eNdobona

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: eNdobona

Příspěvekod Dusan » ned 17 říj, 2021 2:08 pm

Ahoj, zase budu za kacíře :-) Jen dám svůj názor.
Podle mne to kolejiště zabíjíš čím dál tím více. Na co ten, jen takový malý kousek tratě v oblouku mezi tunely, nešlo by to otevřít více ?
Ty kopce za mostem :( Počítám, že máš 10cm desky XPS, takže 30 cm ? To je v přepočtu 480 výškových metrů. To budou jako Alpy ? Jako náznak možná dobrý (spíš tak možná homole po sopkách ve středohoří nebo na Vihorlatu ? Ale proč tak pravidelně, 3 přesné vrcholy vedle sebe ? Je mi jasné, že to je základ, ale ta pravidelnost je moc.
Ať se daří. D
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: eNdobona

Příspěvekod vojtas » ned 17 říj, 2021 2:15 pm

Dusan:
Ne 480, ale 48. :D to by byly jinak ty koleje hodně širokorozchodné a vagonky hodně dlouhé. Taky si myslím, že je to trochu moc. Respektivě, ty hory vypadají, že mají 480m, ale mají ani ne 50. Já bych ubral s členitostí, a hlavně bych rozhodně za každou cenu vykopal tu díru pod mostem. Tohle údolíčko by se asi vyplatilo spíš zasypat nebo stavět betonový/kamenný most s pilíři až dolů, než takovouhle složitou konstrukci.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: eNdobona

Příspěvekod Ove » ned 17 říj, 2021 4:54 pm

Ani jeden nejste za kacíře, naopak uvítám každou kritiku i nápady…

1. Správně, je to 48 metrů, při čtyřech deskách 64 metrů plus dole 6 cm, celkem nějakých 75 metrů…. Každopádně je to jen velmi hrubý ořez a zámysl je klesání směrem doprava, kde budou kopce a dlouhý viditelný úsek. Takže ještě přijdou opracovat…

2. Ten kousek oblouku je záměr, protože uvnitř v kruhu bude “forichtung” pro déšť (prostě mne to nadchlo a bude to tam jako “frajeřinka”), takže potřebuji jednak celé zřízení schovat a taky musí být vodotěsné… (faktem je, že napravo ještě prostor pro otevřeni je (ale znovu píšu, je to první nástřel, zítra konečně “dorazí bagry” položit zbylé koleje a celé kolejiště bude sešroubováno. A pak začnu tvořit finální podobu krajiny…

3. Ta díra pod mostem přijde časem zvětšit, viz foto

ad 2) video zde https://www.facebook.com/roderick.banar ... 8641662720

PS: ještě jedna poznámka, která už možná zapadla v historii příspěvků, kolejiště je stavěno tak, aby je bylo možné provozovat i “třídílné”, čili bez toho dílu s mostem
Přílohy
9F07DDCA-300B-4CA3-8D77-237E1E045A05.jpeg
56813F4A-3C88-419B-898E-D0809EC3C485.jpeg
369ED770-B281-4EB1-98AC-839C69A0A38C.jpeg
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: eNdobona

Příspěvekod Ove » ned 17 říj, 2021 5:08 pm

Dusan píše:….jen takový malý kousek tratě v oblouku mezi tunely, nešlo by to otevřít více ?
Ať se daří. D


Faktem je, že ten vlak v oblouku jede ze zadní koleje, čili bude naposledy vidět vpravo nad mostem a pak až v tom otevřeném oblouku (nechtěl jsem, aby byl vidět jak vjíždí do tunelu a zároveň v oblouku, případně v oblouku a zároveň na výjezdu z tunelu) a po průjezdu zase až nad mostem, čili ten oblouk je možné otevřít víc (dokud to prostě není ve “3D”, tak představy nejsou dokonalé….)

čili převelice děkuji za “nakopnutí”…
Přílohy
FE16A809-BE8E-496A-8D47-62639E5E1E13.jpeg
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: eNdobona

Příspěvekod Ivan » ned 17 říj, 2021 5:49 pm

také bych to více otevřel...

a ještě poznámka ke skále. Připadá mi taková všude až moc špičatá. Tím nemyslím vrvholky, ale plochu skály jako takovou. Trochu bych to srovnal, zvlášť mají-li to být Alpy.
nad jsem to popsal aspoň trochu srozumiteně
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: eNdobona

Příspěvekod Ove » ned 17 říj, 2021 7:16 pm

Ivan píše:..a ještě poznámka ke skále. Připadá mi taková všude až moc špičatá…..

Neboj, je to první den práce a stav “aby šly položit koleje na střední díl”. Každopádně všechny vrstvy (s výjimkou nabarvené za mostem) jsou pouze položené a:
- jednak budou ještě ořezány do finální podoby…
- a pokud to (náhodou) přeženu, tak prostě koupím novou desku a celej kopec předělám

(např. pravou část druhém kolejišti http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=11531&start=30 jsem předělával čtyřikrát :D )
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: eNdobona

Příspěvekod Ove » čtv 21 říj, 2021 6:14 pm

vrátím se k předchozím příspěvkům, čiliže odborný dotaz, aneb “aby to bylo jako ze života”, jak říká klasik (Jára Cimrman - pro neznalé):
Jak vysoká by měla být skála na kolejí, aby se vyplatilo vrtat tunel než odstřelit skálu?
(momentálně mi vychází cca 30-60 metrů nad “stropem” tunelu, ovšem skály jsou jak z Himalájí, jak podotkl kolega, čili je plánuji snížit a “zarovnat”, ale zasejc to nechci přehnat…
PS: je to první “ořez” styroduru velmi, velmi, velmi nahrubo a počítám každopádně, že budu ubírat, ale přesně nevím o kolik, možná i víc jak o půlku, čili uvítám vaše rady a názory… děkuji všem..
Přílohy
727B8BA2-D064-4793-94B4-E97B6C212EC0.jpeg
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: eNdobona

Příspěvekod JanoH0e » čtv 21 říj, 2021 6:57 pm

Na model nemôžeš aplikovať normy skutočnej železnice. Dá sa povedať, že čím nadložie väčšie, tím lepšie. :D Tvoj problém je skôr v scénickom stvárnení hôr. Toľko "vrcholov" na jednom mieste vyzerá fakt neprirodzene. Radšej jeden, ktorý pozvoľne a prirodzene stúpa, pričom neprirodzené skoky zamaskuješ vegetáciou a ostatné vrcholí v pozadí. Je to scénická architektúra, problematika. Nejaké postupy sú v modelárskej literatúre. Napr. stavba koľajiska, stavba krajiny od MŽ, tuším 2004. Ja by som navrhol ten zhluk vrcholov premeniť na jeden kopec a zbytok na zárez. Ideálne je si pred tím pustiť nejaký "cabviv" z Álp. :lol: Možno ti nejaký krajinkár to nakreslí. Oni vedia robiť podfuky s perspektívou. :mrgreen:
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: eNdobona

Příspěvekod Dan Buchtela » pát 22 říj, 2021 11:50 am

Ove píše:Jak vysoká by měla být skála na kolejí, aby se vyplatilo vrtat tunel než odstřelit skálu?
Obecně se v klasické modelářské literatuře udává mocnost nadloží nad portálem MINIMÁLNĚ dvojnásobná oproti výšce portálu.
To, že se v reálu najdou výjimky, je samozřejmé, ale ale bavíme se o obecném pravidlu.
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1175
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: eNdobona

Příspěvekod milan ferdián » pát 22 říj, 2021 1:11 pm

Ove píše:.....

Nezlob se na mne, ale tobě radit, je zcela zbytečné. Stejně prosadíš svou a uděláš to po svém. K tvému námětu, jsem se snažil vyhýbat a nechtěl jsem jej připomínkovat. Přesto udělám výjimku, zmíním se, že první chybu jsi udělal při tvoření projektu. Když jsem studoval alpské železnice, respektive "Gotthardskou dráhu", samozřejmě když jsem měl chvilku času, tak jsem ležel dlouho ve studijních podkladech, odkazech a na webech. Několikrát jsem si trať ve videích projel, abych pochopil samotnou trať a projektanty té doby.
Především viadukty se stavěli přes boční údolí. U tebe to znamená, že i horní trať jsi měl navrhnout s mostem. Přikládám náčrt kolejiště, z kterého lze udělat "výtah".
Přeji úspěšnou stavbu. :wink:
-m-
Přílohy
Gotthardbahn studie DF.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: eNdobona

Příspěvekod milan ferdián » pát 22 říj, 2021 2:27 pm

... a pár fotek z kouzelného prostředí Goothardské dráhy. Rohrbrücke je dnes betonový skelet něco jako tunel na mostě. Původně most byl ocelový příhradový.
-m-
Přílohy
Rohrbrucke Eggwald.jpg
Gotthard pohled na trať.jpg
Gotthard pohlednice.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: eNdobona

Příspěvekod Ove » pát 22 říj, 2021 9:23 pm

milan ferdián píše:
Ove píše:.....

Nezlob se na mne, ale tobě radit, je zcela zbytečné…..

Především viadukty se stavěli přes boční údolí. U tebe to znamená, že i horní trať jsi měl navrhnout s mostem….
-m-


Nééé, není… ;-)
Původně měl být most vzadu, ale při průjezdu vlaku by bylo,zřejmé, že jede nelogicky (např. jako logicky jede zde (viz foto), jenže by jeden most rušil druhý a tak jsem zadní kolej schoval do tunelu a zviditelnil jen přední….
Přílohy
25A57E06-AA64-4C44-817F-BDBAC8A2801D.jpeg
AFBFB003-C230-4E54-ADD7-53AD5321450E.jpeg
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: eNdobona

Příspěvekod Ove » pát 22 říj, 2021 9:25 pm

apropos, ořezávám…
(a myslím, že to vypadá líp…)
Přílohy
01958D0C-B614-44B6-83BE-B2E8B480D871.jpeg
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: eNdobona

Příspěvekod martin.havranek » ned 31 říj, 2021 3:10 pm

Před pár dny jsem na Facebooku narazil na stejný most na jiném kolejišti a obrázek si stáhl. Tak snad to poslouží hlavně k otázce přírodyy v jeho okolí.
Přílohy
251101958_4302595256534899_7802831168584017478_n.jpg
martin.havranek
 
Příspěvky: 61
Registrován: pát 11 říj, 2019 9:54 am

Re: eNdobona

Příspěvekod Ove » ned 31 říj, 2021 6:16 pm

martin.havranek píše:Před pár dny jsem na Facebooku narazil na stejný most na jiném kolejišti a obrázek si stáhl. Tak snad to poslouží hlavně k otázce přírody v jeho okolí.


Děkuji převelice, vypadá to nádherně, budu se tím inspirovat
Uživatelský avatar
Ove
 
Příspěvky: 577
Registrován: sob 18 srp, 2018 7:14 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 41 návštevníků