Větší Mankovičky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Větší Mankovičky

Příspěvekod PaTT » ned 30 led, 2022 6:10 pm

MrBlackbird píše:Hezky se ti to rýsuje. :)
To klesání svahu z horní stanice do úrovně terénu spodku má nějaký důvod? Jen že bych ho tam nedělal a přidal tak víc místa kolem budov v horním nádraží. Pak by se ta cesta nemusela tak mačkat k budovám, které se zase mačkají ke kolejím.


Ano, důvodem je segmentové uspořádání kolejiště. Ambice je ta, že by krajina měla (aspoň v rámci možností) navazovat pro dva možné případy uspořádání:
1. celé kolejiště (stanice Mankovičky vpředu, spojovací segmenty a SN + na něm stanice Ležky - tento segment teď řešíme)
3D_komplet2.jpg

2. užší varianta - bez spojovacích segmentů, tj. ze stanice Mankovičky přímo do SN.
3D_zuzeno2.jpg

A protože tato ambice stále trvá, snažím se u přední hrany zadního segmentu snížit úroveň terénu, aby v druhém případě bylo možno navazovat na terén v úrovni stanice Mankovičky. A protože svah vychází hodně prudký, snažil jsem se šetřit místem.
Každopádně děkuju, námět beru, zkusím příjezdovou komunikaci nemačkat hned k budovám, nechat tam aspoň nějaké místo a nějak se poprat se sklonem svahu při tvorbě krajiny.
PaTT
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 07 bře, 2018 9:59 am

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod look23 » ned 30 led, 2022 10:15 pm

V tom případě, bych posunul vjezdové mechaniky do stanice na prostřední segmenty.
U levého vjezdu, aby kryly tu vlečku.
Když vyhodíš ty prostřední segmenty a uděláš zkrácenou verzi, tak budeš mít výjezd z tunelu a hned za ním vjezdové návěstidlo.
Pokud by tato kombinace měla nastat, tak se mechanika dávala spíše před tunel, kvůli rozhledovým poměrům.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod PaTT » pát 16 pro, 2022 9:26 am

Mám po delší době opět dotaz, tentokrát k zaústění vedlejší tratě do stanice Mankovičky. Původní návrh vypadá takto:
prave_v0.jpg

což na segmentu pravé části stanice nyní vypadá takhle:
pravy_predni_segment.jpg

přijde mi, že tohle řešení zabítá příliš mnoho místa (v poměru k užitečné délce kolejí ve stanici) a zkracuje délku vedlejší trati, což zase vede k vyššímu sklonu ve stoupání nad SN.
Napadly mne následující možnosti.
prave_3varianty.jpg

Každá z nich zkracuje délku kolejí 1,2,3 ve stanici přibližně o 17 cm. První je zaústění s odvratem, druhá a třetí s využitím angličana. Třetí dovoluje nejdelší část širé vedlejší tratě, ale za cenu vjezdu jen na koleje 1,2,3. Pomocí jednoho angličana je už na tomto zhlaví zaústěna vlečka, tak nevím jestli by dva na jedno zhlaví už nebyly příliš na běžnou lokálkovou stanici. Co je ve skutečných stanicích běžné řešení, co je výhodné z hlediska provozu na kolejišti?
Prosím zkušenější kolegy o názor, radu, případně jiné řešení. Děkuju.
PaTT
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 07 bře, 2018 9:59 am

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod vojtas » pát 16 pro, 2022 11:06 am

Pokud chceš slyšet můj názor, nechal bych to jak to je a přežil stoupání. Opticky to vypadá nejlíp. Jinak A určitě ne, to by bylo provozně příšerné a vypadalo by to spíš jako nějaká pozdější redukce.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod chphoto » pát 16 pro, 2022 11:21 am

Za mě bych nechal původní, maximálně bych ještě uvažoval o verzi B, ostatní určitě ne.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod PaTT » pát 17 úno, 2023 6:19 pm

Terén kolem horní stanice Ležky začíná dostávát konkrétní tvary. Momentálně je to stanice koncová. Připojena je vlečka kamenolomu a krátká kolej k uhelným skladům umístěným v oblouku stoupající silnice. Ve stanici je mezi kolejemi umístěn vodní jeřáb. K němu vede krytý kanál od pulsometru na břehu potoka.
celek3.JPG

Před vjezdem do stanice je umístěn u potoka strážný domek s podružnou budovou.
Prijezd2.JPG

Horský charakter dotváří stísněný prostor stanice, prudké svahy, opěrné zdi. Černý kámen pochází z místního čedičového lomu. U vlečkové koleje je zatím pouze kamenný obdélníkový základ výsypky. Světlý trojúhelník vedle lomové vlečky je zatím prázdný prostor pro čedičovou skálu, přecházející do kulisy.
Stanice Ležky je umístěna na segmentu 50x 150cm, stoupající trať se strážním domkem na menším, 50x100cm. Oba tvoří snímatelný záklop skrytého nádraží. Vykouslé části terénu v obloucích budou součástí segmentů v dolní úrovni, včetně tunelových portálů na vjezdech do SN.
Uhelné sklady, zatím bez uhlí: dlážděná plocha později doplněná panely a betonem, vše vyspádováno do středu. Váha je ve vjezdu na plochu.
uhel_sklad2.JPG

více obrázků:
https://patt2.rajce.idnes.cz/PaTT1/
PaTT
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 07 bře, 2018 9:59 am

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod milan ferdián » sob 18 úno, 2023 7:42 am

Konečně vidím na domácím kolejiště odvodňovací příkopy. U mě dobrý, jen drobná poznámka ke strážnímu domku. Umístění strážního domku mělo svá pravidla kvůli bezpečnosti na trati. To znamená štítem kolmo ke trati, aby hlídač měl přehled co se na trat děje :wink: (jsou i jiné polohy str.d. u některých železničních společnosti, umístění bokem str.d. ke trati).
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod PaTT » sob 18 úno, 2023 8:41 am

Děkuju za pozitivní reakci i připomínku. Strážní domek opravdu byl původně čelem k trati, ale vzhledem k oblouku trati jsem ho pootočil... možná trochu moc, zkusím to trochu upravit. Tady je úsek trati v zářezu pod domkem:
oblouk1.JPG
PaTT
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 07 bře, 2018 9:59 am

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod Ivan » sob 18 úno, 2023 9:19 am

Mne ten domek taky hned kopl do očí, otočený bude lepší ;).

Kolejiště bude pěkné, co se mi extra líbí, je ta vlečka ve vyvýšené úrovni nad stanicí. Nevím, jak bude probíhat nakládka. Bude drážka, nebo násypka z aut či přepravníku?
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Větší Mankovičky

Příspěvekod vojtas » sob 18 úno, 2023 4:31 pm

Máš to moc pěkné. Ty přetransformované výhybky a velké poloměry tomu dávají šmrnc, skoro to nevypadá jako domácí kolejiště :) A přidávám se k milanovi, že modelování tělesa je fajn a zase to posouvá dál, myslím, že to bude moc pěkné kolejiště.

EDIT:
No, možná ti tam dvě chyby najdu - ten styk před první výhybkou vypadá dost hrůzostrašně, tam bude díra jako prase, a ta výhybka vlečky kamenolomu je dost zvláštně umístěná. Pokud máš ještě možnost do toho hrábnout, posunul bych jí dál od zhlaví a rovnoběžně s vedlejší kolejí. Takhle ten oblouk mezi výhybkami působí fakt "za roh" a celé je to takové divné, tím, že ta výhybka není transformovaná do oboustranné, ale jenom pootočená s rovnou větví.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Předchozí

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků