Stránka 1 z 13

Segmentovka TT kolem stěny

PříspěvekNapsal: čtv 24 pro, 2020 1:35 pm
od ToVa
Zdravím všechny,
možná si mě ještě pamatujete, tehdy mi bylo třináct a podle toho to tak vypadalo. Každý týden nové téma, přechody mezi velikostmi, kolejemi s podložím a bez podloží, moduly a panelem byly rychlejší a cykličtější než rychlík honící svůj konec na prudkém oblouku v oválu.
Teď sice stále ještě studuji, ale finančně už je to samozřejmě někde jinde než na základce. Snad i větší rozhodnost a snaha to dotáhnout do konce. Z tehdejší doby mi zbyl jen ovál geoline s multimausem a dvěma mašinkami. Ty mě věrně provází vždy ve zkouškovém nebo když je potřeba cokoliv dělat do školy. Nyní, skoro po deseti letech, uvažuji, že bych si znovu vybudoval kolejiště.
Prvotní nápad byl, že si koupím výlisek Noch, dám tam koleje a bude. :oops: Pak jsem se z toho ale vyspal a řekl jsem si, že mám snad na víc. A za dvacet tisíc (chtěl jsem ten Mittenwald) se dá už udělat něco slušnějšího.
Co se týče prostoru, chtěl bych využít toho, že se mi rozpadá postel a bude brzy potřeba koupit novou. Tím bych si mohl nechat postel udělat a pod ni umístit kolejiště. Postel by mohla být rozšířená a vyvýšená, zkrátka tomu uzpůsobená. Chtěl bych to udělat nebo spíš nechat udělat na principu šuplíku v úložném prostoru. Rozměry 2 m na 1,2. Vzhledem k rozměrům (délka staničních kolejí apod.) by bylo nejlepší Ztko :D ale to nechci, takže zlatý střed TT v tomto jednoznačně vítězí. Určitě digitální ovládání loko, u příslušenství si jistý nejsem. Koleje jednoznačně bez podloží, teď otázka Kuehn x Tillig.
Otevřel jsem po x letech Milanovu publikaci s plánkem Dolní Lhota. Určitě se skrytým nádražím, aby vlak nekroužil jen po oválu, zde se nabízí možnost dvou vratných smyček vedle sebe s několika odstavnými kolejemi, což by umožnilo úplně luxusní možnosti provozu. Určitě to nebude Pendolino, vidím to maximálně na brejlovce + 2 vozy typu Y, 842 + jeden přípojný, 810, Regionova, 854 apod., zkrátka to, co jezdí u nás Staré Město - Uherské Hradiště nebo to, co si pamatuji z dětství. (Kdysi měli nedostatek motorových osobních vozů, a tak jezdil odpoledne Kocour se dvěma přípojnými a potom večer zase zpět a jako malý jsem se celé odpoledne díval na hodiny, když už pojede. Vlastně díky vláčkům jsem se naučil číst a psát v pěti letech, protože jsem si chtěl psát své jízdní řády :D Pak u nás přestávaly jezdit 810 a objevila se tam 842 a já jí začal říkat "Směšňanka," protože směšně houkala. :P )
Tak a teď se trošku zbrzdím. Byl jsem vždycky spíš humanitně orientovaný než technicky. Nechci, abych něco rozdělal a pak zjistil, že na to nemám (nemyslím ani tak finančně jako spíš dovednostmi, schopnostmi). Zároveň však nechci udělat jen mini kolejiště, které by se mi za chvíli z hlediska provozu omrzelo. Jsem ochotný si raději chvilku počkat a mít něco, o za to bude stát, zároveň nechci, abych za pět let neměl stále nic.
Proto jsem začal přemýšlet o možnosti nechat si vyrobit základ, hrubou stavbu (deska, koleje, zapojení elektra), teď mě neukamenujte, na zakázku. Na internetu jsem se díval, že takové možnosti nabízí například plzeňský Happy model, ale nic moc jsem zatím nezjišťoval. Vím, že se to prodraží, ale nyní mi to přijde lepší varianta, protože by mi to (asi) ušetřilo spoustu nervů.
Vím, že tato možnost není tím pravým modelářstvím, kdy si člověk všechno dělá sám, zjišťuje a objevuje, zároveň se mi však jeví jako jistý kompromis mezi hotovým kolejištěm Noch a kolejištěm svépomocí bez jakýchkoli zkušeností. :?:
Budu rád za jakýkoliv Váš názor, ať už k výstavbě kolejiště na zakázku nebo celkové představě. Když tak mě klidně nasměrujte zpátky k výlisku Noch :mrgreen: , ale doufám, že mě utvrdíte v tom, že je to hloupost. :roll:
Příloha: představa, jak bych chtěl mít vratné smyčky. Je to jen v malování pro ilustraci, samozřejmě by se tam doplnily průjezdné i kusé koleje.

Přeji krásné Vánoce a šťastný nový rok!

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: čtv 24 pro, 2020 10:54 pm
od chameleon
Vítej zpět. Podle mě není nic špatného na tom nechat si udělat základ kolejiště na zakázku, je to určitě i celkem běžné - jinak by ty služby nikdo nenabízel a Noch výlisky neprodával. Stavba není nijak složitá, ale chápu, že někdo si fakt nevěří nebo prostě ten čas raději využije jinak a připlatí si...
U té postele ale zkus se domluvit, jestli nemohou realizovat hermetické zavírání kolejiště, neboť pod postelí se nejvíce práší. Nekvalitně vyrobená postel může být občas zdrojem vibrací :twisted: aby ti nepopadaly vlaky :D
Veselé Vánoce přeji.

PS: za mě Noch je fakt nesmysl

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: čtv 24 pro, 2020 11:52 pm
od Zippich
Jen do toho, kolego! Jaképak kamenování. Je psáno, kdo sis nikdy nenechal s něčím pomoct, první hoď kamenivem. Nebo tak nějak... Výhody dělby práce fungují i v železničním modelářství. Ne každý je mistrem ve všech oborech tohoto širokopásmového koníčku, ne každý má doma kompletně vybavenou dílnu a ne každý má na všechno čas. Jen si před tím, než něco zadáš, skutečně dobře rozmysli co by to mělo být a proč...

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: pát 25 pro, 2020 8:05 am
od Ivan
Také vítám zpět. Já se hrabu v rámu a elektrice malého kolejiště už docela dlouho (nemám na to pravda moc času) a už se nemůžu dočkat na tvorbu krajiny. Takže proč si to nenechat postavit, když by ti to nejspíše nepřineslo ani zábavu?
Když jsi napsal rozměr, hned mne napadla taky Milanova Dolní Lhota, hezké kolejiště na daném prostoru.
Jak psal kolega, pod postelí se dost práší, chtělo by to nějaké víko nebo uzavíratelný šuplík. Inspirace např u hopetera :wink:.
Ještě pozor, uvazujes li dvě smyčky, budeš muset sjet ještě o patro níž, kolejiště pak bude vcelku vysoké na to, aby se vešlo pod postel. Zkus si to nakreslit např. Nějakém programu (wintrack, SCARM... L
Pro ty kdo plánek neznají :

Obrázek

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: pát 25 pro, 2020 8:29 am
od pekl024
Já bych se toho nebál a tvořil bych od začátku do konce. Není nic lepšího než si pěkně zanadávat :lol: , udělat na DF ze sebe trubku která neví :D .
Hodně to člověka obohatí a zocelí, je to koníček na dlouhou trať /něco o tom vím :P /

Ale zase na druhou stranu , pokud se necítíš , chápu. Možná by bylo lepší než jít čistou komercí , domluvit se tady, kluci na DF jsou hodně šikovný

Mnoho zdaru :idea:

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: pát 25 pro, 2020 10:28 am
od ToVa
Děkuji všem za odpovědi.

chameleon píše:PS: za mě Noch je fakt nesmysl

Díky za podporu. :D Myslím, že na tomto prostoru se dá vytvořit něco smysluplnějšího a za lepší cenu.

Zippich píše:Jen si před tím, než něco zadáš, skutečně dobře rozmysli co by to mělo být a proč...

Na tom jsem právě pohořel, když jsem začínal. Našel jsem teď staré fotky a úplně jsem se styděl. :oops: A kvůli tomu jsem si pak musel dát pauzu, takže proto teď nechci nic uspěchat a raději si všecko promyslet, vyzkoušet než začnu něco plánovat.

Ivan píše:Zkus si to nakreslit např. Nějakém programu (wintrack, SCARM...

Zkusím se popasovat s Wintrackem, teď bude zkouškové, takže ideální na prokrastinaci. :twisted:

pekl024 píše: Ale zase na druhou stranu , pokud se necítíš , chápu. Možná by bylo lepší než jít čistou komercí , domluvit se tady, kluci na DF jsou hodně šikovný

To je vcelku zajímavý nápad. Myslíš, že by tu byl někdo, kdo by do toho byl ochotný do toho jít za nějakou kompenzaci? To by nebylo špatné - mít možnost někoho pozorovat, čili být v bezpečí, že nic nepokazím, ale zároveň si mít možnost se také něco naučit.

Pokud dostuduji, budu snad jednou učit a třeba bych k tomu pak mohl vést své žáky. :idea:

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: pát 25 pro, 2020 12:28 pm
od cipisekmp
Ahoj, je nas tu v okoli dost kdyz na to dojde. Cipisekmp.

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: sob 26 pro, 2020 3:58 pm
od ToVa
Zkoušel jsem něco nakreslit ve Wintracku s kolejivem Kuehn, berte ten plán s rezervou, s WTR začínám. :oops:
Chtěl jsem umístit dvě smyčky vedle sebe, ale nevycházelo to, tak jsem je umístil nad sebe. Snad z toho půjde všechno vyčíst.

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: ned 27 pro, 2020 3:00 pm
od pekl024
To by jsi musel mít hodně vysokou postel :lol: :lol: :lol:

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: ned 27 pro, 2020 3:07 pm
od ToVa
pekl024 píše:To by jsi musel mít hodně vysokou postel :lol: :lol: :lol:


Tak koleje jsou ve výšce 25 cm + základová deska + krajina... takže tak 50 cm kolejiště + 10 cm matračka :D

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: ned 27 pro, 2020 3:32 pm
od chameleon
50cm to bude, když si někdo s tou konstrukcí fakt dá práci, jako že výsuvy se zakomponují do podzemí (trochu se zmenší plocha pro koleje), že by se dělal žebrovaný rám (abys základovku v SN měl třeba ve 2cm, apod. Jen smrky mám v TT 20cm... Jelikož se jen tak nedostaneš ke kolejím zespoda, třeba přestavnikyv SN mohou být jen povrchové......bude to fakt potřeba promyslet.

Ale, něco mě napadlo - jaký prostor máš kolem té postele? Můžeš zakreslit postel v místnosti?

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: ned 27 pro, 2020 3:42 pm
od ToVa
chameleon píše:50cm to bude, když si někdo s tou konstrukcí fakt dá práci, jako že výsuvy se zakomponují do podzemí (trochu se zmenší plocha pro koleje), že by se dělal žebrovaný rám (abys základovku v SN měl třeba ve 2cm, apod. Jen smrky mám v TT 20cm... Jelikož se jen tak nedostaneš ke kolejím zespoda, třeba přestavnikyv SN mohou být jen povrchové......bude to fakt potřeba promyslet.

Ale, něco mě napadlo - jaký prostor máš kolem té postele? Můžeš zakreslit postel v místnosti?

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: ned 27 pro, 2020 4:11 pm
od chameleon
Takže postel posuneš ke dveřím, anebo před vysunutím kolejiště budeš odsunovat stůl?

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: ned 27 pro, 2020 4:18 pm
od ToVa
chameleon píše:Takže postel posuneš ke dveřím, anebo před vysunutím kolejiště budeš odsunovat stůl?


Postel posunu ke dveřím, stůl posunu směrem ke zdi za postel.

Re: Návrat a Dolní Lhota

PříspěvekNapsal: ned 27 pro, 2020 10:54 pm
od chameleon
Posílám ukázku, jak bych si Dolní lhotu pod postelí vyřešil já :wink: Ani to neber jako doporučení, jak to máš dělat, prostě každý to vidíme jinak a já měl čas a chuť si "tvojí postel" vyzkoušet, a zadal jsem si parametry důležité pro mě:
* méně hluboké segmenty (50-70cm) pro lepší práci na nich, člověk všude dosáhne, líp se s nima manipuluje, atp.
* zachovat při uložení soupravy vlaků na kolejišti - stejná funkce jako šuplík (po ježdění nesundavat soupravy, nechat ve stanicích)
* delší koleje v hl. nádraží s "rozumným" zhlavím
* mezi segmenty co nejjednoduší přechod kolejí (neřezat výhybky apod)
* spirály min. r310mm
* SN jednoúrovňové kvůli výšce kolejiště, tedy společné pro oba směry hl. trati a ve smyčce

no, a vyšlo mi tohle:
ToVa_v01.jpg

* SN má kratší koleje než hl. nádraží, ale dá se posunout klidně až dopředu pod viditelné nádraží a může se využít ještě levé zhlaví, příp. pravé zhlaví přehodit na menší segment, jako to má hl. nádraží