Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 03 úno, 2021 9:02 pm

Projekt stanice bude zapadat do stavu 1. Republiky a stanice mohla takhle vypadat ještě v 50 letech a začátkem 60 let před celkovou rekonstrukcí. Takže parní provoz a začátek motorového provozu.
Stanice má dvě výpravny, Nová Ves, Stará Ves a jsou spojeny lávkou pro pěší. Pak je ještě malé depo.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod chameleon » stř 03 úno, 2021 10:21 pm

Nádraží moc pěkný. Mohl bys ještě doplnit zbytek kolejiště a příp. pro zajímavost předlohu? Vypadá to na větší projekt, jsem zvědavý kam pokračují ty 3 tratě a skrytá nádraží :wink:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 03 úno, 2021 11:16 pm

Vrchní část projektu už jsem několikrát změnil. Poslední návrh je snad už koneční. Vše přijde, jako druhé patro. Ale zde i tunelová plocha se bude muset změnit. Prostě žádná krajina a když nějaká bude, tak jedině modulově.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno


Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 03 úno, 2021 11:53 pm

Zde je poslední úprava depa.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 04 úno, 2021 9:33 am

Přes vesnici Stará Ves vede dráha KkStB (popřípadě si můžete doplnit jinou drážní společnost) a zde se vybuduje malá stanice. Protože Stará Ves se rozrůstá o Novou Ves a tím pádem je Ves povýšena na město, přichází do vesnice další železniční společnost (řekneme třeba BEB Buštěhradská dráha). Protože se společnosti nedohodnou o užívání jedné stanice, tak druhá společnost si vybuduje svoji vlastní stanici, která se napojí zde na dráhu KkStB. Tato stanice je pro druhou společnost koncovou stanicí a proto je zde vybudováno malé depo s točnou, aby se mohla lokomotiva otočit.
Prostě krásný sen, jak vznikala železniční síť.
Prosím berte tak, že uvádím jen pro příklad uváděné železniční společnosti a každý si tam může doplnit svoje drážní společnosti. Takže žádná historická souvislost zde není.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 04 úno, 2021 3:31 pm

Nápad, postavit si takhle stanici mně inspirovala historie stanice Kralupy nad Vltavou.
Nádraží má dvě výpravny a ze začátku byla tři depa.
Prostě postavit si fiktivní stanici, která by měla pravdiví základ, jak vznikala naše železniční síť.
Zde je pak legenda:
Červeně – Buštěhradská dráha
Šedě – Pražsko – Drážďanská dráha
Modře – Turnovsko – Kralupsko – Pražská dráha.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod jafobe » čtv 04 úno, 2021 4:40 pm

Pokud bych to bral podle toho že to byli společnosti co se spolu moc nedomluvili asi bych pozměnil zhlaví stanice aby si tak moc nezasahovali do provozu, v nejvíc konkurenčním boji bych to videl spíš jen na tu společnou vyhybku na konci obou stanic aby mohli v případě nutnosti přejet, a nemuseli věčně řešit provoz jednoho nádraží s tím druhým. Nejspíč by to tak ani nenapojili. Pokud by to bylo spojené až v době kdy spadli pod jednoho dopravce a chtěli využívat depo společně viděl bych to taky asi trochu jinak...
Když se podívvám na to znám já třeba na Všetaty, Mladou Boleslav, Starou Paku... kde se tratě vesměs křižovali, ale vzájemné spojení obou nádraží je téměř minimální i dnes jen na konci zhlaví.

Tak trochu jsem zkusil naskicnout do tvého plánku jak bych to viděl asi já. Sice by to bylo o přepočítání skoro celého zhlaví, ale řekl bych že by to vypadalo možná přirozeněji i s ohledem na vývoj. K tomu by se ale museli vyjádřit znalejší. :wink:

stanice1u.jpg
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 695
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 04 úno, 2021 5:07 pm

Ano, tohle je také nápad, jak to udělat přesněji ke skutečnosti. Děkuji.

Ale když jsem se třeba zajímal o stanici Kralupy nad Vlavou, tak většina takový změn a projektů zůstala před rokem 1939 na papíře, takže vše zůstalo v dobách jednotlivých drah. Pak přišla okupace a najednou všechny změny, vylepšení a oprášení projektů se dělala od roku 1939 až 1941 a pak se zase veškerá rekonstrukce kolejiště zastavilo. Po roce 1945 se některé změny, zase dávají do původního provedení před rokem 1939. Pak zase v 50 letech se zase provádějí změny v kolejištích.
Tenhle přiklad je třeba jen na jedné stanici. Na kterých stanicích to mohlo být podobné, a na některých stanicích se zastavil čas. Jak se to vybudovalo, tak to bylo.

Mně jde jen o to, zda takhle nemohla vypadat stanice v letech 50sátých.
V 60 letech jsou třeba obě skladiště zbourány a nahrazeny jednou výpravní budou. Takových změn také bylo dost.

Proto, sem to dávám, aby byla možnost se vyjádřit, než se kopne do hlíny. Jakékoliv předělávky a změny jsou pak bolestné.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 04 úno, 2021 5:39 pm

Změna ve střední části.
Obrázek
Ale takhle zase výtažná kolej ztrácí smysl.
Ta výtažná kolej, tam byla proto, aby se mohl u obou skladišť provádět posun a přitom mohl v horní stanici odjet nebo přijet vlak. V dolní stanici mohl maximálně odjet vlak na začátek trati.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 04 úno, 2021 7:23 pm

Tak jsem tu střední část předělal.
Každá dráha má vlastní zhlaví. Je jen jedna společná výhybka ze trati, která rozděluje obě dráhy.
Výtažná kolej se tedy upravila na nehodovou jeřábovou jednotku.
Posun ve stanici se bude dělat na širou trať.
Obrázek
Otázkou a pak i odpovědí je, která varianta je ta správná.
Což budu velice rád za každou podmětnou informaci.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 05 úno, 2021 10:52 am

Od kamarádů mně přišlo několik připomínek, zde jenom jedna.
Zde je už hotový návrh na levou část stanice.
Každá stanice horní a dolní má svoje zhlaví a tím pádem i stavědlo.
V depu vznikla kolej pro nehodovou soupravu, která se musí připojit z každé strany.
Ve spodní stanici jsem nahradil výhybku, anglickou výhybkou a tím pádem se mohla dát výtažná kolej pro spodní stanici Posun ve spodní stanici tak neruší provoz v horní stanici. A tím pádem má i spodní stanice, která je koncipována, jako stanice koncová dává smysl.
V horní stanici u stavědla č. 1 zmizela odstavná kusá kolej.
Obrázek
Pravá část kolejiště také dostalo pár změn.
U horní stanice nad stavědlem č. 2 zmizela odstavná kusá kolej. Naopak pod tímto stavědlem se prodloužila skládková kolej o kusou kolej, kde může být sýpka nebo menší tovární prostor.
U spodní stanice pod stavědlem č. 4 je otevřený prostor, kde může být traťovka.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 05 úno, 2021 11:23 am

A zde je pak levá a pravá část pohromadě. Pak je dopsána ještě legenda objektů a směru.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4304
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod milan ferdián » pát 05 úno, 2021 11:27 am

Anglickou výhybku, klidně nahraď dvěma jednoduchými výhybkami, pravou a levou.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod vojtas » pát 05 úno, 2021 11:33 am

Kdyby bylo po mém, propojím stanice ještě jednou spojkou někde pod lávkou, jako to bylo ve Staré Pace před rekonstrukcí. ČSD by to nejspíš udělaly, tohle je dost provozně omezující z pohledu nástupu lokomotiv z depa.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků