Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Jirkátor » pon 01 lis, 2021 1:25 pm

To jsem neřešil, ale systém ví, kam je která výhybka přestavená. Já nemám možnost přestavovat jednotlivé výhybky, používám pouze jízdních cest. Časem to celé propojím s DR5000 a pak by byla, v ojedinělých případech, možnost přestavit výhybku přes Multimyš. Jestli to ale "shodí" návěstidlo, to nevím, spíš to změní návěst na něm, podle změněné cesty. Pro můj plánovaný provoz, je ale podobný problém irelevantní a nezabýval jsem se tím.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod chphoto » pon 01 lis, 2021 4:30 pm

Jasně, to byl je nápad, jestli si s tímto poradí systém nebo ne. Je to spíš proto, když by si třeba dítě (moje) usmyslelo, že bude matlat na ovladač a přehodil si výhybku. Ale já stejně u sebe plánuji ovládání z PC a tak mu kdyžtak vezmu ovladač a bude jen matlat na displej a tak si s tím počítač (asi) poradí. Zatím mám připojenou jen stanici a ovladač (Daisy II) takže do toho lze mluvit ručně.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Jirkátor » stř 16 úno, 2022 5:35 am

Poslední dobou nemám na nic čas a když nějaký je, tak se projevuje mnohými ověřené moudro, že když už se dá alespoň trochu jezdit, tak stavba kolejiště značně zpomalí. Nicméně jsem už ověřil provoz na hlavní trati (velice nerad bych něco dodatečně předělával ve skrytém nádraží), tak nastal čas jít o patro výš.
2. patro.jpg

Moje představa o konečném stavu vypadá takto.
2. patro - představa.jpg

Koleje jsou na snímku jen volně položené, abych věděl, jak to vychází. Ten brejlovec se dvěma vozy tam samozřejmě jezdit nebude, ale chtěl jsem vědět, co se mi tam vlastně vejde. Plánuju tam posílat Manku, Hydru (ale to záleží na MTB) a možná i Singrovku, kterou mi jedna dobrá duše slíbila prodat, čímž mi udělá Vánoce už v únoru. :P
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Příspěvekod Jirkátor » stř 09 bře, 2022 11:26 am

Tak už jezdím i do kopce. A to opravdu do KOPCE - maximální stoupání mi vychází necelých 40‰.
Stav k 7.3.2022 - 1.jpg

Ten sklon pro ozubnici jsem si dovolil pouze v relativně přímém úseku a jen proto, abych pak měl v obloucích mnohem menší stoupání - tam mi to vychází cca 25‰.
Kocour bez bandáží to s těmi třemi vozy vyjel bez zaváhání a nic delšího se do horní stanice stejně nevejde.
Celé to tedy v tuto chvíli vypadá takto.
Stav k 7.3.2022 - 2.jpg

Výhybky jsou naprogramovány do páru, takže na každém zhlaví chodí vždy obě současně. Rozpojovače ve stanici a ve šturcu chodí a rozpojují. Ještě mi chybí osadit a naprogramovat servo pro rozpojovač na vlečce u sila. Napájení celé lokálky je zatím zajištěno pouze přes spojky z koleje v dolním nádraží. Teď tedy, když vím, že to tam dojede a všude i projede, musím kolej naporcovat na jednotlivé úseky kvůli detekci obsazení a natahat pár drátů. To mne ale hodně nebaví.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Příspěvekod Jirkátor » úte 15 bře, 2022 8:16 pm

Pomalu dokončuju napájení vedlejší tratě a koncové stanice. Každý kus flexikoleje dostane své napájení, ať se vyhnu problémům v budoucnu.
Pak se budu muset pustit do výroby návěstidel. Tady bych se rád zeptal zkušenějších: čeká mne pájení lakovaných drátků do driverů MGP a rád bych znal nějaký osvědčený způsob, jak se zbavit toho laku na drátcích, ale jen v tom kousku, který budu potřebovat připájet. Předpokládám, že roztavený cín ten lak neodstraní. Mechanického oškrábnutí se bojím, abych drátek nepoškodil. Kdo mi poradí?
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Příspěvekod Zlámalík » úte 15 bře, 2022 9:30 pm

TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1830
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Příspěvekod chphoto » stř 16 bře, 2022 7:48 am

Záleží na tom, jestli to je opravdu lakovaný drát jako smalt, nebo jestli to je speciální verze, takzvaný samopájitelný drát. Pokud smalt, tak jak píše kolega, pokud samopájitelný, tak to chce dobrou pájecí kapalinu a trochu vyšší teplotu páječky. Případně to jde taky mechanicky oškrabat jemným smirkem, ale to se musí dost opatrně, slabé drátky se rády trhají.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Příspěvekod JenikPluto » sob 19 bře, 2022 8:24 am

Mne se na nepajitelny osvedcil i v odkazu vyse zmineny zapalovac - liznout konec dratku, pocinovat, pripadne zastrihnout (cin se chyti jen na opalene casti). Pajitelny pritlacit hrotem s kapkou cinu proti podlozce (napr. sklolaminat z cuprextitu). Prumery 0,05 - 0,2 mm.

JP
JenikPluto
 
Příspěvky: 441
Registrován: pát 08 lis, 2013 10:19 am
Bydliště: Kladno

Re: Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Příspěvekod Jirkátor » sob 19 bře, 2022 11:15 am

Nedalo mi to a poslal jsem e-mail přímo výrobci, který mi ochotně odpověděl takto (dovoluji si citovat): "Nejšetrnější způsob jak odstranit lak z vodičů je opálit ho např. zapalovačem ( je vidět jak odhoří ) a následně pocínovat pro lepší pájení. "
Snad mi u toho neshoří i to návěstidlo. :)
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Příspěvekod Jirkátor » stř 30 bře, 2022 10:51 am

Chlapi poraďte mi prosím. Původně jsem se chtěl vyhnout přejezdu, ale znamenalo by to, vést silnici souběžně s vedlejší tratí, ale pořád mám pocit, že by to bylo takové trochu "násilné". Vezmu to tedy z levé strany přes koleje. Na vedlejší trati budou klasické kříže a na hlavní AŽD71. Koupil jsem si tedy od Alchladice.cz modul pro přejezd a na Masinky.cz stavebnici JJ3D pro výrobu přejezdu. Nechci tu řešit jak vůbec připájet SMD LED 0402 (ale kdyby měl někdo zaručený postup... Ani nevím, kde je katoda a kde anoda), spíš jejich napájení. Na výstupu z procesoru modulu je 3,3V a maximální proudová zatížitelnost 15mA, doporučeno je 10 - 12mA, napětí na červené LEDce je 2,2V a na bílé 3,2V, kolik ohmů k nim mám předřadit? Nějak si nejsem jistý správností mého výpočtu. Díky.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Příspěvekod chphoto » stř 30 bře, 2022 11:01 am

Výpočet odporu je poměrně jednoduchý, stačí se držet vzorce a hlavně mít vše ve správných jednotkách.
Výpočet odporu R = U / I
kde R bude ten výsledný odpor co potřebuješ
U je napětí na tom odporu a I je proud odporem. A teď to nejdůležitější, U na odporu dostaneš tak, že odečteš napájecí napětí od napětí na diodě a to tam dosadíš. Proud odporem bude stejný jako je proud diodou. Vše dosazuješ v jednotkách - Napětí - Volty, proud - Ampéry a odpor pak vyjde v Ohmech.

Takže ve Tvém případě to bude R = (3.3 - 2.2) / 0.01 = 110 Ohmů. V běžné řadě se vyrábí 100 a 120 Ohmů. Pro druhou diodu jen dosadíš jiné napětí.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 421
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Příspěvekod sidlo » stř 30 bře, 2022 11:04 am

Jedna věc jsou tabulkové hodnoty a druhá věc je jak to vypadá. Výpočtem získáš minimální odpor. Ale ve skutečnosti můžeš potřebovat odpor mnohem větší, tedy násobně větší. Při jmenovitém proudu mohou ty LEDky nepřirozeně zářit. Nejlépe je to ověřit pokusem a použít takové odpory, které se ti budou ve výsledku líbit.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Příspěvekod HonzaM » stř 30 bře, 2022 11:39 am

Na kolejišti máš návěstní dekoděry MGP, proč je tedy nepoužiješ pro ovládání přejezdové signalizace? Nebudeš se muset trápit s odpory (LED se k driverům připojují přímo) a intenzitu jejich svitu lze kdykoli nastavit naprogramováním. Pro přejezd ti bude stačit jeden driver LED3, LED pro protější stranu mohou být paralelně (na jeden výstup driveru mohou být připojeny paralelně tři LED, v zobrazení aktivních cest jsem bez problému použil i čtyři).
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Příspěvekod Jirkátor » čtv 31 bře, 2022 4:38 am

chphoto píše:Takže ve Tvém případě to bude R = (3.3 - 2.2) / 0.01 = 110 Ohmů. V běžné řadě se vyrábí 100 a 120 Ohmů. Pro druhou diodu jen dosadíš jiné napětí.

Děkuji pěkně. Vyšlo mi to stejně, ale zdálo se mi to nějak málo. Hlavně u bílé, kde mi vyšlo jen 10Ω pro 10mA.

sidlo píše:...Při jmenovitém proudu mohou ty LEDky nepřirozeně zářit...

Určitě tam dám o něco víc (hlavně pro bílou barvu), než je minimum, ale potřebuju si to minimum určit.

HonzaM píše:Na kolejišti máš návěstní dekodéry MGP, proč je tedy nepoužiješ pro ovládání přejezdové signalizace? ...

Přemýšlel jsem jestli by MGP šlo použít i pro ovládání přejezdu. Pro jízdu vlaku mezi stanicí a skrytým nádražím a opačně, bych to asi vymyslel, ale v případě posunu ze stanice na zhlaví a zpět do stanice, kdy se přejezd bude také zavírat, už nevím, jak vymyslet automatický chod přejezdu. Tady mám "krabičku", ke které jen připojím dráty a mělo by to dělat, co potřebuju. Provoz bude zcela autonomní, bez ohledu na vše ostatní.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1800x720 N

Příspěvekod HonzaM » čtv 31 bře, 2022 7:06 am

Jirkátor píše:Přemýšlel jsem jestli by MGP šlo použít i pro ovládání přejezdu. Pro jízdu vlaku mezi stanicí a skrytým nádražím a opačně, bych to asi vymyslel, ale v případě posunu ze stanice na zhlaví a zpět do stanice, kdy se přejezd bude také zavírat, už nevím, jak vymyslet automatický chod přejezdu. Tady mám "krabičku", ke které jen připojím dráty a mělo by to dělat, co potřebuju. Provoz bude zcela autonomní, bez ohledu na vše ostatní.

Pro jednoho známého jsem přejezd programoval, závory poháněné servy. Ovládání jedním tlačítkem. Po stisknutí nejprve zhasne bílá, začnou blikat červené, zazní zvonek a po chvíli (nastavitelně dlouhé) se začnou spouštět závory. Zvonek skončí když jsou závory dole. Po dalším stisku tlačítka se závory zvednou, když jsou nahoře, zhasnou červené a začne blikat bílá. Není potřeba žádná elektronika kromě servodekodéru, pro světelnou signalizaci slouží návěstní dekodér, který již va stanici je pro ovládání návěstidel. Přejezd by se zavíral také automaticky při postavení vlakové nebo posunové cesty. Místo tlačítkem je možné ovládání třeba z JMRI,RocRailu, TrainControleru nebo iTrainu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků