Stránka 1 z 2

H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: čtv 25 bře, 2021 11:18 pm
od Pawlik
Dobrý den, pánové modeláři,
moje první novodobé „kolejiště“ začalo vznikat před pár lety (a čas od času překážet v obývacím pokoji a předsíni) prostým skládáním kolejiva. Poté jsem celou věc vylepšil přilepením flexi kolejí na podloží vyřezané laserem z houževnatého polystyrenu, což umožnilo vytvořit segmenty kolejí a urychlilo případnou stavbu i demontáž. Další výhoda spočívá ve vytvoření ladných oblouků s přechodnicemi i stavebním převýšením. Nakonec jsem tohle stávající kobercové kolejiště použil jako základ pro projekt, který bych rád v budoucnu realizoval, vizte přiložený plánek.

Jedná se o segmenty, které se většinou omezují jen na nezbytný traťový průřez. Velikost jsem volil tak, aby je bylo možno rozumně přenášet a uskladnit. Jestli to bude vyhovovat tuhostí, ukáže až první zkušební kus. Spojování zatím nemám zcela promyšlené, počítám s nějakými naváděcími trny. Protože to celé bude ležet na zemi, není možné cokoliv zespodu připojovat, čili i nějaké konektory elektrického propojení budou muset být součástí čel jednotlivých segmentů. Výjimkou jsou nepohledové segmenty, tam můžou být konektory z boku.

Námětem je dvoukolejná trať kolem roku 2000 a podle nálady buď elektrifikovaná (např. žst. Štětí), avšak bez ambice stavět trakční vedení, nebo s provozem motorových lokomotiv (při troše fantazie Chomutov – Karlovy Vary, ale pravostranný provoz). Jasně, chybí tomu ta lokálková romantika z krásných plánku M. Ferdiána, které jsou tu poslední dobou k vidění, ale já jsem zkrátka jako kluk chodil na nádraží na hlavní trati.
Ve „viditelné“ části jsem se snažil maximalizovat hodnoty poloměrů oblouků. Skryté nádraží A má z prostorových důvodů jen jednu krátkou předjízdnou kolej, aby se zde dal předjet alespoň Os nebo Mn vlak a provoz v levé části nebyl jako na kolotoči. Předpokládá se provoz 1xOs, 1xR, 3xPn, 1 Mn a eventuelně v budoucnu 1x vůz ř. 810, který by mohl přijíždět z lokálky, na jejíž připojení je připraveno levé zhlaví. Uznávám, že připojení lokálky do stanice je hodně skromné (možný vjezd jen na jednu dopravní kolej) a v praxi se asi nevyskytuje. Mn vlak by obsluhoval uhelný sklad na koleji 5a, sklad na koleji 5 a sýpku (možná skládku dřeva) na koleji 6a. Jsou to místa stanice bez oblouků a neměl by být problém se spřahováním.

Budu moc rád za jakékoliv podněty. Možná z toho nakonec vznikne něco úplně jiného a lepšího, jak se tu stává.
Děkuju. Pavel

kolejiste_5_pres_m.jpg

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 6:54 am
od milan ferdián
Tady není co připomínkovat. Skvělý projekt se špičkovým zpracováním. Poprvé vidím i vlakové soupravy. U mne palec nahoru. Každý modelář má svůj sen, ty Pavle dvojkolejku, když je dostatečný prostor vše jde. :wink:
-m-

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 7:31 am
od sidlo
Pawlik píše:Uznávám, že připojení lokálky do stanice je hodně skromné (možný vjezd jen na jednu dopravní kolej) a v praxi se asi nevyskytuje.

V praxi ČSD se vyskytuje úplně všechno. Je nebo bylo několik stanic, kdy je vedlejší trať zaústěna pouze do jedné dopravní koleje - Dobronín, Chrudim, Ejpovice, ...

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 7:56 am
od Pawlik
Milaně, děkuji za kladné ohodnocení, udělalo mi radost. Myslím, že je zřejmé, že po výtvarné stránce jsem se nechal inspirovat tvými plánky.
Člověk samozřejmě na počítači nevykreslí všechna ta políčka a křovíčka...
Teď ještě vymyslet, co všechno bude potřeba elektricky propojit pro potřeby řízení kolejiště, aby se vyjasnila podoba čel segmentů, dále doufat že Tillig opět spustí výrobu kolejiva a je možno se pustit do práce.

Sidlo, děkuji, tím lépe. Takže to není sci-fi.

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 8:16 am
od vojtas
Tady ale není důvod to nezapojit angličanem o kolej blíž, to je asi jedinná připomínka z mojí strany, možná ještě v obou smyčkách přidat kusou kolej, ať už pro lv, nebo třeba pro motorový vůz.

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 8:37 am
od Ivan
Mně se plánek taky líbí a hlavně jak je nakreslený. V čem jsi to prosím kreslil?

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 10:13 am
od Pawlik
Je pravda, že do SN A by se ještě jedna kratičká kolej pro Lv nebo mot. vlak vešla.
S tím angličanem tomu moc nerozumím, můžeš být konkrétnější?
Je to kreslené ve 2D CADu Draftsight, ten už je dnes zpoplatněný, ale stále existují free 2D CADy, které pro takové domácí malování plně postačují.

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 10:49 am
od Miloš_P
Jak si představuješ provoz? Do smyčky B se ti dlouhý vlak v pohodě vejde, do smyčky A ne. Z toho mně vychází, že např. dlouhý nákladní vlak nebo rychlík, který odjede z nádraží do smyčky A se bude muset hned vracet zpět. To dost podstatně omezuje provoz. Vlastně je to podobná situace, jako na malém oválu, kde se vlak po průjezdu nádražím hned do něj vrací zpět. Vzhledem k tvým prostorovým možnostem mně to přijde dost omezující. Podle mého názoru by obě smyčky měly být podobně dimenzované nebo by měly být propojené přes velké skryté nádraží v dolním patře, což by umožnilo jak otáčení souprav tak i průjezd dokola. Mohl bys pak např. vozit jedním směrem uhlí, auta apod. a zpět prázdné vozy. Osobní vlaky a manipuláky by se ve skryťáku otáčely a vracely se zpět. Provoz by byl rozhodně zábavnější a zajímavější i s výhledem do budoucna. Časem se ti určitě bude rozšiřovat lokomotivní a vozový park.
Tolik můj subjektivní pohled. Kolejí ve skryťáku je vždycky méně než potřebujeme :D .

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 11:17 am
od vojtas
@Pawlik:
Promiň, já jsem slepej. Myslel jsem, že Lokálka je kolej "sýpka". Už vidím, že je to ta přední. Tak to bych nechal. S tou manipulační kolejí to není nic proti ničemu.

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 12:39 pm
od Pawlik
Miloš_P píše:Jak si představuješ provoz? Do smyčky B se ti dlouhý vlak v pohodě vejde, do smyčky A ne. Z toho mně vychází, že např. dlouhý nákladní vlak nebo rychlík, který odjede z nádraží do smyčky A se bude muset hned vracet zpět. To dost podstatně omezuje provoz. Vlastně je to podobná situace, jako na malém oválu, kde se vlak po průjezdu nádražím hned do něj vrací zpět. Vzhledem k tvým prostorovým možnostem mně to přijde dost omezující.

Je to přesně tak a považuju to také za velkou slabinu.
Miloš_P píše:Podle mého názoru by obě smyčky měly být podobně dimenzované...

Zkusím se na to ještě podívat, alespoň dvě dlouhé a jedna krátká kolej by byly potřeba. Jediná možnost jak to tam dostat (SN A), je zabrat skrytým nádražím A místo více vpravo na úkor toho jediného traťového úsek, co se tam nachází nebo na úkor těch velkých poloměrů oblouků. Už jsem měl něco podobného také v plánu, ale nakonec jsem dal přednost té traťové části před SN:
SN_A.JPG

Miloš_P píše: ...nebo by měly být propojené přes velké skryté nádraží v dolním patře, což by umožnilo jak otáčení souprav tak i průjezd dokola. Mohl bys pak např. vozit jedním směrem uhlí, auta apod. a zpět prázdné vozy. Osobní vlaky a manipuláky by se ve skryťáku otáčely a vracely se zpět. Provoz by byl rozhodně zábavnější a zajímavější i s výhledem do budoucna. Časem se ti určitě bude rozšiřovat lokomotivní a vozový park.
Tolik můj subjektivní pohled. Kolejí ve skryťáku je vždycky méně než potřebujeme :D .

Jízda uhlí jedním směrem a prázdných vozů druhým by byla hodně velká frajeřina. Kdyby to kolejiště bylo stacionární, vůbec bych s realizací takové myšlenky neváhal, včetně SN pro mnoho souprav.
Jenže po víkendovém ježdění a uzurpaci "světnice" to bude potřeba nejen zbourat, ale také někam uskladnit a s takovým požadavkem nejdou vysoké dvoupatrové moduly dohromady. Ale rozhodně o tom budu přemýšlet. Díky

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 12:57 pm
od jipol57
Moc pěkný návrh. Ale jedna otázka k nádraží v oblouku, v pravo v ostrém oblouku. Plánuješ taky nějaký drobný posun ve stanici? Jaká máš spřáhla? Očková spřáhla v mírném oblouku spřahovat ještě jdou, ale v ostrém ne. FLM, nebo ROCO a podobné s pevným spojením, vyžaduje naprostou rovinu.
Já sám, používám FLM, takže kdybych byl autorem já, tak bych nádraží umístil víc vlevo, a situoval je v rovině. Ale zase se tím zkrátí kousek volné tratě.

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 1:08 pm
od Miloš_P
Ideální by byly tři dlouhé a pak třeba dvě kusé koleje pro nějaký ten motorák nebo jednotku, která se nemusí otáčet. Na ty dlouhé se dají odstavit dva krátší vlaky za sebou, to taky pomůže. Takže odjede dlouhý nákladní a ze smyčky se mohou mezi tím vrátit dva kratší vlaky. To už bude vypadat podstatně lépe.

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 1:23 pm
od sidlo
Toto je hezký příklad toho co považujeme za malé a co za velké. Když má někdo 2 m, říká si že 3 m by byly lepší. Ty čísla se dají vyměnit za 3/4, 4/5, 5/6, ... Tady je 7 m a je to zase málo. A ve vlákně Spádoviště http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=42&t=9342 je málo i velký sál.
Achillovou patou tohoto prostoru je chybějící druhé patro. Jak by to vypadalo, kdyby to byla jednokolejka?

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 3:55 pm
od Pawlik
jipol57 píše:Moc pěkný návrh. Ale jedna otázka k nádraží v oblouku, v pravo v ostrém oblouku. Plánuješ taky nějaký drobný posun ve stanici? Jaká máš spřáhla? Očková spřáhla v mírném oblouku spřahovat ještě jdou, ale v ostrém ne. FLM, nebo ROCO a podobné s pevným spojením, vyžaduje naprostou rovinu.
Já sám, používám FLM, takže kdybych byl autorem já, tak bych nádraží umístil víc vlevo, a situoval je v rovině. Ale zase se tím zkrátí kousek volné tratě.

Vpravo neplánuji, tam by to opravdu nešlo, proto jsem se tam ani nepokoušel o žádnou vlečku nebo kusou kolej. Jak psal @sidlo, chtělo by to ten metr navíc. :lol:

Re: H0 - dvoukolejka do L, 7 x 5 m

PříspěvekNapsal: pát 26 bře, 2021 4:37 pm
od jafobe
I když je to v pláu jen na zem, asi bych já osobně popřemýšlel jestli to i tak neudělat dvoupatrové alespoň co se týče dvoukolejné části... Na zeleně označeném úseku bych sestoupal o patro níž a pod zbytkem napravo by mohlo být druhé nižší patro v podobném rozložení jako to dsavadní... ale asi by to obnášelo vymyslet jinou konstrukci než jen styrodurovou desku.

kolejiste_5_pres_m.jpg