Spojka: ucelna, nebo jen zasmodrchani kolejiste

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Spojka: ucelna, nebo jen zasmodrchani kolejiste

Příspěvekod belgarat » sob 12 zář, 2020 4:23 pm

Panove !

Vystavba kolejiste veeelmi pomalu pokracuje, ale jak uz to tak byva, pri stavbe cloveka napadaji uchylarny. Rad bych konzultoval jeden doplnek - je ve skryte casti, takze ve viditelnem provozu prekazet nebude otazka je, zda je takove zesloziteni ucelne.

Prosim prohlednete si planek (prosim prokliknout - je tam velky obrazek): Obrázek.

Legenda:
- prakticky vse az na ZELENOU, SEDOU a kousek CERVENE je skryte
- jedna se o falesnou dvojkolejku se skrytym nadrazim (nahore, fialove, 5 koleji), ktera pokracuje toboganem do kopce (v leve dolni casti uvodni smycka, zelena) a nakonec sesplha dalsim toboganem (navrat zelenou vetvi v leve horni casti)
- pro ty, co znaji PUVODNI kolejovy plan: zlute jsou vyznacene 'technicke spojky' - doplnili jsme je, abychom mohli ruzne krouzit jeste pred uplnou dostavbou toboganu a horskeho useku. Jestli je pak zrusime, nebo se budou pouzivat pro ruzne vylomeniny ted nedokazu rict.
- v prave dolni casti je zelena vyhybna Dolna Stubna ;) -- vyhybnu s propojenim vice trati [url=http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=12479&p=267026&hilit=+vyhybna#p267039jsem diskutoval zde[/url]
- pocitame s tim, ze prava cervena cast dvojkolejky, formalne skryta bude mit ve skutecnosti odkryty bok s vytvorenou kulisou / minikrajinou - je videt primo od vstupnich dveri.

A ted problem a otazka: falesna dvojkolejka je navrzena pro levostranny provoz: po vnejsi (dolni) koleji se jede vlevo, z kopcu se sjede a do skrytaku se vraci vnitrni koleji; pritom je moznost jet do 'vetsiho' skrytaku (tzn zdanlive po hlavni trati - dvojkolejce), do mensiho (vedlejsi trat). Pro zpestreni provozu jsem uvazoval o tom, ze by slo obcas "vyjimecne" jezdit i opacnym smerem (u obou toboganu jsou skryte vyhybny = mozne vykrizovani) ... ovsem otazka je, nakolik je takova sitauce realna a obvykla - jak casto po dvojkolejne trati jede souprava "po nespravne" koleji.

OTAZKA:

Ve fialove skryte casti VPRAVO je kolejova spojka s anglicanem. Umozni prevedeni soupravy na 'nespravnou' kolej jeste ve skrytaku (a naopak prevedeni soupravy do normalniho rezimu). V zasade je nadbytecna, protoze stejnou operaci jde provest ve viditelne vyhybne. Stoji ta kolejova spojka za zesloziteni planu a zapojeni (rizeni prepolovani useku) ? Podle puvodniho navrhu byly 2 fialove skrytaky zcela oddelene, spojene az ve vyhybne.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2373
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Spojka: ucelna, nebo jen zasmodrchani kolejiste

Příspěvekod Trixt » ned 13 zář, 2020 8:23 am

No, já bych začal tím, že bych si zkusil vytvořit jízdní řády, odkud kam co jede tak, aby to mělo logiku. Pokud možno bych se vyvaroval kroužení a (vlaky většinou někam odjíždějí a pak se vracejí) a pokud se ti podaří vymyslet legendu k tomu, proč vlak odjel na odbočnou trať a vrátil se po hlavní dvojkolejce nebo obráceně, tak tam tu propojku udělej. Prostě začni příběhem, jak se tam ten vlak dostal. ;)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Spojka: ucelna, nebo jen zasmodrchani kolejiste

Příspěvekod belgarat » ned 13 zář, 2020 8:35 am

No, na tvoreni pribehu jsem ... slaby (kulantne receno), i proto pisu sem - nekdo z ostatnich muze mit napad, nebo muze mit 'lepsi cuch'. jediny co mne prozatim napadlo je (prejezd vedlejsi / hlavni) nejake vzdalenejsi opetovne spojeni 2 trati (viz kosicko - bohuminska, a ta telgartska). Hlavni benefit spojky je ale moznost obratu i na te hlavni (prejizdeni je spis mozna nechteny dusledek).

Ad krouzeni: jedna se o detsky klub / krouzek ;) a krouzek je od slova krouzit ... mas pravdu, ze jezdi odnekud nekam, ale je nutny (obcas) prizpusobit provoz veku a schopnostem. Ctvrtacka nenadchnu posunem, gymplaka zas krouzenim dokola.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2373
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Spojka: ucelna, nebo jen zasmodrchani kolejiste

Příspěvekod look23 » ned 13 zář, 2020 9:02 am

proč vlak odjel na odbočnou trať a vrátil se po hlavní dvojkolejce nebo obráceně


Tohle jde třeba na jednokolejné neelektrifikované trati 251 Tišnov - Nedvědice - Žďár nad Sázavou a na dvojkolejné elektrifikované trati Tišnov - Žďár nad Sázavou. Samozřejmě pouze v dieslu.
Vlak který jede po trati 251 se musí rychle vrátit, aby stihl další vlak ve stejném směru a to proto, že:
a) je vyčerpaná kapacita trati a jednoduše se tam nevejde
b) zpáteční odvoz je v režimu soupravového vlaku a není proplacený od objednavatele, proto by byla blbost ho hnát po pomalé a sklonově náročné trati
c) ranní/noční návoz po provozním ošetření/opravách lokomotivy/soupravy, kdy je požadavek, aby vlak začínal od konce trati
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm


Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků