Kolejiště TT 266 x 115

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod vojtas » pon 14 pro, 2020 10:17 pm

Možná se tě zeptám, co od té stanice chceš? Vlečky kamenolomů mají většinou celkem jasně daný kolejový plán ve tvaru písmene Y. Vedle sebe jsou koleje na prázdné a plné vozy a jedna výtažná kolej. Aby to dávalo smysl, neměl by být lom nad tunely, tedy měl by být vedle stanice, takže budova vyjde "dovnitř kolejiště". Na každou kolej by se mělo vejít alespoň 4-5 Faccs. Možnost objíždění mi přijde úplně zbytečná, v lomu odpovídající velikosti bych to viděl jen na posun navijákem, ale malá lokomotiva je taky možná.
Přílohy
lom.png
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Ferys » pon 28 pro, 2020 9:39 pm

Dnes jsem fyzicky dokončil kolejové propojení koncové s odbočnou stanicí a završil tím budování kolejových tras a elektrického zapojení. Jelikož se jedná od dob BTTB o mou prvotinu, trvá mi vše trochu déle... mnoho věcí se mi napoprvé nelíbila, tak jsem je přepracoval ke své spokojenosti. Laboroval jsem hodně se sklony trati, po složitých úpravách rámu se mi podařilo dostat všude na přijatelné stoupání do cca 24,5 promile. To za cenu zmenšení prostoru nad SN (stále je však možná manipulace při kolizích) a 45 mm podjezdné výšky v jednom případě ve skryté části kolejiště. Ani to mě ale neodradilo vzdát se elektrických lokomotiv. Stažení pantografu v kritickém místě zajistí pevně umístěná ližina. Snad profi modeláři prominou nedodržení norem NEM, ale omezený prostor mě nutí ke kompromisům a netradičním řešení.
A teď trochu statistiky. Kolejiště (nyní 265 x 105 cm) ve třech patrech obsahuje cca 50 m kolejí, vč. výhybek. Těch je celkem 31, k tomu jedna trojcestná a 5 angličanů. Ovládány jsou celkem 44 servopřestavníky (15x p. Němeček, 29x MP1 MTB). Kolejivo kombinace Kühn, Tillig, Kruger. Detekováno je celkem 45 úseků včetně všech zhlaví, tedy celé kolejiště. Dvě smyčky obsluhuje dekodér pro změnu polarity, k tomu jim pomáhá 8 optočlenů.

Celkový pohled. Podpěry trati do koncové stanice v pravé sekci jsou zde ještě provizorní.
IMG_20201228_210037.jpg

IMG_20201228_202134.jpg

IMG_20201228_202514.jpg

Takže - vzhůru na krajinu...
TT Ep. III/IV, DCC TC
Ferys
 
Příspěvky: 293
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Jirkátor » pon 28 pro, 2020 10:13 pm

Už to jezdí?
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Ferys » pon 28 pro, 2020 10:28 pm

Jirkátor píše:Už to jezdí?


Ano, jezdí, testoval jsem průběžně jak po jízdní, tak po elektrické stránce. Spousta míst potřebovala pečlivé doladění, některá vozidla odhalila nedokonalosti, naopak se projevily známé nedokonalosti některých vozidel
TT Ep. III/IV, DCC TC
Ferys
 
Příspěvky: 293
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Jirkátor » pon 28 pro, 2020 10:43 pm

Já se děsím toho, že až jednou udělám krajinu, tak se objeví nějaké nedostatky.
Jak leží koleje a jsou tam všechny dráty, je to hned veselejší.
Naposledy upravil Jirkátor dne úte 29 pro, 2020 6:46 am, celkově upraveno 1
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Trixt » pon 28 pro, 2020 11:46 pm

Krásná práce, je vidět, že se snažíš vše řešit do posledního detailu. Jsem zvědavý na další postup v tvorbě krajiny, pro mne je to ta mnohem těžší část. Nemám totiž potřebné znalosti ani zkušenosti. Naštěstí zde na fóru se vždy najde pomoc. ;) Držím palce, ať se ti daří jako dosud. :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Dancer » úte 29 pro, 2020 1:10 am

Ferys píše:
Jirkátor píše:Už to jezdí?


některá vozidla odhalila nedokonalosti, naopak se projevily známé nedokonalosti některých vozidel


Ahoj. Jaká vozidla ty nedokonalosti objevila? Je super, že si to člověk může zkontrolovat na začátku, kdy není takový problém cokoliv předělat.
TT, centrála DR5000, sw- Traincontroller 7 gold
Dancer
 
Příspěvky: 162
Registrován: sob 28 črc, 2012 6:58 pm

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod HonzaR68 » úte 29 pro, 2020 8:20 am

Je to ale krása - sleduji a fandím...!
Mám akorát dotaz k té pojezdové výšce 45 mm. Mám ve svém návrhu místo s výškou 54 mm, kterou udává Wintrack, mám z toho celkem obavu - a to nemám v úmyslu provozovat loko s pantografy :) Těch 45 mm je výška od temene kolejnice dolní trati po spodní hranu překližky nadjížděné trati? Kolik ti to prosím udávalo výšku v tomto místě v návrhu Wintracku?
TT, 2000x950, IV. ČSD, přechod na DCC -> DR5000, Rocrail
Uživatelský avatar
HonzaR68
 
Příspěvky: 25
Registrován: ned 15 lis, 2020 10:42 am
Bydliště: Zlínsko

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Ferys » úte 29 pro, 2020 4:52 pm

Trixt píše:Krásná práce, je vidět, že se snažíš vše řešit do posledního detailu. Jsem zvědavý na další postup v tvorbě krajiny, pro mne je to ta mnohem těžší část. Nemám totiž potřebné znalosti ani zkušenosti. Naštěstí zde na fóru se vždy najde pomoc. ;) Držím palce, ať se ti daří jako dosud. :)

Díky za povzbuzení. Pouštím se do další etapy též bez zkušeností, čeká mě hodně studia a bádání. Nasadil jsi laťku hodně vysoko, též rád sleduji vývoj Tvého kolejiště. Zatím je dokonalé.
TT Ep. III/IV, DCC TC
Ferys
 
Příspěvky: 293
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Ferys » úte 29 pro, 2020 5:01 pm

Dancer píše:
Ferys píše:
Jirkátor píše:Už to jezdí?


některá vozidla odhalila nedokonalosti, naopak se projevily známé nedokonalosti některých vozidel


Ahoj. Jaká vozidla ty nedokonalosti objevila? Je super, že si to člověk může zkontrolovat na začátku, kdy není takový problém cokoliv předělat.


Testoval jsem kolejiště s modely různých výrobců. Nejvíce mi napověděly ty s nejhoršími jízdními vlastnostmi, nebo komplikované svou konstrukcí. Hektor Tillig a Pielstick MTB jsou lehké a tedy moc neutáhnou, podle nich jsem ve finále ladil sklony. S cisternami Igra to byla katastrofa. Čmelák MTB zas vyskakoval na některých výhybkách a hlavně angličanech. Zjistil jsem chybu v rozteči dvojkolí, ukázal mi ale spolehlivě kritická místa. Obecně některé jazyky výhybek bylo potřeba přesně doladit a navíc jsem si stavbu zkomplikoval kombinací kolejiva s různou výškou, takže i tam bylo potřeba precizně sladit rovinu hlavy koleje.
Naposledy upravil Ferys dne úte 29 pro, 2020 5:25 pm, celkově upraveno 1
TT Ep. III/IV, DCC TC
Ferys
 
Příspěvky: 293
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Ferys » úte 29 pro, 2020 5:21 pm

HonzaR68 píše:Je to ale krása - sleduji a fandím...!
Mám akorát dotaz k té pojezdové výšce 45 mm. Mám ve svém návrhu místo s výškou 54 mm, kterou udává Wintrack, mám z toho celkem obavu - a to nemám v úmyslu provozovat loko s pantografy :) Těch 45 mm je výška od temene kolejnice dolní trati po spodní hranu překližky nadjížděné trati? Kolik ti to prosím udávalo výšku v tomto místě v návrhu Wintracku?

Poslední slova Wintracku bylo 55 mm. To ale v době, kdy bylo skryté nádraží 97 mm pod rovinou nula. Problém byl v prudkém klesání (cca 36 promile) do SN, takže jsem SN v rámu zvednul a zároveň jsem snížil bod, odkud kolej klesá dolů do SN. To už bez pomoci Wintracku.
Převýšení je nyní 72 mm na dráze 2,9 m, ale za cenu onoho místa podjezdu s výškou 45 mm. Ta je od temene kolejnice k horní desce, resp. k pražcům koleje, která je podjížděna (počítal jsem dokonce i s tím, že tam budou v délce 5 cm jen kolejnice). Více napoví foto:
IMG_20200914_092058 II.jpg
TT Ep. III/IV, DCC TC
Ferys
 
Příspěvky: 293
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod HonzaR68 » stř 30 pro, 2020 7:29 am

Díky za info!
Takže teď máš, jestli tomu dobře rozumím, desku SN 72 mm pod rovinou 0? A jakou máš prosím prakticky pojezdnou výšku nad temenem koleji v SN? Když ještě počítám s výškou přestavníků pod horním nádražím (mám SN pod hlavním nádražím), tak je to "na chlup". Také bojuji s každým milimetrem a uvažuji o tobogánech. Moc se mi do nich nechce jen za cenu toho, že bude o něco více prostoru nad SN.
TT, 2000x950, IV. ČSD, přechod na DCC -> DR5000, Rocrail
Uživatelský avatar
HonzaR68
 
Příspěvky: 25
Registrován: ned 15 lis, 2020 10:42 am
Bydliště: Zlínsko

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Ferys » sob 02 led, 2021 3:48 pm

HonzaR68 píše:Díky za info!
Takže teď máš, jestli tomu dobře rozumím, desku SN 72 mm pod rovinou 0? A jakou máš prosím prakticky pojezdnou výšku nad temenem koleji v SN? Když ještě počítám s výškou přestavníků pod horním nádražím (mám SN pod hlavním nádražím), tak je to "na chlup". Také bojuji s každým milimetrem a uvažuji o tobogánech. Moc se mi do nich nechce jen za cenu toho, že bude o něco více prostoru nad SN.

Výška od TK ke stropu SN je cca 68,5 mm. Přestavník MP1 má 17 mm. Pro průjezd běžných vozidel zbývá dostačující prostor, pro el. loko bude potřeba mechanismus pro pozvolné stlačení sběrače při projíždění pod přestavníky na obou zhlaví. Myslím, že by to neměl být problém.
Na foto je každá lok. pod přestavníkem.
IMG_20210102_171139.jpg
TT Ep. III/IV, DCC TC
Ferys
 
Příspěvky: 293
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Trixt » sob 02 led, 2021 5:24 pm

Ta lyžina není problém, jen je dobré ji realizovat ve chvíli, kdy máš k danému místu dobrý přístup. Jinak koukám na tvé lokomotivy a napadla mě otázka, v jaké době se bude kolejiště (terén kolejiště) pohybovat?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Kolejiště TT 266 x 115

Příspěvekod Ferys » sob 02 led, 2021 10:16 pm

Trixt píše:Ta lyžina není problém, jen je dobré ji realizovat ve chvíli, kdy máš k danému místu dobrý přístup. Jinak koukám na tvé lokomotivy a napadla mě otázka, v jaké době se bude kolejiště (terén kolejiště) pohybovat?

Ližinu zamýšlím řešit teflonovou kulatinkou průměru cca 4 mm, případně drátem s navlečenou teflonovou trubičkou, aby držela tvar. Je to myslíš dobrý nápad?
Kolejiště bude situováno do éry ČSD 80. let, řízení provozu dle předpisu D2. Co se týká vozidel, prolíná se mi epocha III/b až IV/b, tzn. od posledních moderních parních lokomotiv (556.0, 477.0), až po esa ES 499.1, či bastardy již v novém značení 372, ale stále pod správou ČSD. Přeznačení bastarda ČD na ČSD mě čeká a v tomto případě je to maličkost. Německý bastard sedí, je se starým značením 230 (nově má pak 180).
TT Ep. III/IV, DCC TC
Ferys
 
Příspěvky: 293
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků