Stránka 4 z 10

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: stř 28 srp, 2019 7:07 pm
od Knapis
hopeter píše:Rozhodně bych kusovky nezatracoval. Hlavní výhodou je ,že drží tvar a stačí být pečlivý při upevňování. Flexi má výhodu libovolného tvaru ale není jednoduché ten tvar dodržet. I když se předohnou předem tak pořád mají v sobě zbytek síly ,která může začátečníkovi zlomit přechod ve spoji apod. Vůbec si nedovedu představit sestavovat z flexi krátké koleje vkládané mezi výhybky u zhlaví a už vůbec ne krátké oblouky , to raději uříznu kusovku.
Já používám kusovky na krátké úseky a flexi na širou trať nebo rovné úseky staničních kolejí. Co se týká přívodů elektriky tak nedávám vodiče na každou kusovku. Dbám na úpravu spojek aby nebyly volné. Zatím jsem neměl problém s vodivostí ani na zahrádce a kdyby nastal tak stačí spojky proletovat nebo vodiče přidat. Vodiče dávám jen na jednotlivé oddělené úseky ( úmyslné i ty co vzniknou třeba mezi výhybkama ) a na delší úseky cca po 1 metru délky kolejí.

Právě proto jsem si říkal že bych udělal z flexi jenom ty rovné úseky a zbytek z kusovek.

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: stř 28 srp, 2019 7:15 pm
od hopeter
Výběr DCC a jeho rozsahu záleží jen na tobě. Tady se to řešilo snad stokrát a vždy každá liška chválila svůj ocas. Pokud chceš digitál jen kvůli zvuku mašiny a nezávislého ježdění více mašin tak stačí jen trať a příslušenství analog. Pro děti asi nejlepší ( můj názor )

Přestavníky to samé co výběr DCC. Nastane hádanice co je nejlepší.

Přenesení plánu na panel ? Já mám udělané šablony z tvrdého papíru na každý poloměr a široké jako kolejnice včetně pražců. Používám kombinaci naměření bodů ( průsečíků X/Y ) od krajů panelu a jejich propojení nákresem tužkou pomocí pravítka a obloukových šablon. Zatím jsem se vždy trefil. :wink:

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: stř 28 srp, 2019 7:17 pm
od Knapis
Myšpulín píše:
Knapis píše:Jinak tady je snad finální návrh plánku kolejiště. Lehce upravený návrh, který tu zveřejnil Michal. Ještě jednou bych mu chtěl poděkovat za pomoc.

A nestálo by za to otočit ty kusé koleje v SN?

Jaký by to mělo smysl? Jako začátečník v tom nevidím zásadní rozdíl, jestli jsou doprava nebo doleva.

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: stř 28 srp, 2019 7:22 pm
od hopeter
Na tom posledním návrhu mě nějak chybí příjezdová cesta ke staniční budově u dolního nádraží... Možná by se vešla zprava před tunelem a místo svahu udělat opěrnou zeď. Když se horní trať trochu schová za vegetaci tak to bude menší prohřešek než nedostupná staniční budova. :wink:

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: stř 28 srp, 2019 7:26 pm
od Knapis
Představoval jsem si to tak jak píšeš, příjezdovku zprava a případně udělat tu opěrnou zeď. Uvidím ještě jak to budu překreslovat na panel, jak se to vejde a případně upravím jinak.

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: stř 28 srp, 2019 9:35 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj,
ty výpravní budovy vmáčknuté do středu kolejiště nemám moc rád.
Lidi to v sobě mají nějak historicky zafixované, že se na celou stanici kouká vlastně zezadu. Jenomže tohle umístění spotřebuje ohromné množství prostoru a často to vypadá i dost násilně. 5cm nástupiště, 10cm budova, dalších 7cm cesta... a jsme uprostřed kolejiště a 5 cm za příkopem (který ani kvůli místu není) na náspu vede trať, která ze stanice už vede jakou dálku a tunelem k tomu..
Proto je cpu na kraj, do rohů, nebo vynechávám a ušetřený prostor (budova a cesta) použiju pro volnou krajinu, les, lépe kopec mezi tratěmi.
No, ale proti gustu....

Kusé koleje v SN by byly nejlepší z obou směrů. Otočit by šly, ale bylo by nutno otočit i krajinu. Teď jsou pod kopcem, který původním návrhu opticky odděloval obě staniční budovy, a vychází z něj tunel. Otočené koleje polezou z rybníku :D
Ovšem jisté výhody by otočení kolejí mělo. Napadly mě tyto:
1. Možnost provozovat kolejiště v různých módech Tady je podobné kolejiště s podrobným popisem
mód a. Odbočná stanice (Vrbka) na trati (ovál) s odbočnou tratí do koncové stanice (Želenov) SN slouží pro oba konce hlavní trati
mód b. Zapomenu na ovál a z Vrbky se stane mezilehlá průjezdná stanice pro křižování vlaků na lokálce ze SN do Želenova
Na kolejišti v odkazu jsou i další možnosti, ale tyhle dvě jsou zásadní.

2. Snažší provoz MOs z koncové stanice kyvadlově až do SN, ale primárně jsem počítal s tím že MOs ve Vrbce končí - viz popis.

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: čtv 29 srp, 2019 6:10 am
od Fox
ještě ke kolečkům - našel jsem jednu fotku z budování mého kolejiště, kde jsou trochu vidět - tak by se to snad dalo dohledat (dodal mi truhlář, o zdroji nevím).
DSC03459.JPG

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: čtv 29 srp, 2019 7:14 am
od Sandy
Než začneš stavět, tak bych ti doporučil, aby ses na chvíli zastavil a přečetl si tohle:
http://masinky2003.wz.cz/kolejiste-historie.html

Velmi zajímavá geneze jednoho kolejiště (a jednoho modeláře). Pokud budeš číst pozorně, tak ti to dá více, než všechny příspěvky v tomhle tématu.
Také bych ti doporučil, aby ses nenechal manipulovat modelářskými „puristy“. Oni to myslí dobře, ale jejich pohled je, řekněme, mírně deformovaný.
V hánulce je totiž tato plocha tak malá, že musíš sahat po spoustě kompromisů a výsledek je něco mezi modelem a „vlakodromem“.
Prvním krokem bývá opuštění myšlenky provozu „odněkud někam“. Zachování této zásady většinou vede k tomu, že se vlak mihne ve stanici a zmizí někde v podzemí…
Různé rady, že koleje nemají vést rovnoběžně s rámem, vedou ke krkolomným řešením, jejichž výsledkem většinou bývá zkrácení délky kolejí ve stanicích.
Pokud tedy, samozřejmě, nemáš tak silnou vůli, že si vystačíš s Hurvínkem a jedním přívěšákem a Rosničkou se dvěma dvouosými nákladními vozy a „šmrdláš“ je sem tam. Buď si jist, že přijde doba, kdy budeš chtít po kolejišti prohnat Brejlovce alespoň se dvěma Ypsilony (ideálně nezkrácenými).

Já jsem si kdysi postavil „cvičné“ kolejiště na ploše 200 x 105 cm.
https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Moje_cvicne_kolejiste#moje_kolejit.jpg

Je na něm spousta modelářských "prasárniček", nicméně i tak jsem během provozu mj. došel k těmto poznatkům:
1./ Dvě dopravní koleje ve viditelné stanici i v SN jsou zoufale málo. Z provozu se pak stává luštění sudoku a to brzy přestává bavit, protože to „nevodsejpá“.
2./ SN by mělo být situováno tak, aby bylo lehce přístupné. Ať pracuješ sebepečlivěji, tak se běžně stává, že po devadesáti devíti hladkých průjezdech přijde stá katastrofa….

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: čtv 29 srp, 2019 8:42 am
od hopeter
Souhlasím s příspěvkem Sandyho. Velmi dobře napsáno.
Vzhledem k tomu , že stavíš kolejiště pro děti tak bych moc neřešil podrobnosti , puritánskou modelovost a upřednostnil rychlost stavby. Děti rostou strašně rychle a ještě rychleji ztrácejí zájem.
Vlastní modelařinu bych nechal na později po získání vlastních poznatků. Třeba nakonec zjistíš , že ti bude lépe vyhovovat segmentové kolejiště nebo třeba jen "funkční" dioráma nebo úplně něco jiného.
Před dvaceti léty jsem chtěl mít plnou místnost kolejí a dnes slintám nad nudlí s malou staničkou a skrytou přesuvnou. :wink:

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: čtv 29 srp, 2019 10:51 am
od workous
Ještě by šla nádražní budova udělat na solo panelu a vyhrát si z okolím ( + plus mít v rohu ovládací panel pokud bude..)...na panty nebo na trny když se bude jezdit jinak uklizená pod hlavním panelem....

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: čtv 29 srp, 2019 2:54 pm
od Knapis
Při čtení stránek co sem dal Sandy, mě tak napadlo, jestli si nenachystat odbočku a skryťák neudělat časem o patro níž. Neříkám že bych se do toho pouštěl hned, ale mít to nachystané, aby to případně potom neznamenalo předělat půl kolejiště.

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: čtv 29 srp, 2019 5:33 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj, tak to si raději rovnou připrav prázdné patro.

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: čtv 29 srp, 2019 5:54 pm
od hopeter
A pokud chceš mít to podzemí slušně přístupné tak doporučuji udělat systém poklopů zhora. Všechno se nedá udělat přístupem zespodu nebo z boku. Příklad najdeš u mého koncového se smyčkou TT. :wink:
Edit: http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=9615&start=240 tohle téma od str.17

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: pát 30 srp, 2019 7:44 am
od workous
Knapis píše:Při čtení stránek co sem dal Sandy, mě tak napadlo, jestli si nenachystat odbočku a skryťák neudělat časem o patro níž. Neříkám že bych se do toho pouštěl hned, ale mít to nachystané, aby to případně potom neznamenalo předělat půl kolejiště.


Ahoj určitě to nedělej.. základ každého kolejiště je dobře udělané SN (co píše Honza je 100 procent pravda přístup musí být) je to jako začít stavět barák od střechy...mrkni k Trixovi jede od SN pěkně vzhůru vše pořádně zapojit upravit přístupy do SN atd. Pokud spěcháš kvůli dětem což chápu nechal bych ovál + nějaké rozšíření v ploše a za čas bych se do něčeho pustil - stavba takové kolejiště co ti namaloval M.Š. není na měsíc :). Mezitím na oválu můžeš zkoušet techniky krajiny zapojení jestli analog nebo DIGI..a do toho můžeš zapojit i prcky barvy modelína lepidlo :).

Nechci tě odradit jen to promysli každá stavba kromě času stojí spoustu korun..měj se Zdeněk.

Re: Kolejiště H0 209x125 cm

PříspěvekNapsal: pát 30 srp, 2019 8:35 am
od Sandy
Ještě k tomu 3D obrázku. Nevím, jak jsi přišel na loko + 3 vozy. Reálně máš k dispozici cca 60 cm, to jest s bídou loko + 1 Ypsilon. Podobně na druhé koleji. Možná M152 + jeden přívěšák.
Horní stanici ani nebudu komentovat. Obecné pravidlo pro malá kolejiště: čím více toho chci, tím méně toho získám..... :roll:
Tady máš, pro představu, využitelné délky dopravních kolejí. Věř mi, že to žádný luxus není...
https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Moje_cvicne_kolejiste#Prestavba10001.jpg

Nejjednodušší Chrpov jsem si pro sebe jednou kreslil tady:
https://sandyh0.rajce.idnes.cz/Planky/#Chrpov1a.jpg