od Michal Šuhajda » stř 25 lis, 2020 8:27 pm
Ahoj,
přemýšlel jsem co Tě vede k motivu odbočné stanice. Ano, je to populární motiv, nakonec ho mám doma též a možná proto se už delší dobou zabývám myšlenkou proč jsem raději neudělal místo lokálky větší kus viditelné hlavní trati.
U námětů Odbočná/Přípojná většinou skončí hlavní trať jako delší či kratší fous mezi tunelem a odbočnou stanicí, zatímco lokálka se vine po kolejišti. Přitom si mohu kýženou romantiku lokálky na hlavní trati užít též. Po hlavní trati může klidně jet MOs v podání 810+010, nebo Mn vlak složený z 742+1x Eas. Naopak větší vozidla (a nemusí to být zrovna rychlík s Y, ale třeba jen nákl. vlak se Čmelákem) se na lokálce vyjímá jako pěst na oko.
I při čtení tohoto tématu se moje myšlenky ubíraly tímto směrem a když jsem viděl koncovou stanici vylepšenou o vlečku napadlo mě jestli by Ti lépe neposloužil námět se dvěma mezilehlými stanicemi na vedlejší jednokolejné trati.
Požadovaný lokálkový provoz může zajistit vhodná volba velikosti stanic. Bude-li jedna stanice větší (např. patří k okresnímu městu a druhá menší, bude v každé jiný provoz. Ne náhodou je podobně koncipován i můj návrh kolejiště, který přikládám a popíšu zvlášť.
Příklad provozu:
- Ve větší stanici zastavují Sp vlaky, které zbytek kolejiště projíždějí. Končí resp. začíná tu i několik Os. vlaků. Na některé navazuje MOs, který pokračuje dále po trati.
- do stanice také přijíždí zátěž (nákladní vozy) nejen pro samotnou stanici, ale i pro vlečky, případně i pro druhou stanici. Tato zátěž se tu třídí co jen kolejiště dovolí.
Druhá stanice slouží pro přilehlou střediskovou obec, kromě osobní dopravy zde předjíždějí či křižují i nákladní vlaky. MOs zde mohou končit, podobně i Mn vlaky z větší stanice, nebo ze SN.
Ještě si neodpustím poznámku k návrhu umístit nádražní budovy (především výpravní budovu) do středu kolejiště. Budovy ve středu kolejiště je takový zažitý styl, pozůstatek kolejišť NDR. Bohužel to má mnoho lidi zažito jako dogma a rvou ji do středu téměř za každou cenu.
Ovšem toto řešení ubírá spoustu místa, které lze využít pro krajinu. Protože to není jen nádražní budova, většinou u ni bývá i skladiště, záchodky, podružné kůlny, zahrádka, atd. Dále tam vede nějaká cesta/silnice. A najednou je nádraží dvojnásob široké. A modelář začne vymýšlet různá víceméně nouzová řešení typu: sklad u šturcu, hned za budovou opěrná zeď a na ni trať (druhá stanice) apod. Ano, skoro pro každou výjimku se při troše hledání najde skutečný příklad, ale není lepší se tomu elegantně vyhnout?
Další věc je, ze k nádraží většinou patří nějaká obec. A pak se silnice různě a často dost násilně vede ke kraji, kde už je jako obec. často vmáčknutá pod násep nebo opěrnou zeď druhé trati.
Proto je podle mě u těchto typu kolejišť lepší nechat budovu (sklady, rampu, man. plochu) u kraje kolejiště.
Je spousta možnosti jak to udělat:
- Nejjednodušší je budovy nedělat vůbec, vytvořit jen nástupiště, rampu, náklady. plochu
- Mít budovy jako odnímatelný díl, třeba jen s kulisu fasády pro hezčí pohled z kolejiště.
- Stanici posunout od kraje (jako v prvním návrhu)
- Koleje / stanici natočit šikmo ke kraji, aby nám vytvořila prostor pro budovy
- Budovu posunout ke zhlaví, k oblouku do rohu, kam se vejde ( toto už se hůř děla s více stavbami)
- Poslední způsob, který jsem použil u svého návrhu - použít odsun osy dopravní koleje a uspořený prostor u jednoho zhlaví využít pro výpravní budovu.
Možná vás napadne další způsob, budu rád když mě doplníte.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat