Přeji vše dobré do nového roku...
kolejiště Větší Mankovičky se pozvolna přesouvá ze stadia obrázků do doby korkové.
Po mnoha úpravách vypadá současný plán takto:
větší obrázek zde:
https://img34.rajce.idnes.cz/d3402/16/16928/16928200_bcb39422cae5eac5431206c17ee6da12/images/cele_M.jpg?ver=0Přibyl na něm úzký odnímací segment po pravé straně, změnilo se napojení odbočné trati, ta se (kvůli zmírnění sklonu) lehce prodloužila.
Odbočná stanice Mankovičky dostává svou (snad už konečnou) podobu.
Dál popíšu stavbu dvou segmentů pro odbočnou stanici (130*55 a 140*55cm).
Segmenty kolejiště jsou na 6mm bukové překližce vyztužené podkladovými latěmi 42*25mm (po obvodu přilepeny dvě na sobě). Překližka je nařezaná truhlářem, latě vlastní rukou
Sešroubováno vruty, lepeno částečně dispezí (Duvilax BD20), částečně polyuretanovým lepidlem na dřevo (D4). To drží skutečně pevně, nejen dřevo, není nutné použít vruty. Při stavbě segmentů jsem čerpal z podrobných popisů na stránkách Lokopin a MojeTT, takže dál vypíchnu spíš jen jednotlivosti...
Rozebírací spoje mezi segmenty jsou provedeny pomocí zadlabávacích matek na jedné straně, zalepených matek M6 s podložkou na druhé straně a šroubů.
V sešroubovaném stavu jsem nechal zaschnout vlepené matky (do těsně vyvrtaného otvoru ve dřevě) a posléze rozšrouboval.
Tím je zajištěna souosost; vlepené matky s podložkou jsou namáhány většinou jen na tlak, zatím se utrhla jedna z 12, když jsem spoj příliš dotáhl bez kluzné podložky. Protože nejde o modulové kolejiště, které by často cestovalo, a navíc bude dostatečně podepřeno konzolami, považuju tento způsob spoje za dostatečný.
větší obrázky zde:
https://img34.rajce.idnes.cz/d3402/16/16928/16928200_bcb39422cae5eac5431206c17ee6da12/images/spoj2.jpg?ver=0https://img34.rajce.idnes.cz/d3402/16/16928/16928200_bcb39422cae5eac5431206c17ee6da12/images/spoj1.jpg?ver=0Co jsem se naučil:
Překližka se opavdu dost kroutí. Dvě latě 42*25mm nad sebou a diagonální výztuhy sice dokážou segment víceméně udržet v rovině, ale jako celek je to těžké.
Šířka latí dělá později problém při montáži výhybkových přestavníků. Polohu výztuh jsem sice naplánoval podle plánku ve Wintracku,
ale poloha kolejí se stejně ještě změnila a diagonály bylo nutno ještě při stavbě přizpůsobit rozebíracím spojům, aby byl přístup ke šroubům.
Takže příště raději vzpěry a nosnou konstrukci rovnou nechat nařezat ze silnější překližky.
Na překližku jsem disperzí přilepil korek tl. 4mm (korek na obklady, OBI). Porovnával jsem vodovzdornost lepidla Herkules a disperze BD20... ta se ve vlhku odlepila o poznání dříve. Použil jsem kolejové pruty Tillig (2.07mm), pražcové podloží a dále výhybky EW1 s kovovou srdcovkou ze stavebnic, IBW s kovovou srdcovkou ze stavebnic a EW2 (koupené vcelku). Kovové srdcovky EW1 a IBW mají napájecí kontakt na plíšek s očkem (je přiložen). Ten jsem připájel k srdcovce (stačí obyčejná kalafuna a běžná pájecí teplota) a do plastového pásu vyhloubil vrtákem důlek, jinak by srcovka nedosedla. Plíšek s očkem je nutné ohnout o něco blíže ke středu než je z výroby a při tom se obvykle zlomí... pocínoval jsem místo ohybu pájkou. Podle rad Lokopina jsem připájel přiložené vodivé pásky ke kolejnicím, a také propojil jazyky tenkým lankem. Výhybky jsou vzájemně spojené rozpůlenými vodivými spojkami Tillig.
Levé a pravé zhlaví a čtyři dopravní koleje jsou samostatnými sledovanými (izolovanými) úseky; zbylé části sledovené nebudou.
Na západním zhlaví jsem nakonec u některých výhybek rozřezal podloží a přiohnul jsem je (EW2 lehce do oblouku a IBW lehce narovnal), abych dosáhl plynulejšího oblouku. Jednu EW2 jsem se pokusil zafixovat v ohnutém stavu horkovzdušnou pistolí, málem se roztekl plastový unašeč jazyků výhybky... Takže nakonec bude oblouk asi držet jen lepidlo.
větší obrázky zde:
https://img34.rajce.idnes.cz/d3402/16/16928/16928200_bcb39422cae5eac5431206c17ee6da12/images/stred.jpg?ver=0https://img34.rajce.idnes.cz/d3402/16/16928/16928200_bcb39422cae5eac5431206c17ee6da12/images/leva.jpg?ver=0https://img34.rajce.idnes.cz/d3402/16/16928/16928200_bcb39422cae5eac5431206c17ee6da12/images/podel.jpg?ver=0https://img34.rajce.idnes.cz/d3402/16/16928/16928200_bcb39422cae5eac5431206c17ee6da12/images/prava.jpg?ver=0Co jsem se naučil:
Teprve když se zhlaví skutečně sestaví, objeví se dost věcí, co na plánku vidět nejsou, třeba že kombinace EW2 (rovná) a IBW (R 631mm) nevypadá moc dobře. Takže příště raději rovnou tam, kde je třeba "něco mezi R 631 a rovinou" naohýbat univerzální stavebnici FBW podle potřeby.
Přijde mi, že plast použitý na pražce stavebnic IBW snese vyšší teplotu než ten použitý u EW2 a stavebnic EW1... na těch se pájelo o poznání hůře.
V této chvíli jsou sestaveny podstatné části obou zhlaví. Zúžil jsem osovou vzdálenost mezi dopravními kolejemi 1, 2, 4 a 6 na 40 mm (tj. 3.75m ve skutečnosti) a mezi krajní kolejí (3 a 1) na 36 mm. Díky zhlaví do oblouku stačilo lehce přiohnout vyhybky.
edit: 40mm v modelu odpovídá 4.8m, což je blízko 4.75m, tj. rozteči os používané v ep. I-III/IV podle
http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=42&t=11857&start=15
děkuju za upozornění od PajaFMám na zkušenější kolegy tyto dotazy:
1. Osová vzdálenost mezi manipulačnimi kolejemi (6 a 8 ): mám zachovat 40 mm (i když tam nebude sypané nástupiště) nebo můžu zúžit? Standardní 43mm by asi bylo ve srovnání s nástupišti příliš široké.
2. Poloha staniční budovy 16/H, záchodků 19/H a skladiště (zděné 353/H s rampou) a kůlny (48/H)... je to možné podle návrhu na obrázku?
(větší verze zde:
https://img34.rajce.idnes.cz/d3402/16/16928/16928200_bcb39422cae5eac5431206c17ee6da12/images/vyrez_M.jpg?ver=0 )
Případně prosím odkaz na nějaký příklad jak uspořádat lépe...
2. Poloha a délka sypaných nástupišť: u koleje 4 jsem navrhnul 80cm (tj. 96 m) a u kolejí 1 a 2 83cm (99 m). Může to (poloha, délka, přístupy) tak být, případně jsou nějaká pravidla?
3. Osvětlení: kolik a kam umístit stožárových lamp? Tady vůbec netuším, čím se to řídí, budu rád za odkaz na nějaké typické příklady, případně návrh přímo do obrázku.
Děkuji předem za odpovědi.