Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Jirkátor » sob 14 bře, 2020 9:28 pm

Ahoj všem.
Po asi 30 letech se vracím k modelové železnici - mému osmi letému synovi totiž přinesl Ježíšek startovací sadu N a rovnou v digitálu (z21 start). Je mi jasné, že skládat ovál na stole mu dlouho nevydrží a tak budeme muset postavit celé kolejiště. Problém je, že bydlím v paneláku a tak jsem velmi omezen místem. Plánuji ten problém řešit sklápěním kolejiště ke zdi. Jsem si vědom toho, že to přináší jistá úskalí, ale pořád bude lepší je nějak vyřešit, než nestavět vůbec nic a stavbou minikolejiště o rozměrech nickrátnic je řešit nehodlám.
Pro začátek bych předložil k posouzení zdejším "mazákům" můj prvotní nástřel plánku. Jako provozně přijatelný se mi jeví stanice s nákladištěm (dva šturcy v popředí) a jednomístnou případně dvojmístnou výtopnou (šturc vpravo), a odbočnou tratí, která končí na malém nádraží s jednou malou vlečkou, nebo nákladištěm. Aby hlavní trať nevypadala jako okruh Nascar, strčil bych do tunelu dvoukolejné skryté nádraží.
Později bych od vás potřeboval poradit i s DCC, kde trochu, vlastně hodně, plavu. Základy pokročilejšího zapojení sice začínám už chápat, ale pořád má ten digitální vlak přede mnou velký náskok a já ho budu ještě dlouho dobíhat.

Pro začátek tedy ten plánek, kde uvítám jakýkoliv konstruktivní komentář. Jsem si vědom jistých nelogičností, ale mám opravdu relativně málo místa a tak musím přistoupit na kompromisy.
2D.jpg

3D.jpg
Jihočech a přeběhlík od HO k N.
Tady plánuji viewtopic.php?f=1&t=12586
Jirkátor
 
Příspěvky: 180
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod hank » sob 14 bře, 2020 10:08 pm

Tak začnu třeba já. :wink: Vítej na fóru.

1. To skryté provozní zázemí je zbytečně skromné, s ohledem na to, že budeš mít digitálně řízený provoz. Najdi si v 1. dílu plánků Milana Ferdiána a/nebo i tady na fóru výklad o logice kruhu a zkus to přehodnotit. (Když dám vpravo nahoře do vyhledávacího pole pojem "logika kruhu", vyhodí mi to jenom tady na fóru 129 odkazů, takže máš kde se poučit.)
2. Kterou epochu se chystáš znázornit? Jaká bude kategorie hlavní trati a jaká na ní bude frekvence provozu? Jestli/až mi to prozradíš, budu mít asi pár připomínek k uspořádání odbočné stanice. (Na odbočující trať se neptám, to bude lokálka ve kterékoli epoše.) Je sympatické, že z toho nechceš dělat vlakodrom, tak před konečným návrhem zkus zvážit provoz podle grafikonu, ale k tomu je dobré ujasnit si aspoň ty nejzákladnější věci.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4203
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Sandy » sob 14 bře, 2020 10:15 pm

Klasika. Tisíckrát diskutovaný námět.
MF to prezentuje pod názvem Dlohá Lhota. Mrkni kvůli inspiraci.

Za mě:
Do SN nacpi tolik kolejí, co prostor a tvoje kapsa unesou.
V hlavní stanici bych doporučil ještě další zelenou průjezdnou kolej. Místo kusých kolejí.
Na remízu v hlavní stanici bych se vybodnul. Dá se bez ní žít,
Modrou dopravní kolej v hlavní staníci bych prodloužil o krátkou kusou kolej se zbytky prohlížecí jámy a vodního jeřábu (Zadní Třebáň v III.epoše).
Objízdná vpravo by mohla být prodloužená o nákladiště (manipulační plocha s krátkou rampou) až k tunelovému portálu.
Nko by asi uneslo příjezd ke stanici podjezdem vlevo. Vše od osy kolejiště vpravo by mohlo být nákladiště
Modrá trať by se mohla nakrátko ztratit v tunelu a pak by ses mohl tvářit, že je dostatečně dlouhá, abys obhájil jednomístnou remizu v koncové stanici. Ta by snesla otočení podle osy dopravní koleje a prodloužení délky kolejí podle toho, co geometrie kolejiva dovolí.
To je tak první nástřel. "Vybíjení sekáči" k tomu budou mít připomínek asi více.
Sandy
 
Příspěvky: 1175
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Martin Justiz » ned 15 bře, 2020 7:32 am

Také můžeš zvážit místo sklápění ( totální vopruz
Se sundávání souprav z kolejiště) verzi v nábytkové stěně
JHMD H0e DCC z21
Uživatelský avatar
Martin Justiz
 
Příspěvky: 404
Registrován: pon 07 zář, 2009 11:19 am
Bydliště: praha slivenec

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod HonzaM » ned 15 bře, 2020 7:58 am

Třeba takhle
IMG_1415.JPG
Přílohy
IMG_1414.JPG
N, převážně epocha V, VI.
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2511
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Jirkátor » ned 15 bře, 2020 3:47 pm

Díky za zájem.
Jen na úvod připomínám, je to pro malého kluka, takže něco jako ježdění podle GVD je zcela mimo plán.
Epochu bych zatím ponechal stranou, ale vzhledem k tomu, že jsem na zkoušku už objednal pár návěstidel typu AŽD 70, tak nic staršího to nebude.
Odbočná trať bude klasická D3 - to jsem zapomněl napsat. To horní nádraží ještě nemá definitivní podobu.
Skryté nádraží, je synovi navzdory, on ho nechce vůbec, tak jsem to ukecal alespoň takto :)
Když už budu dělat jámu a vodní jeřáb, tak tam tu remízu dám taky. Stejně mi jí syn neodpustí, ta tam být prostě musí :D
Manipulační koleje budu muset nechat tam kde jsou, kdybych je dal do vnitřní části oválu, nevyjde mi místo, protože 15 centimetrů od nádraží povede vedlejší trať a to už o pár cetimetrů výš a budu rád, když tam pod ten kopec rozumně nacpu staniční budovu.
Modrá trať v krátkém tunelu tunelu zmizí přibližně v místě pravého portálu, ale nemaloval jsem to tam, protože mi to SCARM ve 3D divně vykresluje.
Spíš jsem čekal, že dostanu "za uši" za ty trojcestné výhybky, ale předem říkám, že jich se z prostorových důvodů nevzdám. Také levé zhlaví bych rád ponechal v podobné konfiguraci, aby byly umožněny současné vjezdy a odjezdy.
Vestavba do nábytkové stěny je zcela nemožná.

Berte to celé prosím tak, že je to kompromis mezi hračkou pro malého kluka a touhou po absolutní realističnosti člověka, který dělá 30 let na dráze. Celé to má jeden jediný smysl - každý se vezmeme jednu miltimyš a jednu trať a budeme spolu jezdit. Nic víc, nic míň. Jestli se mi ve stanici potká Brejlovec v "kamufláži" podle Najbrta a M 131.1 už je pro nás více méně irelevantní.
Jihočech a přeběhlík od HO k N.
Tady plánuji viewtopic.php?f=1&t=12586
Jirkátor
 
Příspěvky: 180
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod hank » ned 15 bře, 2020 5:41 pm

OK, v tom případě by aspoň jedna manipulační kolej měla být průběžná. Že je na opačné straně než staniční budova až tak nevadí, takové stanice byly i ve skutečnosti - napadá mě namátkou třeba Moravský Krumlov.

Na té horní etáži se zdá, že je místa dost, možná by stálo za to přestěhovat zázemí pro lokálková vozidla jakékoli trakce do koncové dopravny lokálky. Takové kapesní lokálky bez nácestných dopraven byly např. Dobruška, Rožmitál pod Třemšínem, Polná, Koryčany, Hustopeče, Staré Město pod Sněžníkem... Kteroukoli z uvedených koncových dopraven bych pak volil jako vzor kolejového uspořádání. V Dobrušce, Polné a Koryčanech se udržely strojové nebo vozební stanice s ustájenými hnacími vozidly až do IV. epochy. V odbočné stanici získáš víc prostoru pro nakládkové/vykládkové koleje nebo krátkou vlečku, v dopravně může být kromě remízy třeba i šturc pro odstavování zálohových osobních vozů apod. nebo dokonce dvě remízy, jedna pro páru a jedna pro motory (jako tomu bylo např. v Jemnici). Asi bych v té koncové dopravně zvážil i další možnosti pro nákladní dopravu. Vzhledem k omezenému prostoru ve skrytém nádraží moc zázraků s průběžnou nákladní dopravou na hlavní trati neuděláš, takže těžiště nákladní dopravy bude zřejmě na lokálce.

No ale když jsi ta drážní osoba, moje rady možná tím pádem budou nošení dříví do lesa... :) Tak si to přeber jak myslíš.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4203
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Sandy » ned 15 bře, 2020 5:53 pm

Tak hele (vopravdický modeláři si teď uložej dobrovolnýho bobříka mlčení...):

SN- vnoučata jsou i po několika letech provozu "poprděný" z toho, když jeden vlak zmizí v tunelu a za chvíli se v protisměru vynoří druhý. Nebo když odjedou ze stanice každý svým vlakem na různou stranu a v tunelu se vykřižují. Předpokládám, že tvůj syn nebude jiný. Z vlastní zkušenosti ti mohu doporučit v SN alespoň jednu kolej navíc.

Trojcestnými výhybkami se netrap. Každý centimetr navíc je dobrý.

Epochu na domácím kolejišti neřeš. Jak podotýká jeden místní guru - vždy se najde na skutečné železnici výjimka, která potvzuje, že i ty to máš správně. Když si budeš chtít provětrat třeba Pendolino, tak si maximálně zatahneš roletu na okně, aby tě nikdo neviděl... :roll:

Modrá lokálka byla původně samostatná dráha, která byla provozně oddělena od hlavní. Proto měla u svého kolejiště v hlavní stanici kusou kolej s jámou a vodním jeřábem. Teď jsou na ní odstaveny vozy pro víkendový provoz.
Nocovat jezdily lokomotivy do koncové stanice, kde byla remíza. Třeba i dvoumístná. Syn bude mít, co chtěl.
Časem přibyla v prodloužení objízdné koleje vpravo kusá kolej s manipulační plochou pro nakládku dřeva, řepy, uhlí, brambor apod. Občas se tam zatoulá Rajka s cementem, protože se v blízké vesnici staví sídliště.

Vedení modré trati bude chtít trochu "učesat". Nevést ji souběžně s hlavní stanicí. V jednom oblouku tunel, ve druhém zářez. Aby to bylo opticky trochu roztříštěné. Stejně tak koncová stanice.

V zelené části stanice bych určitě udělal ještě jednu průjezdnou kolej místo té kratší kusé. U té delší vlevo bych udělal rampu se skladištěm. Jinak bych levé zhlaví nechal jak je.
Krátkou kusou napravo bych posunul o jednu výhybku níže. Bude delší a nebude zasahovat do provozu dopravních kolejí.

Patnáct centimetrů mezi kolejemi ve stanici a vedením lokální trati trati je u Nka v reálu 24m. Tam se toho vejde.

HonzaM to má hezké, ale zapomněl dodat, že to má v samostatné místnosti (místnostech), kde kraluje sám.

EDIT:
Jo, a stanice je daleko od obce. Vede k ní asfaltka zleva přes přejezd (nebo podjezdem), která končí u staniční budovy. Za ní je pak jen nezpevněná cesta k manipulační ploše plná výmolů a louží....
Sandy
 
Příspěvky: 1175
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Ivan » ned 15 bře, 2020 6:26 pm

Já myslím, že to Sandy hezky shrnul. Já bych ještě trochu natahnul zvětšil poloměry oblouku na lokalce a trochu ji zavlnil. Místo tam ještě je.
Klukovi to určitě udělá radost a plánek účel splní.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DCC Lenz) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 428
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod kmet » ned 15 bře, 2020 6:54 pm

"Trojcestnými výhybkami se netrap. Každý centimetr navíc je dobrý."
To je pravda, ale já po zkušenostech s trojcestnými výhybkami od Fleischmanna bych už do nich nešel, těch cca 20 cm nestojí za problémy. Většina lokomotiv je zvládne, ale najdou se takové, kterým občas vykolejí jedna náprava.
kmet
 
Příspěvky: 18
Registrován: sob 27 led, 2018 2:48 pm

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod jirkan » ned 15 bře, 2020 7:01 pm

Pokud syn nechce skrytou, tak bych ještě zvážil možnost tu lokálku nacpat kousek dopředu. Pak by ta zadní stanice mohla být viditelná. A třeba by prošla i ta kolej navíc.
jirkan
 
Příspěvky: 961
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod czhunter » ned 15 bře, 2020 7:35 pm

Jirkátor píše:Jestli se mi ve stanici potká Brejlovec v "kamufláži" podle Najbrta a M 131.1 už je pro nás více méně irelevantní.

Takže epocha VI, to je jasný - protože to je ta jediná, kde se to může stát :D

Jak píšeš v prvním příspěvku, že máš "relativně málo místa", tak to si myslím, že tak není - kdybys měl opravdu málo místa, tak se to kolejiště dá ještě o cca 10-15 cm zúžit při zachování stejného provozu. Já bych ho postavil co nejužší (mimochodem, proč jsou v koncové stanici ty koleje tak daleko od sebe?)
Nejbližší kolej bych ale přesto odsunul dál od hrany kolejiště - kvůli bezpečnosti vozidel při naklánění se nad kolejiště.

Docela dobrý "point" je "pruda" při sundávání vozidel ze sklápěcího kolejiště. Možná by bylo zajímavé (pokud bys na sklopnosti trval) to udělat tak, aby se nějaká část toho kolejiště (nejspíš SN) nikam nesklápělo. Pak by se tam zaparkovaly vlaky a kolejiště se sklopilo - hned je o kus "prudy" v životě míň (ale zase je tam nebezpečí, že se někde něco zapomene a spadne)
Přílohy
2D.jpg
czhunter
 
Příspěvky: 431
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Morris Zapp » pon 16 bře, 2020 8:38 am

Jirkátor píše:...připomínám, je to pro malého kluka, takže něco jako ježdění podle GVD je zcela mimo plán.
Tak v tom případě dvojkolejka a namotat co nejvíc závitů se do tohohle prostoru vejde. Vznikne ti horská krajina s mnoho tunely a mosty a mladej se bude moct kochat pohledy na jedoucí vlaky v dechberoucích scenériích. ENko je na takovouhle divočinu skvělá volba!
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 772
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod Jirkátor » pon 16 bře, 2020 8:42 pm

Díky za všechny věcné připomínky. Nejvíc mne oslovili ty Sandyho.
Vzal bych to tak nějak postupně.
Dobrá, dám do skryťáku ještě jednu kolej (není moc vidět, ale fakt je tam), víc už mi tam půjde nacpat jen násilím.
Nápad dobírání posilového vozu nebo vlečňáku v dolní stanici se mi moc líbí - přidal jsem tam šturc.
Lokálku plánuji pochopitelně trochu zakroutit, ale v tom SCARMu se to maluje blbě, ale počítám s použitím flexi kolejí v maximální možné míře, a hodlám té jeho hadovitosti v rozumné míře využít. K tomu bych se chtěl zeptat - mám doma zatím jen Fleischmann Picolo (to se znázorněným štěrkem), mám u toho zůstat? I v případě flexi kolejí?
Vesnice bude hodně daleko a tak tam moc budov stavět neplánuju. Myslím, že jedna nebo dvě budou stačit. Nepočítám v to pochopitelně staniční budovy.
Dvojkolejná trať vůbec nepřipadá v úvahu. Při této velikosti panelu je to samoúčelný nesmysl.
Ještě se mi moc nezdá délka toho spodního šturcu, asi ho natáhnu z druhého zhlaví.
Zatím to tedy vypadá takto:
2D - 2.jpg
Jihočech a přeběhlík od HO k N.
Tady plánuji viewtopic.php?f=1&t=12586
Jirkátor
 
Příspěvky: 180
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Jirkátorovo kolejiště 1500x750 N

Příspěvekod hank » pon 16 bře, 2020 9:27 pm

Jirkátor píše:K tomu bych se chtěl zeptat - mám doma zatím jen Fleischmann Picolo (to se znázorněným štěrkem), mám u toho zůstat? I v případě flexi kolejí?


Záleží na tom, do jakých poloměrů budeš chtít znásilňovat oblouky. Zkoušel jsem i FLM s podložím, moc se mi nedařilo a pár desítek cm flexi jsem přitom zničil, tak v obloucích menších poloměrů raději používám flexi PECO code 55 a FLM Piccolo zásadně jen kusové kolejivo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4203
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků