Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 12 úno, 2024 4:42 pm

Dále jsem musel demontovat jedno návěstidlo. Chodilo ale pokaždé jinak. To znamená, že na světle se vždy zastavilo v jiné poloze a je úplně jedno, zda to bylo nahoru nebo dolu. Mechanické návěstidlo má pomalejší chod. Tak jsem raději objednal servopohon. Přitom nikde není vidět chyba.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pon 12 úno, 2024 11:55 pm

Na stránce https://www.zeleznicnemuzeum.sk/katalog-predmet/138/ je fotka vyčkávajícího návěstidla, ale je zde písmeno „W“. Původně návěstidlo bylo ve stanici Vrútky. Takže tedy i u ČSD se používala tahle písmena. Otázkou je jak dlouho.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 13 úno, 2024 6:57 am

V Plzni bývalo plno V pouze v provedení plechovém bez světel a co pamatuju i bez osvětlování. Jízdu povoloval signalista praporkem.
Ale chápu, že pro modelové ztvárnění jsou lepší verze se světly :).
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 13 úno, 2024 7:56 am

Vyčkávací návěstidlo viessmann 4519 a prodává se ve formě stavebnice, takže je lehká úprava návěstidla podle fotky.
Počítám, že takovéto návěstidla byla u ČSD ojediněle a byla v letech 40sátých, popřípadě v první polovině 50 let.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 13 úno, 2024 8:24 am

Michal Šuhajda píše:V Plzni bývalo plno V pouze v provedení plechovém bez světel a co pamatuju i bez osvětlování. Jízdu povoloval signalista praporkem.
Ale chápu, že pro modelové ztvárnění jsou lepší verze se světly :).


Ano plechovou tabuli s písmenem „V“ mám také.
Hned za ní je strážní domek, takže se může dávat ruční návěst.

Ve druhé malé výtopně, žádné vyčkávací návěstidlo není, ale hned vedle je výhybkářské pracoviště.

Takže žádné osvětlené vyčkávací návěstidlo nemusím dávat, ale bylo by jistá zvláštnost na kolejišti, kterou jsem zatím nikde neviděl.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 13 úno, 2024 12:52 pm

Servopohon jsem vyměnil.
Na původním táhlu byla plastová část zafixována tak, že drát byl zdrsněn výstupky, ale u nového dílu je drátové táhlo hladké a má o něco i menší průměr. Takže jsem to musel na táhlo plastový díl přilepit. Výměna servopohonu je jednoduchá.
Původní sevopohon už elektricky nechodí a přitom na něm není vidět žádné poškození.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 13 úno, 2024 12:57 pm

Než se budou instalovat světelná návěstidla, tak by bylo vhodné vyřešit vyčkávací návěstidla a uzávěrky kolejí. Nemusí se instalovat, ale právě takovéto drobnosti oživí model a více se pak modelář přiblíží ke skutečnému vzoru.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 13 úno, 2024 4:42 pm

Ovládání mechanických návěstidel je přes piano.
Na minulých kolejištích se mně tento způsob ovládání návěstidel osvědčil.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 13 úno, 2024 4:50 pm

Dále dílny ŽOSka.
Výjezd by měl být také nějak zabezpečen. Hned u vjezdu je vrátnice a personál, který obsluhuje vyhybky a dvoukřídlá vrata.
Přesto si myslím, že by zde mělo být seřaďovací návěstidlo nebo uzávěrka koleje doplněna vyčkávacím návěstidlem.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 14 úno, 2024 12:01 pm

Vyčkávací návěstidlo do písmena „W“.
Dostal jsem několik odpovědí na dotaz kolem těchto návěstidel.
Návěstidla se dávala do stanic během války. Po válce se některá změnila na písmeno „V“. Některá se přemalovala na modrou barvu s bílým okrajem. Zbytek písmena se buď začernil, nebo se odříznul.
Přitom v muzeu je kompletní písmeno přebarveno na modro.
Podle mě předpis byl jednoznačný a tvořivost zaměstnanců byl zase odlišný. Takže každá možnost je správná.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 14 úno, 2024 1:47 pm

Asi bych se držel předpisové verze, tedy jednoduchého, případně upraveného návěstidla. Přece jen, co vím z vyprávění pamětníků, ta averze vůči všemu co připomínalo "Říši" a snaha to odstranit byla po válce velká.
To, že je v současnosti v muzeu "německé /válečné provedení nelze brát jako vypovídající, pokud není jasně známý (doložený) čas demontáže.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 14 úno, 2024 4:17 pm

Michal Šuhajda píše:Asi bych se držel předpisové verze, tedy jednoduchého, případně upraveného návěstidla. Přece jen, co vím z vyprávění pamětníků, ta averze vůči všemu co připomínalo "Říši" a snaha to odstranit byla po válce velká.
To, že je v současnosti v muzeu "německé /válečné provedení nelze brát jako vypovídající, pokud není jasně známý (doložený) čas demontáže.


Stavba kolejiště má spadat do let 50sátých a maximálně do let 65.
Dále koncepce kolejiště je někde v pohraničí, což jsou třeba Sudety.
Což je problém, že v těchto letech se několikráte mnění a doplňují drážní předpisy.
A jako vždy předělávky a změny do reality vždy trvají, než se vše zavede do požadovaného předpisu.
Dále jedna stanice Stará Ves má návěstidla Heileiny.
Pak Odbočka Ves má návěstidla rakouského typu, které se ruší do konce 50sátých let.
Vyčkávací návěstidlo do písmena „W“ se zavádí v roce 1944.
Obrázek
Dále uzávěrka koleje (Einheit) může být doplněna vyčkávacím návěstidlem (Warte) a umísťovala se v horní části návěstidla.
Obrázek
Po roce 1945 s platností nových předpisů (od 1. 10. 1946) se podoba návěstidla mění na modré písmeno V s bílým okrajem.
Obrázek
K 1. 10. 1946 vstoupily v platnost první poválečné návěstní předpisy, tentokrát ve verzích D1-č (pro Čechy a Moravu) a D1-s (pro Slovensko), lišící se nejen jazykem, ale též návěstmi.
České vydání je rozšířeno o tzv. Přípojek, v němž jsou uvedeny návěsti, převzaté v oblasti Sudet od DRG a ponechané v platnosti. Mezi ně patří:
• návěstidla německého vzoru pro dvojité křižovatkové výhybky, která o osm let později nahradila bez výjimky původní návěstidla rakouského vzoru
• světelné uzávěry koleje - předchůdci pozdějších vložených návěstidel
Obrázek
• mechanické uzávěry koleje, sloučené případně s vyčkávacími návěstidly
V roce 1953 došlo v provozu ČSD k několika významným změnám. K 1. 10. 1953 byly zrušeny telegrafy, zvonkové návěsti a směrová návěstní soustava. To tedy znamenalo, že byla zrušena i mechanická tříramenná návěstidla a návěstidla odjezdová byla nadále pouze jednoramenná. Pokud bylo nutno z provozních důvodů rozlišit v odbočných stanicích, na kterou trať je dovolen odjezd vlaku, dálo se tak pomocí světelných indikátorů.
Další návěstní předpisy jsou z roku 1954, kde je plno změn.

Takže to je stručně popsána historie návěstidel.
Takže předpis říká, že v rámci Sudet mohlo být vyčkávací návěstidlo „W“ až do roku 1953 a jeho náhrada by byla až po tomto roku, pokud nebyl aktivní personál stanice, což mohlo být i dříve.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 14 úno, 2024 4:45 pm

Dále ve stanici Nová Ves budou světelná návěstidla typu ESP.
Světelné uzávěry jsou nahrazeny vloženým návěstidlem (směr Praha).
Na druhé straně stanice Nová Ves směrem na Podmokly jsou světelná návěstidla, která kopírují tříramenná mechanická návěstidla.
Zatím světelná návěstidla jsou ve výrobě.
Takže tohle všechno spadá to první poloviny 50sátých let.

Vím, že kompromisům, omylům se nevyhnu, ale pamětníků ubývá a většinou si už moc nepamatují. Odborníci mluví vždy, tak i onak, jeden říká ano a druhý zase ne.
Článků na toto téma je také dost, jenže vše kopíruje daný předpis, ale realita vždy byla jiná a těžkopádnost ČSD byla známá. Na vše bylo dost času, hlavně bylo plnit plán a tuny.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Polabský » stř 14 úno, 2024 5:40 pm

Tempotaxi píše:Dále jsem musel demontovat jedno návěstidlo. Chodilo ale pokaždé jinak. To znamená, že na světle se vždy zastavilo v jiné poloze a je úplně jedno, zda to bylo nahoru nebo dolu. Mechanické návěstidlo má pomalejší chod. Tak jsem raději objednal servopohon. Přitom nikde není vidět chyba.
Obrázek


"Já vím co tomu je, je to lozbitý"!!
Ahoj, zdravím po delší odmlce a přeji Tobě a Tvým blízkým jen a jen to dobré !!!
Polabský :mrgreen:
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 14 úno, 2024 6:46 pm

Polabský píše:"Já vím co tomu je, je to lozbitý"!!
Ahoj, zdravím po delší odmlce a přeji Tobě a Tvým blízkým jen a jen to dobré !!!
Polabský :mrgreen:

Také zdravím, už dlouho to je.
Tak na to jsem nepřišel …. Děkuji …. :lol: :D :mrgreen: :mrgreen: :lol: :D :mrgreen: :mrgreen:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4306
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků