ještě se upevnilo, je jistota, že toto je přesně ono.
Výsledek a celkové provozní možnosti jsou ještě lepší, než jaký byl počáteční zámysl pro účely, ke kterým byl projekt zadán...

...Zatím si s tím cvičně hraju, je to jen narychlo seskládané na stole a ještě bez izolovaných úseků.
Ale i tak u toho pokaždé vydržím hodiny a hodiny. A je mi pak líto, když musím skončit. ... 


Pak tedy musím konstatovat, že se sice nejsem schopen se s Tvým projektem ztotožnit, ale respektuji Tvou volbu. Jsou to Tvé peníze, Tvůj čas, Tvá práce a nakonec jen Tvá volba, co chceš doma mít.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1043
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » pon 21 čer, 2021 5:47 am

Jirkátor píše:Jsou to Tvé peníze, Tvůj čas, Tvá práce a nakonec jen Tvá volba, co chceš doma mít.

To bezesporu :-)
Tak tomu bylo, je a bude(*)
___________________________________________________
(*) Aspoň do doby schválení Nových Norimberských Zákonů (version 21st century) o zařazení pracujících bělochů do 3. kategorie občanů. Pro začátek (na rozjezd) zatím dejme tomu jen bez práva na soukromý majetek a bez svobody po projevu. Zato s povinností pokleknout na výzvu kteréhokoliv občana 1. kategorie a těch uvědomělých z 2. kategorie. Vypadá to, že v USA a v GB k tomu mají dobře našlápnuto, a že by se pak ani EU nedala zahanbit.
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » úte 22 čer, 2021 5:48 am

Zippich píše:Tunel je jedním z hlavních nástrojů pro zajištění iluze "jízdy odněkud někam" na omezeném prostoru. Pokud se za tunelovým portálem nenachází skryté nádraží pro výměnu soupravy, aby jeden vlak z nádraží odjel a jiný do něj přijel, tak alespoň na chvíli zmizí pozorovateli z očí a je možno se tedy alespoň tvářit, že ten vlak, co přijel zleva je jiný než ten, který před chvílí odjel zprava.

Souhlasím.
A právě proto se zde to skryté nádraží nachází.

Od začátku - viz první strana vlákna - tady byl plánován jednoduchý stejnopodlažní skryťák (nakonec bude dokonce přes celou délku kolejiště), který nejen tyto, ale i další provozně žádoucí a divácky vděčné iluze umožní. Lépe a variabilněji, než by to dokázal jen prostý malý tunel v rohu kolejiště.

SN-v1_SN-v2.png
SN-v1_SN-v2.png (31.97 KiB) Zobrazeno 8531 krát


P. S.
Asi předtím došlo ke vzájemnému nepochopení, a zřejmě k němu přispělo i to pejorativní spojení tunelového krtince, trpaslíka a modelu Karlštejna.

To však byla jen sebeironická střelba (do mých vlastních řad) - v tom smyslu, že celému tomuto jednoduchému vláčkodromu na malé ploše (který ovšem poslouží dobře nejenom vnoučatům, ale také i k potřebnému občasnému provětrání celého vozového parku a k vyzkoušení a testům jeho přírůstků) bude k "dokonalosti" chybět už jen ten pověstný miniaturní tunel v lautr rovině.

(Plus ještě nějaký další, pokud možno co největší KJB. Ideálně třeba onen roztomilý trpaslík ze sádry s lopatičkou a Karlštejn z železobetonu, vše pěkně pospolu v zátiší s tulipány v předzahrádce paní přednostové.)

Nebylo to tedy vůbec směřováno na Tebe nebo dokonce snad proti Tobě.
A taky vím, čím se zabýváš - co děláš a jak to děláš, na jak vysoké úrovni.
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » pát 25 čer, 2021 5:42 am

Hanku,
děkuji za připomenutí již dříve a jinde diskutovaných různých možností odjetí vlaku z jeviště. Zaobíral jsem se tím na konci zimy, když jsem se rozhodoval, zda bude lepší ten skryťák na severu kolejiště zastřešit tunelem (zezadu odkrytým) anebo to SN oddělit od viditelné části pouze jednoduchou svislou kulisou, navíc snadno odnímatelnou/vyměnitelnou.

K tunelu jsem se nechtěl tehdy uchýlit ze 3 důvodů:

1)
Kvůli stísněnému prostoru by (zřejmě) nastala nutnost opěrné zdi svahu anebo skoro svisle osekané skály s tunelem, a to:

  a)
  buďto mezi vnějším a vnitřním kolejovým okruhem normálně rozchodné tratě
  (v případě zatunelování jen vnější koleje)

  b)
  anebo mezi vnitřním (vlečkovým) okruhem a úzkorozchodnou tratí
  (obě normálně rozchodné koleje v tunelu)

2)
Uživatelsky odnímatelná/nasaditelná kulisa by v případě potřeby umožnila snadno zviditelnit celou trať (typicky pro to občasné "přepnutí" na dětský dvoukolejný režim - požadováno v zadání). Avšak u dvoumetrového tunelového komplexu zapasovaného do okolního terénu by tohoto nešlo dosáhnout až tak lehce a jednoduše.

3)
Tunelové prodloužení SN a vystupující tunelové portály, opěrné zdi atd. by vedly k dalšímu zkrácení viditelné normálně rozchodné "volné tratě", už tak zredukované vlivem SN.


Poznámka:
Začátky obou staničních zhlaví tvořené z prostorových důvodů obloukovými výhybkami (v daném kolejivu spolehlivými) byly dosud umístěny až (nebo už - jak se to vezme) na západě a na východě, čili na úkor volné tratě.

Byly k tomu dva jakési důvody-nedůvody:

A)
Tehdejším přesunem začátků zhlaví z jihozápadu na západ a z jihovýchodu na východ vznikly v obou zhlavích v prostoru mezi obloukovými a normálními-přímými výhybkami krátké volné úseky ve funkci "výtažných kolejí", takže přepřahující lokomotivy (by) nemusely zajíždět až na obloukové výhybky začátků zhlaví.

B)
Geometrie použitých (pseudo)obloukových výhybek (s krátkým přímým úsekem na začátku výhybky) je mj. sice opticky méně estetická (než by byla u "klasické" obloukové výhybky s obloukem už hned od začátku výhybky), ale umístěním takovéto výhybky rovnoběžně s okrajem kolejiště lze získat trochu prostoru navíc. A to je (byl) právě případ tohoto dosavadního řešení se začátky staničních zhlaví na západě a na východě.

__

Snažím se vždycky poctivě se zamýšlet nad všemi zde vyřčenými názory, a proto mi kvůli návrhu kolegy Zippicha ohledně event. tunelu začaly potom znovu hlavou probíhat s tím spojené souvislosti plus i dopady na viditelnou délku volné trati. Takže jsem rád, že nakonec díky tomu (a díky kolegu Zippichovi) ještě přehodnocuji polohu začátků staničních zhlaví a plánuji vrátit se k původnímu řešení se začátky staničních zhlaví blíže k sobě. Tedy přesunout je pokorně zase pěkně zpátky ze západu na jihozápad a z východu na jihovýchod. Přínos tohoto posunutí ve prospěch volné tratě by mohl myslím převažovat. Zvláště při event. vybudování diskutovaného tunelového portálu s alespoň náznakem tunelu ve funkci vjezdu do SN.
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » ned 27 čer, 2021 6:17 am

Zippich píše:Z Tvých příspěvků je patrné, že v rovinách vašeho bydliště nejste zvyklí na skály, které železnice v jiných částech planety, třeba u nás v Sudetech, musí občas na své cestě prorážet. Věřím ale, že kdybys vylezl na střechu vašeho stavení, jistě bys alespoň na obzoru spatřil Pálavské vrchy, nebo Malé Karpaty, které by mou evidentně kacířskou myšlenku poněkud ospravedlnily.

Ale tak tomu není (ani s rovinami mého bydliště, a ani Tvá myšlenka není kacířská).
Já proti tunelům nic zásadního nemám, nejsou-li samoúčelné až kýčovité - jedním z příkladů by mohl býti třeba umělohmotný krtinec firmy NOCH, již bez dalších úprav připlácnutý Pattexem na rovné desce.

A ve výhledu na Pálavu mi brání krajina vůkol zvlněná (velmi zvlněná). Bydlíme v nadmořské výšce 350 m a všude dokola, co by šípem dostřelil, jsou kopce. A za nimi další a další a ještě další, a tak hned kousek za barákem je to už 450 metrů nad mořem, a o pouhý kilometr dál už přes 570 m n. m. Kam se hrabe Pálava i se svými nejvyššími děvínskými bradly, to se nedá srovnat :-)
https://www.youtube.com/watch?v=tZ7EXv9pAi8

Jinak železnou dráhu v měřítku 1:1, dvoukolejnou to trať dokonce přímo hned se dvěma skalními portály dvou cca půlkilometrových tunelů (jezdím kolem nich několikrát týdně), mám necelou hodinku pěšky. A dívám se, že od toho zmiňovaného gotického kostelíka jsou ty tunely vzdáleny vzdušnou čarou zhruba jen 2000 metrů - odměřeno z mapy.

P. S.
Jsem za toto již druhé přemítání o event. tunelu a za domýšlení souvislostí s tím spojených rád. A děkuju Ti za onu tunelovou poznámku, a nakonec vlastně i za to naše malé počáteční vzájemné nepochopení se, které mě pak znovu donutilo ještě podruhé a zevrubněji o tom tunelu popřemýšlet.

Kdyby už i pro nic jiného, a pokud by se nakonec nezdařilo ten portál s náznakem malého tunelu ve formě vjezdu do skryťáku tam nějak rozumně napasovat (ale pokusím se o to), dospěl jsem tím nepřímo alespoň k rozhodnutí zkrátit obě staniční zhlaví a přiblížit jejich začátky blíž k sobě ve prospěch volné trati (při zachování původních délek všech 4 dopravních kolejí). Detailněji viz výše odpověď hankovi.
 
zhlavi-v3_zhlavi-v4.png
zhlavi-v3_zhlavi-v4.png (15.63 KiB) Zobrazeno 8092 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » pát 16 črc, 2021 1:34 pm

 
Zde na ukázku podvalníkový vůz (byl zvažován na předchozí stránce této diskuse) pocházející z profesionální sériové produkce:

H0e+H0_set_s_podvalnikovym_vozem.jpg
H0e+H0_set_s_podvalnikovym_vozem.jpg (15.7 KiB) Zobrazeno 7776 krát


Prošel jsem (virtuálně, na dálku) modelářské obchody, některé pro upřesnění i obvolal, a sehnal tak zřejmě poslední pozapomenutý set Roco 34575 v tuzemsku a jeho okolí.

podvalnikovy_set_Roco_34575.jpg
podvalnikovy_set_Roco_34575.jpg (47.46 KiB) Zobrazeno 7776 krát


Výrobce sám má také vyprodáno, ale za čas bude snad opět vyrobena další série.

https://www.roco.cc/en/product/241550-3 ... ducts.html


Moje dojmy z tohoto výrobku:

Jeví se to celé hodně slušně provedeno, a navíc nosníky s kolejnicemi jsou kovové.
Celkově má proto tento podvalníkový vůz přiměřeně velkou hmotnost(*) potřebnou pro dosažení nízko položeného těžiště a k získání dostatečné stability celé sestavy s nakolejeným H0 vozem. Po stranách vozidlových kolejnic podvalníkového H0e vozu jsou pak ještě uchyceny celkem 4 stavitelné (podélně posuvné) a aretovatelné (příčně sklopné/odklopné) zarážky. Umožňují snadno a přesně se přizpůsobit rozvoru přepravovaného normálně rozchodného vozu a zajistit tak nakolejený vůz proti pohybu.

(*) pro info plus minus 18 gramů (říkají kuchyňské elektronické váhy)

H0e_podvalnikovy_vuz.jpg
H0e_podvalnikovy_vuz.jpg (15.16 KiB) Zobrazeno 7776 krát


EDIT 1. 8. 2021 - doplnění:

Jeden set, sice ne ten stejný, ale o něco dražší Roco 34574, mají ještě tady:

https://www.svetnakolejich.cz/ROCO-3457 ... -d6401.htm

https://www.roco.cc/en/product/240287-0 ... ducts.html
 
Naposledy upravil Dovi dne ned 01 srp, 2021 4:02 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » čtv 29 črc, 2021 6:14 am

 
Pro lepší představu hlavně budoucím případným začátečníkům je zde přiložena pracovní scéna s improvizovanou podvalníkovou rampou umožňující jeden z druhů styku úzkorozchodné koleje s kolejí normálně rozchodnou.

nakolejovani_H0_vozu_na_H0e_podvalnikovy_vuz.jpg
nakolejovani_H0_vozu_na_H0e_podvalnikovy_vuz.jpg (31.89 KiB) Zobrazeno 7452 krát

Přišli jste totiž právě přesně včas :-) a můžete tak být svědky nakolejování normálně rozchodného vozu na úzkorozchodný podvalníkový vůz, a to sunutím normálně rozchodného (H0) vozu směrem z normálně rozchodné koleje (zakončené na rampě) na přistavený úzkorozchodný (H0e) podvalníkový vůz, jenž stojí "dole" (pod rampou) na úzkorozchodné koleji.


Technické informace:

Zjištěná "výška" tohoto podvalníkového vozu (výrobek firmy Roco) je cca 6,0 mm.

Myšlen je tím výškový rozdíl mezi temeny hlav vlastních normálně rozchodných H0 kolejnic (vytvořených na horní částí podélných nosníků podvalníkového vozu) a temeny hlav H0e kolejnic, na kterých daný podvalníkový vůz stojí. Čili o tuto vzdálenost musí být úzkorozchodná kolej (přiléhající k rampě) uložena níže oproti výše umístěné koleji normálně rozchodné, která je ukončena nahoře na rampě.

TK_TRIX-C_versus_TK_podvalnikoveho_vozu_na_H0e_koleji.jpg
TK_TRIX-C_versus_TK_podvalnikoveho_vozu_na_H0e_koleji.jpg (15.9 KiB) Zobrazeno 7452 krát

Poznámka k fotografii:
Podvalníkový vůz zde zatím ještě nepřiléhá až úplně těsně k rampě, protože pro tento snímek (jeho smyslem bylo ověřit a zdokumentovat výškové poměry) bylo použito ještě zcela nedotčené (nezkrácené) kusové H0 kolejivo v jeho originálním stavu, jež má na svých koncích kontaktní výstupky pro spojení s dalšími navazujícími kusy kolejiva...



Stejně jako u jiných vozů, i u tohoto podvalníkového má jeho otočný a mírně výkyvný 4nápravový podvozek samozřejmě ve svém uložení nutné výrobní a provozní vůle. Proto byla kvůli větší přesnosti nejprve změřena (posuvným měřidlem) vzdálenost mezi podložkou H0e koleje (s na ní stojícím podvalníkovým vozem) a temeny hlav H0 kolejnic podvalníkového vozu. Tato vzdálenost v případě zde použitého H0e kolejiva činila 10,0 až 10,05 mm, a od této hodnoty byla pak odečtena celková výška kolejiva 4,0 až 4,05 mm (pražec + kolejnice).

A protože celková výška použitého H0 kolejiva TRIX-C (kolejnice + pražcové pole + štěrkové lože) je zhruba 10,15 až 10,25 mm (záleží, jak moc se při instalaci "rozjede" pružný násep pod kolejí připevněnou k podkladu), vychází tento styk normálního a úzkého rozchodu (pomocí podvalníkové rampy) téměř ideálně, bez nutnosti nějakých větších výškových úprav.

___

DOPLNĚNÍ:

Obrázek někdy řekne víc než slova, a tak ještě v rychlosti náčrtek (tupým špačkem z IKEA na starou dopisní obálku) s okótovanými oběma řezy:
Přílohy
nacrtek_kolejiva_H0-TRIX-C_a_podvalnikoveho_vozu_na_H0e_koleji.jpg
nacrtek_kolejiva_H0-TRIX-C_a_podvalnikoveho_vozu_na_H0e_koleji.jpg (7.84 KiB) Zobrazeno 7437 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » stř 18 srp, 2021 8:48 am

 
Musím se pro inspiraci podobně postiženým jedincům podělit o svoji malou velkou radost.
Teď mi pan pošťák dovezl nový, výrobcem na letošek ohlášený set Roco 31035:

Roco_H0e_set_31035_MADE_IN_EU.jpg
Roco_H0e_set_31035_MADE_IN_EU.jpg (23.9 KiB) Zobrazeno 7018 krát


Věděl jsem, do čeho při objednávání jdu - v tomto případě nebylo vůbec co řešit.

Tyto menší "lehké" (polní-lesní-průmyslové) trojspřežní tendrovky s 5pólovými motory a s přiloženými snadno vyměnitelnými komíny 4 různých typů jsem totiž měl už dvě a stále je mám, a obě jezdí moc pěkně, klidně a velmi tiše. Umí jezdit i hodně pomalu (plynulá jízda krokem při napětí už od 2,35 Voltu), a při jízdě jsou prakticky bezhlučné, a to i při zvyšujících se rychlostech. Musel jsem v místnosti dokonce zastavit nástěnné hodiny vzdálené několik metrů, aby na videozáznamu z jízdy byla ta lokomotiva snímaná zblízka alespoň trošku slyšet a nepřehlušoval ji tikot vzdálených hodin.

Balení dále ještě obsahuje
  - 6 vozíků dvou různých typů (po 4 a 2 kusech)
  - profilové kusové kolejivo pro základní ovál
  - regulátor napájení
  - síťový adapter
  - dokumentaci

Roco_H0e_set_31035.jpg


Pro představu něco málo o cenových poměrech (stav teď aktuálně v letech 2020 a 2021).
A taky jako záznam z naší doby pro budoucnost.. :-)

Samotné tyto lokomotivy (Roco 33241) jsem loni v létě ještě před zdražováním všeho možného kupoval nejdříve první mašinku za cca 2.600 Kč, a po zjištění jejích kvalit pak ještě u jiného prodejce druhý kus ze známosti za 2.500 (obě fungl nové s osobním odběrem a vyzkoušením přímo na krámě u tuzemských obchodníků). Nedávno jsem ještě někde viděl jednu v eshopové "nabídce" za 2.850, ale jen fiktivně - nebyla skladem.

Vozíky Roco byly ještě loni zhruba po 350 až 380 korunách, vždy za origo malé krabičkové sety dvou stejných vozíků.
Teď stojí, jak kde, a když je mají dostupné, od 420 do 490 Kč. Zhruba o 20 % víc.

Při pořizování každé položky zvlášť by to celé stálo cca 2850 za lokomotivu (pokud by byla samostatně k mání - u výrobce již vyprodáno), těch 6 vozíků řekněme 3x 450 = 1300 až 1400, kusové kolejivo (Roco/FLEISCHMANN, 9 mm rozchod, 4 přímé + 12 oblouků po 30 st.) 16x 70 až 16x 90 = 1120 až 1440, plus k tomu regulátor se síťovým zdrojem bratru tak za 1600 až 1800 (vím, je to šílená cena, a masově se to takto nekupuje).
Celkem tedy  2850 + 1350 + 1280 + 1700  =  zhruba 7+ tisíc Kč

__

Jinak pro srovnání - celý tento set (letošní novinka firmy Roco) dodaný velkým tuzemským obchodem, nový a originálně zatavený ve folii, se standardní 2letou zárukou, vyšel s 10% prázdninovou slevou na 3.321,- Kč i včetně dopravy (a platby dobírkou).

https://www.conrad.cz/p/roco-31035-star ... ce-2358764
 
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » pát 10 zář, 2021 2:02 pm

 
Třetí díl toho malého seriálu o modelech podvalníkových vozů využitelných na úzkorozchodných kolejištích...



Šťastnou náhodou se mi dostal do rukou (a už u mne zůstal) loňský digitální úzkorozchodný set Roco 31032 s bohatým doplňkovým materiálem:

https://www.roco.cc/en/product/243567-0 ... ducts.html

Tento set mimo jiné obsahuje další 2 solidně provedené podvalníkové vozy.
Jsou stejného typu, jaký byl (v jiných sestavách modelů) popsán výše v příspěvcích z 16. a 29. července 2021

set_Roco_31032_s_H0e_podvalnikovimi_vozy.jpg


podvalnikove_vozy_z_digitalniho_setu_Roco_31032.jpg
podvalnikove_vozy_z_digitalniho_setu_Roco_31032.jpg (31.66 KiB) Zobrazeno 6434 krát

__

Pro pořádek 2 poznámky o železničních správách dotčených vozů ze všech tří zmiňovaných setů:

Set Roco 34574 obsahuje podvalníkový H0e vůz + ložený nákladní samovýsypný H0 vůz řady Eds-u, oba pod železniční správou DR.

Ostatní dva sety, jak Roco 34575 s podvalníkovým H0e vozem a loženým uzavřeným nákladním H0 vozem řady Gs, tak i digitální lokomotivní set Roco 31032, obsahují vozidla pod správou ÖBB používaná na známých rakouských úzkorozchodných železnicích, např. Waldviertel, Mariazell apod.
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » stř 15 zář, 2021 4:45 am

 

Továrně vyrobené podvalníkové vozy - EPILOG:


...jsou stejného typu, jaký byl popsán 16. a 29. července 2021

Sice je to pravda, ale mezitím došlo k malé zápletce - k pochybnostem a nakonec k nečekanému rozuzlení...

Pozorný divák si možná povšimne, že na poslední fotografii dvou podvalníkových vozů ze setu 31032 (v předchozím příspěvku z 10. září 2021) jsou 2 dvojice velmi lesklých (stříbrných) obdélníčků rovnoběžných s podélnými osami vozů.

Já si toho vlivem provozní slepoty (běžný stav asi skoro každého autora) všimnul bohužel až třetí den po zveřejnění příspěvku; dělalo to na mne dojem snad nějakých přídavných zásobníků stlačeného vzduchu (?) nebo něčeho takového. A protože přes víkend to nebylo možno zkontrolovat in natura, trochu mě znepokojovala myšlenka, jestli jsem laskavého čtenáře i sám sebe nemystifikoval ohledně (údajně) totožných typů všech tří vozů z obou setů.

Včera jsem se konečně dostal ke zkonfrontování se skutečností a musel jsem se smát.
Ty lesklé obdélníčky jsou šedo(bleděmodro)stříbrné výrobní-expediční Roco nálepky na spodcích vozů. A viděno seshora jsou ty nálepky z části zakryty konstrukcí vozu, takže to při (ne)vhodném nasvícení vytvořilo na fotce ty úzké dlouhé lesklé obdélníky.
Jak prosté, milý Watsone.

spodni_strana_H0e_podvalnikovych_vozu.jpg
spodni_strana_H0e_podvalnikovych_vozu.jpg (31.76 KiB) Zobrazeno 6146 krát

___


Výrobce si dle předpokladu pohlídal, aby jím produkované podvalníkové vozy stejných typů (k dispozici v různých setech) měly odlišná evidenční čísla.

Poznačeno tužkou do přiložené technické dokumentace:
cast_obrazove_dokumentace_setu_Roco_31032_a_setu_Roco_34575.jpg

Čili vůz ze setu Roco 34575:
  - ÖBB 89446

A vozy ze setu Roco 31032:
  - ÖBB 89449
  - ÖBB 89454

Nafocené boky vozů:
dole_vuz_z_Roco_setu_34575,_nahore_2_vozy_z_Roco_setu_31032.jpg
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 47 návštevníků