Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod Vojtěch Vorel » ned 19 dub, 2020 3:06 pm

A nebylo by možné posunout nějak kulisu až mezi vlečku a SN, aby bylo kam na tu vlečku jet a nechat tam u něčeho ten vůz stát? Že by se ta vlečka ztratila do SN až někde za nějakým lesním nákladištěm - nebo co by tam bylo.
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod Lukáš.V » ned 19 dub, 2020 3:16 pm

No celkově by to změnilo myšlenku a motiv krajiny. Já tam průmysl viditelně nechci. Jsem asi moc to..."eko"
Ale chápu sto lidí sto chutí.
Lukáš.V
 
Příspěvky: 108
Registrován: pon 06 led, 2020 3:02 pm

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod Vojtěch Vorel » ned 19 dub, 2020 4:21 pm

Nemusel by to být ani průmysl, existovala nákladiště (obvykle spojená se zastávkou), kde se nakládaly třeba hospodářské plodiny (kdysi...) nebo dřevo (např. Horní Prýsk u Kamenického Šenova), a byla to víceméně nákladiště uprostřed polí, ale v každým případě je to jen tip. :) Ze Stéblové je třeba vlečka kamsi (asi do chemičky) a plynule se ztrácí v lese. Chvíli vidět je a pak ne.
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod Lukáš.V » ned 19 dub, 2020 6:57 pm

No se zastávkou to by mi zase nepasovalo ohledně napojení tratě na skládkovou kolej. Děkuju všem za rady nápady a připomínky. Hlavně mi šlo o nádraží aby to aspoň nějak odpovídalo reálu.
Lukáš.V
 
Příspěvky: 108
Registrován: pon 06 led, 2020 3:02 pm

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 19 dub, 2020 9:07 pm

Je/ bylo spousta vleček, které vedou zdánlivě do lesa / polí. Zvlášť pokud bylo cílem vlečky nějaký utajovaný provoz (armáda, sklady PHM...) Určitě to bude chtít výkolejku. Pokud to není příliš neeko podpořil bych dojem vlečky plotem a vraty v lese.
Jako námět vlečky to chce určitě nějaký provoz, kde se využívají vozy s viditelným nákladem. Toto provedení je ideální pro dvě soupravy vozů, jedna plná a druhá prázdná. Do viditelné stanice přijede Mn vlak s vozy na vlečku a Lokomotiva je zasune na vlečku odpojí a zpět z druhé koleje vezme naložené vozy a přiveze zpět v SN opět vozy odstaví a vezme prázdné.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2387
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod HonzaM » pon 20 dub, 2020 5:31 am

Michal Šuhajda píše:Je/ bylo spousta vleček, které vedou zdánlivě do lesa / polí. Zvlášť pokud bylo cílem vlečky nějaký utajovaný provoz (armáda, sklady PHM...) Určitě to bude chtít výkolejku. Pokud to není příliš neeko podpořil bych dojem vlečky plotem a vraty v lese.
Jako námět vlečky to chce určitě nějaký provoz, kde se využívají vozy s viditelným nákladem. Toto provedení je ideální pro dvě soupravy vozů, jedna plná a druhá prázdná. Do viditelné stanice přijede Mn vlak s vozy na vlečku a Lokomotiva je zasune na vlečku odpojí a zpět z druhé koleje vezme naložené vozy a přiveze zpět v SN opět vozy odstaví a vezme prázdné.

Na vlečce tedy budou dvě koleje, jedna pro plné a druhá pro prázdné vozy? A výkolejky budou na obou? Nebo se lokomotiva od Mn odpojí, vytáhne vozy z vlečky, ty ponechá v nadrazž, zasune nově přivezené vozy na vlečku, a z nádraží odveze vozy z vlečky do SN?
Výkolejku určitě ano, odpovídá reálu a v modelu vyoadá efektně.
Na tom posledním plánku s vlečkou to ale vypadá, že Mn přijede na vlečku, tam odpojí vozy a sama lokomotiva pokračuje do SN. Existují takové vlečky? Takto odloženě vozy by asi musely být kryty výkolejkami na obě strany. Ale nejsem železničář, tak možná kecám. V tom případě se omlouvám.
SN bude muset být dobře přístupné, když se v něm bude provádět manipulace, na to je ale 90 cm už trochu daleko (mám šířku kolejiště 60 cm a ani i tak už není manipulace u dvou sousedících vlaků úplně snadná). Bude dobré si to vyzkoušet.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4089
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod Jiri Dvoracek » pon 20 dub, 2020 7:58 am

Já bych řekl, že se bude muset posunovat v SN. Z nádraží nasune lokomotiva po vlečce prázdné vozy do SN, tam je odpojí, připojí plné vozy a vyjede s nimi po vlečce zpět do nádraží. Pro prázdné vozy zatím do SN přijede Lv a odveze je ze SN po klasické trati do nádraží :mrgreen:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod Lukáš.V » pon 20 dub, 2020 8:21 am

Jiri Dvoracek píše:Já bych řekl, že se bude muset posunovat v SN. Z nádraží nasune lokomotiva po vlečce prázdné vozy do SN, tam je odpojí, připojí plné vozy a vyjede s nimi po vlečce zpět do nádraží. Pro prázdné vozy zatím do SN přijede Lv a odveze je ze SN po klasické trati do nádraží :mrgreen:

Tam těch možností je několik, prázdné vagony sunout do SN..nechat je tam.. přivézt naložené.... atd..
K dalšímu dotazu, ano vrata s plotem nad těma jsme přemýšlel a nebránim se jim.
Co se výkolejek týká... zajdu se podívat k nám na nádraží kde přesně jsou. Vzhledem k tomu že máme vlečku napojenou stejně jako v plánku bude to aspoň podle reálu.
Obsluha skryťáku... kolejiště bude přístupné i ze zadní strany i z obou boků. Pro lepší manipulaci jsem volil kulisu.
Nad využitelností a uspořádání SN jsem přemýšlel déle než nad viditelnou stanicí. A udělal jej tak aby mi pro můj provoz vyhovoval..i s rezervou. Skryťák simuluje dvě koncové stanice pro osobní motorové vlaky. Popř. pro dva nákladní vlaky... z toho jeden užívá klasickou trať a druhý využívá vlečku.
Lukáš.V
 
Příspěvky: 108
Registrován: pon 06 led, 2020 3:02 pm

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod JanoH0e » pon 20 dub, 2020 8:24 am

Celé ste to domotali. :mrgreen: A pritom je to tak jednoduché. Do stanice príde vlak s vozňami, napr. uhlie. Plné vozne, alebo prázdne, podľa toho, čo ma závod za výrobu, odvezie lokomotíva do SN. Tam zoberie prázdne a vracia sa do stanice. Zapojí do vlaku a pokračuje v ceste do SN. Tam zasa vymení prázdne vozne za plné (alebo naopak). Potom zase urobí kolobeh podľa grafikonu. Náklad môže byť čokoľvek podľa priania prevádzkovateľa. Uhlie, drevo, kontajnery, minerály ....., v podstate záleží iba na tom, aké vozne sa prevádzkovateľovi páčia alebo k čomu má vzťah.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 20 dub, 2020 9:12 am

Ahoj Honzo a ostatní,
Ten návrh provozu s Nakládáním vozů nepředpokládá, žádnou úpravu posledního zveřejněného plánku. Viditelná zůstane kolej mizící za rybníkem, která za kulisou vede do SN, tam je propojena se zbytkem SN a končí dvěma kusými kolejemi. Právě tyto kusé koleje lze využít pro "nakládání" (nebo vykládání, jak bude požadovat provoz) vozů, nebo menší soupravy.
Jedna kolej pro prázdné vozy, druhá pro ložené. Obě soupravy viditelnou částí projíždějí jen jedním směrem a v SN se přepojuje lokomotiva, přesně jak popsal Jano.
Původní
Jako dobrý tip na vlečku mě napadla teplárna (+ úpravna uranu) v Mydlovarech, zavážení uhlí ve Wapkách, nebo lom Kobylí hora u Prachatic (plnění štěrků do Sypáků) .
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2387
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod Lukáš.V » pon 20 dub, 2020 9:32 am

Michal Šuhajda píše:Ahoj Honzo a ostatní,
Ten návrh provozu s Nakládáním vozů nepředpokládá, žádnou úpravu posledního zveřejněného plánku. Viditelná zůstane kolej mizící za rybníkem, která za kulisou vede do SN, tam je propojena se zbytkem SN a končí dvěma kusými kolejemi. Právě tyto kusé koleje lze využít pro "nakládání" (nebo vykládání, jak bude požadovat provoz) vozů, nebo menší soupravy.
Jedna kolej pro prázdné vozy, druhá pro ložené. Obě soupravy viditelnou částí projíždějí jen jedním směrem a v SN se přepojuje lokomotiva, přesně jak popsal Jano.
Původní
Jako dobrý tip na vlečku mě napadla teplárna (+ úpravna uranu) v Mydlovarech, zavážení uhlí ve Wapkách, nebo lom Kobylí hora u Prachatic (plnění štěrků do Sypáků) .

Bingoooo ano tak přesně to myslím.
Lukáš.V
 
Příspěvky: 108
Registrován: pon 06 led, 2020 3:02 pm

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod Jiri Dvoracek » pon 20 dub, 2020 10:20 am

JanoH0e píše:Celé ste to domotali. :mrgreen: A pritom je to tak jednoduché. Do stanice príde vlak s vozňami, napr. uhlie. Plné vozne, alebo prázdne, podľa toho, čo ma závod za výrobu, odvezie lokomotíva do SN. Tam zoberie prázdne a vracia sa do stanice. Zapojí do vlaku a pokračuje v ceste do SN. Tam zasa vymení prázdne vozne za plné (alebo naopak). Potom zase urobí kolobeh podľa grafikonu. Náklad môže byť čokoľvek podľa priania prevádzkovateľa. Uhlie, drevo, kontajnery, minerály ....., v podstate záleží iba na tom, aké vozne sa prevádzkovateľovi páčia alebo k čomu má vzťah.


No však přesně tak jsem to myslel :-D
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod HonzaM » úte 21 dub, 2020 6:31 am

JanoH0e píše:Celé ste to domotali. :mrgreen: A pritom je to tak jednoduché. Do stanice príde vlak s vozňami, napr. uhlie. Plné vozne, alebo prázdne, podľa toho, čo ma závod za výrobu, odvezie lokomotíva do SN. Tam zoberie prázdne a vracia sa do stanice. Zapojí do vlaku a pokračuje v ceste do SN. Tam zasa vymení prázdne vozne za plné (alebo naopak). Potom zase urobí kolobeh podľa grafikonu. Náklad môže byť čokoľvek podľa priania prevádzkovateľa. Uhlie, drevo, kontajnery, minerály ....., v podstate záleží iba na tom, aké vozne sa prevádzkovateľovi páčia alebo k čomu má vzťah.

To je samozřejmě možné, ovšem nakládkovým místem bude SN, v němž se bude uskutečňovat manipulace, což je neobvyklé, SN se obvykle používá pro odkládání vlaků, aby jich na kolejišti mohlo být víc, vlaky tamtudy projíždějí bez manipulace a bývá obvykle špatně přístupné. Původní Lukášova myšlenka byla jiná, z SN by přijel motorák, vykřižoval by se v nádraží a pokračoval do SN, z nějž by se následně vracel zpět, žádný vlak by nejezdil dokola. Nyní je nutná manipulace s objížděním, nebo bude nákladní vlak jezdit dokola, z nádraží odjede na jednu stranu a přijede z opačné. A bude-li kolejiště obsluhovat jedna osoba, bude muset kolejiště obcházet, protože při šířce 90 cm by byla manipulace asi těžko realizovatelná.
Naposledy upravil HonzaM dne úte 21 dub, 2020 9:31 am, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4089
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod JanoH0e » úte 21 dub, 2020 6:40 am

HonzaM - niekedy bolo neobvyklé aj SN. :D Ale doba sa mení. Takže aj manipulácia v SN je možná. Ja manipulujem v SN už nejaký ten rok. Samozrejme, je nutné k tomu prispôsobiť trať, vozidla atď. Nič neobchádzam, nestresujem atď. Len treba na to myslieť už vo fáze plánovania.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště 1500x900mm měřítko N

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 21 dub, 2020 6:53 am

Lukáš.V píše:
Bingoooo ano tak přesně to myslím.

Ahoj Honzo,
podle této reakce bych neřekl, že Lukášova myšlenka byla jiná...
Pokud bude mít Lukáš dobře seřízená spřáhla pro manipulaci "na vlečce" stačí rozpojovač na jedné koleji určené pro odstavení vozů a není nutné pro obsluhu vlečky obcházet.
Toto asi není první kolejiště, kde se předpokládá v SN manipulace, Lukáš napsal, že s ní počítá a i z tohoto důvodu má SN pouze za kulisou.
Jinak samozřejmě záleží na způsobu provozu.
Pokud někdo chce jezdit spoustou vlaků, bez přesnějšího určení, nepředpokládá se manipulace v SN, ale pokud modeluje provoz, odjezdí si 24hod., den, část dne směnu,*) a pak se připraví na další ježdění, nakonec to přece znáš z modulovky. V
*) nehodící se škrtněte
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2387
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků