H0 kolejiště v obýváku

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod fila256 » pát 12 bře, 2021 4:04 pm

jirkan píše:Připojím se k tomu, že tu kolejovou spojku můžeš posunout až do toho přímého úseku za rohem. Já bych tam dal raději obě a vyhnul se těm obloukovým výhybkám s R2, které budou určitě zlobit ještě více, než prostý oblouk R2.


Tady upravím a za cvhíli postnu úpravy. Díky za radu to mě popravdě nenapadlo to posunout nahoru. Ještě doplnění v oblouku to není výhybka R2/R3 nýbrž R5/R6.

jirkan píše:Pokud jsou vybaveny správnou kulisou, měly by všechny typy krátkých spřáhel fungovat bez problémů. Pokud ne, lze použít (nejčastěji na straně lokomotivy) tzv. "výškově stavitelné" spřáhlo. Tady se sice neuplatní ta výšková seřiditelnost, ale to, že z konstrukčních důvodů je každé asi o 1 mm delší, takže se malinko zvětší odstup mezi nárazníky. Rozhodně lepší řešení, než zkracovat nárazníky.


Jo souhlas, ale tohle zatím není problém, u MTB má holt zatím očka a uvidím jak si to v budoucnu poradí na novém kolejišti.

jirkan píše:Jen na okraj, pokud budeš zejména v osobní dopravě provozovat soupravy, které zůstávají ve stejném složení, velmi se mi osvědčila k tou určená pevná spřáhla PIKO. Je to jednoduchý háček podobný třeba spřáhlům ve velikosti N, který snadno rozpojíš, přitom poskytne velmi tuhé spojení nutné pro správnou funkci kinematiky, a to i při sunutí.


Koupím na zkoušku, zní to zajímavě:-) Díky za tip!

jirkan píše:K technické průjezdnosti oblouky R2 jen varuji, že i některé lokomotivy ROCO mají deklarovaný jako minimální R3. Je třeba říci, že u solidních výrobců toto bývá uvedeno již v katalogu nebo na webu, takže si to jen chce vždy překontrolovat.


Ano může být, na druhou stranu v provozu jsem počítal, že tam kde bude problém v oblouku na R2, budu muset soupravu posílat na R3, ale může to být komplikace, souhlas.

jirkan píše:Co se týče smyčkového modulu, můžeš ho zapojit kamkoliv do úseku přímé trati mimo nádraží. Jediné, co je důležité, je, že délka úseku kolejí, napájená ze smyčkového modulu, musí být o něco delší, než je délka nejdelší provozované soupravy. V pravi tedy delší než nejdelší kolej v nádraží.
Zkratových proudů se není třeba bát, já již asi 10 let používám bezzkratový smyčkový modul od LDT bez jediného problému. Jediná komplikace je, že před a za ten přepínací úsek musíš připojit dva několik cm krátké oboustranně izolované detekční úseky a připojit 4 dráty navíc.


Plánuji koupit ROCO modul smyčky pro DCC, no nikdy jsem nezapojoval, na upraveném plánku vyznačím zda chápu zapojení správně:-) Neco jsem už nastudoval, ale popravdě někdy jsou ty návody nejdnoznačné nebo prostě jen nemám zkušenosti.

jirkan píše:Obecně k digitálu: Já jsem v digitálu stále začátečník, a tak jsem se raději hned na začátku rozhodl, že půjdu cestou pouze profesionálních systémů které mají zaručenou vzájemnou kompatibilitu. Je pravda, že to byla cesta o něco dražší, ale zato jsem neměl jedinou komplikaci z kategorie těch, které jsou zde porůznu probírány. Vždy se celkem rychle ukázalo, že chyba byla v ruce, která to zapojovala....


Ano souhlas, mám to podobně, vše jedu už taky cca 5 let v DCC a vlastně jen ROCO, nikdy jsem se nedostal do fáze třeba těch návěstidel, která chci česká S-COM, ale to bude vyjímka, jinak vše od ROCO jak jsem již psal:-)
| ROCO LINE | Epocha V.-VI. ČD/ČD CARGO | DCC ROCO Z21 |
fila256
 
Příspěvky: 30
Registrován: pon 08 úno, 2016 12:30 pm

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod fila256 » pát 12 bře, 2021 5:26 pm

Tak jsem upravil ty výhybky nahoru, plus teda jsem se pokusil nakreslit jak si myslím, že by se měl zapojit modul smyčky ROCO, ale jak jsem psal v tomhle jsem fakt jalovej, takže budu hodně rád za komentáře jak to má být správně. Díky!

PS: červená je na P, černá je na N, kdyby nebylo vidět z obrázku
Přílohy
smycka_ROCO_zapojeni.png
| ROCO LINE | Epocha V.-VI. ČD/ČD CARGO | DCC ROCO Z21 |
fila256
 
Příspěvky: 30
Registrován: pon 08 úno, 2016 12:30 pm

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod Ivan » pát 12 bře, 2021 9:59 pm

Ahoj,

Staniční budovy budou jako kulisa?

Vlečku bych zjednodušil, minimálně bych zrušil kolej vedoucí ke skladišti. Prostorově to prostě nevychází, navíc proč by někdo stavěl skladiště nad tunelovým portálem? Já bych tam dal jen jednu jedinou kolej, aspoň bude trochu místa na skládku či rampu.

Přestavníky zvaž motorické se spodni zástavbou (tedy pokud máš prostor pod). Také jsem se bál montáže, ale nic na tom není a vzhled to hodně povznese.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod jirkan » sob 13 bře, 2021 9:42 am

K tomu smyčkovému modulu ROCO: detailně ho neznám, ale podle zapojení mi vychází, že bude zřejmě pracovat na principu detekce zkratu. Tam někdy můžou nastat problémy, jak nastavit práh sepnutí. Pak u lokomotivy s malým odběrem to nemusí zareagovat správně nebo naopak u třeba u osvětlené soupravy to reaguje na normální odběr soupravy a začne to spínat chaoticky. Nechci šířit bludy, možná je tam už proti tomu nějaká ochrana, ale ta reakce na zkrat je mi proti srsti. Já jsem taky kdysi k točně používal podobný modul od LENZe a dost jsem se s tím nazlobil u zvukových lokomotiv, proto jsem přešel na bezzkratová řešení, tj na modul s detekčními úseky. Protože používám LENZ, našel jsem u LDT jejich modul kompatibilní s LENZ a bylo po problémech (dnes používám ve smyčkách dva).
Dnes zřejmě nabízejí podobná řešení i jiní výrobci, ale opravdu se v tom nevyznám, mohou poradit jiní.

Ještě mne napadlo k řešení koncového nádraží. Když už jsi doplnil ty kolejové spojky, tak by možná bylo dobré spojit obě větve i na druhém zhlaví. Sice se asi trochu zkrátí dopravní koleje, ale zase bude možné např. pro objíždění nebo posun využívat společně tu pátou kolej, čímž se docela rozšíří provozní možnosti v nádraží.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod jirkan » sob 13 bře, 2021 12:49 pm

Tak jsem se podíval na ten smyčkový modul, a umožňuje i ten bezzkratový režim. V návodu je to obrázek o stránku dál, než uvádíš. Doporučuju tedy řídit se tím.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod fila256 » ned 14 bře, 2021 12:28 pm

Ivan píše:Ahoj,

Staniční budovy budou jako kulisa?

Vlečku bych zjednodušil, minimálně bych zrušil kolej vedoucí ke skladišti. Prostorově to prostě nevychází, navíc proč by někdo stavěl skladiště nad tunelovým portálem? Já bych tam dal jen jednu jedinou kolej, aspoň bude trochu místa na skládku či rampu.

Přestavníky zvaž motorické se spodni zástavbou (tedy pokud máš prostor pod). Také jsem se bál montáže, ale nic na tom není a vzhled to hodně povznese.


Ahoj, díky za podněty:-)

1) Ano, plánuji jako kulisu nějké pěkné nádraží, vybráno nemám zatím, ale na to je ještě hodně času:-)
2) Jojo souhlas vlečku tam nějak upravím je to jen načrtnutý kvůli prostoru, souhlas, že i kvůli stoupání to tam nebude, já se dneska ještě dostanu snad k úpravím tak pošlu zase nějak vylepšené
3) Hele motorický zvažuju pořád, i když jsem zatím pořád rozhodnutý pro elektromagnetické. Vím, že je to proti sobě, ale nechci si dělat naděje dokud nevyzkouším motorický přestavník, že to budu schopen nainstalovat. Důvody pro elektromag. jsou jinak dva - jednoduchá instalace, včetně napájení srdcovek u ROCO, za druhé možnost jednoduché výměny. U motorických si nejsem jistý instalací, výměna by měla být taky jednoduchá, minimálně s tím bych to připravoval. Plus pro motorické přestavníky je kromě vizuálu i malinko víc místa, které elektromag. zaberou
| ROCO LINE | Epocha V.-VI. ČD/ČD CARGO | DCC ROCO Z21 |
fila256
 
Příspěvky: 30
Registrován: pon 08 úno, 2016 12:30 pm

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod fila256 » ned 14 bře, 2021 12:31 pm

jirkan píše:Ještě mne napadlo k řešení koncového nádraží. Když už jsi doplnil ty kolejové spojky, tak by možná bylo dobré spojit obě větve i na druhém zhlaví. Sice se asi trochu zkrátí dopravní koleje, ale zase bude možné např. pro objíždění nebo posun využívat společně tu pátou kolej, čímž se docela rozšíří provozní možnosti v nádraží.


Jo to je velice dobrý nápad! Chystím se dnes upravovat tak postnu jak jsem to vyřešil
| ROCO LINE | Epocha V.-VI. ČD/ČD CARGO | DCC ROCO Z21 |
fila256
 
Příspěvky: 30
Registrován: pon 08 úno, 2016 12:30 pm

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod fila256 » ned 14 bře, 2021 12:33 pm

jirkan píše:Tak jsem se podíval na ten smyčkový modul, a umožňuje i ten bezzkratový režim. V návodu je to obrázek o stránku dál, než uvádíš. Doporučuju tedy řídit se tím.


Moc moc děkuji, já jsem to napoprové nepochopil, ale s tvým předchozím " neprofi" řešením mi to secvaklo, dokonce ten modul umožňuje zapojení víc smyček. Jeslti to chápu dobře tak je potřeba oddělit dva krátké úseky ve smyččce a napojit je na P a N. Jediné co mi vadí, že píšou max 5,5cm a krátká ROCO kolej má 5,7cm:-)
| ROCO LINE | Epocha V.-VI. ČD/ČD CARGO | DCC ROCO Z21 |
fila256
 
Příspěvky: 30
Registrován: pon 08 úno, 2016 12:30 pm

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod fila256 » ned 14 bře, 2021 4:27 pm

2 varianty úprav, menší a větší co se týče koncového zhlaví.

20210314_LKO_obyvak_vlecka_skryta_smycka_odbocka.pdf
Menší úprava
(293 KiB) 184 krát

Jen jsem spojil obě větve a ubralo mi to o cca 55mm délku koleje.


20210314_LKO_obyvak_vlecka_skryta_smycka_odbocka_V2.pdf
Větší úprava
(353.23 KiB) 159 krát

To je už větší úprava, aby bylo více možností jak obýhat s vozidly, není to maximální varianta do oběhu vozidel, ale je to MAX varianta co do délky kolejí, hlavní kolej má nyní 2530 což je z rezervou akorát na provoz dlouhého Railjetu (railjet - 1222 + 915 + 225 = 2362 (2500mm)) a druhá má 2070mm, s čímž bych byl ok, pro nějaké rychlíky apod. Bohužel víc úprav mi nedovolí prostor.

Ještě přemýšlím jak u smyčky vymyslet "odkladiště" vě skryťáku, budu tam mít spoustu místa pod viditelným nádražím, ale bojím ze smyčky vést obloukovou výhybku, bude to nejhůř dostupné místo. Původně jsem měl vymyšlení jako místo pro elektroniku apod. na to bych částněčně využil vpravo kde je stoupání. Zkouším si to dokreslit, tak ještě se postnu na zvážení / kritiku.
| ROCO LINE | Epocha V.-VI. ČD/ČD CARGO | DCC ROCO Z21 |
fila256
 
Příspěvky: 30
Registrován: pon 08 úno, 2016 12:30 pm

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod milan ferdián » ned 14 bře, 2021 4:33 pm

Nerozumím jedné věci, proč místo dvou jednoduchých výhybek, nevložíš místo nich anglickou :?:
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod fila256 » ned 14 bře, 2021 4:44 pm

milan ferdián píše:Nerozumím jedné věci, proč místo dvou jednoduchých výhybek, nevložíš místo nich anglickou :?:
-m-


Díky no to mě mohlo taky napadnout a to si celý odpoledne lámu hlavu jak to udělat, přitom angličan se mi líbí:-) Díky moc :!:
| ROCO LINE | Epocha V.-VI. ČD/ČD CARGO | DCC ROCO Z21 |
fila256
 
Příspěvky: 30
Registrován: pon 08 úno, 2016 12:30 pm

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod jirkan » ned 14 bře, 2021 8:39 pm

Ty angličany by tam pasovaly dva (pro puristy, je to tzv. Baseler a ne pravý angličan, díky tomu má velmi dobré vlastnosti, protože pro oblouk při jízdě do odbočky je k dispozici celá délka výhybky, takže provozně OK). A klidně bych použil i trojcestou výhybku místo té levé a pravé. Roco používá přesazenou výhybku, tedy ne tu symetrickou, takže by to mělo být i provozně přijatelné, navíc v reálu v místě, kde se stejně jezdí krokem.

U těch dvou kusých kolejí pak nechápu smysl té kolejové spojky (2 levé).

Jinak jsem se koukal k LDT, protože já jsem použil delší detekční úseky, a tam píšou, že optimální je délka 5 až 20 cm, takže asi mají inteligentnější zapojení...
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod fila256 » pon 15 bře, 2021 1:21 pm

jirkan píše:Ty angličany by tam pasovaly dva (pro puristy, je to tzv. Baseler a ne pravý angličan, díky tomu má velmi dobré vlastnosti, protože pro oblouk při jízdě do odbočky je k dispozici celá délka výhybky, takže provozně OK). A klidně bych použil i trojcestou výhybku místo té levé a pravé. Roco používá přesazenou výhybku, tedy ne tu symetrickou, takže by to mělo být i provozně přijatelné, navíc v reálu v místě, kde se stejně jezdí krokem.


určitě ještě pormyslím a pokreslím si díky moc!

jirkan píše:U těch dvou kusých kolejí pak nechápu smysl té kolejové spojky (2 levé).


tady es tak ještě musím zamyslet, nějakou myšlenku tam mám, jen si to musím zformulovat jestli to není úplná blbost, plus beru zkušenosti a rady od vás vážně, takže pokud na nic kloudného nepřijdu co obhájím alespoň před sebou tak to změním :D

jirkan píše:Jinak jsem se koukal k LDT, protože já jsem použil delší detekční úseky, a tam píšou, že optimální je délka 5 až 20 cm, takže asi mají inteligentnější zapojení...


jo ja se asi v podstate ani nebráním tento konkrétní modul koupit od jiného výrobce než ROCO, myslím, že tady by problém s nějakou kompatibilitou být neměl, nebo :?:
| ROCO LINE | Epocha V.-VI. ČD/ČD CARGO | DCC ROCO Z21 |
fila256
 
Příspěvky: 30
Registrován: pon 08 úno, 2016 12:30 pm

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod jirkan » pon 15 bře, 2021 2:08 pm

Rozhodně to není pokus Tě donutit k LDT. Ty krátké detekční úseky lze vyřešit i říznutím prutů na delší koleji a zakápnutí lepidlem. Lze to nějakým Dremmelem nebo i obyčejnou pilkou, řešením je i nástroj, který k tomu prodává přímo ROCO.
Jinak LDT dodává vždy několik variant kompatibilních s různými systémy (hlavně jde o klasické DCC a MM). Já automaticky vybíral v rubrice kompatibilní s Lenz, což je dáno mou centrálou.

Pokud uvažuješ o nějakém odkládacím prostoru pod nádražím, nešlo by posunout smyčku až vedle té pohovky? Protože by byla jednokolejná, tak by se tam na těsno vešla. A do skryťáku, který by byl v rovině, bys dostal jednu až dvě (možná i 3) koleje navíc.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: H0 kolejiště v obýváku

Příspěvekod Ivan » pon 15 bře, 2021 5:57 pm

Zapojení motorických přestavníků opravdu není složité, jen je potřeba na to trochu myslet při konstrukci rámu, abys nedopadl jako já, kdy jsem na jeden zapomněl a nevešel se. Řešením byl bowden vedený pod jiným přestavníkem a zatím to funguje (snad se nic neurve). Chápu ale, že chceš li to mít co nejjednodušší, zvažuješ elmag. Je to na tobě :wink:.

O trojcestné vyhybce a na ní navazující Angličan už psal jirkan, taky mne to hned koplo do očí.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků