Stránka 1 z 1

Kolejiště TT pro tátu a synka

PříspěvekNapsal: ned 08 pro, 2019 7:08 pm
od jenec
Zdravím komunitu železničních modelářů.
Chceme si se synkem postavit kolejiště ve velikosti TT. Mám k dispozici prostor 235x105 cm. Mám vyhlédnutý plánek z Malé železnice. Vím, je to staré, ale mě to vůbec nevadí, líbí se mi stanice v popředí, hlavní trať v tunelu a z hlavní stanice vybíhající lokálka do koncové stanice s mezilehlou zastávkou. Líbí se mi také hodně otevřený prostor v pravé části, kde by mohlo být pole, možná se statkem. Jej je škoda, že tato plocha bude skloněna směrem k zadní straně kolejiště. Z levého zhlaví hlavní stanice bude vybíhat trať k levé hraně kolejiště, kde bude možnost napojení dalších modulů pomocí některého ze standardních modulových profilů. Provoz na lokálce by zajištoval motorák řady 810 s jedním přípojným vozem, na hlavní trati pak rychlíky složené z vozů typu Y vedených dieselovými lokomotivami. Do skrytého nádraží bych snad narval ještě třetí kolej. Jsem si vědom, že přístup k němu otvorem na zadní stěně kolejiště bude ztížen stoupající kolejí lokálky. Chci modelovat 90-tá léta.
Prosím zkušené modeláře, aby zhodnotili, zda plánek nemá nějaké chyby, kterých jsem si nevšiml, zejména s ohledem na provoz (míjení vlaků, posun, apod).

Děkuji, Honza

kolejiste-2.jpg

Re: Kolejiště TT pro tátu a synka

PříspěvekNapsal: ned 08 pro, 2019 7:29 pm
od JanoH0e
Námet klasický, ide iba o to, čo s ním. Ak by malo byť koľajisko ako tak "modelové", zamyslel by som sa nad mostom cez stanicu A. Je v oblúku a tím pádom aj ťažšie modelovateľný, aby z toho nebol "paškvil". O mostoch v oblúku je toho na fóre popísane dosť. Takže možno by stálo za úvahu trochu "prekopať" zhlavie - vymeniť pravé za ľavé a viesť trať nad tunelom, nie mostom. Stanica B , ak je budova Sk sklad, je nezmysel. Ale stačí dať sklad ku koľaji 2a a bude to v pohode. Stanica C je v poriadku, aj keď nejakú tu "úpravu" tiež znesie. Pozri si koľajisko Trixa - podobný námet aj priestory. viewtopic.php?f=1&t=11470

Re: Kolejiště TT pro tátu a synka

PříspěvekNapsal: ned 08 pro, 2019 7:32 pm
od milan ferdián
MŽ/sešit "1",strana 23. Upravil jsi dolní levý roh. Ale i tak stanice "A" vpředu potřebuje úpravu. Kolej 3 a 5 (5b) potřebují napojit na levé zhlaví, protože se ve stanici potkávají tři vlakové soupravy a upravit pravé zhlaví. Jak je v poznámce uvedeno kolej 2 je manipulační.
Stanice "B" skladiště u dopravní koleje zrušit. Stanice "C" skladiště přemístit k výpravní budově.
-m-

Re: Kolejiště TT pro tátu a synka

PříspěvekNapsal: ned 08 pro, 2019 8:08 pm
od Ivan
Zdravím, držím palce do stavby. Pánové už podnětné připomínky dali, já ještě připojím odkaz na plánky Milana Ferdiana (vyšly i knižně)
http://zeleznicni-normalie.cz/Galerie/Pl-nky-MF/

Ten plánek není vyloženě špatný, ale most v oblouku přes stanici také nedoporučuji.

Re: Kolejiště TT pro tátu a synka

PříspěvekNapsal: ned 08 pro, 2019 8:41 pm
od Trixt
Ahoj Honzo. Snad ještě malá připomínka k plánku. Pravděpodobně bude u něj využíváno staré kolejivo BTTB s poloměrem R 286. Dnes se používají poloměry R 267, R 310 atd.. V praxi se doporučuje nejít pod poloměr R 310, což je u spousty modelů i minimální poloměr, u kterého výrobce zaručuje bezproblémový průjezd. Zkus si plánek překreslit do současného kolejiva a uvidíš, že to bude vyžadovat nějaké úpravy a kompromisy. Pak jej vlož sem.

Re: Kolejiště TT pro tátu a synka

PříspěvekNapsal: ned 08 pro, 2019 9:09 pm
od Rocky_MK
Plánek sám o sobě nepovažuju za nějaký naprostý paskvil, určitě se hodí jako kompromis mezi dětským kroužením a simulací smysluplného provozu. O 100% pravověrné modelové kolejiště ti asi nejde, takže nějakým obloukovým mostem přes zhlaví stanice bych se netrápil a klidně ho tam nechal.
Hloubka 105 cm je dost velký rozměr na to, aby šlo na kolejišti pracovat (reálně se dá pracovat na hloubce tak do 90 cm - pracovat, nejen dosáhnout), takže na to je třeba myslet při plánování prací na kolejišti. Jinak je pravda, že plánek je nutno překreslit do nového kolejiva (např. v intuitivním programu SCARM). Doporučuju kolejivo Kuehn kvůli 20° výhybkám, dost se to pak projeví na užitné délce staničních kolejí - každý cm je dobrý.

Skryté nádraží bych z praktických důvodů udělal pod tou spodní „hlavní“ stanicí, bude tím pádem možné ho umístit níž a líp se ti tam bude manipulovat a můžeš přidat i nějakou kusou kolej na odstavování vozů apod.

Re: Kolejiště TT pro tátu a synka

PříspěvekNapsal: pon 09 pro, 2019 8:59 am
od Jarda H.
jenec píše: .... Chceme si se synkem postavit kolejiště ve velikosti TT. Mám k dispozici prostor 235x105 cm. Mám vyhlédnutý plánek z Malé železnice.....


Nebudu ti rozmlouvat realizace tohoto plánku .... ale vzpomínám si, jak jsem před desítkami let byl nadšený ze sešitku s 10 plánky kolejišť, který BTTB dávala do jednolivých sad. Nadšení plynulo z nedostatku dalších informací, navíc v té době značně omezených, respektive ani neexistujících ?!
Doporučil bych porozhlédnout se zde na DF i na internetu a pak se teprve rozhodnout. Zde na DF je stále řada ochotných lidí s tebou podiskutovat, takže se nevyplatí spěchat ! Nakonec přeji trpělivost, čas a určitě i penízky na tento koníček :D !

Re: Kolejiště TT pro tátu a synka

PříspěvekNapsal: pon 09 pro, 2019 9:57 am
od jirkan
Jen poznámka na okraj: speciálně u těchto plánků se autor nezabýval příliš nějakou reálnou geometrií kolejiva. Zvláště ve stanicích se to projevuje někdy až nesmyslnou délkou kolejí (krátkostí?). Takže bych doporučoval překreslit to buď pomocí nějakého SW nebo aspoň tužkou, ale podle geometrie reálného kolejiva.