šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Zippich » stř 15 zář, 2021 11:40 am

Dovi píše: A ve výhledu na Pálavu mi brání krajina vůkol zvlněná...

Děkuji za komplexní vysvětlení, Dovi. Od začátku mě jako příležitostného sakrálního turistu také zajímalo, kde ten hlavní gotický motiv Tvého kolejiště leží, ale nechtěl jsem se hloupě vyptávat. Z prvních příspěvků jsem nabyl dojmu, že je to více jižně. Naštěstí však u vás "smíte aspoň naznačovat", takže už jsem to díky uvedeným indiciím našel. Hezké místo. Jsem zvědav na obrázky modelu...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » pon 20 zář, 2021 6:47 am

 
Ahoj,
rádo se stalo :-)

A s těmi silnými indiciemi (Jižní Morava + dvoukolejka se samostatně raženými půlkilometrovými tunely) by myslím nemělo dojít k mýlce. Když tak správnou identifikaci těch tunelů /BT/ mohou následně potvrdit i přiložené fotky nedalekého gotického kostela /SK/...

___


K vlastnímu kolejišti - sice ne hned a ještě to není na 100 %, ale naskytla se šance získat k němu časem navíc ještě malý úzký prostor zhruba 0,3 x 1,5 metru. Ze současného obdélníku (cca 2 x 1 metr) by se tak výhledově mohlo stát malé neproporcionální eLko 200 x 100 + 30 x 145-150 cm.

Zvažuji reálné způsoby využití této úzké noodle, a asi nejvíc by se mi líbilo ji použít jako volitelně připojitelné jednoduché poloskryté odkladiště při střídání vlakových souprav a jako koncovou stanici (malé hlavové nádražíčko) pro zpestření provozu.

H0+H0e+H0f_198x99cm+28x148cm.png
H0+H0e+H0f_198x99cm+28x148cm.png (55.25 KiB) Zobrazeno 10697 krát


V těchto na měřítko 1:87 skromných poměrech, a hlavně při jednoúrovňovém uspořádání layoutu, bych využil jedné ze dvou kusých kolejí ve stávajícím SN za kulisou a propojil tudy (volitelně, rozebiratelně) ony dva segmenty, které by spolu mohly v budoucnu (nepovinně) vytvořit zvažovaný tvar L.


+SN_H0+H0e_28x148cm.png
+SN_H0+H0e_28x148cm.png (1.91 KiB) Zobrazeno 10697 krát


Dominantní sice je (a asi vždycky bude) stávající průběžná "dlouhá hlavní" stanice přes celou délku současného samostatně provozovatelného šínyště.
Takový ten celkový život a cvrkot na ní - libovolně složité ranžírování, staniční odjezdy a příjezdy souprav (jak hlavní trať, tak vlečka a veškerá její činnost) plus zapojení se úzkokolejky do dění...

H0+H0e+H0f_198x99cm+28x148cm_sephia.png
H0+H0e+H0f_198x99cm+28x148cm_sephia.png (31.75 KiB) Zobrazeno 10697 krát


...ale ta možnost nechat kdykoliv (třeba i po chvíli dětského kroužení) odjet vlak/vlaky z hlavní stanice přes skryťák až do koncové stanice, tam si v poklidu popřepřahovat některé lokomotivy a zase odtud po chvíli vypravit stejné nebo pozměněné soupravy, ta se mi zamlouvá, čím víc si ji představuju.

Bylo by to jednoduchými prostředky dost a dost muziky a variability na malém prostoru (jak pro děti, tak i pro mne samotného).
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » stř 29 zář, 2021 1:26 pm

 
Pár informací o zde použitých typech kolejiva - určeno pro lepší představu a snazší orientaci začínajících kolegů..
(pokročilí mohou přeskočit)


U každé velikosti se to hodně liší. Přesto ale jedna věc je tady společná - nestydaté využívání setového kolejiva. I když u každého z těch rozchodů je to v jiném rozsahu a z jiného důvodu. Někde je to jen jako jedna z možností a někde prakticky nutnost (např. u polní drážky v H0f).

Ve velikosti H0 bylo pro viditelnou i skrytou část zvoleno kolejivo TRIX "C" z důvodů jak subjektivních, tak i racionálních:

Kdysi jsem se jako malý kluk setkal s AC vozidly na kolejivu märklín "M" - a jeho zatím posledním aktuálním pokračováním je (už přes 20 let) vymakané kolejivo MATRIXu (spolupracujících firem märklín a TRIX). Vyrábí se na jedné lince, kdy märklín ho pro svůj proprietární AC systém osazuje evolučně už poměrně nenápadnými vodivými bobky uprostřed pražců (původně tam v dřevních dobách byla třetí-prostřední kolejnice), zatímco TRIX si drží "náš" standardní, "všemi ostatními" používaný DC/DCC dvoukolejnicový systém, vzhledově se nejvíce blížící skutečné železnici.

Podstatnější důvod byl však ten, že toto kolejivo je asi nejlépe uzpůsobeno pro časté a opravdu snadné (zcela blbuvzdorné) spojování a rozpojování kolejí. Ať už třeba dětmi tvořícími si svá improvizovaná kolejiště na koberci anebo dospělými při ověřování si využitelných délek kolejí dopravních, manipulačních a odstavných, nejrůznějších kolejových variant, zhlaví apod.

Absolutně zde nehrozí pracné /na oči a pečlivost náročné/ a stejně pak nakonec výškově nesprávné propojení (a potom i méně spolehlivé kontakty často rozdělávaných spojek), jak tomu bývá u kolejiva s nasunovacími vodivými propojkami typu objímka paty kolejnice. Kdo měl někdy kolejivo "MATRIX C" v rukou, mohl se přesvědčit, že ani při častých manipulacích nijak netrpí, protože je (z tohoto pohledu) geniálně vymyšleno a svým provedením a použitými materiály je na to stavěno.

Co se profilových kolejnic týče, výškově je to pro moje účely (a obecně i pro nejčastěji používané skladby vozidel a jejich okolky) asi optimální Code 83(*) kompromis - modelová výška kolejnic 2,1 mm /v reálu přijatelná výška kolejnice 180-185 mm/ s kvalitním, trvanlivým, nekřehnoucím a přiměřeně (= jen trochu) pružným podložím, NE gumovým.

V neposlední řadě vychází pak toto kolejivo zakoupitelné v různých šikovně poskládaných kolejově-výhybkových setech (nebo i v kompletních vlakových setech) cenově dosti slušně - na to, že se jedná o kvalitní kusové kolejivo (obecně u všech výrobců drahé), s přesně danou geometrií, s na desetinu milimetru přesnými rozměry, úhly a poloměry.

https://www.trix.de/en/products/details/article/62900
https://www.trix.de/en/products/details/article/62902

https://www.trix.de/en/products/details/article/21530
https://www.trix.de/en/products/details/article/21532

Stav nyní na začátku podzimu 2021:
  - ceny tří "velkých" setů pod 100 EUR
  - cena malého výhybkového setu pod 50 EUR




Rozteče pražců TRIX a Roco pro normální rozchod (~ 1435 mm) se jeví okometricky jako prakticky stejné.
Aby člověk mezi nimi postřehnul rozdíl, musí dát výrobky obou firem blízko k sobě; pak na 22 pražců u TRIX vychází 23 pražců u Roco.

kolejivo_TRIX_''C''_a_Roco_Line.jpg
kolejivo_TRIX_''C''_a_Roco_Line.jpg (39.76 KiB) Zobrazeno 10325 krát



Pro porovnání kolejiva TRIX "C" na podloží a standardního kusového kolejiva Roco Line bez podloží (z DC setu) jsou zde načrtnuty rozteče mezi 1. a 11. pražcem.
Čili ty zakótované rozměry představují 10násobek osových vzdáleností mezi dvěma sousedními pražci.

kolejivo_TRIX_''C''_versus_Roco_Line.png
kolejivo_TRIX_''C''_versus_Roco_Line.png (15.75 KiB) Zobrazeno 10325 krát



Standardní výměny TRIX "C"

standardni_vymeny_TRIX_''C''.jpg



Všechny tři velikosti /H0, H0e, H0f/ dám pro přehlednost raději samostatně.

Na závěr bych pak shrnul elektrické vlastnosti použitých výměn v provozně nejrůznějších variantách - s diametrálně odlišným přístupem u různých typů různých výrobců a velikostí.


---

(*)
Code 83, Code 100, Code 80, Code 75, Code 55 atd. je způsob definice modelové výšky kolejnice používaný mnoha výrobci modelového kolejiva.
Číselná hodnota specifikuje výšku modelové kolejnice v tisícinách palce (1" = 25,4 mm).
Jedná se tedy o absolutní rozměr /udávaný nezávisle na modelové velikosti i na modelovém měřítku/.
Při přepočtu na metrickou míru se - s dostatečnou přesností - uvádí zaokrouhleně na desetiny milimetru.

Tedy např. u zde popisovaného H0 kolejiva Code 83 (TRIX C a Roco Line) jsou kolejnice vysoké cca 2,1 mm (83 x 25,4 / 1000 = 2,1082).

A podobně v dalším příspěvku - úzkorozchodné H0e kolejivo firem PECO a Roco s Code 80 má kolejnice vysoké cca 2,0 mm (80 x 25,4 / 1000 = 2,032)




  - pokračování -
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » stř 06 říj, 2021 12:07 pm

 
  - pokračování -


Výhybky firmy PECO ve velikosti H0e a N - vzájemně se liší mj. úhlem a poloměrem odbočení, ale společný je samozřejmě jejich rozchod 9 mm a výška kolejnic cca 2,0 mm (Code 80).

H0e+N_vymeny_PECO_(rozchod_9_mm).jpg
H0e+N_vymeny_PECO_(rozchod_9_mm).jpg (39.55 KiB) Zobrazeno 10055 krát


Zcela vlevo symetrická (Y) výměna H0e.
Další dvě jsou "klasické" přímé výhybky H0e - a tyto všechny tři v provedení STREAMLINE s vodivými kovovými srdcovkami.

Poslední dvě vpravo jsou jednoduššího provedení SETRACK s nevodivými plastovými srdcovkami, přičemž ta krajní je ve velikosti N se stejným 9mm rozchodem jako u velikosti H0e, ale vzhledem k různým měřítkům (1:87 versus 1:160) a modelovaným předlohám (úzkokolejka vs. normální rozchod) se liší svými pražcovými poli.

Poznámka:
PECO vyrábí i obloukové H0e výhybky.

stav 2020-2021:
  - cenově to vychází (jak kdy, jak kde a jak co) bez slevy zhruba od 300 do 400 Kč za kus



-----


Nahoře čtyři různé H0e a N flexibilní koleje PECO (s rozchodem 9 mm) v provedení STREAMLINE.

Dole pak kusové H0e kolejivo Roco z úzkorozchodného vlakového setu.

flexi_H0e+N_PECO_a_H0e_Roco.jpg

H0e_vymena_Roco.jpg
H0e_vymena_Roco.jpg (15.95 KiB) Zobrazeno 10055 krát


Odshora první flexi H0e kolej je předurčena pro polní a lesní dráhu.
Její nižší zátěž si vystačí s řidčeji položenými dřevěnými pražci, navíc pro zvýšení modelovosti ne zcela stejnými a záměrně poněkud nepravidelně rozmístěnými ~~ přibližně baj voko, tak trochu halabala, však se nic neděje..

Druhá flexi H0e kolej má již pravidelně a zároveň i hustěji položené dřevěné pražce a je určena pro více zatíženou "veřejnou" úzkokolejnou železnici.

Zbylé dvě flexi koleje jsou v provedení pro normálně rozchodnou velikost N (měřítko 1:160) a proto mají i modelově výrazně hustější a užší pražce - 3. flexi kolej dřevěné a 4. flexi kolej železobetonové.

stav 2020-2021:
  - přes 90 cm dlouhé flexi koleje PECO stojí plus/minus okolo stokoruny (90 - 130 Kč)
  - odpovídající délka vyskládaná z přímých a obloukových kusových kolejí Roco vychází pochopitelně výrazně dráže
  - H0e výměny Roco jsou zhruba 2x dražší než výhybky PECO (podobně i N výhybky firmy FLEISCHMANN)



-----


A proč jsou zde spolu s úzkorozchodným H0e kolejivem v měřítku 1:87 zmiňovány i výrobky určené pro normálně rozchodnou velikost N v měřítku 1:160 ?

Je to proto, že eNkové kolejivo má stejný 9mm rozchod (i stejné kolejnice), a tudíž po něm mohou jezdit i vozidla ve velikosti H0e - od kolejiva určeného pro úzkorozchodnou velikost H0e se totiž liší hlavně (nebo často pouze) velikostí pražců a jejich hustější pokládkou.

Viz též tabulka modelových rozchodů u velikostí H0, H0e, H0f, N a dalších:
viewtopic.php?f=43&t=12775&start=120#p298571


V případě potřeby lze proto takovéto eNkové kolejivo (bývá o něco levnější a většinou také dostupnější u více prodejců) celkem bez problémů použít i pro H0e kolejiště ve skryťácích, v přesuvnách a v tunelech, ale také i ve viditelné části tratě všude tam, kde jsou pražce zakryty dlažbou či asfaltem (typicky úrovňové přejezdy, nádvoří továren, městské ulice). Plus taky třeba i pro zpustlé, vegetací zarostlé kusé koleje, a samozřejmě někde i pro točny (kruhové i segmentové) apod.



P. S.
V Evropě se ve velikosti H0e kromě výrobků již zmiňované anglické firmy PECO a rakouské firmy Roco používá i kolejivo německého výrobce TILLIG.
Kromě základního H0e kolejiva (výměny a flexi koleje) jsou v jeho sortimentu i kolejové H0-H0e splitky(*) a na ně navazující splitková střídání PRAVÁ-LEVÁ a LEVÁ-PRAVÁ, splitkové odbočky (DOPRAVA i DOLEVA) a splitkové výhybky (opět LEVÁ i PRAVÁ) plus křížení normálního rozchodu s úzkým (ZPRAVA i ZLEVA).

(*)
Stručné info pro začátečníky - kolejovou splitkou se obecně rozumí taková část trati, kde se vzájemně pronikají průjezdné profily dvou nebo výjimečně i více souběžných kolejí. Typicky se jedná o případy, kdy je (z prostorových, ekonomických či technických důvodů) vedena úzkorozchodná kolej "spolu" s normálně rozchodnou, a to zpravidla (pokud to lze) pomocí pouze celkem tří kolejnic, kde obě krajní kolejnice slouží pro jízdu normálně rozchodných vozidel.




  - pokračování -
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » čtv 14 říj, 2021 11:00 am

 
  - pokračování -


Pro představu ještě ukázka kolejiva určeného buďto přímo pro úzkorozchodnou velikost H0f v měřítku 1:87 anebo pro normálně rozchodnou velikost Z v měřítku 1:220 - využívá se jejich shodného modelového rozchodu 6,5 mm(*).


H0f kolejivo firmy BUSCH je pro zvýšení (magnetického) přítlaku(**) originálně vybaveno kovovými pásky. Ty jsou již z výroby umístěny až zcela dole pod pražcovým polem, takže je lze snadno zakrýt při zaštěrkování kolejí a vizuálně tak neruší a na kolejišti ničemu nevadí.


Kolejivo_H0f_BUSCH_a_flexi_Marklin_Z.jpg


Flexi kolejivo märklín pro normálně rozchodnou velikost Z (v horní části obrázku) je výrazně levnější než zejména samostatně kupované úzkorozchodné kusové H0f kolejivo BUSCH. Po doplnění (self-made) ocelovými "přítlačnými" pásky(**) je tak možno v odůvodněných situacích použít toto normálně rozchodné Z kolejivo (1:220) jako náhradu kolejí výrobcem přímo určených pro úzkorozchodnou H0f drážku (1:87) - v principu stejně jako je tomu v případě H0e versus N (1:160) nebo třeba H0m vs. TT (1:120) apod.(*)

Samozřejmě je přitom vhodné (žádoucí) se nějak vypořádat s menšími a hustěji položenými pražci normálně rozchodného kolejiva Z v měřítku 1:220 oproti pražcům u úzkokolejné H0f drážky v měřítku 1:87.

Čili u takovýchto eventuálních náhrad jsme omezeni na podobné případy použití, které byly již uvedeny v příspěvku výše týkajícího se kolejiva H0e a N.
Tedy tam, kde toto 'nevhodné' provedení pražců ničemu zásadnímu nevadí - buďto v daných místech nejsou koleje vůbec vidět (skrytá-stínová nádraží plus tunely apod.) anebo kde je možno (nebo dokonce nutno) pražcová pole v souladu se skutečností zakrýt, tedy např. úrovňové přejezdy, točny a přesuvny, dále pak dlažba, asfalt či beton u kolejí na ulici, vegetace na neudržovaných tratích atd. Případně se pokusit o přijatelnou úpravu "hustého" pražcového pole odstraněním každého druhého pražce..


----

(*)
rozchody_H0_H0m_H0e_H0f_plus_dalsi_meritka_a_velikosti.png
rozchody_H0_H0m_H0e_H0f_plus_dalsi_meritka_a_velikosti.png (3.59 KiB) Zobrazeno 9656 krát


(**)
Vzhledem k nízkému trakčnímu napětí se pro přítlak trakčních vozidel výrobce nespoléhá jen na gravitaci, ale dosahuje ho magnetickou silou mezi lokomotivou (se zapuštěným malým permanentním magnetem na jejím spodku) a podložím kolejí s proužkem plechu (přichyceným pod středem pražcového pole).

