Dancerovo TT 250×101×39

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Trixt » stř 25 lis, 2020 8:50 pm

Ahoj Michale, docela zajímavé myšlenky, neměl bys nějaký náčrt jak bys kolejiště uspořádal? Třeba jen vykopávací návrh.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod vojtas » stř 25 lis, 2020 9:18 pm

@Michal Šuhajda
Pokud bude autor chtít modelovat nějakou trať, kde se ty Sp vejdou, tak stejně jedna stanice zabere celý spodek kolejiště. Pokud bude druhá stanice třeba jen nějaká nz, stejně bude hrozně poznat, že se trať prostě omotává okolo oválu/osmičky, nemyslím si, že je na takový námět to kolejiště dost široký.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Vladimír_B » stř 25 lis, 2020 9:46 pm

Ahoj, čmelák na lokálce není sci-fi ani v 21. století. :D Jako námět není špatná myšlenka tratě menšího významu, leč většího než trati lokální. Celkem zajímavý námět je Českomoravská transversálka. Na ní se můžeme dočkat naprosto všeho, od sólo 810, přes dlouholetý provoz 830/1 až po odklony v podobě ucelenek Wapek. Dříve jezdil po ČT i rychlík Junák, tak i R Otava. Dnes chcíp pes. A každá stanice má návěstidla... Nebo trať 200... Jsou spousty zajímavých námětů. Vzhledem k omezenému prostoru bych udělal jednu stanici plnohodnotnou (manipulační a dvě dopravní třeba) a druhou jen jako nákladiště s jednou manipulační kolejí. A depo i s vypravní budovou (...) bych vystrčil ven z kolejiště, třeba jako oddělitelný segment, když bude vevnitř, tak to zabere zbytečně půl kolejiště... A barák na běžné ježdění stejně nepotřebuješ. :D
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 26 lis, 2020 1:44 am

Návrh kolejiště přikládám. Rovnou musím říct, že byla šichta vymyslet jak s tratí zpět do SN :) Až asi 5. náčrtek byl ten správný. Jak jsem si ověřil ve WT předběžné výpočty vyšly, takže mohu ukázat výsledek.
Nejprve strohá technická data:
Kolejivo Tillig
R min 310 - použil jsem ho dle předchozích návrhů na DF
Výhybky EW2, obloukové R631/R310, jedna symetrická, jednou použita dvojitá spojka Tillig, je možno ji bez potíží nahradit dvojicí jednoduchých spojek
Sklony max. 25 promile (především ve krytých částech po započtení výškových oblouků pro plynulou změnu sklonu), viditelná trať mezi stanicemi 17 promile
Užitečné délky dopr. kolejí:
Větší stanice - 1.kol. - 95 cm, 2. - 95 cm, 3. - 105cm
Menší stanice: 1. kol. - 95 cm (s výhybkami na man. kolej 120cm), 3.kol. - 120 cm
Výšky: SN - 0, Větší +100, Menší +190 Max. terén +255mm (vlevo nad tunely)

A teď legenda:
Trať byla postavena v podhorském terénu jako spojka hlavních tratí a brzy se ukázala její důležitost.
Kromě lokální zátěže tudy projíždějí i tranzitní průběžné nákladní vlaky, a pro lepší obsluhu zejména okresního města Větší několik Spěšných vlaků, po trati jsou v případě potřeby (odklon) vedeny i Rychlíky.
SN je řešeno jako smyčka, je zde celkem 8 kolejí 2x4, není problém zde doplnit další koleje. tratě stoupají společně podle zadní hrany, zde je umístěna dvojitá kolejová spojka, která umožní výjezd na oba "konce " trati.
První trať se na viditelné části v prostoru kolejiště se objeví poté co vystoupá z tunelu a téměř okamžitě začíná zhlaví stanice Větší. Tato stanice patří k okresnímu městu a díky tomu se zde výrazně mění počty cestujících. Proto zde některé osobní vlaky končí a lepším případě místo nich pokračují dále MOs. Stanice má tři dopraví koleje č.1,č.2,č.3 a průběžnou manipulační kolej. se kladem a rampou. na tuto kolej navazuje vlečka k obilnému silu. ve stanici je proveden tzv. odsun osy, takže od začátku trati se vjíždí na 1.kol., od konce trati na kol.č.2. Jako pozůstatek dávných dob je zde malá remíza, která slouží (-ila) pro postrkový stroj na trase dále do kopců.
Ve stanici právě Sp vlak na 2. koleji předjíždí Mn vlak na 1.koleji. V protisměru na kol. č. 3 dojel Vn (vyrovnávkový) vlak s prázdnými vozy do lomu. Dále bude pokračovat jako vlečkový vlak.
Do města se od stanice chodí směrem vlevo dopředu. Město je mimo kolejiště. Z Větší trať pokračuje tunelem. Tato stísněnost je důvodem, proč zde nemohly být prodlouženy koleje a stanice je poměrně krátká */
Trať stoupá v tunelu, aby se vynořila " o patro výš vlevo" za obloukem a kusem přímé odbočuje vlečka do kamenolomu. Zde už čekají naložené vozy na výměnu za prázdné. Trať pokračuje dále oblouky přejede násep s propustkem (ten ve WT neumím - jen most a ten tam nechci, tak vyšla taková divná díra okolo trati) a dalším obloukem okolo lomu se blíží k vrcholovému zářezu. ještě před ním ale vlaky minou vjezdové návěstidlo do Menší. Za zářezem se vpravo objeví vlečka do ZZN a pak už i stanice. Stanice je delší než ta v okresním městě. díky tomu zde často křižují osobní vlaky, nebo dlouhé náklady. Nyní je ale 3.kol. volná, Na 1.kol stojí Os vlak, který bude pokračovat dále. Po jeho odjezdu přejede Motorový vůz s vlekem, který je odstaven na manip. koleji u budovy a po čase bude pokračovat zpět do Věští odkud před dvěma hodinami přijel.
V Menší je kromě vlečky ZZN i vlečka do místní továrny, kde se lisují plechovky pro barvy. vlečka má pouze jednu kolej, která odbočuje ze 3.kol. Vesnice je za zadní hranou kolejiště spíše vpravo.
V plánku není doplněná vegetace, ani detaily. Železniční vozidla jsou především kvůli znázornění délek kolejí.
Nejde mi sem vložit lepší obrázek, ráno to nějak udělám.


*/ Pozn. nejen pro zlepšovatele :) Stanice je krátká úmyslně, šla by prodloužit použitím obl. výhybek vpravo i vlevo (bylo to ve verzi 001 a 002), jenže stanice přišla o kus vlečky a celá se výrazně opticky namáčkla k stoupající trati.
Přílohy
Dancer_3D.jpg
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Trixt » čtv 26 lis, 2020 6:43 am

Klobouk dolů Michale, vypadá to moc pěkně a generuje to docela zajímavý provoz. Skvělá práce :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod MichalM » čtv 26 lis, 2020 8:32 am

Je to super návrh, dobře promyšlený a určitě by se na něm dal uspořádat velmi zajímavý provoz. ALE co ta dostupnost?? Obsluhovat stanici, když se musím natáhnout metr daleko a ještě nezničit vybavení v přední části kolejište podle mě nebude téměř možné. Většina návrhů vůbec nepočítá s tím, že je kolejiště umístěno v rohu a dostupné je v podstatě pouze z přední a pravé strany. Z tohoto pohledu by se většina manipulace měla odehrávat do nějakých max. 60cm od těchto dvou okrajů.

Osobně bych to viděl na dvě možnosti:
1. Větší stanice v přední části s vlečkami vpravo. Levou zadní část nechat buď přírodě nebo městu (podle umístění staniční budovy vpředu/uvnitř)
2. Menší odbočná stanice v přední části a koncová u pravého okraje. V tomto případě bych nechal prostor v levé zadní části spíš přírodě a volné lokálce. Případně odbočnou stanici nahradit pouze odbočkou na volné trati a udělat víc možností posunu v koncové stanici, ale to už je prostorově pouze variace na stejné téma.

Skryté nádraží bych v každém případě umístil u předního okraje.

Dále bych se zamyslel nad užitnou délkou kolejí - autor požaduje alespoň 100cm, já bych ve stanici na hlavní trati udělal koleje spíš ke 150cm. Ony takto dlouhé můžou být třeba jenom 3 dopravní koleje a zbytek může být kratší. I ve skutečných stanicích jsou koleje různě dlouhé. Umožní to potom odstavit třeba delší ucelenku při křižování s osobákem, který je podstatně kratší.
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Trixt » čtv 26 lis, 2020 8:58 am

MichalM píše:ALE co ta dostupnost?? Obsluhovat stanici, když se musím natáhnout metr daleko a ještě nezničit vybavení v přední části kolejište podle mě nebude téměř možné.

Ona ve skutečnosti není metr daleko, ale spíš 75 až 85 cm. Z vlastní zkušenosti (mám prakticky totožný panel) mohu říct, že to opravdu není žádný problém. A pokud by člověk opravdu měl pocit, že je velké riziko poškození krajních budov, stačí připevnit na kraj pás plexiskla, který bude stavby chránit. A ještě drobná poznámka. Dancer osazuje lokomotivy DCC spřáhly, takže těch důvodů se natahovat bude mít méně než většina modelářů.

MichalM píše:Skryté nádraží bych v každém případě umístil u předního okraje.

Opět přidám vlastní zkušenost. I když je přístup ke skrytému nádraží jen zespodu, moc často jej nepoužívám, neb prakticky mi nevznikají žádné kolizní situace, kvůli kterým bych musel ručně manipulovat s vlaky. Nádraží slouží jen k odstavení ucelených souprav. A pokud přeci jen nějaký problém vznikne, stačí panel trochu zvednout a přístup zespodu je úplně pohodový.

Trixt píše:Dále bych se zamyslel nad užitnou délkou kolejí - autor požaduje alespoň 100cm, já bych ve stanici na hlavní trati udělal koleje spíš ke 150cm.

Takové zamyšlení dělá každý modelář, ale v případě, že prostor k realizaci kolejiště je malý, musí jít do kompromisů. Myslím si, že je lepší provozovat na kolejišti více kratších souprav s bohatším provozem a delší viditelnou tratí, než mít nádraží od jednoho kraje panelu ke druhému. Kdybych měl k tomu prostor, pak bych šel klidně na těch 150 cm a ještě k tomu použil výhybky EW3, neb vypadají mnohem lépe. Pokud nemám prostor, hold koleje musí být kratší a výhybky budou EW1, obloukovky, angličani, popřípadě trojcestné, abych se na panel rozumně vešel.

V domácích podmínkách je tento koníček často o kompromisech, s tím nic nenaděláme. ;)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Tomas Lebeda » čtv 26 lis, 2020 2:48 pm

Trixt píše: Kdybych měl k tomu prostor, pak bych šel klidně na těch 150 cm a ještě k tomu použil výhybky EW3, neb vypadají mnohem lépe. Pokud nemám prostor, hold koleje musí být kratší a výhybky budou EW1, obloukovky, angličani, popřípadě trojcestné, abych se na panel rozumně vešel.

S tím nemohu než souhlasit. Sám mám staniční koleje 115cm a výhybky EW2 a již to vypadá trochu nepatřičně, protože zhlaví v poměru k délce koleje je prostě moc dlouhé.
Nicméně EW1 jsou oproti EW2 bohužel pohledově někde jinde.
Tomas Lebeda
 
Příspěvky: 282
Registrován: úte 24 led, 2017 12:41 pm
Bydliště: Praha 6

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod vojtas » čtv 26 lis, 2020 3:30 pm

Já si nemůžu pomoct, ale ty dvě koleje nad sebou na každé straně kolejiště, zvlášť, když vlak nejdřív pojede po jedné, a pak se za chvíli objeví na druhé z nich na mě působí fakt hrozně východoněmecky.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Ronoath » čtv 26 lis, 2020 4:05 pm

Michal Šuhajda: Návrh mi připadá dobře promyšlený, a především velmi variabilní: Pokud se tolik nevzrušuji nákladními vlaky, mohu vynechat vlečku do kamenolomu a přidat tam třeba trampskou osadu, kde budou jezdit patráky praskající ve švech, anebo si posunovat, co to jde. Kamenolom svádí k vozbě ucelenek, v V. epoše by se dal upravit jako nákladiště vápence, který by se přivážel lanovkou a soukromí dopravci by se svými lokomotivami jej obsluhovali několikrát denně. To v případě, kdy mě lákají vcelku dlouhé nákladní vlaky.

Fakt dost dobrá práce!
H0, se zamračenými někde mezi roky 2001 - 2005 na Šumavě. V digitálu.
Uživatelský avatar
Ronoath
 
Příspěvky: 225
Registrován: úte 22 led, 2013 9:05 am
Bydliště: Prajzsko

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 26 lis, 2020 8:01 pm

K PC jsem e dostal až teď. Takže plánky kolejiště jsem uložil na Rajce
Vložil jsem tam i verzi 001 abyste mohli posoudit stanici a polohu vlečky. Pak taky verzi s větší topírnou, ale už mi to přišlo moc, proto jako finální beru návrh 003
SN je stejné, pro všechny verze. Možná si někteří věštci, kteří z náhledu dokázali odhadnout polohu SN :o všimnou, že SN leží u přední hrany kolejiště. Blíž už to půjde jen stěží. U SN bych zvážil možnost náhrady šuplíkem. Zadní kolej. skupinu zrušit kolej smyčky odklonit co nejdál dozadu a místo přední kol. skupiny mít šuplík do kterého se dá vjet z obou stran.
Díky za pochvaly i kritiku, která je na místě.
Pár odpovědí
@MichalM: Ohledně dostupnosti odpověděl trixt, jen doplním, že budovy mohou být nižší. Použil jsem co Wintrack dal, do jisté míry nevýhoda oproti 2D plánům.
Samozřejmě je možné zrušit vlečku do plechovkárny, která je za kopce, ale jinak velký problém nevidím. K silu se dá dosáhnout zprava.
Nevýhoda těch dvou stanic resp. průjezdné trati je, že musím vyřešit trať (resp. její "návrat") do SN. to u koncové není nutné. Na druhou stranu jak vmáčknout rozumnou délku stanice napříč (aby vyšla doprava) si nedovedu představit stejně jedno zhlaví vyjde dozadu a jsme tam, kde jsem byli.
Nevím jak jsi z náhledu dokázal odhadnout polohu SN, ale je u předního kraje. Viz výše.
Délky kolejí tento požadavek jsem přehlédnul, ale ty koleje s užitou délkou 95 cm mají stavební délku (délka přímé koleje mezi výhybkami) přes 100cm, přesněji 103,9cm. Dolní stanice jde snadno protáhnout - viz verze 001, kde mají koleje stav. délku 144cm. Další možnost je použít kratší výhybky EW1, ale já je moc v lásce nemám (při plánování).
Koleje v SN mají délku 4x 123 resp.4x144cm (zadní skupina je kratší). Ve viditelné části jsem upřednostnil jsem kratší stanici Větší, ale šlo by natáhnout pouze jedno zhlaví. Mě přijde zajímavé zpestření, že nejdelší vlaky mohu křižovat pouze v horní stanici.
@Trixt: "Děkuji Ti náčelníku, že ses mě zastal..."
Jo, když si dancer protáhne kolejiště o půl metru, může mít i delší stanice :), když zabere celý pokoj, může se pustit i do H0 :D, ale spolubydlící rodina nemívá většinou pochopení.
@vojtas : mě víc vadí ta trať stoupající za nádražím. Ty dvě koleje mi, až tak strašné nepřijde. Pokud to bude komukoli vadit, může posunout portály. Místo tam je. Tahle pozice je pozůstatek "dlouhé stanice" z ver001.

Během psaní odpovědí mi to nedalo a zkusmo jsem stanici Větší jednoduše prodloužil. První výhybka zprava je nahrazena obloukovou a posunuta. Stavební délka kolejí je nyní 112 cm , což vychází cca 105 cm užit. délky. Kol. 3 je dlouhá cca 120cm. Vlečka k silu zůstala použitelná.
Též jsem posunul portály, ale moc to nepomohlo :|
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Trixt » čtv 26 lis, 2020 8:47 pm

Co se mně Michale na tvém návrhu líbí je i skutečnost, že splňuje podmínku, kterou jsem tenkrát měl, že vlaky nejezdí dokola, ale mohou jezdit tam a zpátky, a to je skvělé. :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod MichalM » čtv 26 lis, 2020 9:23 pm

Nechtěl jsem tady způsobit nějakou bouři. Samozřejmě každý problém má nějaké řešení a každý tvůrce má nějakou představu. Tu poznámku o DCC spřáhlech jsem přehlédnul, ale stejně z toho chápu, že budou pouze na lokomotivách. Co se týče dostupnosti, tak asi taky záleží na výšce přední hrany a na tom, jestli obsluha sedí nebo stojí. Ve stoje samozřejmě dosáhnu dál než když sedím a kolejiště mám pomalu v klíně, tudíž se nad něj nemůžu nahnout. Co jsem napsal je pouze můj pohled na věc a je to spíš tvůrci k zamyšlení. Sám mám na 40cm široké nudli malou stanici o třech kolejích. Dokázal bych si představit i šířku 60cm, ale 80cm už třeba ne. Ale jak říkám, je to o preferenci každého. Osobně mi tu trochu chybí víc informací od autora - není úplně zjevné, jaké má lokomotivy, jaký provoz si představuje a podobně. Taky je otázkou, jestli je pevně rozhodnut pro původní motiv nebo je ochoten jej změnit. Za mě prostě moc neznámých na to se s někým přít, jestli je lepší plánek takový nebo jiný a co to autorovi přinese.
MichalM
 
Příspěvky: 174
Registrován: pát 02 bře, 2007 1:15 am
Bydliště: Praha / Prostejov

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 26 lis, 2020 10:16 pm

To není na bouři a já to neberu zle, ale to rýpnutí kvůli SN jsem si nemohl odpustit.
S přístupem máš ve výsledku pravdu, že to žádná paráda není. I když mě potěšil trixt, který má praktickou zkušenost z vlastního kolejiště. Ale já jsem fakt hodně dlouho přemýšlel nad tím jak to udělat jinak, ale prostě to nevycházelo. Ono je snadné říct "tohle je blbě!", ale vymyslet jiné řešení a říct "Tohle je blbě, ale mám takový nápad" je těžší. na druhou stranu , ta druhá verze se daleko lépe přijímá.
Ale zpět k návrhu. Pohrával jsem si i s myšlenkou udělat stanici místo vlečky do lomu, ale to bylo příliš blízko. V jiných pozicích stanice je zase problém s tou nešťastnou tratí do SN. Zkrátka není to tak snadné.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Dancer » pát 27 lis, 2020 12:14 am

Děkuji všem za podněty. Hlavně Michalovi Šuhajdovi za návrhy. Určitě nad tím musel strávit nepochybně spoustu času.
Má idea provozu kolejiště byla taková, že spěšné vlaky se 4 ypsilony budou projíždět kolejiště ovládané traincontrollerem a nebudu do těchto jízd moc zasahovat. K dispozici mám 12 vozů o délce 204mm. Na vedlejší trati bych pendloval s 840 a 842. Co se týká nákladů, tam nemám úplně jasno, jaký typ ztvárnit. Mám 2 Kocoury a Brejlovce osazené digitálními spřáhly, ale vozů pomálu od každého druhu. Vše zapadá do 6.epochy.
Celý původní návrh jsem stavěl na dvojité smyčce ve skrytém nádraží, která by mi zajistila to, že pokaždé mohu se soupravou vyjet kdekoliv. Do skryťáku se dostanu bez problémů zespodu. Zadní díl krajiny bych chtěl udělat ze 2 až 3 částí, které by byly odnímatelné a mohl bych na nich případně pracovat na stole pod kolejištěm.
Chtěl bych raději více krajiny, než to zacpat spoustou kolejí a budov. Proto se mi líbí návrh, že by staniční budova u velkého nádraží byla odnímatelná, nebo nebyla vůbec (jen perón).
Snažím se zakomponovat vaše připomínky do layoutu, ale pokaždé se mi to stočí zpět k původním návrhům :roll: .
TT, centrála DR5000, sw- Traincontroller 7 gold
Dancer
 
Příspěvky: 162
Registrován: sob 28 črc, 2012 6:58 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 7 návštevníků