eNko 2x1m

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod Vojtěch Vorel » ned 14 úno, 2021 9:13 am

Ještě jednou díky.
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod HonzaM » ned 14 úno, 2021 9:25 am

vfjr píše:Trať na mostech budu ještě ladit až mi přijdou koleje a mosty samotné. Něco skrytého nevylučuji - každopádně si na to připravím třeba do budoucna do tunelu výhybky.

Na výhybky v tunelu bych byl spíš opatrný, výhybka je potenciální zdroj vykolejení a tahat vykolejený vlak z tunelu není zrovna snadné.
Já na kolejišti žádná skrytá nádraží nemám, mám pouze několik tunelů a všechny odjímatelné celé nebo jejich podstatné části. Vím že řada modelářů skrytá nádraží má, jak na nich řešíte třeba nechtěné rozpojení soupravy nebo vykolejení na zhlaví, zamezení vjezdu na obsazenou kolej a náraz do stojící soupravy? A co čištění kolejí?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod chameleon » ned 14 úno, 2021 11:06 am

vfjr píše:Rozšířit ho by bylo pracnější než stavět nové. Chtěl jsem vícekolejné nádraží.
posílám odkaz
https://www.youtube.com/watch?v=rdU9t0l3yVo&t=114s

Kolejiště jsem neznal, díky za link, i když to není můj kávy, líbí se mi jak je hezky provedené. :wink:

HonzaM píše:.. Vím že řada modelářů skrytá nádraží má, jak na nich řešíte třeba nechtěné rozpojení soupravy nebo vykolejení na zhlaví, zamezení vjezdu na obsazenou kolej a náraz do stojící soupravy? A co čištění kolejí?

Zkus projít začátečnickou sekci, určitě tam odpověď určitě najdeš, řeší se to pořád dokola...
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod jirkan » ned 14 úno, 2021 11:25 am

HonzaM píše:
vfjr píše:Trať na mostech budu ještě ladit až mi přijdou koleje a mosty samotné. Něco skrytého nevylučuji - každopádně si na to připravím třeba do budoucna do tunelu výhybky.

Na výhybky v tunelu bych byl spíš opatrný, výhybka je potenciální zdroj vykolejení a tahat vykolejený vlak z tunelu není zrovna snadné.
Já na kolejišti žádná skrytá nádraží nemám, mám pouze několik tunelů a všechny odjímatelné celé nebo jejich podstatné části. Vím že řada modelářů skrytá nádraží má, jak na nich řešíte třeba nechtěné rozpojení soupravy nebo vykolejení na zhlaví, a náraz do stojící soupravy? A co čištění kolejí?
zamezení vjezdu na obsazenou kolej

1) výhybka je potenciální zdroj vykolejení
Z toho důvodu nepoužívám složité výhybky (3cesté, DKW) a u obloukových jen ty s větším než minimálním poloměrem.
2) tahat vykolejený vlak z tunelu není zrovna snadné
Nemohu posoudit, za posledních více než 10 let se mi to nestalo.
3) nechtěné rozpojení soupravy
Stává se výjimečně, pokud ano, tak buď soupravu vytáhnu po kolejích ručně nebo pošlu lokomotivu, která je vytlačí.
4) vykolejení na zhlaví
Viz výše
5) zamezení vjezdu na obsazenou kolej
Kombinace 3 způsobů: oči, kamera, detekce obsazení.
6) náraz do stojící soupravy
Stalo se mi asi 2x, jedoucí vlak stojící soupravu nevykolejí (nemám skrytá nádraží v oblouku), pak se prostě s oběma vlaky vyjede.
7) čištění kolejí
Běžné čištění čisticími vozy (LUX), důkladné pak rukou nebo udělátky, zatím bez problémů, problémy s kontakty jsou daleko větší ve viditelné části.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod HonzaM » ned 14 úno, 2021 12:25 pm

Jirkah: asi máš H0, tam jsi asi některé problémy menší. Už jsem tady zmínil v jiném vláknu, lokomotivy v N jsou podstatně lehčí a z toho plynou větší nároky na čistotu kolejí kvůli spolehlivému odběru proudu. Mnohokrát se mu stalo že se vlak nerozjel a bylo nutné ho posunout rukou. Totéž platí o nebezpečí vykolejení při nárazu do stojící soupravy. Do skrytého nádraží máš asi snadný přístup, když máš možnost ručního čištění a vytažení soupravy rukou. Velký problém nastane při říznutí výhybky, kdy dojde ke zkratu a vykolejení, tam potřebuješ možnost tam sáhnout a vlak vrátit na koleje. A mít možnost výhybku přehodit i při výpadku kolejového napájení.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod vfjr » ned 14 úno, 2021 2:56 pm

skryté nádraží asi nebude (nevylučuji) budu teď mít možnost odstavit na koleje 8 souprav a s jednou v klidu jezdit a střídat je dle libosti. To jsem dříve nemohl. Bylo to otravné, když to při ježdění s nějakou přestalo bavit, tak všechno dolu a nakolejovat další vlak a za chvíli zas a zas..... Co se týče čištění kolejí udělám si radost a asi koupím jak zmiňoval Jirkan vagonky LUX. Studoval jsem je a docela to všichni chválí.
vfjr
 
Příspěvky: 142
Registrován: pon 21 zář, 2020 1:58 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod HonzaM » ned 14 úno, 2021 5:09 pm

čisticí vůz LUX co je na prvním obrázku jsem měl, ale zbavil jsem se ho, protože čisticí kotoučky nebyly vystředěné, takže část obvodu zůstávala čistá. Reklamoval jsem to u výrobce, ale náhradní kus který mi poslali na tom byl stejně. Možná jsem měl ale jen smůlu na špatný kus. Kotoučky se brzo zašpiní a pak už čistit nemohou a kupovat stále náhradní je nákladné. Osvědčila se mi čisticí lokomotiva Fleischmann s rotujícími kotoučky (katalogové číslo 7968), na něž se lepí samolepicí filcové kotoučky, kterých mi kamarád opatřil spoustu. Viz pohled zespodu. Na kolejišti teď používám soupravu sestávající z vysavačového vozu Tomix, dvou spřažených lokomotiv Taurus a čisticího vozu CMX, který zajišťuje "mokré" čištění. Do mosazné nádržky dám Isopropyl, který kape na destičku s otvorem, jímž se kapalina dostane na čisticí pásek. Ta zátka u kraje je plnicí otvor, ten "knoflík" uprostřed ovládá regulační ventil, určující počet kapek. Čisticí pásek je samozřejmě výměnný. Vůz je mosazný, celokovový, což zajišťuje dostatečnou hmotnost aby dobře seděl na kolejích. Souprava jede vysavačovým vozem vpředu, dvě spřažené lokomotivy jsou nutné aby spolehlivě utáhly vůz CMX i do stoupání.
Přílohy
čisticí vůz LUX_1306.jpg
Fleischmann.jpg
čisticí souprava.jpg
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod vfjr » ned 14 úno, 2021 6:16 pm

Díky za podněty. Paradoxně řeším jak vyčistit koleje, které ještě ani nemám :lol: Snad brzy přijdou a posunu se dál.
vfjr
 
Příspěvky: 142
Registrován: pon 21 zář, 2020 1:58 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod Dovi » pon 15 úno, 2021 6:25 am

Rozšířit ho by bylo pracnější než stavět nové. Chtěl jsem vícekolejné nádraží.

https://www.youtube.com/watch?v=rdU9t0l3yVo

https://www.youtube.com/watch?v=UigfXwAC68g


Václave,
ještě mi to nedalo - při opakovaném shlédnutí obou těch videí se mi to původní (již prodané) kolejiště zdálo trochu povědomé.

Pak mi to docvaklo - mohla by to být variace na Košumberk?
Ten má možná svůj prapůvod v Německu(?), ale u nás to vyšlo před 20 lety jako součást rozsáhlé přílohy časopisu Železniční magazín nazvané "Plány kolejišť - jaro 2001".

Je to tak (nějak)?
Přílohy
Kosumberk.jpg
Kosumberk.jpg (15.8 KiB) Zobrazeno 3338 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod vfjr » pon 15 úno, 2021 7:35 am

Ano, to je ono. Je to také z té německé knížky ze které stavím i teď.
vfjr
 
Příspěvky: 142
Registrován: pon 21 zář, 2020 1:58 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod Dovi » pon 15 úno, 2021 10:38 am

 
Díky, a prosím Tě, co je to za knížku?

Docela mě toto téma zajímá i jako event. motiv na úzkou (s "eNkovým" rozchodem 9 mm). Jsem si pochopitelně vědom, že se to nedá bezmyšlenkovitě zkopírovat 1:1 - mohl by u ní např. být trochu problém se sklonovými poměry resp. s rozdílem nivelet temen kolejnic (pro obecně o něco větší výšku H0e vozidel než u velikosti N). A taky osové vzdálenosti mezi paralelně ležícími kolejemi (typicky ve stanicích nebo dvojkolejky na volné trati) budou obecně o trochu větší. Ono přestože je ta velikost H0e jinak docela prcek, přece jenom je nutno respektovat, že je to stále v měřítku 1:87 (oproti eNkovému 1:160). A vyžaduje to tedy o trošku víc prostoru i s ohledem na větší okolní stavby a ostatní reálie.

Bylo by možno z té německé knížky ofotit (ideálně v lepším rozlišení) ten základ plánku z úvodního příspěvku diskuze, kterým ses nechal inspirovat pro stavbu nového kolejiště 2 x 1 m?
Nebo případně i celou stránku/stránky pojednávající o tomto plánku?
Přílohy
vfjr_eNko_2x1m.jpg
vfjr_eNko_2x1m.jpg (15.89 KiB) Zobrazeno 3257 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod vfjr » pon 15 úno, 2021 12:23 pm

Až odpoledne přijedu domů tak to ofotím. Je to tento sešit. Třeba bude někde v pdf.
Přílohy
Screenshot_20210215-132016.jpg
vfjr
 
Příspěvky: 142
Registrován: pon 21 zář, 2020 1:58 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod vfjr » pon 15 úno, 2021 3:19 pm

Dovi - SZ
vfjr
 
Příspěvky: 142
Registrován: pon 21 zář, 2020 1:58 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod Ivan » pon 15 úno, 2021 7:16 pm

Ahoj,
Vlakodrom? Proč ne :wink:, ty jsi stavitel 8).

Jestli mohu, upravil bych dvě místa.
Levé zhlaví nádražíčka vpravo nahoře, nechceš nahradit Angličana nějakou vyhybkovou spojkou? Aby každá staniční kolej pokračovala samostatně a vlaky mohly odjíždět paralelně.
Hlavní stanice se rozdvojuje do rozdvojení je přivedena horní trať. Vedl bych ji mimo stanici, nad rozdvojení.

Ale Je-li rozhodnuto, tak s chutí do toho :wink:
Budu sledovat
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: eNko 2x1m

Příspěvekod vfjr » pon 15 úno, 2021 7:44 pm

toho angličana jsem od prvopočátku nahradil pevným křížením. Nad možností vypustit i to a mít dvě paralélní koleje jsem taky uvažoval - nevím. Uvidím až to budu skládat. Do té doby si ale ukoušu nehty. Koleje nejdou a nejdou........ :D
vfjr
 
Příspěvky: 142
Registrován: pon 21 zář, 2020 1:58 pm
Bydliště: České Budějovice

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 39 návštevníků