šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Pavel-HP » čtv 06 led, 2022 1:37 pm

Chyba je v úvaze. Jazyky každý ke své opornici, nevadí když bude malá mezera a kolečka mi budou škrtat. Srdcovka a srdcovkové kolejnice ( pokud nejsou plastové) se přepínají.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod milan ferdián » čtv 06 led, 2022 1:42 pm

Mám před sebou katalog PECO a tam jsou barevně řešené jak jsou srdcovky napájené.
- Insulfrog -
samotná špička srdcovky není vůbec napájena, prostě nevodivá (plastová srdcovka)
- Electrofrog -
to je můj typ, který já upravují, jak jsem výše popsal
- Unifrog -
celá srdcovka je zcela oddělena, ale musí se proud do srdcovky napájet přes přepínač. Jiné vysvětlení nemám.
Chtělo by to profíka, který má velké zkušenosti. Já jsem zaměřen jen na jeden typ výhybek. První a třetí typ výhybek jsem neměl nikdy v ruce.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » čtv 06 led, 2022 1:55 pm

Pavel-HP píše:Jazyky každý ke své opornici, nevadí když bude malá mezera a kolečka mi budou škrtat.


Nikoliv, kolo s okolkem zde nemá šanci spojit jazyk s opornicí - ne zde u PECO Streamline.

Mezera mezi oddáleným jazykem a jeho opornicí je dostatečně velká (s velkou rezervou) - viz foto půdorysu výhybky na předchozí straně.
Výrobce už leta vyrábí tisíce a tisíce těchto výhybek, a je to dlouhodobě ověřené funkční řešení.

Jediná potenciální "slabina" tohoto továrního řízení napětí v srdcovce a spol. je v tom, že napájení srdcovky a všech s ní vodivě spojených částí je řešeno prostřednictvím dlouhého dotyku jazyka s opornicí. Je tam ale perko, které drží obě krajní polohy jazyků a přitlačuje je k opornicím.

Čili závěr: zkrat kolečkem a okolkem nehrozí, jedině snad z dlouhodobého hlediska hrozí (vlivem prachu, nečistot a oxidace) případné nedokonalé vodivé spojení mezi přiléhajícím jazykem a opornicí. A to se řeší tím řízeným (druhým, paralelním) napájením srdcovky a spol. z přepínače
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Pavel-HP » čtv 06 led, 2022 1:58 pm

Každý svého štěstí strůjcem.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod chphoto » čtv 06 led, 2022 2:22 pm

Dovi píše: 
pouhé řízené napájení celého toho vodivě propojeného středního celku (jazyky + srdcovka + srdcovkové kolejnice), a tím to celé hasne.

Podle mne - velmi jednoduché, stopro funkční, spolehlivé a s minimem zásahů do původní výhybky...

Nebo je někde (u mne) chyba v úvaze?
 

Zásah do výhybky je co nejmenší, jen se připojí ten "srdcovkokomplet". Napájení opornic zůstane. Jediný problém vidím v tom, jak bude řešeno přepínání té srdcovky, nebo lépe řečeno, kdy bude změněna polarita. Problém by bylo jak zajistit, aby se jazyk oddálil (přerušilo se to spojení dotykem), v tu chvíli se přeplo napájení a pak by dojela výhybka na druhou stranu a opět by se dotkla druhé opornice. Tady by se musela vyzkoušet rychlost, u serva se to dá regulovat, ale třeba u elmag. přestavníku se to nedá regulovat a tam bych se toho bál. Proto ten řez na kolejích (aby se to oddělilo, vyřešeno u výhybek označených jako Unifrog, tam je ten řez rovnou z výroby) a zbytek napájen zvlášť.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dan Buchtela » pát 07 led, 2022 9:02 am

Dovi píše: ...mělo vlastně stačit použít jen to pouhé řízené napájení celého toho vodivě propojeného středního celku (jazyky + srdcovka + srdcovkové kolejnice), a tím to celé hasne.

Podle mne - velmi jednoduché, stopro funkční, spolehlivé a s minimem zásahů do původní výhybky...
 
Tak ono záleží, co vlastně chcete řešit. My se snažíme zamezit konfliktním stavům v DCC, které mohou nastat například říznutím výhybky, což zdaleka není při provozu na moduišti tak neobvyklá situace, jak by se možná na první pohled mohlo zdát. Proto je lepší, když jazyky mají stejnou polaritu jako opornice.
A ta žárovka, o které píše Milan, zdaleka není tak pasé řešení. Že se na mnoha modulech nepoužívá rozhodně neznamená, že to bylo řešení špatné!
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1175
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod chphoto » pát 07 led, 2022 9:33 am

Dan Buchtela píše: Tak ono záleží, co vlastně chcete řešit. My se snažíme zamezit konfliktním stavům v DCC, které mohou nastat například říznutím výhybky, což zdaleka není při provozu na moduišti tak neobvyklá situace, jak by se možná na první pohled mohlo zdát. Proto je lepší, když jazyky mají stejnou polaritu jako opornice.

Takže z toho plyne, že nejlepším řešením je opravdu říznutí kolejí, připájení napájení k opornici a pevným částem jazyků a zbytek jako polarizovaná srdcovka.

A i to řešení, co jsem našel já, s tím, že se koleje neřežou a jen se "rozpojí" pod výhybkou není úplně správné, protože může kolo spojit nahodile DCC v nejužším místě výhybky. S polarozovanou srdcovkou ( a s ní polazivanou toutop částí) toto nehrozí.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » úte 25 led, 2022 5:38 am

 
Kluci a pánové, kolegové a přátelé (dle pořadí přispění milan ferdián, chphoto, Dusan, Pavel-HP, Dan Buchtela), děkuji vám všem za sdílené zkušenosti s tímto typem výhybky a s osvědčenými úpravami.

I u tohoto typu (stejně jako u ostatních) byly primárně popsány základní "vrozené" elektrické vlastnosti výměn v jejich originálním nezměněném provedení - tak, jak jsou tyto výhybky vyrobeny a dodávány na trh (jak si je modeláři mohou zakoupit).

Následné reakce s náměty na vylepšení potvrzují, že tento "profi" typ výměn je zhusta používán a že si ho pokročilí modeláři upravují k obrazu svému - k provozní dokonalosti, maximální spolehlivosti a 'blbuvzdornosti'. Je to žádoucí zejména u rozsáhlých modulišť s množstvím účastníků + diváků, kde není čas ani vhodné místo na rušivé improvizace, a kde ani to říznutí zavřené výhybky by nemělo způsobit vypnutí ochrany napájení.

___
 
Dobře asi podstatu této výměny názorů a rozšíření pohledu na výhybky typu "3" shrnul Dan Buchtela, když napsal:

... "ono záleží, co vlastně chcete řešit. My se snažíme zamezit konfliktním stavům v DCC, které mohou nastat například říznutím výhybky, což zdaleka není při provozu na modulišti tak neobvyklá situace, jak by se možná na první pohled mohlo zdát. Proto je lepší, když jazyky mají stejnou polaritu jako opornice."

 
Ano, je tomu tak - to, co projde v domácích podmínkách při občasné nepozornosti obsluhy, např. ono "zkratové zakmitnutí" při rychlejším říznutí neupravené výhybky tohoto typu analogovou soupravou (anebo rychlé automatické zareagování DCC centrály na případný zkrat při digitální trakci), je nežádoucí až nepřípustné na setkáních modulářů při hromadných akcích s množstvím účastníků a současně provozovaných souprav na rozsáhlých kolejištích..
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » úte 12 dub, 2022 8:31 am

 
Prvotní nástřel malé koncové stanice (úzkorozchodné H0e) byl upraven do prozatímní podoby umožňující konvenční provoz a univerzálnější použití.

koncova_stanice_H0e_v1_v2.png
koncova_stanice_H0e_v1_v2.png (13.65 KiB) Zobrazeno 8053 krát


2022-03-26_H0+H0e+H0f_198x99cm+28x148cm.png
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » pát 24 čer, 2022 5:51 am

 
Pro zpestření činnosti ve stanici a pro poučení a zábavu dorostu (malých uživatelů a vnoučat) je v plánu i "přepřah lanem/řetězem" - odtažením vozů pomocí lana nebo řetězu zaháknutého za lokomotivu, a to:

a)
jízdou lokomotivy a vozů stejným směrem po dvou různých (víceméně paralelních) kolejích

b)
protisměrným pohybem lokomotivy vůči vozům
(dlouhé lano/řetěz přes kladku nebo pachole)


preprah_lanem_nebo_retezem.jpg
preprah_lanem_nebo_retezem.jpg (7.92 KiB) Zobrazeno 5540 krát

_____

Info případným začátečníkům o možnostech přistavení hnacího vozidla na druhý konec vlaku..

Není-li ve stanici objízdná kolej (tj. klasika s výhybkami na koncích objízdné koleje nebo se segmentovou točnou na konci souběžných "kusých" kolejí) ani přesuvna, ale k dispozici je alespoň rozvětvení koleje jednou výhybkou, lze se i tak tohoto úkolu zhostit:

- jednoduše připojením jiné disponibilní lokomotivy ve stanici na druhý konec vlaku (a odpojením původní)
  (vyžaduje to tedy použití dalšího /druhého/ trakčního vozidla)

- složitěji přepřahem stávající (jediné) lokomotivy některým z těchto způsobů:
  - pomocí gravitace, kdy vozy sjedou samospádem po koleji ve sklonu (ve spádu)
  - odtažením vlaku řetězem nebo lanem zaháknutým za (vlastní) lokomotivu (viz obrázek výše)
  - odtažením vlaku (nebo postupně jednotlivých vagonů) motorovým vozidlem nebo zvířecím potahem (WWI)
  - odtažením vozů pomocí lana a vrátku-navijáku na motorický nebo ruční pohon
  - ručním odtlačením vagonů (nouzová improvizace např. za války, a dodnes používáno na úzkorozchodných drážkách)
  - raritně lokomotiva "objede" vlak po 360stupňovém okruhu a připojí se na druhý konec (stojícího) vlaku

A extrém pro úplnost - i jenom na jedné jediné existující koleji (bez více kolejí a bez výhybky, bez přesuvny apod.) lze stávající hnací vozidlo přemístit na druhý konec vlaku pomocí jeřábu ;--)

Poznámka:
Způsob, kdy souprava se jako celek (trakční vozidlo + vozy) otočí na smyčce o 180 stupňů a pokračuje zpět, je typický pro tramvajový provoz.
Tohle ale, přísně vzato, není tím požadovaným "přistavením hnacího vozidla na druhý konec vlaku".


posun_retezem.jpg
posun_retezem.jpg (15.94 KiB) Zobrazeno 5540 krát


Několik odkazů na krátká videa pro lepší prvotní představu:

Používané pojmy:
  - chain shunting ~~ řetězový posun (myšleno posun řetězem)
  - rope shunting ~~ lanový posun

Chain Shunting
  https://www.youtube.com/watch?v=PP1UA4ZxN6A

Chain Shunting.wmv
  https://www.youtube.com/watch?v=qkHwywenAYw

Rope shunting
  https://www.youtube.com/watch?v=hjpgiqjtXXQ

Chain Shunting at Green Lane Wharf
  https://www.youtube.com/watch?v=_s2qA05OzuQ

Shunting Tractor for Yeovil Town
  https://www.youtube.com/watch?v=tB2OLLPVCIM
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod hank61 » sob 25 čer, 2022 4:56 am

Dovi píše: 

Shunting Tractor for Yeovil Town
  https://www.youtube.com/watch?v=tB2OLLPVCIM
 


Dovi. Víš něco bližšího, jak je ten traktor ovládaný???? Díky :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2490
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » sob 25 čer, 2022 7:05 am

 
Ahoj,
taky mě to zaujalo, když jsem na toto video asi před rokem a půl nebo možná už skoro před dvěma lety narazil v rámci rozhodování, jakou základní velikost H0/TT/N zvolit na stará kolena při návratu k modelové železnici po skoro 50 letech. Pochopil jsem to tenkrát tak, že to není RC traktůrek s aktivním pohonem, ale vlastně "jen" zcela pasivní kus železa na 4 kolech - bez vlastního pohonu a bez vlastního aktivního řízení (natáčení) kol přední nápravy.

Snad se nepletu, ale pohyb traktoru by měl být zajištěn magnetem pohybujícím se pod tím plochým "šuntištěm" a působícím na druhý magnet připevněný v oblasti přední nápravy vozidla. A tím magnetem dole pod kolejištěm zřejmě pohybují (půdorysně v ose X a Y) dva elektromotory ovládané joystickem na řídícím panelu.
Představuji si to na osvědčeném principu "starého dobrého vektorového" perového plotru, kde místo vozíku s perem je magnet. Ono na tom traktůrku je občas vidět, že zvláště při plném rejdu jsou kola někdy ve smyku (svojí adhezí v extrémní poloze nestačí).

Má to ale jinak moc pěkně a přitom technicky relativně přímočaře zmáknutý - i ty 3 točny krásně jednoduše mechanicky přímým ručním pohonem lankama, jen tomu v zafixování polohy pomáhají malé magnetky (jako zapadnutí zámku).
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod hank61 » sob 25 čer, 2022 1:52 pm

Myslel jsem si to. Za mých mladých let existoval takový auto motodrom jako hračka, který byl na podobném principu. Tenkrát to byla pecka. Nechal se s malými auty a motocykly jezdit slalom a projíždět přes branky. Dnes by to bylo vskutku úsměvné :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2490
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod workous » sob 25 čer, 2022 4:19 pm

Sorry za OT, ale tuto plechovou hračku jsem měl taky byla to bomba... :D
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Miloš Pavlát » úte 26 črc, 2022 4:58 pm

hank61 píše:Dovi. Víš něco bližšího, jak je ten traktor ovládaný???? Díky :wink:
Na PC pustit video v čase 9:34 zapnout titulky a nastavit překlad do ČJ.
Ano zrcadlově umístěný vozík s magnety poháněný v osách XY. V jedné ose je šroub a v druhé dvojice řemenů. Celé to je na cuprexitové desce.
Miloš Pavlát
Přechod z poloviční nuly na plnotučnou nulu.
Uživatelský avatar
Miloš Pavlát
 
Příspěvky: 332
Registrován: stř 05 lis, 2014 7:27 am
Bydliště: Praha 3 - Vinohrady

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků