Tak tedy ten popis.
1)
Servodekodér. Dekodér pro pět serv. Jedno je už připojené - ten třížilový servokabel vlevo. Jeho součástí je pět relátek určených především k napájení srdcovek, ale lze je pochopitelně použít k čemukoliv jinému, jelikož jejich vstup a výstup je oddělený od ostatní elektroniky. Přepínají se pochopitělně spolu se servy.
2)
Napájecí modul. Na vstupu bere 12V a napájí po kabelech celou sestavu 5v. Navíc má tři 5V výstupy pro moduly, které vyžadují samostatný vstup 5V. Ty je možné napájet buď přímo z tohoto modulu, nebo mají USB vstup a je možné je alternativně napájet i klasickou nabíječkou pro mobily.
3)
LokoNet Terminator. Zdroj signálu LokoNet (dalo by se říct, že nahrazuje centrálu). Má také vstup pro 12V a dokáže po kabelech napájet menší sestavu - pak ovšem dojde na tu nabíječku mobilů. Pokud tento modul není zdrojem napájení sítě 5V, je potřeba přepnout jumper (stejný jaký bývá na HDD diskách v PC) do polohy EXT a dát mu tak na vědomí, že bude napájen externě, jinak potřebuje zdroj napájení 12V. Já to ale mám napájené přes Napájecí modul.
4)
Detektor obsazení. Prostě detektor obsazení úseků. Není připojen do sítě a je samostatně napájen 5V. Dráty napájení jednotlivých úseků se protáhnou otvorem v těch černých válečkách v levé části a zvýšený průtoku proudu v elektrickém obvodu, ve kterém je lokomotiva vyhodnotí jako obsazení úseku. Není tak propojen s DCC signálem pro ovládání jízd vlaků. Informace ve stavu 0/1 (ne/ano - volno/obsazeno) posílá po samostatných vodičích do vstupů jiného dekodéru (např. panelového dekodéru). Zatím nemám zapojeno.
5)
Panelový dekodér. K němu lze připojit až 16 tlačítek pro ovládání všeho. Tenhle modul je opravdový majstrštyk. Pro každý ze 16 vstupů lze naprogramovat co znamená, jestli je spínán tlačítkem či vypínačem a co má udělat. Jedná se o spoustu možností. Já ho v této sestavě používám pro volbu jízdních cest a přestavování výhybek. Do každého dekodéru je možno naprogramovat 12 jízdních cest ovládaných až 24 tlačítky (pokud tedy tlačítku dáte samostatnou adresu - může totiž být klidně připojeno i k jinému dekodéru). Pak je ovládání možné zapojit jako skutečnou reléovku - klasické počáteční a koncové tlačítko. Z pohledu na kolejové schéma asi je asi patrné, jak to myslím - jsou to ta červená tlačítka. Pak tam mám ještě ta dvě černá, která budou zapojena pro přestavení výhybky do opačné polohy, než ve které je teď. Samozřejmě lze výhybku ovládat i dvěma tlačítky (klasicky přímý / vedlejší směr) nebo standardním páčkovým přepínačem. K dekodéru lze připojit i LED diody u kterých se nastaví kdy, jak a jak moc (odpadá tedy používání rezistorů) mají svítit. Smysl jejich použití asi tuší každý.
6)
RJ12 kabely. Ty propojují jednotlivé komponenty do jedné sítě. Do této sítě vysílá každý dekodér informace o tom, co má jiný dekodér udělat, nebo co sám právě udělal. Takže Panelový dekodér po síti posílá informace o tom, které výhybky a se mají do které polohy přestavit, servodekodér říká těm ostatním modulům, ve které poloze jsou k němu připojené výhybky, detektor obsazení hlásí do celé sítě, které úseky jsou volné a které ne. Já jsem použil klasický osmižilový kroucený datový kabel a z něj tedy zapojil jen 6 žil. Zbylé dvě se mi hodily pro napájení Panelového dekodéru 5V, který je připojen k Napájecímu modulu (je to ten kabel, který u
6 mizí "ve sklepě" a objevuje se zase u
5). Způsob propojování modulů je prostě geniálně jednoduchý. Pro někoho, kdo nemá ovládací panel pevně spojen s kolejištěm (moduláři určitě chápou) stačí pro spojení jeden datový kabel, který lze snadno odpojit.
7)
Napájecí zdroj. Je to klasický 12V / 4,1A zdroj ze starého notebooku s kulatou koncovkou.
8 )
Kolejový reliéf s červenými tlačítky pro volby jízdních cest a černými pro přestavování výhybek. Tlačítka mají společný
+ pól a
- póly jsou zapojeny do panelového dekodéru.
9) Je obyčejný
z21 start s Multimouse pro ovládání jízd vlaků. Kabely z něj jdou do té modré a žluté svorkovnice. Z té žluté pak přes Detektor obsazení do jednotlivých úseků.
Celé to lze naprogramovat z mobilu nebo tabletu počeštěnou aplikací, která je v této chvíli jen pro Andrid, takže jablíčkáři mají (zatím) smůlu. Pro spojení s mobilem se používá bluetooth modul (menší černá krabička s jedním konektorem RJ12), který v případě potřeby připojíte do prvního volného konektoru, který uvidíte a pak to zase odpojíte, až bude hotovo. Ten ale na fotce není. Je pravda, že ta aplikace není česká, ale jen přeložená do češtiny, což přináší jistá úskalí, třeba že v původní angličtině je
switch výraz pro vypínač, přepínač, ale i výhybku. Pak je lehce matoucí, když je uvedeno, že "výhybka přímo" a znamená i stav "spínač zapnuto" (odbočka = vypnuto), ale to se nedá nic dělat. Naštěstí jsou k tomu zpracovány i české návody, kde je vše vysvětleno tak, že programování není velký problém - stačí pochopit princip a pak už to jde samo. Jen je to trochu zdlouhavé, ale to asi u každého takového systému.
Ještě časem přidám Návěstní dekodér, který je naprogramován přímo pro české prostředí (40 km/h a výstraha, 40km/h a očekávej 40km/h nebo 40km/h a volno není problém).
Kouzlo toho celého je i v tom, že k ovládání není potřeba kupovat vůbec žádnou centrálu (tak jak to vidíte, to opravdu funguje). Pokud byste ale na centrále trvali, je možno ji připojit kabelem do toho třetího vstupu v Napájecím modulu a pak to lze ovládat i z PC. To mne ale (zatím) neláká.
Snad jsem to popsal alespoň trochu srozumitelně. Pokud tam mám nějaké nesmysly, tak mne snad zdejší "MGP guru" HonzaM opraví, nebo doplní.