Blíže o H0f vozidlech a vlakových setech firmy BUSCH a o jejím systému zde:
viewtopic.php?f=43&t=12775&start=120#p298404




  - pokračování -
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » úte 09 lis, 2021 2:42 pm

 
  - pokračování -


Pět druhů výše zobrazených výhybek (čtyř různých modelových velikostí, a od čtyř různých výrobců) lze po stránce jejich elektrického zapojení rozdělit do 4 zásadně odlišných typů.

Ke každému tomuto typu (1. až 4.) je přiložen náčrtek dané výhybky s její elektrickou charakteristikou v obou základních provozních stavech: JÍZDA PŘÍMO a JÍZDA DO ODBOČKY.

(v následujícím příspěvku/dokončení budou popsány hlavní výhody a nevýhody i způsoby použití těchto 4 typů výhybek)


1=H0-TRIX-C+H0e-Roco,_2=H0e+N-PECO-Setrack.png
1=H0-TRIX-C+H0e-Roco,_2=H0e+N-PECO-Setrack.png (11.86 KiB) Zobrazeno 9108 krát


3=H0e-PECO-Streamline,_4=H0f-BUSCH.png
3=H0e-PECO-Streamline,_4=H0f-BUSCH.png (11.94 KiB) Zobrazeno 9108 krát


Modrá a červená barva značí kolejnice "pod napětím", respektive polaritu jejich trakčního napájení:
- v klasickém DC analogu je to tedy -minus a +plus
- u digitálu (DCC) si pod tím lze představit digitální signál J-K v "levé" a "pravé" kolejnici

Kolejnice a části výhybky značené 0 jsou defaultně(*) izolované, "bez napětí".
A to buďto trvale (případ výhybek BUSCH ve velikosti H0f) anebo jen momentálně dle výhybky postavené rovně nebo do odbočky (případ výhybek PECO Setrack).


---

(*)
Přímo z výroby, bez následné úpravy el. propojení uživatelem




- pokračování -
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » stř 01 pro, 2021 7:23 am

 
- pokračování -


Elektrická zapojení všech těchto různých výhybek vyplývají z jejich zvolených koncepcí - z elektromechanického provedení.

Asi nejmarkantnější je to u miniaturních H0f výhybek firmy BUSCH (se Zetkovým rozchodem 6,5 mm), kde unašeč, jazyky, střední části, srdcovka a křídlové kolejnice jsou tvořeny jednou společnou, vzájemně pevně propojenou soustavou dílů, která je uchycena (otočně na čepu) těsně před jejím nevodivým stykem se srdcovkovými kolejnicemi.

Pro názornost snímek konstrukčního řešení tohoto 4. typu výhybky..

výhybka_H0f_BUSCH.jpg
výhybka_H0f_BUSCH.jpg (15.98 KiB) Zobrazeno 8395 krát


____


Při podrobnějším pohledu na elektrická schémata výměn (v předchozím příspěvku z listopadu 2021) jsou zkušenějším modelářům pravděpodobně již zřejmé hlavní výhody a nevýhody jednotlivých typů.

Zde tedy už jen krátké základní shrnutí pro začátečníky..


Typ č. 1 (tady konkrétně H0 TRIX C, H0e Roco):

Toto je uživatelsky nejjednodušší princip, kdy "není potřeba se o nic dalšího starat".
Stačí danou výhybku jen spojit pomocí šesti vodivých spojek(*) se všemi třemi navazujícími kolejemi (6 kolejnic) a vše je okamžitě funkční.

Důležité je, že při standardním (vodivém) propojení všech 6 "koncových" kolejnic výhybky s okolními navazujícími 6 kolejnicemi se nikde nic nezkratuje a ani nikde nechybí vodivé propojení (respektive napájení těchto kolejnic). Celý tento komplet (výhybku a k ní přiléhající 3 koleje) lze tedy v principu napájet třeba i jen jednou z navazujících kolejí. Anebo např. i jen ze samotné výhybky (a z ní je napájeno všech 6 navazujících kolejnic)...


Poznámka k srdcovkám:

Srdcovky u typu 1 jsou vodivé a z výroby izolované.
V modelářské praxi to znamená, že bez případné dodatečné úpravy (= bez "umělého" řízeného napájení srdcovek) může při pomalém přejezdu výhybky některými trakčními vozidly (zejména dvounápravovými) docházet ke krátkému výpadku napájení vozidla nebo i k jeho nechtěnému zastavení na výhybce.

Možných řešení této vlastnosti je více, a tím nejdokonalejším je řízené polarizované napájení srdcovek. Jinak se to ovšem obchází různými způsoby; při nejběžnějším z nich se přes takovouto výhybku přejíždí některými problematičtějšími vozidly pokud možno alespoň o trochu větší rychlostí než krokem - tak, aby vozidlo stačilo setrvačností případný krátký výpadek svého napájení překlenout.

U většiny vícenápravových vozidel se spolehlivým sběrem proudu více dvojkolími současně nebo i u některých pojezdově dobře provedených dvounápravových vozidel s výkyvnými nápravami apod. však zpravidla k uváznutí na výhybce nedochází ani při pomalé jízdě.

Zvláštní samostatnou kapitolou jsou pak modely vozidel vybavené kapacitním bufferem a schopné tak při výpadku napájení pokračovat v režimu motorové jízdy i na vzdálenost až desítek centimetrů. Ne vždy a všude je ale toto zdánlivě geniální řešení výhodou - např. u více či méně automatizovaných systémů řízení a zabezpečování založených na ON/OFF "silové" bázi izolovaných úseků je to kontraproduktivní. Takovéto sofistikované vozidlo potom bez uzardění projíždí i momentálně od napětí odpojenými izolovanými kolejovými úseky, kde ale správně mělo samo zastavit a zůstat stát.


---

(*)
U TRIXe jsou nesčetněkrát opakovaně použitelné a stále spolehlivé kolejnicové spojky integrální součástí jejich firemního systému kusového kolejiva. Jsou neviditelné (skryté v kolejovém podloží), a v případě potřeby (tvorba izolovaných kolejových úseků) lze tyto integrované vodivé spojky snadno změnit na nevodivé pomocí kousku izolační bužírky nasunuté na pružnou samčí polovinu spojení (systém à la prezervativ)




- pokračování -
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » pon 13 pro, 2021 7:07 am

 
- pokračování -


Typ č. 2 (zde PECO Setrack H0e i N):

Srdcovka je zde z výroby nevodivá.
Průjezdná kolej, na kterou jsou výhybkou vozidla dále směřována, je (může být) z výhybky i napájena - s tím, že naopak na druhou (aktuálně neprůjezdnou) kolej je dodávka proudu momentálně přerušena.

Zkrat je tedy rovněž i u tohoto jednoduchého typu (č. 2) vyloučen, ovšem tady je to za cenu té vlastnosti (někdy pro někoho nevýhodné, jindy pro jiného zase výhodné - viz dále), že z výhybky typu 2 není pak dále napájena kolej připojená na neaktivní, v danou chvíli neprůjezdnou větev.

Onoho "automatického" (implicitního) odpojení napájení 'neaktivní' koleje (navazující na aktuálně neprůjezdnou výhybkovou větev) zhusta využívají angličtí modeláři-minimalisté při tvorbě svých finančně nenáročných minikolejišť, šoupališt, fiddle yardů.. Kolejivo a další výrobky anglické firmy PECO jsou totiž z více důvodů populární nejenom v Evropě i jinde po světě, ale zvláště v Británii je mají místní patrioti ve velké oblibě.

použití_výhybek_typu_2.jpg
použití_výhybek_typu_2.jpg (31.54 KiB) Zobrazeno 7824 krát


Lze tak na Youtube vídat, jak si angličtí nebo skotští železniční modeláři zajedou s (typicky analogovou) mašinkou na kusou kolej a pak už jen pouhým přehozením vekslu, často též "od přírody" na nejjednodušší (a nejlevnější) ruční pohon, odpojí právě odstavený stroj od napájení, takže se už pak o něj nemusejí dál starat a mohou se věnovat jiné lokomotivě na jiné koleji. To vše bez potřeby ovladacích panelů, vypínačů, "uměle" (= modelářem explicitně) vytvořených izolovaných úseků a vodičů k nim atd.

___

Tady je když tak jedna z ukázek takovéhoto jednoduchého šoupaliště, kde se využívá specifických vlastností výměn "typu 2" a kde autor jednoduchou technickou angličtinou popisuje a vysvětluje základní principy:
(kdo to nechytáte, zapněte si automatické anglické titulky, a pokud ani potom ne, zpomalte si rychlost přehrávání videa)

How To Wire A DC Model Railway / Railroad Shunting & End-To-End Layout Easily With Only 2 Wires!
Autor: Budget Model Railways
(12. 4. 2020)

https://www.youtube.com/watch?v=JEzxRIppwgA

Je na tom myslím i dobře vidět ta jeho (jejich) britská minimalistická modelářská filozofie, stejně jako třeba už i v případě podobného dřívějšího provedení:

How To Wire Up Your DC Model Railway / Railroad Layout - Tutorial Tuesday Episode 27
(23. 10. 2018)

https://www.youtube.com/watch?v=ICysrl-SLt8



- pokračování -
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » čtv 06 led, 2022 8:00 am

 
- pokračování -


Typ č. 3 (zde PECO Streamline ve velikosti H0e):

Srdcovka je vodivá a je zároveň vodivě spojena nejen s oběma jazyky, ale - POZOR - i s oběma srdcovkovými kolejnicemi !!
Při pohledu na elektrické zapojení výhybek tohoto typu (č. 3) v příspěvku z 9. listopadu 2021 jsou pak už asi zřejmé obě vzájemně spojené principiální vlastnosti této koncepce (zásadní výhoda x zásadní nevýhoda).


Ukázka výhybky PECO Streamline (H0e) v jedné z mnoha vyráběných variant, které se od sebe vzájemně liší zejména základní geometrií (úhlem odbočení a poloměrem oblouku):
(výhybka byla vyfocena v jejím průhledném blistru - proto ty odlesky a zmatnění vpravo)

výhybka_PECO_Streamline_H0e.jpg
výhybka_PECO_Streamline_H0e.jpg (23.93 KiB) Zobrazeno 7234 krát


Velkou a žádoucí "profi" výhodou tady je, že při projíždění takovouto výhybkou nedochází k výpadkům trakčního napájení - obě kola každé nápravy (každého soukolí) vozidla přejíždějícího přes tuto výhybku jsou stále pod napětím (to "každé" je myšleno obecně - čili samozřejmě pokud to zejména výška okolku a geometrie podvozku daného vodidla dovoluje).

Naopak ale z pohledu běžného laického uživatele nebo začátečníka je toto řešení z těch všech zde popisovaných typů výhybek asi nejméně "user friendly".

Tyto výhybky totiž nelze jen tak bez přemýšlení kompletně vodivě propojit s okolím (s navazujícími kolejemi a/nebo dalšími výhybkami).
Je tomu tak proto, že obě srdcovkové kolejnice (pro začátečníky - jsou to ty dvě krátké kolejnice pokračující za srdcovku a rozbočující se do tvaru V) zde mají polaritu vždy stejnou jako má momentálně i srdcovka (a jazyky). Takže při event. chybném zapojení, tj. při vodivém spojení těchto dvou srdcovkových kolejnic s kolejnicemi navazujícími na výhybku, by došlo k trvalému zkratu (viz obrázek elektrického zapojení výhybky typu č. 3 v příspěvku výše z 9. listopadu 2021).

Proto je zde (u výhybek typu 3) bezpodmínečně nutno osadit (zakončit) obě dvě srdcovkové kolejnice NEVODIVÝMI spojkami !!

Při jízdě vozidla přes průjezdnou větev výhybky to ničemu nevadí - srdcovkové kolejnice jsou stále napájeny z výhybky, přičemž daná (při jízdě použitá) srdcovková kolejnice má stejný potenciál jako navazující (a nutně samostatně napájená) kolejnice připojená k výhybce izolovanou spojkou..

Problém by ale nastal při pokusu 'říznout' takovouto výhybku (typu č. 3) jízdou trakčního vozidla po hrotu po 'neaktivní', aktuálně neprůjezdné větvi výhybky - protože polarita napájení dané srdcovkové kolejnice je u neprůjezdné větve výhybky tohoto typu opačná než polarita kolejnice, která za nevodivou spojkou navazuje na tuto srdcovkovou kolejnici.


Poznámka:
Zatímco u ostatních výhybek (Setrack) dodává PECO s výhybkou zároveň i nasazené vodivé kolejnicové spojky (správně 3 kusy pro celkem 6 zakončení kolejnic), u výhybek typu č. 3 (Streamline) jsou výhybky dodávány jak bez spojek izolovaných, tak i bez vodivých. Tyto spojky (vodivé i nevodivé) lze však samozřejmě zakoupit zvlášť v cenově přijatelných baleních po řádově desítkách kusů spojek.



- pokračování -
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod milan ferdián » čtv 06 led, 2022 8:16 am

Souhlasím jen s tou části, kde píšeš, že je třeba vložit napravo za srdcovkou izolované spojky. Jako N-kař mám zažitý způsob úpravy všech výhybek PECO/STREAMLINE/CODE55/10°. Především mezi srdcovkou a výhybkovými jazyky přeruším diamantovým kotoučkem obě kolejnice sbíhajicí se k srdcovce. Tím pádem srdcovka zůstane jako samostatný subjekt výhybky pro nápajení. Levou kolejnici propojím s přilehlou levou kolejnici a na pravé straně, též. Někteří moduláři přidávají vodiče pro každou kolejnici zvlášť, tj. levá a pravá. K napájení srdcovky použijeme přepínač, který je spojen s přestavníkem výhybky. V srdcovce je polarita podle toho, jak je nastaven jízdní směr, tj. přímo nebo do odbočky. Znalí mě určitě doplní.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod chphoto » čtv 06 led, 2022 11:58 am

milan ferdián píše:Souhlasím jen s tou části, kde píšeš, že je třeba vložit napravo za srdcovkou izolované spojky. Jako N-kař mám zažitý způsob úpravy všech výhybek PECO/STREAMLINE/CODE55/10°. Především mezi srdcovkou a výhybkovými jazyky přeruším diamantovým kotoučkem obě kolejnice sbíhajicí se k srdcovce. Tím pádem srdcovka zůstane jako samostatný subjekt výhybky pro nápajení. Levou kolejnici propojím s přilehlou levou kolejnici a na pravé straně, též. Někteří moduláři přidávají vodiče pro každou kolejnici zvlášť, tj. levá a pravá. K napájení srdcovky použijeme přepínač, který je spojen s přestavníkem výhybky. V srdcovce je polarita podle toho, jak je nastaven jízdní směr, tj. přímo nebo do odbočky. Znalí mě určitě doplní.
-m-

No on je ještě jeden způsob, který vychází z toho, že pod výhybkou jsou ty krátké úseky spojeny s jazyky drátky. Takže se neřeže na výhybce nic, ale přeruší se tyto dráty (jsou tam 3) a ty se použijí jako srdcovka. Samozřejmě napájení je pak jak je uvedeno, propojeny a propájeny krajní opornice a nepohyblivé části jazyků. Toto řešení má teké své výhody a nevýhody. Nevýhodou je, že srdcovka (neboli to položené levé V) má na kolejích opačné potenciály a mohlo by hrozit, že lokomotiva nebo vůz spojí tyto potenciály k sobě a dojde ke zkratu. Názorně upraven původní obrázek. Přemýšlím, který způsob je lepší, jestli řezat koleje, nebo ne, ten zkrat by taky nebyl úplně dobrý.
výhybka_PECO_Streamline_H0e.jpg
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod milan ferdián » čtv 06 led, 2022 12:33 pm

Ten způsob úpravy výhybek provádíme skoro cca od roku 2005 ? Původně tam byla napojena na srdcovku i autožárovka, pak se od toho to řešení upustilo.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dusan » čtv 06 led, 2022 1:11 pm

milan ferdián píše:Ten způsob úpravy výhybek provádíme skoro cca od roku 2005 ? Původně tam byla napojena na srdcovku i autožárovka, pak se od toho to řešení upustilo.
-m-

Tak proč to řežeš tím kotoučkem pak ?
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod milan ferdián » čtv 06 led, 2022 1:25 pm

Dusan píše:
milan ferdián píše:Ten způsob úpravy výhybek provádíme skoro cca od roku 2005 ? Původně tam byla napojena na srdcovku i autožárovka, pak se od toho to řešení upustilo.
-m-

Tak proč to řežeš tím kotoučkem pak ?

Nemám už staré výkresy zapojení výhybek, ale i tak když se vložila autožárovka, koleje musely být přerušeny, tedy říznuté. Více bude vědět Dan Buchtela, ten už je taky pamětník. :wink:
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: šínyště 2x1m H0,H0e,H0f

Příspěvekod Dovi » čtv 06 led, 2022 1:26 pm

 
Milane,
chápu, že je asi normální, když člověk dělá něco už 15 nebo 20 let pořád stejně, a ono to nějak funguje, tak že už o tom moc nepřemýšlí...

Jenže... když už tedy u tohoto typu výhybky (typ č. 3) je snaha zvětšit spolehlivost napájení (aby to nebylo jen dotykem jazyka k opornici), a pak k tomu ještě složitě (řezáním atd.) v klubu vytváříte samostatnou srdcovku, kterou pak řízeně napájíte přepínačem, tak by snad přece KURŇA :-) mělo vlastně stačit použít jen to pouhé řízené napájení celého toho vodivě propojeného středního celku (jazyky + srdcovka + srdcovkové kolejnice), a tím to celé hasne.

Podle mne - velmi jednoduché, stopro funkční, spolehlivé a s minimem zásahů do původní výhybky...

Nebo je někde (u mne) chyba v úvaze?
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků