Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod jipol57 » pon 17 led, 2022 10:47 pm

Myšlenka je to dobrá, tratě od sebe oddělit. Co takhle?
008_2.jpg
008_2.jpg (33.07 KiB) Zobrazeno 2223 krát

Zkrátit zhlaví, použít křížení, místo výhybky za sebou. Stejný poloměr oblouku, jen posunout blíže a portál taky posunout.
Ale to by se bouralo už postavené.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 17 led, 2022 11:16 pm

jipol57 píše:Myšlenka je to dobrá, tratě od sebe oddělit. Co takhle?
Zkrátit zhlaví, použít křížení, místo výhybky za sebou. Stejný poloměr oblouku, jen posunout blíže a portál taky posunout.
Ale to by se bouralo už postavené.

Tak o tomhle jsem uvažoval. Ale vyhybky mám od firmy Peco. Měl jsem jich opravdu hodně na starém kolejišti a tak jsem je použil. Problém nastal, když jsem potřeboval dokoupit určité typy vyhybek nebo křižovatek. Většinou dostupnost na objednávku s vidinou, že někdy budou, ale nikdo neví kdy. Tak jsem musel kouzlit a použit jiné, které jsou zrovna na skladě.
Kapitalismus v praxi někdy nefunguje.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Dusan » úte 18 led, 2022 7:51 am

"Jenže to by šlo, kdybych použil u vnitřní koleje menší oblouk. Jenže Já chtěl jsem použít větší oblouky, aby rychlíkové vagony nevypadaly, jako skládací metr....."

Proč? Taky to můžeš vyřešit tím, že:-
- tu vnitřní trať necháš tak jak je,
- u vnější tratě posuneš ten portál o něco blíže ke zhlaví, s tím vnitřním můžeš pohnout i mírně dozadu, pokud se ti nezmenšuje dále poloměr
- tím pádem naopak v oblouku vnější tratě od zhlaví k portálu můžeš zvětšit poloměr,
- za portálem co už nebude vidět může být poloměr o něco zase menší a jseš na svým :-)

Chce si to s tím pohrát a uvidíš, že to půjde 8)
Přílohy
tempotaxi.jpg
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 18 led, 2022 9:27 am

Dusan píše:" ..... Chce si to s tím pohrát a uvidíš, že to půjde 8)

Děkuji za podměty a nápady, ale tohle už jsem také řešil.
Když přidám kousek rovné koleje a nechám stejný oblouk, tak oba portály dostanu dál od sebe. Jenže v tunelu bych musel použít oblouk 380 mm, což je nepřípustné. Takové oblouky se dávají na vlečky, depa a nákladiště. Ale nikdy nepatří takový oblouk na trať. Ano, některá kolejiště se takovým obloukům nevyhnou a ve skrytých částech kolejiště se zápasí s místem. Vím, že konstrukce lokomotiv a vozů takové malé oblouky projíždí, ale ve viditelných částech to vypadá, že souprava zajela za roh.
Dříve jsem měl kolejiště, kdy byl oblouk 380 a 440 mm. Vše tam projíždělo v pohodě, ale pak se začaly vyrábět jiné lokomotivy, vozy a byl problém. A podle zákona schválnosti vždy problém vykolejení byl tam, kde rovná trať šla do ostrého oblouku a to v místech kam jsem měl špatný přístup.
A to byl zrovna tunel nebo tomu vadily podpěry jiné tratě, krajiny atd.
Takže nakonec se muselo vše zbourat.
Pak se stavělo jiné kolejiště, kde se začalo stavět od velmi promyšleného velkého skrytého nádraží. Skryté nádraží mělo v sobě dvě smyčky, osmičku a ovál. Vedly sem 4 tratě. Problém nastal při budování druhého patra, takže znova předělat do dnešní podoby.

Původně měl být tunel dál až na místě, kde koleje opouštějí základní rám. Obě tratě jsem měl dát do zářezu. Tím pádem se nemusela modelovat ani opěrná zeď a tunelové portály, protože by je nikdo neviděl. Jenže do takové prostoru už by se nikdo nedostal pro případ nehody. Takže zase zamítnuto.

Bylo tedy potřeba nechat tratě zmizet někde jinde. Vybral jsem právě tohle místo. Předloho pro stavbu, jsem použil námět Vinohradských tunelů. Uvidím, zda nad tunely se mně podaří dát i silnici nebo aspoň lesní cestu.

Představu, jak to má vypadat, tak tu mám. Sem tam jsem to nakreslil i na papír, ale vždy když se to začne realizovat, tak nastupují další rozměry, které nejsou na papíře. A potom se hledají další možnosti. Nejlepší je každou operaci nafotit a pak modelář vidí, kde udělal blbosti. Ale vždy platí jen jedno, až vše je dokončené, tak si modelář řekne, že jsem to mohl postavit jinak a lépe. Ale kde je ta hranice lépe a ještě lépe to nikdo neví.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 18 led, 2022 12:50 pm

Takže barabové jsou v akci.
Základem bude polystyrén, který se nařeže, natrhá a slepí do nějakého tvaru. Každý kousek neboli odpad se dá použít na zaplnění děr a dělání všech nerovností.
Obrázek
A pak následuje osvědčená stavba krajiny. Prostě lepidlo na tapety a balicí papír. Pár vrstviček na sobě, aby se udělala kůrka, která po proschnutí je opravdu tvrdá. Tohle pak opracovávat dá práci.
Prostě v každém baráku se takové věci bez užitků válejí, tak se zhodnotí.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 18 led, 2022 5:10 pm

Zakrytí tunelu. Na horní desku by měla přijít silnice. Uvažoval jsem i o kusu železniční trati na náspu.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 18 led, 2022 9:24 pm

Že jsou ve skutečnosti dva portály opravdu blízko sebe, se dá lehce najít.
První příklad je jižní část Vinohradského tunelu.
Obrázek
Obrázek
Druhý příklad je nově vybudovaný Vítkovský tunel.
Obrázek
Jsou to opravdové extrémy v tunelářství. Ale když to jinak nejde, tak se to musí vždy nějak udělat. A to byl i můj případ. Opravdu jsem zkoušel všechny možnosti a tahle možnost byla nejlepší.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod greenery » úte 18 led, 2022 9:32 pm

V modelu je to asi jedno a každému, co jeho jest. Ale tak jak je kolejiště prezentované, se dá čekat, že obě tratě by ve skutečnosti nebyly budované současně. Proto by jeden tunel měl jevit známky toho, že byl stavěný později.
Poznámky ostatních přispěvatelů nebyly od věci.
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod jipol57 » stř 19 led, 2022 7:28 am

Nojo. Má to vizáž dvojkolejky. Když už to jinak nešlo, tak ty portály měly být každý z jiné doby. (plačícího smajlíka jsem nenašel)

EDIT: Ale jsou zase případy, kdy naopak dvojkolejka vypadá jako různé tratě. Před Blanskem:
https://mapy.cz/zakladni?x=16.6399133&y ... ase=ophoto

https://cs.wikipedia.org/wiki/Blanensk%C3%A9_tunely#/media/Soubor:Novohradsky_tunel_(c._8)_-_jih.jpg
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Dusan » stř 19 led, 2022 7:56 am

[quote="Tempotaxi"]Že jsou ve skutečnosti dva portály opravdu blízko sebe, se dá lehce najít.
První příklad je jižní část Vinohradského tunelu.[quote="Tempotaxi"]
Tak když už tedy těmi snímky obhajuješ svoje řešení, vem si z nich příklad a tu římsu nad portálem udělej jednolitou a ne tak jak to máš, že vezmeš dvě stavebnice portálu a dáš je vedle sebe.
Svoji připomínku jsem myslel v dobrém, ale proti gustu ......
Škoda, že ve své tvorbě nepřemýšlíš trochu dopředu, projekt je obdivuhodný, ale toto jsou drobnosti, které jdou udělat trochu jinak jako celek to pak posunou hodně dopředu anebo naopak :-)
Ať se daří.
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 19 led, 2022 9:46 am

Tak za prvé: není to v žádném případě dvojkolejná trať.

Za druhé: jeden tunel je bývalá Buštěhradská dráha a druhý tunel je KkStB. Zatím tunely vypadají stejně. Je to zatím ve výstavbě, tak je předčasné dělat závěry o jejich vzhledu. Vše se bude postupem času upravovat.
Momentálně se řeší kam dát skálu, jakou, jak bude vysoká, pak jak dlouhá a vysoká bude zárubní zeď. Jaký bude tvar zdi a jaký bude sklon. Pak doplnit část tunelové roury. Zda provést odvodnění tunelu a kam.

Konzultací a různých měření bylo nespočet. Bylo zde i u vznikajícího kolejiště několik lidí a debata na různá témata nebrala konce. Ano každý má při stavbě kolejiště jiné zkušenosti, každý si představuje něco jiného, ale výsledek je vždy stejný, mít lepší kolejiště než má ten druhý.
Každý kdo bude stavět kolejiště, tak by mělo být jiné. Nejen velikostně, ale bude i jinak ztvárněná krajina. Nejprve si modelář vybere téma na ztvárnění dopravy a pak k tomu se vymýšlí krajina. Což je opačný postup, než je ve skutečnosti. Ale protože má každý jinou krajinu, tak těžké stavby, jako jsou tunely, arkády, mosty musejí být jiné a jsou stavěny podle krajiny a podle geologických podmínek. A bohužel zde se nevyhnete i stavbám, které nejsou zrovna obvyklé nebo svým způsobem zvláštní.
Většinou co je stejné, na všech kolejištích jsou použité stavebnice domečků. Ale i zde jsem se snažil je trochu změnit.
Každý staví kolejiště do letních měsíců, každý chce, aby vše svítilo a blikalo, aby se na kolejišti střídala noční a denní hodina. To je pěkné, ale že na kolejiště má také pršet a sněžit, tak to nikdo neřeší. Nikdo nemá kanály, svody na vodu a další technické inženýrské sítě.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 19 led, 2022 1:15 pm

Další pokračování je skála.
Koupil jsem skalní desku od Nocha. Rozřízl jsem ji a vytvaroval podle terénu. Chybějící skálu jsem nahradil lepidlem a polystyrénem. Skála se zase dotvarovala papírem. Poslední vrstva lepidla se nabarvila šedou barvou. Až to proschne, tak se dobarví barvou, patinuje pudrem a zatravní.
Zatím je udělán jen základ.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Střelec » stř 19 led, 2022 2:51 pm

Možná by nebylo od věci buď odstranit dekorativní výstupky nad portály (nebo je doplnit do roviny) a překrýt to jednou římsou. V reálu římsa bránila stékání vody ze svahu do portálu.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod greenery » stř 19 led, 2022 3:06 pm

Tempotaxi píše:Tak za prvé: není to v žádném případě dvojkolejná trať.

Za druhé: jeden tunel je bývalá Buštěhradská dráha a druhý tunel je KkStB. Zatím tunely vypadají stejně. Je to zatím ve výstavbě, tak je předčasné dělat závěry o jejich vzhledu. Vše se bude postupem času upravovat.
Momentálně se řeší kam dát skálu, jakou, jak bude vysoká, pak jak dlouhá a vysoká bude zárubní zeď. Jaký bude tvar zdi a jaký bude sklon. Pak doplnit část tunelové roury. Zda provést odvodnění tunelu a kam.

Konzultací a různých měření bylo nespočet. Bylo zde i u vznikajícího kolejiště několik lidí a debata na různá témata nebrala konce. Ano každý má při stavbě kolejiště jiné zkušenosti, každý si představuje něco jiného, ale výsledek je vždy stejný, mít lepší kolejiště než má ten druhý.
Každý kdo bude stavět kolejiště, tak by mělo být jiné. Nejen velikostně, ale bude i jinak ztvárněná krajina. Nejprve si modelář vybere téma na ztvárnění dopravy a pak k tomu se vymýšlí krajina. Což je opačný postup, než je ve skutečnosti. Ale protože má každý jinou krajinu, tak těžké stavby, jako jsou tunely, arkády, mosty musejí být jiné a jsou stavěny podle krajiny a podle geologických podmínek. A bohužel zde se nevyhnete i stavbám, které nejsou zrovna obvyklé nebo svým způsobem zvláštní.
Většinou co je stejné, na všech kolejištích jsou použité stavebnice domečků. Ale i zde jsem se snažil je trochu změnit.
Každý staví kolejiště do letních měsíců, každý chce, aby vše svítilo a blikalo, aby se na kolejišti střídala noční a denní hodina. To je pěkné, ale že na kolejiště má také pršet a sněžit, tak to nikdo neřeší. Nikdo nemá kanály, svody na vodu a další technické inženýrské sítě.



..... myslím, že ty návrhy kolegů byly myšleny dobře. Pokud je vezmete v potaz, může to přispět ke krásnému výsledku.
Trochu ty stesky nad nevděčností publika nechápu, uniká mi pak smysl, proč to sem vlastně dáváte.
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Dusan » stř 19 led, 2022 4:19 pm

To bílé mezi těmi kolejemi, co končí zaražené ve skále, která teda mimochodem vypadá hodně nepřirozeně, to bude nějaký zbytek terénu ? To bych vypustil nebo alespoň trochu více opracoval, snížil. Když si uvědomíme, kolik stavebních zemních prací na tom kousku muselo proběhnout, výstavba dvou portálů, úprava skály do kolmé roviny a že by tam zrovna tohle zůstalo ? Na tu kusou, která tam končí se neptám, to určitě už máš odůvodněné :mrgreen:
Tempo dobré, ale jak praví klasik "Veškeré kvaltování k ho*nu jest"....

Varianta druhá k zamyšlení. Tu skálu použít jen zčásti jakoby levá část těch portálů a ten prostor té kusé koleje necht skončit jakoby pod tou skálou v zeleni, tak jak to bylo dříve ... V podstě obdoba jak je to na té fotografii co jsi postnul s těmi betonovými rourami....
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 44 návštevníků