od Michal Šuhajda » pon 04 bře, 2019 10:23 am
Dostal jsem zajímavé zadání. Kolejiště do rohu, velikost H0 a max. rozměry 180 x 180 cm. Hloubka do 75 cm.
Zkrátka, pro hánulu, žádný velký rozlet do prostoru. Požadavky pokračovaly:
+ může to být i polodioráma
- musí být nějaká vlečka pro možnost posunu
+ nemusí být moc širé trati, ani celá stanice.
- zakomponovat do návrhu i H0e a remízu pro dva rozchody, nejlépe i s točnou!
- doplnit i průmyslovou železnici s rozchodem 600 mm
Když jsem si to sumíroval v hlavě, znělo to skoro neskutečně. Nejprve jsem uvažoval o tom, že na „šoupališti“ nebude žádné SN, a výsledný návrh bude ve stylu pidikolejišt, resp. modulů. Hlavní motiv bude vlečka a depo s tím, že navazující stanice bude pouze naznačena. Pak s jsem to rozšířil o zhlaví, ale nakonce to dopadlo úplně jinak. Při návrhu bylo nutno přistoupit k některým kompromisům, což byla cena za „funkční“ provoz n normálním rozchodu.
Těmu kompromisy jsou :
- zmenšení poloměrů ve skrytém stoupání na 340 mm
- stoupání až 33 promile, pro ty co raději poměr je to 1:30
Tyto dvě omezení jdou celkem snadno odstranit rozšířením pravého křídla
Další omezaní už zůstávají:
- krátké koleje v šuplíkovém SN
- výhybky Tillig /Pilz 15°
- omezená funkčnost H0e – není zde SN, pouze odjezdová trať
- podobně je na tom i průmyslová (zde lomová) drážka, ale u ní jsem od začátku počítal s "poloprovozem"
- nejmenší viditelný poloměr je 366 mm (kolej na vlečku)
Teď už ale k návrhu níže.
Šoupálkov je koncová stanička v podhorském městečku. Ze samotného městečka vidíme pouze okraj – předměstí u nádraží, kde je též soustředěn místní průmysl. Koneckonců, právě průmysl byl příčinou, že sem byla zavededena železniční trať poměrně brzy. Ovšem při další stavbě železnice zvítězily ekonomické zájmy a míto pokračování trati s normálním rozchodem byla zvolena úzkorozchodná varianta. Ta odtud původně pokračovala dvěma směry, ovšem její jižní část byla již zrušena a dnešních dnů se dožila pouze severní větev.
Ve stanici není a nebyla podvalníková jíáma, veškeré zboží se tedy překládá z vozu do vozu. Buď přes rampu (kde kdysi stávalo i malé skladiště) nebo přímo. Jedinou mechanizací byl otočý jeřáb na konci rampy.
V úzkorozchodné části stanice dnes najdeme pouze dvě dopravní koleje, které původně sloužili ke křižování vlaků. Dnes druhá kolej slouží jako objízdná. Dále je zde kusá kolej s vlastním skladištěm, které ovšem již nemá využití. Na koleji se občas odstaví posilový osobní vůz. Do depa je možno vjet buď ze splítkové koleje společně s normálním rozchodem, nebo samostatnou kolejí se severního zhlaví.
Normálně rozchodná část stanice má dnes dvě dopravní koleje s nástupišti. Původně kolej blíž k výpravní budově, kde bylo i skladiště, byla manipulační, ovšem v rámci úpravy stabice bylo skladiště přesunuto na kusou kolej (kdysi vlečku) a kolej je nyní vedena jako dopravní.
Ve stanici jsou dále dvě kusé koleje pro překládku na /zkou trať. Z jedné se poměrně složitě vjíždí do malé výtopny, která slouží pro oba rozchody. Ve výtopně jnjdeme krátkou točnua dvoumístnou remízu.Neschází zde základní vybavení pro zbrojení parních lokomotiv.
Na vjezdovém zhlaví ještě odbočuje kolej stoupající do vlečkového areálu. Zde se dělí na dvě vlečky. Jedna patří místní továrně na výrobu šicích strojů. Kromě návozu uhlí do kotelny, slouží především k návozu materiálu a vývozu hotových výrobků. Druhá vlečka slouží místnímu kamenolomu. Ten je mimo kolejiště a materiál z něj do násypky přiváží vláčky průmyslové drážky.
Na závěr rovnou napíšu, že po dohodě bude návrh upraven:
- kolejiště zrcadlově obráceno
- křídlo se stoupací tratí rozšířeno na 900 mm, což bude mít pozitivní vliv zejména na poloměr „tobogánu“
- u SN nahrazen šuplík smyčkou
Upravený návrh je už skoro hotov, bude-li zájem, po dokončení ho též zveřejním.
PS: Pro rýpaly - geometrie kolejí byla ověřena, vychází to a do daného prostoru se to vejde
- Přílohy
-
Naposledy upravil
Michal Šuhajda dne pon 04 bře, 2019 10:30 am, celkově upraveno 1
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat