Zdravím ve spolek!
Ačkoli fórum sleduji a obecně železniční modelářství, doposud doma žádné pořádné železniční modely nemám. Avšak život je plný změn a tak jsem si řekl, že je třeba s tím něco udělat. Více informací co, proč a jak si můžete přečíst v následujícím odstavci. Ti, kteří chtějí jít rovnou k tématu, nechť přeskočí
Něco málo o měAsi nemá smysl rozepisovat životopis, ale říkám si, že by bylo dobré se v pár větách představit. K železnici mne to táhlo od mala. Problém byl však v ceně koníčku. Co si budeme nalhávat, levný koníček to není. Musel jsem se tedy spokojit s trochou starých kolejí v TT, které byly doplněny o pár vozidel značky BTTB. To vše vyhrabáno někde na hůře, čili o elektrickém ježdění moc řeč být nemohla. Ovšem i ruční pohon mi vyhovoval (musel) a tak mne tato činnost dokázala zabavit na dlouhé hodiny, dny, týdny. Čas plynul a postupně přišla první náhrada v podobě nových kolejí. Nejdříve obyčejný kruh od PIKO, dále koleje koupeny v obchodě, které už mi dovolily i pár ručních výhybek. Už to byl nějaký posun kupředu i když pořád to bylo kobercové ježdění. Tady se zdálo, že je konec a taky tomu tak na dobrých 15 let bylo. Vzhledem k faktu, že otec sám je modelář, sic letecký, moc dobře věděl, že vyhazovat takové peníze za železniční modely pro "děcko" smysl nemá. Jo, tehdy jsem zrovna dvakrát nebyl rád, ale teď s odstupem času to plně chápu. Na druhou stranu mi sehnal podklady a publikace na studování, jak se co dělá. K čemu však teorie bez praxe. Po jednoročním chození do kroužku železničních modelářů ve Zlíně se stalo co se stát muselo a pomalu jsem přešel na jiný druh modelařiny. Od plastikových modelů přes letecké modely až po papírové modely, které dělám až doposud. Otázka, co to má společného s železničními modely, se nabízí. Odpověď je však jednoduchá - získal jsem hodně zkušeností, které v budoucnu určitě využiji. Největších zkušeností jsem nabyl právě u papírových modelů, v rámci kterých jsem se mimo jiné dostal až ke kreslení modelů ve 3D a v nynější době i kreslení leptů a 3D tisku na zakázku. Papírové modely mne však postupně přestávaly naplňovat a po letošním ukončení VŠ studia jsem si řekl, že již můžu pomalu šetřit a splnit si tak sen, který mám již od dětství. Bude to sice těžké, půjde to pomalu, ale nebude to snad nemožné
Start nebude nijak raketový - mám ještě nějaké resty u papíru - ale pomalu to snad nějak půjde. Kdyby se někdo chtěl podívat na mou dosavadní tvorbu, může tak učinit zde:
https://www.facebook.com/ms.paper.models/Výběr kolejištěVýběr kolejiště nebyl záležitostí bleskovou, ale plánky jsem studoval průběžně. Kochat se například plány Milana Ferdiána, to je potěšení pro oko. Stalo se však to, co muselo, a jednoho dne jsem narazil na plán kolejiště v TT s názvem Čerchov. No, co budu povídat, láska na první pohled. Ano, uznávám, jsem "skromný" - větší už jsem si vybrat nemohl. Nepředpokládám, že bych dělal více kolejišť, tak jsem si řekl, proč neudělat jedno a pořádné. Vzhledem k faktu, že jsem teprve na začátku "dospěláckého" života a čeká mě šetření na bydlení a další výdaje s tím spojené, nemyslím si, že za rok, dva budu jezdit. To možná tak vagonem po stole
Ale nějak se začít musí a plánováním nic nepokazím. Plán je tedy takový, že se budu snažit co nejvíce kolejiště rozplánovat, průběžně šetřit, studovat, tvořit součásti a detaily, abych jednoho krásného dne mohl přijít, postavit rám a vše na něj naházet. Vzhledem k velikosti kolejiště se nebojím, že by nebylo co dělat
Jdeme na toKolejiště tedy bylo vybráno a nyní přišel čas s ním trochu pracovat. I když Milanovi věřím, že bylo kolejiště navrženo přesně na míru, stejně jsem si jej upravil. Na přiloženém obrázku je možno vidět odebrání části vedlejší trati. I když chápu podstatu skrytých smyček, nádraží atp, rozhodl jsem se vést trať přímo z hlavního nádraží tunelem nahoru. Ano, nebude tam ten efekt, že vlak na nějaký čas zmizí nebo bude odstaven ve skryťáku. Možná jsem "jinej", ale tolik mi to nevadí
. Jedinou obavu mám o stoupání - abych stihl vystoupat dostatečně vysoko, ale ne prudce. Jinak se moc nezměnilo. Vzhledem k faktu, že pocházím ze Zlína, rozhodl jsem se využít násep po zrušené trati a ztvárnit tak decentně část rodného kraje v podobě rozestavěné a nedokončené trati Vizovice-Valašská Polanka. Kdo ví, dokáže si představit, co tím myslím
Na obrázku lze vidět první úpravy. Doufám, že je povoleno plánek zveřejnit. Pokud podléhá nějakým právům, smažu ho
Ještě bych doplnil, jak už vyplývá z nadpisu vlákna, že kolejiště bude v měřítku N. Nyní se peru s aplikací kolejiva PECO CODE 55. Výsledné rozměry kolejiště se tedy budou pohybovat dle prvotních výsledků někde kolem 3900x2500 mm.
Co dál?To by bylo na úvod asi vše. Důvod, proč jsem se rozhodl založit vlákno je ten, že si rád nechám poradit a inspirovat zkušenými modeláři. Zatím to opravdu bude spíše teorie, 3D, náčrtky, nákresy. Ale postupně se snad dopracuji do úspěšné realizace.
Mirek