Stránka 1 z 18

Kolejiště TT - L 3,7x2,2 m - radekkrupka

PříspěvekNapsal: ned 20 dub, 2008 4:36 pm
od radekkrupka
Zdravim

Rozhodl jsem se, ze se navzdory nulovym zkusenostem pokusim o stavbu kolejiste. Z mladi mi zustal ne uplne maly vozovy park, pouze koleje jsou v dost spatnem stavu, ty koupim nove.

Rozmer desky jsem zvolil 3,0x1,3 m, epocha cca III, rozchod TT. Jsem priznivcem spise jezdeni po okruzich a nejake te odbocce. Skryte nadrazi moc nechci (tolik lokomotiv a vagonu zas nemam) a na tocnu si netroufam.

Dal jsem dohromady schema, co bych si predstavoval. Jde o geometrii s konkretnimi polomery a vyhybkami, abych videl, co lze a nejde (kresleno v AutoCADu). V planu jsou zaznaceny i vyskove koty koleji (v krizenich), polomery oblouku a delky koleji v nadrazi. Jedna se o 3 oddelene okruhy zaustene do jednoho nadrazi, druhe nadrazi s vleckou je vzadu ve zvysene urovni. 2 okruhy jsou "fadni" dokola, treti nejdelsi zajistuje prejezd mezi urovnemi - zde je sklon 3% a polomery 353 mm.

Nakonec bych se chtel zeptat, jaka je minimalni a optimalni vyska podjezdu pod mostem/jinou koleji. Nkde se mi to nepodarilo najit. Prijde mi, ze 60 mm by mohlo stacit? Je to znacne limitujici hodnota pokud chce clovek proplest tu zmet koleji.

Takze schema je zde:
http://rak.lyzari.cz/tt/kolejiste01.jpg

Prosim o vase nazory, co vy na to, co dle vas chybi a co prebyva. Snad to neni uplny vlakodrom :) Diky moc...

PříspěvekNapsal: ned 20 dub, 2008 5:03 pm
od Jarda H.
Ahoj Radku,
vítám tě u tohodle krásného koníčku, dovolím si pár osobních názorů (kromě toho, že ti závidím ten prostor na TT :lol: :!: ) :

1) tak trochu (dost :lol: ) to vlakodrom je, ale dělá to jen komplikované stoupání respektive trať, která ti stoupá na horní nádraží - to bych zjednodušil !
2) postrádám smysl zeleného oválu (ten co vychází i vrací se do první koleje od staniční budovy na dolním /hlavním/ nádraží ! To raději udělej jednu skrytou kolej v tunelu navíc na modré větvi - uvidíš, že do budoucna to oceníš ! Určitě nezůstaneš u pár vagonů a dvou-tří lokomotiv :lol: :!: A budeš rád, když to někde schováš, objedeš, ...
3) u horního nádraží hlavní kolej kolem staniční budovy udělej přímou, takhle se ti na jedné straně vrací přes výhybku na "hlavní" trať. A modré kusé koleje bych ještě na konci propojil, aby bylo možné po odstavení vlaku přejet lokomotivou na druhý konec vlaku a přepřáhnout !
4) vzhledem k provozu ve III. epoše (takže parní provoz s náznaky útlumu) předpokládám, že jedna z kusých kolejí na spodním okraji hlavního nádraží bude zabrána jednokolejnou remízou a základním zbrojením - uhlí, voda, písek. A vedle ní bych souběžně viděl jednu kusou volnou kolej navíc - třeba s jeřábem na menší opravy lokomotiv, odstavení vagonu s uhlím nebo popelem, nehodový vlak, jeřáb, drezína, ...
5) točnu bych do nádraží rozhodně necpal - méně je někdy více !

Tolik na první prohlídku tvého barevného plánku ! Další reakce od kolegů určitě přijdou !

Jinak ať se ti daří a neopouští tě chuť modelařit :!:

PříspěvekNapsal: ned 20 dub, 2008 6:01 pm
od milan ferdián
Ahoj Radku,já těž vítám, jak Jarda.
No k tomu kolejišti....Nejdříve souhlásím ,už s tím, co Jarda napsal.
Můj návrh,možná bude už fádní:
1)propojit žlutou s červenou a vytvořit skrytou stanici vzadu pod horní stanici
2)modrou nalevo dole vyvést a napojit na původní žlutou a dostat jí po původní trase žluté a s upraveným Jardovým zhlavím
3)původní červená zůstane jen než se přiblíží k původní žluté a zde je ji napojit odbočkou
4)tobogán zrušit
5)zelená nalevo nechat ukončit ve skryté stanici a nechat ji pokračovat místo modré zpět do stanice

Zmizí:
1)vlevo nahoře modrá mezitunelová trasa
2)červený tobgán
3)napravo zelená
4)tím i tunelové ústí napravo zelené
5)napravo modrá je nahrazená zelenou

Světlost dle NEM pro velikost TT (parní,motorový provoz) je 43 mm.

PříspěvekNapsal: ned 20 dub, 2008 8:17 pm
od radekkrupka
Dekuju za prvni nazory. Zapomnel jsem dodat, ze bych rad provozoval analog. Kvuli masinam co mam a proto, ze s digitalem nemam jedinou zkusenost a aspon v zapojeni se budu mit od ceho odpichnout :)

To co mi navrhuje Milan, tim padem asi nepujde, pokud tomu rozumim spravne? Tzn udelat za hornim nadrazim zpetnou smycku a vratit se dolu po stejne koleji??

PříspěvekNapsal: ned 20 dub, 2008 8:51 pm
od jrtrain
Ahoj Radku, též zdravím :wink:
souhlasím s tím, co zde již napsali Jarda s Milanem :wink:

Osobně upřednostňuju trať od někud někam, tj. ne ovály. Zpravidla to je hlavní trať s lokálkou, doplněnou třeba vlečkou.
Na tomto pěkném velkém prostoru bych jistě udělal hlavní dvojkolejnou trať, at už do tobě oblíbeného oválu, nebo s vratnými smyčkami, případně se skrytým nádražím, každopaádně bych to moc nekombinoval těmi propletenci :wink:

tento prostor přímo vybízí k výstavbě dlouhé lokálky s několika zastávkami doplněnou i několika vlečkami - tzn. že lokálka by byla dominantní

samozřejmě je možné udělat i dominantní hlavní trat a trochu ji proplést, ale ne tolik, jak jsi kreslil :wink:

PříspěvekNapsal: ned 20 dub, 2008 10:58 pm
od Miloš_P
radekkrupka píše:Dekuju za prvni nazory. Zapomnel jsem dodat, ze bych rad provozoval analog. Kvuli masinam co mam a proto, ze s digitalem nemam jedinou zkusenost a aspon v zapojeni se budu mit od ceho odpichnout :)

To co mi navrhuje Milan, tim padem asi nepujde, pokud tomu rozumim spravne? Tzn udelat za hornim nadrazim zpetnou smycku a vratit se dolu po stejne koleji??


Na smyčku nepotřebuješ digitál, v analogu ti stačí několik diod a je hotovo :D .
Tady je jedno schémátko:
http://www.volny.cz/masinky2003/vratna_smycka.html

PříspěvekNapsal: stř 23 dub, 2008 6:46 pm
od Radek
Jarda H. píše:Ahoj Radku,
vítám tě u tohodle krásného koníčku, dovolím si pár osobních názorů
Jinak ať se ti daří a neopouští tě chuť modelařit :!:

Taky tu sbírám rozumy a tak bych touto cestou (možná to sem nepatří) rád poděkoval Jardovi H, který pravidelně připojuje k plánkům konkrétní komentáře. Píšeš, co se ti líbí či nelíbí a hlavně proč a to tak polopaticky, že je smysl zřejmí i pro mne- začátečnka. :roll: Takže díky R

PříspěvekNapsal: stř 23 dub, 2008 7:17 pm
od Jarda H.
To Radek :

Netřeba děkovat, sám se tu učím a i když se ti to třeba nezdá, taky sbírám inspiraci, nápady a zkušenosti jiných :lol: :!: Třeba s milanem f. jsem konzultoval problematiku vybavení a zařízení kolem remízy apod. u svého plánku.
Důležitější je, že se těch připomínek a názorů vždy sejde více a je nad čím dumat, co řešit - neboť : více hlav, více rozumu !

Navrh2

PříspěvekNapsal: pon 28 dub, 2008 6:36 pm
od radekkrupka
Diky za prvni reakce k memu navrhu. Zkusil jsem aplikovat nektere pripominky, a zde jest vysledek. Zrusil jsem "tobogan", vystup do horni urovne jsem vyresil falesnou dvojkolejkou. Vratnou smycku pres diody jak radil Miloš, na tu si asi netroufam. Zeleny okruh jsem zatim nechal, ze bych po nem prohnal obcas nejakou lokomotivu, ale dal by se vypustit...

Tak co vy na to?

Tady je cele
http://rak.lyzari.cz/tt/kolejiste02-celek.jpg

a tady pouze viditelna cast
http://rak.lyzari.cz/tt/kolejiste02-povrch.jpg

PříspěvekNapsal: pon 28 dub, 2008 7:43 pm
od Dan Buchtela
Ahoj Radku,
přemýšlel jsi nad zasazením do krajiny? Vypadá to, že ne. Bude celkem obtížné k tomuhle trasování vymyslet nenásilnou krajinu bez nelogických ramp, estakád či opěrných zdí, kterými občas bývají prošpikována některá německá hlavně reklamní kolejiště.
Vřele doporučuji přečíst si pár knížek od pana Zusky nebo i příručku Malé železnice A4, která rovněž nese jeho rukopis. Tam všude se dočteš o tom, jak má člověk uvažovat, aby zasazení železnice do krajiny vypadalo přirozeně, nenásilně. Ve skutečnosti byla totiž nejdříve krajina, potom teprve se do ní zasazovala železnice a to se snahou se co nejvíce krajině přizpůsobit, minimalizovat drahé umělé stavby atd.
Takže konkrétně k Tvému návrhu:
1) vlevo červená a bleděmodrá "dvoukolejka" - koleje vedou souběžně, přesto po pár desítkách cm jedna mizí v tunelu a druhá pokračuje viditelně. Aby to mělo opodstatnění, musela by červená trať náležitě nastoupat nad úroveň bleděmodré, která by zase měla klesat - na to jde však o krátký úsek - navíc by se v takovém případě koleje od sebe trochu více odchýlily. Doporučuji tedy nechat je zmizet obě současně
...
2) viditelný kus zelené trati - je celý obklopen výše položenou tratí, dostává se tedy do jakési "pánve". Pokud to není měsíční kráter či propast Macocha, nemá taková prohlubeň opodstatnění - v reálné krajině by nejspíše byla zatopena vodou. Doporučení - celé to zelené opravdu zrušit nebo alespoň nechat pod úrovní. Ono totiž i zaústění zeleného oválu do stanice je dosti neobvyklé.
3) tunely nad levým zhlavím stanice - zprava jde do tunelu zelená trať, zleva hnědočervená - nad tím viditelný úsek hnědočervené, po d tím těsně viditelný úsek hlavní trati - marně přemýšlím, proč by tam ten tunel byl - že by provrtané skalisko typu Prachovské skály? Doporučení - červenohnědý vnitřní oblouk ponechat pod úrovní - vůbec v tomto místě nevyjíždět nad terén.
4) Rovněž vpravo tunel na zelené trati hned za zhlavím je dosti neobvyklý, když nad tím vede trať. Ano, jsou případy tunelů hned za zhlavím (např. Sychrov), ale tam je trochu jiná situace a hned nad portálem není další trať. Doporučení: viz. výše, tedy vypuštění zeleného oválu.
Tolik k topografii krajiny a kolejí.

Jinak trasování kolejí také ještě zaslouží pár poznámek, ale toho se jistě ujmou jiní. Ode mne alespoň dvě poznámky - falešná dvoukojeka se obvykle používá ve skryté části nebo alespoň částečně skrytá. Takhle viditelná smyčka na netramvajovém kolejišti působí hodně neobvykle.
Za druhé - odbočení modré části před zhlavím červenohnedé stanice je rovněž celkem nelogické.
Jinak je třeba pochválit Tvou snahu o vlečky - koření provozu. Líbí se mi i lom i nápad s nakládkou dřeva (třebas i pilou).
Tak snad jsem nebyl moc kritický, snažil jsem se být věcný. Hlavu vzhůru, jdeš správným směrem

:wink:

PříspěvekNapsal: pon 28 dub, 2008 7:50 pm
od Jarda H.
Tak pár poznámek před spaním, či spíše osobní názor :

1) nemám pochopení :lol: pro falešnou dvoukolejku, z obou směrů přijedeš takhle do jednoho místa - proč tak složitě stoupat do horního nádraží ?
2) místa označená jako výtopna a zbrojení bych soustředil do jednoho místa, u takhle velké stanice by to asi bylo logičtější
3) zrušil bych vlečku na dřevo vpravo ve spodním rohu - nějak mi to nezapadá do krajiny za kopcem a tunelem ?!
4) vlečku do lomu bych nenapojil ze širé trati, ale z modré stanice na hoře

O těch kladných věcech nepíšu, jenom to, co bych (alespoň u sebe) změnil :lol: :!: Tak to prosím neber ve zlém !!

Re: Navrh2

PříspěvekNapsal: pon 28 dub, 2008 9:19 pm
od Miloš_P
radekkrupka píše:...Vratnou smycku pres diody jak radil Miloš, na tu si asi netroufam.

Z té smyčky nemusíš mít žádné obavy. Pokud umíš připájet drát, přeříznout koleje a koupit čtyři diody, klidně se do toho dej :wink: .

Schéma jsem zbavil všeho co nebudeš potřebovat. Teď to vypadá doufám srozumitelněji.
Obrázek

Jak to funguje:
Při vjezdu do smyčky se proud dostává přes diody D3 a D4 do modrého úseku, ale zelený úsek připojený přes D1 a D2 je bez proudu. Lokomotiva vjede do smyčky ve směru šipky, projede modrý úsek a na zeleném zastaví. Potom stačí zvolit na regulátoru opačný směr jízdy a lokomotiva se opět rozjede a pokračuje dál v jízdě. Zelený úsek je pod proudem a modrý bez proudu.
Spínač S1 umožňuje připojit modrý úsek k napájení v případě, že potřebujeme ve smyčce couvnout např. při nechtěném rozpojení vlaku. Pro vlastní funkci smyčky není důležitý a může být vynechán.

PříspěvekNapsal: stř 30 dub, 2008 5:55 am
od radekkrupka
Opet diky za nazory.

Zkusil jsem to predelat, a to tak, ze jsem teren celkove udelal logictejsi. Vytvoril jsem pomyslne 3 roviny, ktere tvori za sebou jakesi terenni stupne. V nejnizsim je hlavni stanice, o patro vys je druhe nadrazi, kde se odpojuje vlecka. Ta vede do 3. urovne a konci na kopci nad portaly tunelu u dolni stanice.

Snazil jsem se opet zapojit vase nazory - vlecku jsem sjednotil dohromady a zapojil pres zhlavi a hlavni stanici jsem se snazil usporadat logicteji. Jinak si myslim, ze tunely za zhlavim se i u nas vyskytuji, staci se podivat na Hlavni nadrazi v Pze. Dalsi stanice nemam az tak zmaknute.

Tady mam 2 varianty upraveneho navrhu jak jsem ho popsal.

Prvni ma stale 3 okruhy, pricemz 2 dolni vedou do skrytych nadrazi. Dolni stanice je trochu "bohatsi". V nekterych mistech se koleje hodne priblizuji, ackoli jsou v jine vyskove urovni, to lze poupravit.
Tady je cele schema
http://rak.lyzari.cz/tt/kolejiste03-celek.jpg
Tady je povrchovy pohled
http://rak.lyzari.cz/tt/kolejiste03-povrch.jpg
a tady jsou skryta nadrazi
http://rak.lyzari.cz/tt/kolejiste03-skryte.jpg

Variantou je toto:
http://rak.lyzari.cz/tt/kolejiste04.jpg
je to upravene predchozi schema, bez maleho okruhu, najezd na vlecku je resen trochu jinak, svetle modra trat vede do skryteho nadrazi (neni zakresleno, bude stejne jako predtim). Je to trochu jednodussi, mozna i hezci :)

PS Milosi dekuju za vysvetleni fce smycky, ted uz tomu rozumim :) Jeste ji zvazuju...jinak mas moc pekne stranky i model, fotky a detaily jsem primo hltal! :)

PS2 Budu rad, kdyz mi napisete nejen, co se vam nelibi ale naopak i co se vam libi (zhlavi, organizace stanice, atd...) at vim, co je dobra cesta. Dik

PříspěvekNapsal: stř 30 dub, 2008 9:47 am
od Jarda H.
Radku, lepší se to, lepší :lol: :lol: :!: Po prvním rychlém zkouknutí pár postřehů a poznámek :

1) začína se to rýsovat, myslím že kusé koleje ("farma" nebo "průmysl") ti dávají do budoucna možnost napojit další segment kolejiště bez předělávky základní desky
2) vlečka na dřevo (pila ?) - přidal bych výhybku (-y) a propojil obě koleje, aby lokomotiva po přijezdu mohla vlak objet a pak buď odjet jinam nebo se zařadit na (nové) čelo vlaku. Vlečková lokomotiva by mohla mít starou, dřevěnou, napůl rozpadlou remízu na konci jedné koleje ?!
3) kusá kolej u vlečky do lomu je asi výtažná kolej pro lom, nebo ne ?
4) hlavní stanice se mi zamlouvá, prakticky tam rozdělíš osobní a nákladní dopravu. Ještě bych doplnil jednu kusou kolej vpravo dole, dát tam rampu a z jedné koleje nakládat čelně a z druhé normálně bokem.
5)zastávka na jednokolejné trati v levé časti - tam by stačila zastávka ve formě dřevěné cedule s názvem stanice, malý peron, poničené zábradlíčko a jedna ošuntělá lavička, pár neudržovaných keřů a zeleně

6) varinta kolejiště 04 - tohle se mi moc nezamlouvá (můj osobní názor !), je to všechno rovnoběžně s okrajem desky i mezi sebou, více se mi líbí varinta 03
Jinak se ti daří, tak ať ti to vydrží :idea: :!:

PříspěvekNapsal: čtv 01 kvě, 2008 7:07 pm
od radekkrupka
Jarda H. píše:3) kusá kolej u vlečky do lomu je asi výtažná kolej pro lom, nebo ne ?

Pokud myslíš to co já, tak jsem ji zamýšlel jako výtažnou/odraznou (snad je to to co myslím) kolej pro stanici, do které je zaústěná vlečka a lom, tzn aby bylo možné provozovat posun mezi odstavnými kolejemi, aniž by bylo potřeba vjíždět do trati okruhu a nebo do lomu.

Jarda H. píše:4) hlavní stanice se mi zamlouvá, prakticky tam rozdělíš osobní a nákladní dopravu. Ještě bych doplnil jednu kusou kolej vpravo dole, dát tam rampu a z jedné koleje nakládat čelně a z druhé normálně bokem.

Myslíš tu nepopsanou kusou kolej vpravo dole pod tím křížem na přejezd mezi okruhy? Jako přidat tam ještě jednu? To bych musel asi zvětšovat desku :(

Ale díky za postřehy, s ostatním souhlasím a bylo tak myšleno!