Stránka 1 z 1

Domáce koľajisko s využitím modulov

PříspěvekNapsal: čtv 23 led, 2020 8:41 pm
od juroH0
Ahoj páni,
chcel by som sa s Vami podeliť o moje myšlienkové pochody a plány do (snáď) najbližšej päťročnice. Črtá sa mi nový priestor, ktorý by mohol byť cca v lete a rád by som si konečne spravil koľajisko. Ide však o to, že už som čo to vytvoril - jedná sa o pár modulov, ktoré by som rád do tohto koľajiska zakomponoval (červené sú v rôznom štádiu rozpracovanosti, žlté sú len kostry):
Jednak je to zastávka s nákladiskom Osikov: https://juroh0.rajce.idnes.cz/Modul_klu ... om_Osikov/

Ďalej by som chcel použiť moduly+segment lesnej železnice: viewtopic.php?f=1&t=11571

A rozostavanú stanicu Kamenec podľa plánu, ktorý mi nakreslil náš majster Milan, Milan ďakujem :)
(fotky zo stavby som zatiaľ ešte nenahral, plán uvidíte v pripravovanom IV. dieli knižky :))


Námetom koľajiska je malá odbočná stanica Kamenec na vedľajšia trati, niekde v Slovenských horách. Z nej odbočuje krátka lokálka do koncovej staničky Osikov a vychádza odtiaľ aj lesná železnice vyššie do hôr. Pokračovanie vedľajšej trate je zaústené do dvoch SN s vratnými slučkami.

Kamenec je podľa plánu od Milana. Pôvodný sa skladá z dvoch dielov (4 a 6). Medzi ne je vložený stredný diel (5) na predĺženie koľají. Stanica má 2 plnohodnotné dopravné koľaje - 1. a 2. - a jednu krátku dopravnú koľaj pre vlaky na lokálku - 3.. Dĺžka je cca 40 cm (cca 55 ak vlak bude stáť až na výhybke) čo postačuje pre motorák s prívešákom, alebo krátky vlak vedený parou so 4 vozňami. Na koľaji 2a je remíza pre mašinu z lokálky aj s patričným zázemím. Koľaji 3a je manipulačná, stojí pri nej sklad s rampou a ďalej pokračuje voľná skládka. Koľaj 4 je vlečka štátnych lesov, ktoré tu majú svoju pílu, prekladisko a východziu stanicu lesnej železnice.

Osikov je v tomto prípade koncová stanička lokálky. Použitý je len pravý diel s budovami (2). Stanica má 2 dopravné koľaje a vlečku k peciam na praženie železnej rudy. Predlohou koľajového plánu aj príbehu a dôvodu vybudovania je stanica Baňa Lucia na lokálke do Medzeva.


SN sú dva, pre každý koniec vedľajšej trate zvlášť. Jeden je 5, druhý 3-4 koľajný, obe s vratnými slučkami, aby bolo možné jazdiť odniekiaľ - niekam. Ešte asi doplním slepé koľaje pre motoráky. Ale pre istotu je medzi SN vložené aj "krúžiaca" spojka. To keď si budem chcieť vyložiť nohy, v kľude vypiť pivo a pustiť si vláčik :D


Minimálny polomer je 484 mm pre normálny a 262 (185) mm pre úzky rozchod.

Max. stúpania:
z južného (oranžového) SN (0 mm) do Kamenca (200 mm) je 24‰
zo severného (zeleného) SN (0 mm) do Kamenca (200 mm) je 27‰
z Kamenca do Osikova (270 mm) je 27‰
Trať lesnej železnice stúpa 38‰ do hornej stanice (320 mm) a cca 30‰ do najvyššieho bodu (385 mm)

Prevádzka by mala byť hlavne v réžií parnej trakcie + motorových vozňov v období cca 30. rokov.

Plániky a 3D návrh som nahral na paradajku: https://juroh0.rajce.idnes.cz/Kolajisko ... 78kpia.jpg

Čo si o tom myslíte? Zaujímal by ma Váš názor na tento projekt. Máte k tomu nejaké nápady, pripomienky, návrhy, kritiku? Alebo kľudne, ak vás napadne nejako lepšie využiť daný priestor a čo možno najviac z toho čo mám rozrobené, hoďte sem námet, alebo aspoň podnetom k uvažovaniu.
Ďakujem za pozornosť :D

Re: Domáce koľajisko s využitím modulov

PříspěvekNapsal: čtv 23 led, 2020 9:23 pm
od JanoH0e
Krásny námet v správnej epoche. :lol: Možno len taká pripomienka. Zázemie - lokomotívne depo v Kamenci sa v reále nestavalo. Nebolo potreba. Ani koľaj 3, ako dopravná pre lokálku nebola potrebná. Ale ak ti to takto vyhovuje, tak v poriadku.

Re: Domáce koľajisko s využitím modulov

PříspěvekNapsal: čtv 23 led, 2020 11:08 pm
od juroH0
Ďakujem :D no Kamenec nieje Počkaj. Legenda hovorí, že niekedy to bola stanica koncová, neskôr dostavali hlavnú trať ďalej do ďalšieho mesta a nakoniec vybudovali lokálku k pražiacim peciam. Tri dopravné koľaje som spravil preto, aby som mohol vykrižovať osobné vlaky na hlavnej trati a k nim mať prípoj z lokálky. Remíza by mala byť domovom pre mašinu z lokálky, ktorá by okrem toho na hlavnej trati postrkovala nákladné vlaky.
Aj popolová jama je zatiaľ pred odbočkou vedľa remízy a nie pred remízou. Možno ju zachovám, možno zruším a spravím novú pred remízou.

Re: Domáce koľajisko s využitím modulov

PříspěvekNapsal: pát 24 led, 2020 8:30 am
od czhunter
Já bych na dílu 3 nedělal tu "dvojitou kolejovou spojku" - to je v reálu zbytečně drahé řešení - na to, že je to nejspíš "nevýznamná lokální trať".

Re: Domáce koľajisko s využitím modulov

PříspěvekNapsal: pát 24 led, 2020 9:01 am
od JanoH0e
Koľajová spojka bola aj v reále. Uľahčovala posun.

Re: Domáce koľajisko s využitím modulov

PříspěvekNapsal: pát 24 led, 2020 6:54 pm
od juroH0
Tak, tak. Dvojitá koľajová spojka bola v stanici Baňa Lucia aj v reále a celkom sa mi to usporiadanie páči. No a DKS mám doma, tak prečo ju nevyužiť takto, keď už nieje miesto na väčšiu odbočnú stanicu. Teda miesto by aj bolo, ale nevyužil by som rozpracované moduly...

Na priloženej fotke je vidieť DKS. Pravá horná je trať z Počkaja, v pravo dole je vlečková koľaj k pražiacim peciam, Vľavo sú staničné koľaje.
Fotka je zo stránky: https://www.ciernediery.sk/lucia-bana/

Trochu čítania a tejto miestnej železnici: https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/ ... ana-Lucia/

Obrázek

Re: Domáce koľajisko s využitím modulov

PříspěvekNapsal: pát 24 led, 2020 7:44 pm
od czhunter
Ok, tak to pak joo.

U nás se to moc nepoužívá, ale když to má oporu v reálu, nedá se říct ani fň :)

Re: Domáce koľajisko s využitím modulov

PříspěvekNapsal: pát 24 led, 2020 7:57 pm
od juroH0
Nikde inde na lokálke som také riešenie nevidel, takže to bude skôr výnimka :D
Ale ak by tam bola len jednoduchá koľajová spojka, posun by bol o dosť zložitejší. Riešením by bola buď dlhšia vlečka alebo výťažná koľaj. Problém je v tom, že pri posune na spáde má byť mašina na najnižšom mieste. Tým pádom nejde súpravu vytlačiť zo stanice a prestaviť na druhú koľaj.

Re: Domáce koľajisko s využitím modulov

PříspěvekNapsal: pát 24 led, 2020 10:49 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj,
Trochu odbočím, ale v Plzni je dvojitá spojka na vlečce Hospodářského družstva.
Tam je jedna kolej příjezd (odbočení z traťové koleje u zastávky Plzeň - zastávka) zbylé tři koleje jsou kusé. Pro posun vozů se používal vrátek.
Dnes už nejspíš mimo provoz. Vozy jsem tam viděl tak 15 let zpět.

Re: Domáce koľajisko s využitím modulov

PříspěvekNapsal: sob 25 led, 2020 7:53 am
od juroH0
DKS na vlečke som videl na plánikoch ostravských baní, kolovalo to niekde po internete, teraz to neviem nájsť. Ale myslím že to bolo niekde na stránke: http://podzemi.solvayovylomy.cz/
Aj u nás ma napadá žst. Šarišské Lúky, tam je tiež DKS na vlečke. Celkovo to na vlečkách bolo častejšie využívané, než na lokálkach.

Re: Domáce koľajisko s využitím modulov

PříspěvekNapsal: ned 26 led, 2020 11:48 am
od z.rj
DKS je i v Boskovicích.

Re: Domáce koľajisko s využitím modulov

PříspěvekNapsal: ned 26 led, 2020 1:32 pm
od Michal Šuhajda
Jo, DKS jsou častější než se na první pohled zda. Včera jsem si vsiml při čekání na vlak cestou z AMB od p. Daleckeho ve stanici Praha Zlicin odbočuje zde kolej do vlečkového areálu - tuším bývalé opravny stavebních strojů (buldozerů).

Re: Domáce koľajisko s využitím modulov

PříspěvekNapsal: ned 26 led, 2020 4:50 pm
od juroH0
Boskovice som si pozre, ak ešte stále odoláva modernizácií ako v roku 2015, tak je to krásna malá stanica :)

http://spravnym.smerem.cz/Tema/Boskovic ... C5%BEst%29