chameleon píše:Milane, ten grafikon je super to bys mohl dělat ke každému plánku
...tak ještě skromný příběh.
-m-
Kněževes
V nedaleké obci na kostelních hodinách odbila půlnoc. Na noční obloze třpytí tisíce jasných hvězdiček, aby zvědavě po-
hlédly dolů, kdo je pravidelné vyrušuje z jejich snění. A tak jak každou noc, když není zataženo a jen občas mraky zastřou pohled na zem, vidí svítící rubíny na návěstidlech v naší stanici. Hvězdičky si pamatují, příjezd prvního vláčku do stanice, v minulosti koncová s napojenou železniční vlečkou (proto ta lokomotivní remíza), která poskytovala a poskytuje obživu místnímu kraji, byl ve velké euforií a parádou slavnostně přivítán. Prodloužení tratě a napojení na další železniční uzel, zvýšilo důležitost naši trati. Ikdyž snahou bylo prodloužit staniční koleje, vždy narazilo na terénní podmínky. Tak pro zvýšenou frekvenci vlaků byl ve stanici zřízen místní dispečink a osazena světelnými návěstidly.
Proto hvězdičky vidí v hluboké noci světlo v dopravní kanceláři. Na chráněněném železničním přejezdu se rozblikají rubí-nová světla s nesoucím se zvukem daleko do krajiny. Šraňky se poslušně sklopí dolů a jediné v té noční době zastavuje osobní automobil s našimi pravidelnými pasažéry našeho příběhu. Na návěstidle L1 se rozsvítí smaragd. Po chvíli již slyšíme blížící se Pn 5001 z Adamova, které s hukotem projede po koleji 1 stanici. Rubín se nám poslušně vrací po projetí vlaku a šraňky propustí naše auto. Auto se lehce přehoupne přes koleje a míří k výpravní budově. Vystupuje z ní náš mašinfíra Lukáš a vlakvedoucí Petr, který pokračuje k lokomotivní remíze, kde zaparkuje. Lukáš vstupuje do dopravní kanceláře, přebírá potřebné papíry, pokecá na chvíli s výpravčím/dispečer trati, aby viděli další projíždějící Pn 5000 z Bartovic po první koleji do Adamova. Petr mezitím rozsvítí v dílně, posléze v lokomotivní remíze a venkovní světlo před remízou, která osvětlí plechovou boudu s naftou. V těchto místech stávala mini uhelná skládka uhlí o které se vyprávěli vtipy, že náprstek je větší než koše. Provede obvyklý noční ceremoniál, vaření kafe, však Lukáš už přichází. Lukáš si překontroluje papíry, Petr otevírá vrata remízy a ovane ho chlad, ale ten příjemný blížící se jara. Lukáš nastartuje vůz 810, pustí lehce topení a nechává zahřát prostor vozu. Přes koleje na přejezdu se objeví světla mikrobusu, přivážející první noční cestující. Po přehození výhybky č.3 se rozsvítí na návěstidlu Se 2 bílá. 810 pomalu přijíždí na perón na koleji 3, aby nabrala první cestu-
jící, Petr uzavírá velké vrata lokomotivní remízy a zhasíná světla. Vše v pohodě stíháme do příjezdu Mn 7101 z Adamova. Ještě chvilka a manipulák na koleji 1 se skřípotem brzd zastavuje, dostáváme návěst volno a odjíždíme z koleje 3 do Adamova.
Náš manipulák Mn 7101 má povinnost obsloužit železniční vlečku. Dva vozy E/Vte+G/Ztr určené pro vlečku jsou hned za lokomotivou. Posun provede naše známé „Lego“/704. Vlaková souprava se rozvěšuje, posunující díl se mění na vlečkový vlak V 8000. Vyjíždí před výhybku č.4, po postavení vlakové cesty až na vlečku, se sune s dvěma vozy po koleji 3 až na železniční vlečku. Vlečka má dvě kusé koleje, kvůli rychlé manipulaci s vozy. Vlečkový vlak zůstává uzavřen na vlečce a celá vlečka je chráněná seřaďovacím návěstidlem SeV a výkolejkou Vkvl proti ujetí vozů z vlečky na širou trať. U podni-
kového skladiště stojí ložené dva nákladní vozy, náš díl najede na tyto vozy a vytáhne je před výhybku V2 na vlečce uvnitř podniku. Po přehození výhybky V2, sune zpět ložené vozy na druhou kusou kolej a zde vozy odstaví. Opět vyjede za výhy-
bku a vozy G/Ztr+E/Vte zatím odstaví na uvolněnou kolej, protože musí ještě provést přehození vozů. Lego najede na ložené vozy, vytahuje je před výhybku V2 a zpět najede na odstavené vozy G/Ztr+E/Vte, aby provedl přehození. Vyjíždí se všemi vozy, zpětně odstaví na druhou kolej vůz E/Vte a přistaví správně vůz G/Ztr ke skladišti. Vrací se pro vůz E/Vte a ten přistaví k volné ploše podniku. Vlečkový vlak se vrací jako V 8001 do stanice. S loženými vozy opět projede po koleji 3 a najede zpětně na odstavenou soupravu, kterou tu ponechal na koleji 1. Po zkoušce brzd vyčkává na příjezd dalšího manipuláku Mn 7100 z Bartovic. Ten vjíždí na kolej 3 a zastavuje. Mn 7101 dostává návěst volno a souprava odjíždí do Bartovic. Manipulák Mn 7100 provede posun vozů ve stanici na koleji 5, kde stáhne vyložený vůz E/Vtr určen pro stavebniny a přistaví na tuto kolej nákladní vůz T/Utz s vápnem pro stejného odběratele. Posun proběhl velmi rychle. Chlapi už to mají tak nacvičené, že vždy jim v pohodě s posunem vyjde i ta chvilka na kafé. Po vypití životabudiče se rozsvítí na návěstidlu S3 zelená a náš manipulák Mn 7100 odjíždí do Adamova.
Pomalu se rozednívá, ale stále je to nesmělé ráno, kdy noc nechce přepustit svou moc a rannímu rozednění se nechce na svět. Na nástupišti je živo, čeká zde větší počet lidí mířící do práce. Do stanice z Adamova vjíždí zesílená vlaková motoro-
vá souprava v podobě dvou 810 (v minulosti se jim říkalo dělnický vlak) MOs 821, krátký pobyt a souprava upaluje do Bartovic, aby pracující stihli ranní šichtu. Šestá hodina ranní odbila a ranní světlo postupně vítězí nad ustupující tmou. Pohled na krajinu, zatím není příjemný. Příroda se teprve probouzí ze zimního spánku. Na mezích jdu vidět zbytky zledovatělého sněhu, holé stromy a v pozadí jakoby zčernalý les. Inu i to jaro potřebuje svůj čas nebo-li jak říkáme své načasování.
Z Bartovic se nám vrací zesílená souprava MOs 822, vystupuji lidi z noční směny a vlak pokračuje do Adamova. Chvilka klidu, ale před výpravní budovou se nám hromadí dovádějící školáci a ctěné úřednictvo. Kdo by to řek, že v 21.století se využívá služeb vlaků. Proč né, když jsou rychlé, pohodlné, vytopené a nemusíme se nervovat na silnicích, ale v klidu do školy a na úřady vychutnáváme ten pocit klidu a pohody. Už je tu máme, z Bartovic na kolej 3 MOs 804 a z Adamova MOs 803 na kolej 1. Nástupiště jsou za chvíli prázdné a naše 810 se dávají do pohybu ke svým cílům. Uff, na chvíli klid, nechá-
váme vykřižovat ve stanici dvě Pn 5002 a Pn 5003. Čekáme z Adamova 810 Mos 805, která po vystoupení cestujících zajíždí na kolej 3R, kde natankuje potřebnou šťávu/naftu a odpočine si. Po chvíli klidu začíná obvyklý kolotoč, z Bartovic přijel manipulák Mn 7104…….
No a milý modeláři, tvůrče provozu na svém kolejišti, pokračování zůstává na tobě.
-m-