Plan kolajiska XIV/Pel-mel

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Pel-mel

Příspěvekod milan ferdián » pon 08 bře, 2021 10:36 am

chameleon píše:Milane, ten grafikon je super :!: to bys mohl dělat ke každému plánku :twisted:

:lol: :lol: :lol: :wink: ...tak ještě skromný příběh.
-m-

Kněževes

V nedaleké obci na kostelních hodinách odbila půlnoc. Na noční obloze třpytí tisíce jasných hvězdiček, aby zvědavě po-
hlédly dolů, kdo je pravidelné vyrušuje z jejich snění. A tak jak každou noc, když není zataženo a jen občas mraky zastřou pohled na zem, vidí svítící rubíny na návěstidlech v naší stanici. Hvězdičky si pamatují, příjezd prvního vláčku do stanice, v minulosti koncová s napojenou železniční vlečkou (proto ta lokomotivní remíza), která poskytovala a poskytuje obživu místnímu kraji, byl ve velké euforií a parádou slavnostně přivítán. Prodloužení tratě a napojení na další železniční uzel, zvýšilo důležitost naši trati. Ikdyž snahou bylo prodloužit staniční koleje, vždy narazilo na terénní podmínky. Tak pro zvýšenou frekvenci vlaků byl ve stanici zřízen místní dispečink a osazena světelnými návěstidly.

Proto hvězdičky vidí v hluboké noci světlo v dopravní kanceláři. Na chráněněném železničním přejezdu se rozblikají rubí-nová světla s nesoucím se zvukem daleko do krajiny. Šraňky se poslušně sklopí dolů a jediné v té noční době zastavuje osobní automobil s našimi pravidelnými pasažéry našeho příběhu. Na návěstidle L1 se rozsvítí smaragd. Po chvíli již slyšíme blížící se Pn 5001 z Adamova, které s hukotem projede po koleji 1 stanici. Rubín se nám poslušně vrací po projetí vlaku a šraňky propustí naše auto. Auto se lehce přehoupne přes koleje a míří k výpravní budově. Vystupuje z ní náš mašinfíra Lukáš a vlakvedoucí Petr, který pokračuje k lokomotivní remíze, kde zaparkuje. Lukáš vstupuje do dopravní kanceláře, přebírá potřebné papíry, pokecá na chvíli s výpravčím/dispečer trati, aby viděli další projíždějící Pn 5000 z Bartovic po první koleji do Adamova. Petr mezitím rozsvítí v dílně, posléze v lokomotivní remíze a venkovní světlo před remízou, která osvětlí plechovou boudu s naftou. V těchto místech stávala mini uhelná skládka uhlí o které se vyprávěli vtipy, že náprstek je větší než koše. Provede obvyklý noční ceremoniál, vaření kafe, však Lukáš už přichází. Lukáš si překontroluje papíry, Petr otevírá vrata remízy a ovane ho chlad, ale ten příjemný blížící se jara. Lukáš nastartuje vůz 810, pustí lehce topení a nechává zahřát prostor vozu. Přes koleje na přejezdu se objeví světla mikrobusu, přivážející první noční cestující. Po přehození výhybky č.3 se rozsvítí na návěstidlu Se 2 bílá. 810 pomalu přijíždí na perón na koleji 3, aby nabrala první cestu-
jící, Petr uzavírá velké vrata lokomotivní remízy a zhasíná světla. Vše v pohodě stíháme do příjezdu Mn 7101 z Adamova. Ještě chvilka a manipulák na koleji 1 se skřípotem brzd zastavuje, dostáváme návěst volno a odjíždíme z koleje 3 do Adamova.

Náš manipulák Mn 7101 má povinnost obsloužit železniční vlečku. Dva vozy E/Vte+G/Ztr určené pro vlečku jsou hned za lokomotivou. Posun provede naše známé „Lego“/704. Vlaková souprava se rozvěšuje, posunující díl se mění na vlečkový vlak V 8000. Vyjíždí před výhybku č.4, po postavení vlakové cesty až na vlečku, se sune s dvěma vozy po koleji 3 až na železniční vlečku. Vlečka má dvě kusé koleje, kvůli rychlé manipulaci s vozy. Vlečkový vlak zůstává uzavřen na vlečce a celá vlečka je chráněná seřaďovacím návěstidlem SeV a výkolejkou Vkvl proti ujetí vozů z vlečky na širou trať. U podni-
kového skladiště stojí ložené dva nákladní vozy, náš díl najede na tyto vozy a vytáhne je před výhybku V2 na vlečce uvnitř podniku. Po přehození výhybky V2, sune zpět ložené vozy na druhou kusou kolej a zde vozy odstaví. Opět vyjede za výhy-
bku a vozy G/Ztr+E/Vte zatím odstaví na uvolněnou kolej, protože musí ještě provést přehození vozů. Lego najede na ložené vozy, vytahuje je před výhybku V2 a zpět najede na odstavené vozy G/Ztr+E/Vte, aby provedl přehození. Vyjíždí se všemi vozy, zpětně odstaví na druhou kolej vůz E/Vte a přistaví správně vůz G/Ztr ke skladišti. Vrací se pro vůz E/Vte a ten přistaví k volné ploše podniku. Vlečkový vlak se vrací jako V 8001 do stanice. S loženými vozy opět projede po koleji 3 a najede zpětně na odstavenou soupravu, kterou tu ponechal na koleji 1. Po zkoušce brzd vyčkává na příjezd dalšího manipuláku Mn 7100 z Bartovic. Ten vjíždí na kolej 3 a zastavuje. Mn 7101 dostává návěst volno a souprava odjíždí do Bartovic. Manipulák Mn 7100 provede posun vozů ve stanici na koleji 5, kde stáhne vyložený vůz E/Vtr určen pro stavebniny a přistaví na tuto kolej nákladní vůz T/Utz s vápnem pro stejného odběratele. Posun proběhl velmi rychle. Chlapi už to mají tak nacvičené, že vždy jim v pohodě s posunem vyjde i ta chvilka na kafé. Po vypití životabudiče se rozsvítí na návěstidlu S3 zelená a náš manipulák Mn 7100 odjíždí do Adamova.

Pomalu se rozednívá, ale stále je to nesmělé ráno, kdy noc nechce přepustit svou moc a rannímu rozednění se nechce na svět. Na nástupišti je živo, čeká zde větší počet lidí mířící do práce. Do stanice z Adamova vjíždí zesílená vlaková motoro-
vá souprava v podobě dvou 810 (v minulosti se jim říkalo dělnický vlak) MOs 821, krátký pobyt a souprava upaluje do Bartovic, aby pracující stihli ranní šichtu. Šestá hodina ranní odbila a ranní světlo postupně vítězí nad ustupující tmou. Pohled na krajinu, zatím není příjemný. Příroda se teprve probouzí ze zimního spánku. Na mezích jdu vidět zbytky zledovatělého sněhu, holé stromy a v pozadí jakoby zčernalý les. Inu i to jaro potřebuje svůj čas nebo-li jak říkáme své načasování.

Z Bartovic se nám vrací zesílená souprava MOs 822, vystupuji lidi z noční směny a vlak pokračuje do Adamova. Chvilka klidu, ale před výpravní budovou se nám hromadí dovádějící školáci a ctěné úřednictvo. Kdo by to řek, že v 21.století se využívá služeb vlaků. Proč né, když jsou rychlé, pohodlné, vytopené a nemusíme se nervovat na silnicích, ale v klidu do školy a na úřady vychutnáváme ten pocit klidu a pohody. Už je tu máme, z Bartovic na kolej 3 MOs 804 a z Adamova MOs 803 na kolej 1. Nástupiště jsou za chvíli prázdné a naše 810 se dávají do pohybu ke svým cílům. Uff, na chvíli klid, nechá-
váme vykřižovat ve stanici dvě Pn 5002 a Pn 5003. Čekáme z Adamova 810 Mos 805, která po vystoupení cestujících zajíždí na kolej 3R, kde natankuje potřebnou šťávu/naftu a odpočine si. Po chvíli klidu začíná obvyklý kolotoč, z Bartovic přijel manipulák Mn 7104…….

No a milý modeláři, tvůrče provozu na svém kolejišti, pokračování zůstává na tobě.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Pel-mel

Příspěvekod Ronoath » pon 08 bře, 2021 11:47 am

Koukal jsem na předchozí návrhy ve vláknu "MIni TT kolejiště 85x110" a pořád jsem si říkal, jak to udělat tak, aby tolik místa nezabíral kopec? A hle, Milane, vyřešil jsi skvěle využití plochy! Moc pěkný námět!
H0, se zamračenými někde mezi roky 2001 - 2005 na Šumavě. V digitálu.
Uživatelský avatar
Ronoath
 
Příspěvky: 226
Registrován: úte 22 led, 2013 9:05 am
Bydliště: Prajzsko

Re: Pel-mel

Příspěvekod milan ferdián » pát 12 bře, 2021 9:04 pm

Ledečko II segmentové TT/1:120 4550 x 1850 TILLIG/15° zdroj: místnost ToVa
T.K. na celém kolejišti je +/-0. Hladinu vodních toků sjednotit do jednotné výšky.
-pokračování příště-
-m-
Přílohy
Ledečko II DF.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Pel-mel

Příspěvekod ToVa » sob 13 bře, 2021 6:30 am

milan ferdián píše:Ledečko II segmentové TT/1:120 4550 x 1850 TILLIG/15° zdroj: místnost ToVa
T.K. na celém kolejišti je +/-0. Hladinu vodních toků sjednotit do jednotné výšky.
-pokračování příště-
-m-


Teda, jsem rád, že tě moje místnost inspirovala. Já tušil, že když se ptáš na přesné rozměry, tak že to nebude jen tak. :D
Těším se na další pokračování.
Návrat po letech
Stavba segmentovky podél stěny
TT, digitál, ČD
Uživatelský avatar
ToVa
 
Příspěvky: 273
Registrován: úte 31 kvě, 2011 7:04 am
Bydliště: Uherskohradišťsko

Re: Pel-mel

Příspěvekod milan ferdián » sob 13 bře, 2021 2:28 pm

milan ferdián píše:Ledečko II segmentové TT/1:120 4550 x 1850 TILLIG/15° zdroj: místnost ToVa
T.K. na celém kolejišti je +/-0. Hladinu vodních toků sjednotit do jednotné výšky.
-m-

Námětem kolejišti je oblíbené téma posázavského pacifiku v V. epoše. Oproti realitě je zastávka nákladiště Rataje nad Sázavou opět doplněno kolejově, ve stanici Ledečko bylo opraveno bývala dnes ruina, lokomotivní remíza. Protože na reálné trati probíhala rekonstrukce a stanice byly doplněny novými světelnými návěstidly, nechť modelář si zjistí jaké návěstidla byla instalována. Na výkresu je znázorněna celá kolejová síť s rozmístěním jednotlivých vlakových souprav před zahájením provozu na kolejišti a to buď dle naplánovaného GVD nebo s volným provozem. Skrytá část kolejiště je přepaže-
na poloplastickou kulisou.
-m-
Přílohy
Ledečko provoz DF3.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Pel-mel

Příspěvekod milan ferdián » sob 13 bře, 2021 2:37 pm

Ledečko II segmentové TT/1:120 4550 x 1850 TILLIG/15° zdroj: místnost ToVa
Plochu kolejiště tvoří segmentové díly. Segment 1. se skládá ze dvou dílů z důvodu velké délky samotného segmentu. Levá část segmentu je položena na úschovné skříňce, uprostřed a na pravé straně jsou hliníkové nohy. Segment 1. je položen stabilně. Segment 2. je taktéž položen stabilně na úschovné skříňce. Segment 3. se ukládá po ukončení provozu na kolejišti do výše zmiňované úschovné skříňky. Segment 4. se z důvodu délky skládá ze dvou dílů 4a. a 4b, které se taktéž po ukončení provozu na kolejišti, ukládají do stejné úschovné skříňky. V úschovné skříňce budeme mít uloženy segmenty 3., 4a. a 4b. Segment 5. je atypicky svým tvarem a doporučuje se, aby byla zachována manipulace se segment. Segment 5. je položen na uzavřené bytové skříňce.
Přístupové místa ke kolejišti jsou dostupné. Rozměry jednotlivých segmentů a jejich umístění v místnosti jsou rozkreslené na přiložených výkresech. Nad segmenty 2. a 3. je umístěna lehká police, která může mít vevnitř osvětlení těchto segmen-
tů, krytá lemem proti oslnění. Záleží na šikovnosti modeláře. Nad segmentem 1. je navržena lehká police o hloubce taktéž 40,0 cm kryta lemem.

Samotná místnost je navržena pro potřebu jednotlivce/singl. Je zde navržena šatní skříň do stropu s třemi posuvnými dveřmi, se zrcadlem přilepeným na prostředním posuvném dílu dveří. Klasické lůžku se zásuvkou pro uložení lůžkovin přes den. V pravém rohu a podél okna stojí pracovní stůl, kde po pravé ruce máme policovou skříňku/knihovničku s otevřeným nábytkovým rohem. Skříňka se zásuvky (5 zásuvek) jsou situované též napravo pod stolovou deskou napravo. Stolová deska musí mít nad radiátorem vyříznutý otvor pro krycí větrací nerez mřížku. Klasická nastavitelná pojízdná židle, PC s kláve-snici, monitorem a jednotkou.
-m-
Přílohy
Ledečko segmenty DF4.jpg
Ledečko místnost 3D DF1.jpg
Ledečko místnost DF2.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Pel-mel

Příspěvekod lajblt » sob 13 bře, 2021 3:37 pm

Ahoj Milane,

parádní práce jako vždycky. :) Ledečko bylo návěstidlově zajímavé už v epoše IV. Odbočka Rataje měla ze širé tratě třísvětlová vjezdová návěstidla AŽD vz. 65 s předvěstí . Vjezdové návěstidlo do Ledečka už bylo pětisvětlové AŽD vz. 70, ale mělo vlastní předvěst. Ta byla trpasličí, v tunelu. :shock: Vjezdové návěstidlo odbočky Rataje ve směru od Ledečka stálo až ve zhlaví stanice, bylo to vlastně zároveň odjezdové návěstidlo stanice Ledečko a bylo dvouramenné mechanické. Na sázavském zhlaví bylo skupinové jednoramenné mechanické návěstidlo, totéž na vjezdu. Nevím, jestli tohle osazení vydrželo až do epochy V nebo rekonstrukce proběhla dříve.
Dnes je Ledečko osazené jedním skupinovým čtyřsvětlovým odjezdem na každém zhlaví, vjezd od Sázavy je také pětisvětlový. Namísto elektromechaniky je v DK TEST14 a výhybky v dopravních kolejích mají elektromotorické přestavníky. Odbočka Rataje je teď v obvodu stanice Ledečko jako St1 a bývalé vjezdové návěstidlo do Ledečka je dnes označeno jako cestové.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Pel-mel

Příspěvekod hank » sob 13 bře, 2021 5:43 pm

lajblt: Ještě jsi zapomněl na "véčko" - vyčkávací návěstidlo (nově zřízené při rekonstrukci SZZ cca v r. 2006!) před vjezdem do tunelu ze strany od stanice. Jeho význam je označení hranice mezi obvodem výpravčího a obvodem signalisty na St. 1, tj. bývalé odbočce. Někde se to podrobněji probíralo tady i na K-reportu, ale já to teď zase nemůžu najít...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Pel-mel

Příspěvekod lajblt » sob 13 bře, 2021 10:59 pm

2 hank: Díky za upřesnění, vyčkávací návěstidlo už si nepamatuju. :)
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Pel-mel

Příspěvekod SettO » pon 15 bře, 2021 5:57 am

Ahoj, Milane, opět kouzelný plánek (Kněževes)...Mám dotaz: Potřeba vozidel (loko + vozů) je patrná z obrázku? tedy 2x motor, 2x Lego a 12x nákladní vagón? A ještě jedna studijní otázka: projel jsem si GVD (dík za něj, je to skvělé!!!!!) a namalovaná situace mi říká, že zobrazuje situaci kolem půl třetí ráno, je to tak? Pak už jsem podobnou situaci nenašel... Děkuji a měj se fajn.
SettO
 
Příspěvky: 145
Registrován: sob 06 říj, 2012 6:57 pm

Re: Pel-mel

Příspěvekod hank » pon 15 bře, 2021 7:28 am

Protože jsem si takových virtuálních grafikonů za život nakreslil určitě tisíce, jenom bych k tomu podotkl, že není na škodu začlenit si kolejiště se dvěma mezistaničními úseky do většího pomyslného celku a grafikon si nakreslit pro něj. Pak sice vyjdou obraty úplně jinak a těch křižování/předjíždění bude o dost míň, zvlášť ve stanici této velikosti, ale bude to blíž realitě.
(Dlouhé pauzy, kdy se ve skutečnosti na nádraží podle GVD neděje nic, lze na kolejišti zkrátit tak, že se v modelovém čase bude odehrávat jenom provoz vlaků ve stanici a ty pauzy se budou "přeskakovat".)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Pel-mel

Příspěvekod milan ferdián » pon 15 bře, 2021 9:25 am

SettO píše:Ahoj, Milane, opět kouzelný plánek (Kněževes)...Mám dotaz: Potřeba vozidel (loko + vozů) je patrná z obrázku? tedy 2x motor, 2x Lego a 12x nákladní vagón? A ještě jedna studijní otázka: projel jsem si GVD (dík za něj, je to skvělé!!!!!) a namalovaná situace mi říká, že zobrazuje situaci kolem půl třetí ráno, je to tak? Pak už jsem podobnou situaci nenašel... Děkuji a měj se fajn.

Ahoj a děkuji :wink: Ano, kolik je vagónu a strojů nakreslených, tolik jich může být na kolejišti. 2x motor, 2x Lego a 12x nákladních vagónů. U nákladních vagónů se zastavím, všechny vozy mají délku přes nárazníky 10,0 m a to proto, abych využil možnost většího počtu vozů. Podle starého značení jsou to vozy Ztr, Vte, Vtr, Utz a i Otdo, Stz, Rhi a R.
Půl třetí ráno - Teoreticky ano, koukal jsem jak Vladimír Zuska navrhoval svoje GVD a ten použil jiný časový úsek.
Ty taky, měj se fajn :wink: .
hank píše:Protože jsem si takových virtuálních grafikonů za život nakreslil určitě tisíce, jenom bych k tomu podotkl, že není na škodu začlenit si kolejiště se dvěma mezistaničními úseky do většího pomyslného celku a grafikon si nakreslit pro něj. Pak sice vyjdou obraty úplně jinak a těch křižování/předjíždění bude o dost míň, zvlášť ve stanici této velikosti, ale bude to blíž realitě.
(Dlouhé pauzy, kdy se ve skutečnosti na nádraží podle GVD neděje nic, lze na kolejišti zkrátit tak, že se v modelovém čase bude odehrávat jenom provoz vlaků ve stanici a ty pauzy se budou "přeskakovat".)

Jindřichu máš pravdu, ale bral jsem ohled, že se jedná o malé kolejiště tvar ovál, že nákladní vlaky krouží a že hypoteticky je na trati třetí motorový vůz 810, jako posilový. Proč? Protože motor, který je na druhém konci tratě, těžko může být na opačné straně :mrgreen: :wink: .
Jiná situace by byla, kdyby kolejiště mělo vratné smyčky. Potom by vznikla situace dle GVD, kterou ty popisuješ a doporučuješ :wink: .
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Pel-mel

Příspěvekod Zlámalík » pon 15 bře, 2021 10:56 am

Mně se líbí, že vždy, když člověk svoje návrhy hodí popadesáté do koše a propadne trudomyslnosti, přijde Milan s něčím, co celou věc vyřeší úplně jinak a s takovou elegancí, že nezbývá, než smeknout a zůstat v hlubokém předklonu.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1830
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Pel-mel

Příspěvekod milan ferdián » pon 15 bře, 2021 2:56 pm

Zlámalík píše:Mně se líbí, že vždy, když člověk svoje návrhy hodí popadesáté do koše a propadne trudomyslnosti, přijde Milan s něčím, co celou věc vyřeší úplně jinak a s takovou elegancí, že nezbývá, než smeknout a zůstat v hlubokém předklonu.

Díky, ale až tak dobrý nejsem :oops: :D . Toto vlákno pro mne představuje totální svobodu. Nemusím se na nic ohlížet, ne-chám si v hlavě domyslet a dozrát svoji představu, maximálně si vypůjčím místnost nebo rám, někdy námět, jak kdy, když mě něco zaujme. Pak už je to jen na vás, jak s námětem poperete nebo skouknete :mrgreen: :wink: . Jako například další:
Kolibov H0/1:87 3260 x 3900 ELITE/15° zdroj: rám Jirka 1984
matematicky zpracována hlavní trať
stanice viditelná - T.K. +130/poměr stoupání na trati 1:30
užitná délka dopravních kolejí
3 - 1715 mm
1 - 1768 mm
2 - 1822 mm
stanice skrytá / T.K.+/-0
1 - 2200 mm
2 - 1717 mm
3 - 1464 mm
4 - 1739 mm
- pokračování příště -
-m-

Poznámka:
Lokálka je naplánovaná do koncové stanici "Tlučeň".M.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Pel-mel

Příspěvekod Jirkátor » pon 15 bře, 2021 4:00 pm

milan ferdián píše:Díky, ale až tak dobrý nejsem. ...

Nač ta nemístná skromnost? Ledečko II si prohlížím opakovaně a jsem uchvácem, to je prostě geniální. Na takovém kolejišti se dá jezdit celé dny a nemůže to omrzet.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

PředchozíDalší

Zpět na Diskuze k plánkům kolejišť

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků