Větší Mankovičky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Větší Mankovičky

Příspěvekod PaTT » ned 30 srp, 2020 10:19 am

Prosím o komentáře, připomínky k návrhu kolejiště.
Měřítko TT, předpokládaná epocha IV (ČSD sedmdedátá/osmdesátá léta) alternativně možno provozovat i v ep. III, DCC. Návrh vychází z návrhu dětského segmentového kolejiště od Milana Ferdiána - Mankovičky, resp. úprav tohoto plánku na kolejiště Posázavský Pacifik, které publikuje VoVo na http://www.mojett.cz/category/kolejiste ... ky-pacifik
Kolejiště nemá ambice přesně modelovat konkrétní trať ani přesné období, ani soutěžit v dokonalosti. Je vymyšleno pro radost... a také omezeno tím, co je v současnosti běžně dostupné (za rozumný peníz). Profilové kolejivo Tillig TT, výhybky EW1 a IBW, poloměry oblouků 310 a 353 mm, u vlečky betonárky jen 267mm. Na obrázcích dále vyznačena výška kolejí.
Vycházím z prostoru, který mám k dispozici: pruh podél zdi 370cm x 110cm, který lze příležitostně rozšířit až na 190cm. Druhým limitem je přepravitelnost segmentů běžným autem. Kolejiště je zamýšleno jako segmentové, rozkládací a budované po částech. Skryté nádraží je navrženo napevno na konzolách dlouhých 55cm u zdi, ostatní segmenty jsou zamýšleny rozpojovací, tak aby bylo možno:
a) Kolejiště uklidit podél zdi, pak zabírá 370 x 55 cm, segmenty poskládané nad sebou v policích u zdi.
b) Sestavit minimální provozní uspořádání: 370 x 105 cm, tedy bez vložených segmentů. Dá se kroužit a obsluhovat vlečky.
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1457027258

c) Sestavit celé kolejiště s obsluhou uprostřed, lze používat vedlejší trať, včetně vložených segmentů zabírá 370 x 185 cm
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1457027254

Větší změny proti původnímu návrhu jsou tyto:
d) prodloužení stanice Mankovičky (nyní na dvou segmentech dlouhých 130 a 140 cm) tak, že staniční koleje mají délku 110, 138 a 166 cm. Přidána jedna manipulační kolej.
e) SN: jako přesuvna, inspirovaná Hopeterovým mini projektem viewtopic.php?f=51&t=11277&start=120, ale o délce posuvného dílu 140 cm (celý segment 150 cm)
f) Odbočná trať je kvůli nutnosti přístupu do SN zpředu vedena výše (stanice Ležky +120 mm, sklon trati asi 4%)
g) stanice Ležky je na samostatném segmentu o délce 150 cm a je rozšířena o vlečku lomu
h) přidána ještě koncová stanice na samostatném segmentu 120cm

https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1457027249
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1457027250
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1457027251

Provoz: motorový, ale možnost zbrojení parních lokomotiv zatím nezrušena. hlavní trať T435, T466.2, T478, M240, vedlejší trať M131, M152, T435, posun T211, T334.
Stanice Mankovičky: tři dopravní koleje, tři manipulační / skládkové. Zaústěny vlečky pivovaru, betonárky, chemie a vedlejší trať. Zázemí pro 1-2 stroje. Budovy: 16/H (Dačice- IGRA), záchodky 19a/H a dřevěný sklad 353/H (obojí KB model), dále výtopna CIV/P (Ledečko, KB model)
Stanice Ležky: dvě koleje dopravní, jedna manipulační. Zaústěna vlečka kamenolomu (polokulisa) obsluhovaná T211. Budovy: LVI/H (Liteň - KB model), zděný sklad Horka nad Moravou (Stav Model).
Koncová stanice: dvě dopravní koleje, jedna manipulační (nakládka dřeva, skládka uhlí). Nocování 1 stroje. Budovy: LIXb/H (Dalovice), kůlna se záchodky 3303/H, zděný sklad KkStB 353/H a dřevěná kůlna pro lokomotivy Lovečkovice (vše KB model)
DCC: inspirováno návody na mojett.cz: z21 start + Multimouse, později PC / Rocrail. Komponenty: DCCdoma. Přestavníky a rozpojovače: serva s mikrospínači (např. http://www.mojett.cz/58208). S tím mám nejméně zkušeností.

Zdejší fórum sleduju dlouho, ale doteď nebylo čím přispívat. Na zkušenější kolegy bych měl k návrhu především tyto otázky:
1. Celý koncept návrhu. Dává to smysl? Co byste udělali jinak?
2. Konkrétní chyby a nesmysly v návrhu... co nebude fungovat, co jsou slepé uličky, co není možné v reálu.
3. Stavby. co chybí? lze takto zkombinovat kkStB a ZvKČ? Poloha, umístění budov?
4. Skryté nádraží pro odstavování souprav a obrat hnacích vozidel. Kvůli dodržení poloměru oblouků mají koleje na šuplíku přesuvny rozteč os jen 34 mm. Má někdo zkušenost s velkou přesuvnou? Nyní testuju jako pohon 1x krokový motor 17HS4401 s trapézovou tyčí, umístěný uprostřed, samostatně ovládaný pomocí Arduino nano+ driveru4489. Dostačuje cca 10 cm světlé výšky pro přístup do SN a řešení problémů?
5. Návěstidla. Předpokládám, že obě stanice na odbočné trati budou mít jen lichoběžníkové tabulky; stanice Mankovičky bude vybavena mechanickými návěstidly v nějaké minimální podobě. Umí někdo navrhnout, existuje podobný příklad, kde se inspirovat, prosím?
5. jiné návrhy, rady: co jsem opominul, na co si ještě dát pozor při stavbě kolejiště.
Děkuju předem.
PaTT
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 07 bře, 2018 9:59 am

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod vojtas » ned 30 srp, 2020 2:43 pm

Pokud máš možnost Mankovičky zvětšit, protáhni kolej před skladištěm v odbočné stanici a zapoj jí na obou koncích. Bavili jsme se o tom i s Vovem, tady skladiště nedává moc smysl, nemůžeš posunovat vozy před rampou jak je vykládají, navíc máš budovu u dopravní koleje, což je minimálně ve stanicích, kde se 16/H vyskytuje, značný nezvyk, na původním kolejišti je to tak kvůli šířce panelu. Ještě logičtější by bylo dát staniční budovu i skladiště na druhou stranu stanice, tím bys ale budovou stínil vlaky, což byl právě důvod Vovo, proč plánek neupravovat.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod OndraFíra » ned 30 srp, 2020 5:23 pm

1. Pokusil bych se trochu rozbít pravidelnost toho kolejiště, resp velkého nádraží a hlavní tratě. Jak nádraží, tak obě traťové koleje vždy vedou rovnoběžně s hranou kolejiště a nepůsobí to dobře, ani na té vizualizaci. Je to moc geometricky pravidelné a nepřirozené. Vždy pohledově opravdu hodně pomůže vyvarovat se této rovnoběžnosti. Lokálka (vedlejší trať) je super, staničky jsou pod různými úhly vůči hranám kolejiště a i trať se tak různě kroutí. Doporučil bych hlavní nádraží třeba trochu natočit, stačí o pár stupňů oproti hraně modulu. (viz např.: viewtopic.php?f=1&t=10700&start=30#p230919 - stačí pár stupňů a vypadá to přirozeněji), stejně tak i hlavní trať vést trochu pod nějakým úhlem. Také to levé zhlaví velké stanice by možná stálo za to dát částečně do oblouku, čímž by se i prodloužili koleje a stanice by nebyla tak pravidelná. A také souhlasím s nezvyklým umístěním budovy v hlavní stanici přimo u dopravní koleje.
2. Koncová stanice vedlejší trati je popsána jako s dvěma dopravními kolejemi. Skladiště s rampou na lokálce nikdy nemůže být u dopravní koleje, ale u manipulační, na které jsou odstavené vozy. Většina koncových stanic lokálek tak měla minimálně tři průběžné koleje napojené na obou zhlavích - dvě dopravní a jednu manipulační. Případně manipulační ke skladišti byla kusá (Verneřice), ale to byla spíše výjimka. Zvážil bych tedy přidání ještě jedné koleje do koncové stanice s tím, že kolej přímo před budovou a před skladištěm s rampou bude manipulační, za ní dvě dopravní a vzadu kusá nakládková pro pilu.
3. Chválím že je snaha řídit se normáliemi společností a dodržet rozsah staveb. Klasická lokálková stanice mívala Staniční přijímací budovu, skladiště s rampou, záchodky pro veřejnost a studnu. Určitě není špatně určitá kombinace staveb ZvKČ a kkStB. Například obdobu patrové budovy 16/H normálie ZvKČ neměly, ty se zaměřily jen na přízemní přijímací budovy a připadně záchodky kůlny atd. I dřevěná skladiště se většinou stavěla dále dle normálií kkStB. Tedy "hlavní lokálka" s budovu 16/H a vedlejší s budovami ZvKČ jsou v pořádku. A doplněny jsou skladišti či záchodky kkStB. Nesmysl by asi byl jen kdyby jedna přijímací budova vedlejší lokálky byla přízemní kkStB a druhá ZvKČ, i když i takové situace nastaly, pokud se část té lokálky stavěla později než předchozí. Jediné co do toho úplně nesedí je kůlna na lokomotivy Lovečkovice, která je podle speciálních normálií místní dráhy V.Březno-Verneřice-Úštěk a v kombinaci s normáliemi kkStB ani ZvKČ pokud vím neexistovala. Buď bych ji v koncové staničce úplně vypustil, s tím že vedlejší trať používá výtopnu v hlavní stanici. Nebo bych ji nahradil nějakou vhodnou normálií výtopny ZvKČ či kkStB. A dále bych vyměnil zděná skladiště 353/H za dřevěná (KB model je dělá taky), sedí k malé lokálce mnohem více. Zděné bych dal spíš do hlavní stanice, že bylo třeba časem přestavěno. Ale ani tam dřevěné nebude na škodu.
4. dělám H0, tak s roztečemi v TT neporadím
5. Pro hlavní stanici stačí bohatě mechanická jednoramenná vjezdová návěstidla (tedy tři návěstidla). Žádná odjezdová. Ve stanici se výhybky přehazují ručně a zamykají na klíč, přes stanici Vmax = 40km/h. V případě nejakého centrálního stavění výhybek už by bylo zapotřebí vjezdová návěstidla dvouramenná a pak přes stanici nemusí být omezena rychlost - jízda do odbočky 40 se návěstí dvěma rameny. Odjezdová návěstidla ani tak být nemusí. Pokud ano, tak skupinová.
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod hopeter » ned 30 srp, 2020 5:32 pm

U té velké přesuvny dej pozor na dostatečnou tuhost rámu segmentu. Možná by byl vhodnější kovový rám. Každé sebemenší zkroucení způsobí zablokování pojezdu nebo nepřesné najetí konců kolejí. Dále uvaž jaké použít vodící prvky. Dopručoval bych nějaké opravdu přesné co se používají na stavbu 3D tiskáren , nábytkové výsuvy u tak dlouhé přesuvny asi nevyhoví.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod PaTT » ned 13 zář, 2020 8:31 am

Děkuji uživatelům vojtas, OndraFíra a hopeter za cenné rady, většinu jsem použil k úpravám:
ve stanici Mankovičky jsou staniční budova, sklad a podružné budovy nyní umístěny na opačné straně -
protože přístup obsluhy bude z obou stran, vždycky bude někde stínit :)
Kolej, nyní č.4 jsem zaústil do obou zhlaví a zjednodušil připojení vlečky pivovaru vpravo.
Obrázek
větší obrázek:https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1459870856

Koleje ve stanici Mankovičky by tedy nyní byly:
7 - skládková manipulační
5 - manipulační odstavná, zaústěna vlečka cementárny
3 - dopravní, křižování na hlavní trati
1 - dopravní, křižování na hlavní trati
2 - dopravní, obsluha vedlejší trati
4 - manipulační, odstavná, zaústěna vlečka pivovaru (případně ještě sklad nebo volná plocha)

Na hlavní trať v pravé části přibyl chráněný přejezd a strážní domek pro obsluhu závor (asi 4/H, KB Model)
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1459870863

Koncovou stanici jsem také upravil: popelová jáma. uhlí a voda je nyní na kusé koleji, staniční budova a sklad u manipulační,
boudu pro lokomotivu jsem zrušil, přidal přejezd s výstražným křížem.
Obrázek
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1459870851
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1459870847

celé kolejiště:
Obrázek
větší obrázky:
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1459870843
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1459870825
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1459870866

Otázky:
1. Dává nyní smysl rozmístění kolejí a budov?
2. Ve stanici Mankovičky cestující nyní půjdou přes 4 koleje pro nástup směr odbočná trať.
3. Ve stanici Mankovičky kolej č.4: manipulační, odstavná, předávací pro vlečku pivovaru. Lze přidat i sklad a volnou plochu?vNebo by bylo výhodnější z ní udělat také dopravní (tj. dvě pro obsluhu odbočné tratě)?
4. Poloha, umístění vzjezdových návěstidel (jednoramenná): vzhledem k nutným délkovým kompromisům, je vzdálenost od krají výhybky dostatečná?
5. Umístění strážního domku (obsluha závor) na hlavní trati vpravo: může být takto?
Děkuji předem.
PaTT
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 07 bře, 2018 9:59 am

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod vojtas » ned 13 zář, 2020 11:45 am

https://mapy.cz/letecka?x=14.0554383&y=50.4126325&z=18
Řekl bych ti, koukni se na skutečné stanice s podobným rozložením a spoustou vleček, třeba Libochovice jsou tomu hodně blízko, i těmi oblouky na obou zhlavích, a okopíruj to. Z toho bych se nějak odpíchnul a dál pak pokračoval. Tenhle plánek mi teď příjde hodně přeplácaný, máš ve stanici tři rampy, ale z lokálky jde vjet na jednu dopravní kolej. Pak taky nedává moc smysl takhle napojovat remízu, v případě dvou dopravních kolejí dole by to smysl dávalo (lokomotiva z lokálky může rovnou na kanál z obou kolejí)
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod vojtas » ned 13 zář, 2020 12:49 pm

Třeba takhle. Rozdhodně bych na kolejiště, kde máš 3 stanice necpal víc vleček, než tady kreslím, myslím, že i tak je to kolejiště na obsluhu v šesti lidech tak akorát. Zvlášť pokud budeš mít větší obrat vozů na vlečce betonárky, tak i takhle bude stanice za chvíli plná vozů, plus máš ještě strojovku, dvě trati, vlečku ZZN a kusovky. Délky dopravních kolejí máš větší, než má spousta podobných stanic v reálu, a všechno se to vejde i s EW2.¨
Obrázek
EDIT
Aby byl obrázek vidět celý, klikni pravým zobrazit obrázek na nové kartě. Nebo můžu nahrát i zmenšenou verzi.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod vojtas » ned 13 zář, 2020 2:58 pm

Jinak, nevím, jestli má ten nepravidelný tvar kolejiště nějaký důvod, ale se segmenty tvojí šířky by kolejiště mohlo vypadat třeba takhle. Využitelnost jiných konfigurací zůstává.Obrázek
Opět platí rozkliknout obrázek.
Vlečku napravo bych spíš nedělal. Taky by se dala roztáhnout vesnice od horní stanice směrem dolů a v ní by byl nějaký podnik, kam by takhle kolej vedla, třeba ten (mini)pivovar. rozhodně to není nesmysl, vlečky vedoucí z jiné tratě do města, kde je nádraží na jiné trati nejsou zas tak neobvyklé.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod vojtas » ned 13 zář, 2020 4:09 pm

Ještě trochu povídání:
Jsi jeden z mála modelářů v TT, které prakticky neomezuje prostor. Můžeš modelovat velké oblouky, dlouhé stanice, i pěkné mezistaniční úseky. Rozhodně neexistuje žádná výmluva, proč na téhle ploše používat R267 a R310 mimo obloukové výhybky. Na kolejišti je spousta vleček, snažil jsem se jich co nejvíce zachovat, ale pokud chceš modelovat něco, co není nesmysl, určitě bych jich nedával víc. Ve stanici jsou 4 dopravní koleje. To je na dvě trati téměř minimum(v případě, že budeš křižovat a zároveň bude ve stanici vlak z lokálky, zbývá ti jedna kolej, kde může zrovna něco čekat). Pokud počítáš, že kamenolom na lokélce bude lámat dostatek kamene, a betonárka bude vyrábět, tak tu jednu dopravní kolej zabereš. Ze stejného důvodu je betonárka zaústěná do "svojí" manipulační koleje - > do betonárky se dostaneš, ikdyž budou ve stanici vozy pro ZZN a kusovky u skladu.
Mezistaniční úsek lokálky je takhle asi nejdelší co to jde, pokud na lokálce pojedou dvě Baiky, Daad a Hektor, nebude to vypadat vtipně, to samé dlouhý vlak s Faccs z Kamenolomu. (Pokud chceš naplnit staniční kolej v dolní stanici, musí být mezistaniční úsek delší, než taková kolej.)
Pokud koncová stanice skutečně musí být hned za mezilehlou, tedy nemůžeš vložit ještě jeden 80cm segment mezi stanice, pak bych koncovou stanici raději nahradil další vlečkou, mohl by ses tam vyřádit třeba s cukrovarem, (prohlédni si Žleby, Kouřim, Zásmuky a další stanice, kde výtažná kolej pokračuje jako vlečka).

Ještě k výhybkám:
EW1 ti neušetří místo nikde, než na první výhybce zhlaví a výhybkách na výtažnou. Zato ti přidělá velké problémy u štěrkování, elektrického zapojení a při údržbě. Je to ideální výhybka tam, kde by i ve skutečnosti byla výhybka s kloubovými jazyky(výtopny, vlečky). EW2 je jen o trochu dražší, v tvojí moderní epoše se ti v ní nebudou baiky, papíráky ani rajky a Faccs lámat jako skládací metr, dobře po ní jezdí malé lokomotivy a vypadá modelově.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod PaTT » stř 23 zář, 2020 9:54 am

Děkuju Vojtasovi za podnětné připomínky a námět: Libochovice.
Prošel jsem letecké snímky na mapy.cz a Geoportále... škoda, že kolejiště bylo nedávno redukováno a zbytky remíz srovnány se zemí,
https://mapy.cz/zakladni?x=14.0547471&y=50.4092769&z=18&base=ophoto
takže lze použít už jen panoramu a foto z roku 2016, kde jsou ještě vidět:
https://mapy.cz/letecka-2018?x=14.0548981&y=50.4094011&z=18
https://mapy.cz/zakladni?x=14.0550858&y=50.4079259&z=18&pano=1&base=ophoto&pid=35831199&yaw=5.538&fov=1.257&pitch=-0.134
zůstal tam jen přístřešek s naftou:
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1461878464
taky jsem narazil na schéma trochu podobné stanice Jablonné v Podještědí:
http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=11&t=5038&start=30
a zajímavá je blízká stanice Straškov, kde se sbíhají 4 tratě
https://mapy.cz/turisticka?x=14.2391160&y=50.3606987&z=18&l=0&base=ophoto
k tomu vlečka se silem:
https://mapy.cz/turisticka?x=14.2343499&y=50.3597317&z=18&pano=1&base=ophoto&pid=44512643&yaw=2.129&fov=1.007&pitch=0.028
To by se ale do dané plochy nevešlo. A ještě stojí za zmínku Budyně nad Ohří, zachovalá budova podle normálie LVI/H
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1461878459
a zdvojený zděný sklad:
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1461878463

Zpátky ke kolejišti:
Doleva nejde kolejiště rozšířit o další modul, stejně tak na pravé straně je prostor omezen nábytkem v místnosti. Takže rozložení modulů musí zůstat.
Přepracoval jsem návrh takto:
- použil EW2 v odbočné stanici, mírně zkrátil staniční koleje a zvětšil poloměry oblouků, použil Vojtasův návrh na zaústění odbočné trati.
EW1 zůstaly jen na koleji 8 (skladištní), kterou jsem prodloužil k čelní rampě. Teď mají 4 dopravní koleje délku 145, 132 a 110cm, šestá 67cm). To by mělo stačit na 7 vozů Eas/Faccs (asi 95 cm) nebo 3Bai+služebák (asi 82 cm) a obsluhu betonárky (4 4osé vozy). Oblouky mají poloměr 353cm, jen ve výhybkávh IBW 310cm, to jsem se znažil trochu vyrovnat použitím EW2, kde to prostor dovoluje.
- Remíza a zbrojení je na levé straně (jinde místo není) odpovídá Libochovicím.
Obrázek
větší obrázek: https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1461878314
- Zůstala vlečka k silu (ZZN) a vlečka k betonárce, jejíž finální tvar teprve budu řešit.
- Od krajní výhybky k tunelu je teď 120, resp. 100 cm (viditelná část tratě).
- Viditelná část odbočné tratě teď měří asi 200cm. Oblouky jsem upravil na poloměr 353cm, polohu stanice i vlečky lomu podle Vojtase.
Obrázek
větší obrázek: https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1461878307
- Vlečka lomu: 1 výtažná (45cm), 1 na prázdné vozy, 1 pod násypku (po 60cm) mělo by stačit na T211 a 4 Faccs. Představa je jednoduchý objekt jako část zařízení v lomu Mariánská skála v Ústí n. L a zbytek polokulisa:
https://mapy.cz/turisticka?x=14.0581972&y=50.6626992&z=19&l=0&base=ophoto
- koncovou stanici jsem zrušil a nahradil vlečkou (zatím nejspíš nakládka dřeva); tvar a určení se ještě bude asi měnit. Je zaústěna přímo do výtažné koleje v koncové stanici.
- Původní průběžná stanice je nyní koncová. Koleje o délce 90, 82 a 68 cm by měly stačit na 4 Faccs z lomu + 2 Eas z druhé vlečky.
- přidal jsem kusou kolej s jednomístnou remízou.
Obrázek
větší obrázek: https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/1461878310
Prosím nějaké další komentáře, návrhy na zlepšení, úpravy, tipy?
Děkuju předem.
PaTT
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 07 bře, 2018 9:59 am

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod vojtas » stř 23 zář, 2020 11:57 am

Když upravíš zhlaví s remízou tak, jako jsem ho kreslil já (první výhybka oblouková), budeš mít o kousek míň ale pořád dost místa na strojovku, a prodloužíš si stanici.
Ještě k horní stanici. Určitě nenajdeš stanici, kde je kolej u skladu kusá a je takhle zaústěná remíza do dopravní koleje. Buď by stanice měla čtyři koleje, a nebo (pravděpodobnější varianta) jen ty tři průjezdné. Jinak je asi hloupost mít na lokálce remízu jak v odbočné, tak v koncové stanici, ale pokud se ti to tak líbí, asi to nakonec není zas tak proti ničemu. Ještě ti zítra zkusím to trochu učesat.
Jo a hlídej si osovou vzdálenost. v horní stanici by se ti nevešly dva vlaky vedle sebe. Na takovéhle lokálce by ve skutečnosti byla osovka 4500mm, tedy 37.5mm v TT, ale doporučuju použít normálně tilligových 43.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod vojtas » stř 23 zář, 2020 12:41 pm

Změny oproti prvnímu plánku jsou oranžově
Tvůj tvar vlečky kamenolomu je lepší, jen bych jí posunul přibližně do mojí pozice, ať ti zbyde nějaké širá trať. Tu lokálku tak nektuť, opticky bude jeden dlouhý oblouk s přechodnicí mnohem lepší.
Obrázek
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod PaTT » stř 23 zář, 2020 4:18 pm

Děkuju Vojtasovi, jenže tahle úprava odbočné stanice neumožňuje provoz bez vložených segmentů 80x55 cm. Proto musí být na rozhraní segmentů odbočné stanice trať na stejné vodorovné souřadnici jako u tunelů (na obou stranách) a ještě bych byl rád, kdyby byl přechod pokud možno kolmo, pro minimalizaci problémů plynoucích z nepřesností.
Vedení odbočné tratě a polohu a tvar koncové stanice ještě zkusím upravit. Není mi úplně jasná výhoda černé varianty vlečky v lomu. Pro sunutí bych odhadoval že je vhodnější mít spíš přímé úseky?
PaTT
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 07 bře, 2018 9:59 am

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod vojtas » stř 23 zář, 2020 6:37 pm

Lom máš vymyšlený líp. Měly by být dvě koleje na vozy a jedna k násypce, já to mám blbě, jde spíš o to, aby tam něco bylo. Promiň, zapomněl jsem, že potřebuješ vyndavat ty střední segmenty. Učesal bych to takhle, hodně jsem ti prodloužil staniční koleje. Strjovka se vejde na obě strany, je jedno kterou verzi zvolíš.Obrázek
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod vojtas » stř 23 zář, 2020 7:15 pm

Obrázek
Ještě pár slov k tomu střednímu segmentu. Vypadá strašně blbě, když je na hlavní trati přejezd a na vedlejší vysoký most. Lepší by byly dva mosty a třeba řeka. Navíc betonárka potřebuje vodu, tedy jinde než u řeky nebude a kamenolom potřebuje kámen, takže se ti hodí i kopec nad tratí, který ti navíc vysvětlí, proč hlavní trať mizí v tunelu a ne zářezem a mostem pod vedlejší. Snad to vysvětluju srozumitelně.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků