Stránka 1 z 1

Spiraly - provoz, udrzba

PříspěvekNapsal: sob 02 bře, 2019 1:12 pm
od belgarat
Panove, kdo mate zkusenosti se spiralami. V projektu se nejaka (nejake) vyvrbily tak hledam rady zkusenejsich.

1/pozoruji, ze dost z vas si nechava laserovat spiralu. Je nutna takova presnost (kdyz vlastne oblouk koleji se polozi presne i na "hruby tvar" podlozi ?
2/ ma smysl uvazovat o "odklapecim vrsku" toboganoveho kopce, nebo je takovy pristup shora zbytecny, a leze se zespodu dirou v podkladove desce ? Nebo oboji ?
3/ jakou konstrukci doporucujete: sirsi pas spiraly se serizenim zavitovymi tycemi. Nebo uzsi pas, podlozeny nosniky - ty ale asi pomoci zavitovek seridit nepujdou co ;) ? Nebo jinou konstrukci - a proc ?
4/ v jednom miste by se mi prostorove vyplatilo nejspodnejsi cast spiraly (cca 270 stupnu) trochu vic "utahnout" (R310, zbytek R353) -- uspora mista po vyjezdu. Delal nekdo neco podobneho - na co si mam dat pri konstrukci pozor ?

Re: Spiraly - provoz, udrzba

PříspěvekNapsal: sob 02 bře, 2019 5:08 pm
od lajblt
Kdysi jsem stavěl spirálu (než se změnil projekt :) ) a řešil jsem, jak mít co nejmíň odpadu a zároveň jednoduchou konstrukci. Nakonec jsem postavil spirálu jako šestiúhelníkovou šroubovici. Šestiúhelník jsem zvolil kvůli nejjednodušší konstrukci úhlů - rovnostranný trojúhelník jde zkonstruovat jen pomocí pravítka a kružítka. Celé to bylo slepené ze dvou překrývajících se vrstev lichoběžníků z překližky 4 mm. Seřízení stoupání bylo pomocí šesti závitových tyčí ve vnějších vrcholech šestiúhelníka. Na výrobu lichoběžníků stačila ruční pokosová pila s vedením, výchozí pásy překližky jsem si nechal nařezat v Hornbachu.

Re: Spiraly - provoz, udrzba

PříspěvekNapsal: ned 03 bře, 2019 11:54 am
od milan ferdián

Re: Spiraly - provoz, udrzba

PříspěvekNapsal: ned 03 bře, 2019 12:03 pm
od belgarat
Milan: husty. Vedlejsi mistnost nemame :)) porad potrebuji nejak poradit s tim pristupem. Prozatim pocitam s tim, ze zespoda umistim cas od casu na tobogan LEDky kvuli dobremu montaznimu osvetleni.

Re: Spiraly - provoz, udrzba

PříspěvekNapsal: ned 03 bře, 2019 12:21 pm
od milan ferdián
Záleží na umístění spirály.První spirála u záchodu máš v pohodě přístupnou.Stačí jen posunout tunelový portál blíže k tel-
gártskému viaduktu.Druhá spirála v rohu je též přístupna z boku.Samozřejmě přístup do prostoru spirály je též třeba pone-chat,čištění kolejí,případné vykolejené vozidlo,vagón.Přístup zhora,to záleží v jaké základní výšce budete mít kolejiště,tj. počítá se vždy od nulového výšce kolejí.+/- 0 + jaká výška nad podlahou :?: Příklad,především pamatuji na obsluhu a tou budou caparti.Nejvyšší bod vašeho kolejiště má T.K. +39,0 cm,pro děti vezmeme tip od podlahy 80,0 cm.Výška rámu bude od podlahy tedy 41,0 cm.Pro změnu bude záležet na vás jaké "batohy" máte vpředu :lol: :lol: :lol: a dle toho doladíte základní výšku (světlost) rámu.A uvidíte zda budete mít pohodlný přístup do spirál i zhora.
Milan

Re: Spiraly - provoz, udrzba

PříspěvekNapsal: ned 03 bře, 2019 2:57 pm
od Franky
Já mám svoji spirálu v rohu kolejiště. Postup stavby zde http://frankystinyrailroad.blogspot.com/2018/03/segmentove-kolejiste-2dil-tobogan.html. V rámci odlehčení kolejiště uvažuji o vyříznutí servisního otvoru ve spirále. Nad spirálou bude v budoucnu město a jako ty přemýšlím, že udělám například snímací plato pro lepší přístup - chycené na magnetech například. Více možností přístupu dá víc práce, ale vrátí se to dle mě v budoucnu

Re: Spiraly - provoz, udrzba

PříspěvekNapsal: ned 03 bře, 2019 3:56 pm
od belgarat
Milan > Batoh je to spravne slovo. Ja jsem relativne v klidu a zacina jaro, budu shazovat. Ale kolega je jednak malinko vyraznejsi a jednak uz mene ohebny. Takze spodek je tusim 60cm nad podlahou aby s batohem a po ctyrech prolezl. Tohle uz se nezlepsi